۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵

مصطفی ترک همدانی

آنچه که مورد اعتراض و شکایت نمایندگان قرار گرفته است، تصمیم غیرقانونی یک شخصیت در دولت بنام وزیر کار در انتصاب سعید مرتضوی می باشد.

به نقل از سایت فردا و در پی ابطال حکم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی، مسئولان این سازمان تلاش کردند مصوبه اخیر عالی ترین مرجع اداری کشور را غیر قانونی نشان دهند. در این زمینه سایت روزنامه دولت به سراغ معاون حقوقی این سازمان رفت تا از این طریق به حکم صادره اعتراض کند. «سید عیسی حسینی» معاون امور حقوقی سازمان تامین اجتماعی در این باره گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است و دیوان عدالت اداری بر اساس قانون صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به آن را ندارد.

حال پرسش اینجاست که هرچند سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی می باشد ، آیا انتصاب مدیر آن نیز توسط یک فرد غیر دولتی است ؟

ادعای معاون حقوقی تأمین اجتماعی درحالی است که بند یک از ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری با اشاره به صلاحیت ها و اختیارات دیوان به صراحت اعلام می کند: دیوان صلاحیت رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه‌ها و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و تشکیلات و نهادهای انقلابی و «مؤسسات وابسته به آنها» را دارد.

آنچه که مورد اعتراض و شکایت نمایندگان قرار گرفته است ، تصمیم غیر قانونی یک شخصیت در دولت بنام وزیر کار در انتصاب سعید مرتضوی می باشد.

از سوی دیگر همچنین نمی توان استدلال کرد که چون سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی پس دیوان عدالت اداری صالح به رسیدگی به شکایات از آن سازمان نیست ، زیرا هرچند شاکله مالی این سازمان غیر دولتی است اما بموجب قانون تأمین‌ اجتماعی مصوب 1354 وجوه‌ و اموال‌ سازمان‌ در حکم‌ وجوه‌ و اموال‌ عمومی‌می‌باشد و به ویژه در ماده 104 این قانون درباره برداشتهای غیر قانونی حکم اختلاس را مقرر داشته چنانکه قانونگزار در آن ماده گفته: هر گونه‌ برداشت‌ غیر قانونی‌ از وجوه‌ مذکور و تصرف‌غیر مجاز در اموال‌ آن‌ اختلاس‌ یا تصرف‌ غیرقانونی‌ است‌ و مرتکب‌طبق‌ قوانین‌ کیفری‌ تعقیب‌ خواهد شد.

وکیل دادگستری

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =