درحالی که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که ارز دانشجویی و بیماران قطع نشده است، اما ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از حذف ارز برای دوره های کاردانی و کارشناسی زده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ وزارت علوم پیش از این گفته مخالف حذف ارز دانشجویی است، هرچند که اگر حذف هم شود کاری از دستش بر نمی آید.

با این حال فتحی پور به نسیم آنلاین گفته است: "سالانه 10 میلیارد دلار ارز دانشجویی اختصاص می‌یابد که فقط نیمی از آن مربوط به دوره‌های تکمیلی است."

این تغییر موضع رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، پس از واکنش های دو روز گذشته مدیرکل بورس وزارت علوم مطرح می شود که از مخالفت وزارت علوم با حذف ارز دانشجویی حرف شده بود.

حسن مسلمی نائینی مدیر کل اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم درباره حذف ارز دانشجویی به خبرآنلاین اعلام کرد که فعلا صلاح نیست تصمیمی برای حذف ارز دانشجویی گرفته شود و به نظر من ارز دانشجویی از ارزهای غیر ضروری محسوب نمی شود و نباید حذف شود:ما در وزارت علوم تنها اسامی کسانی که در سامانه نشا ثبت نام می کنند را تایید می کنیم و دانشجو بودن آنها را به بانک مرکزی اعلام می کنیم و پرداخت ارز دانشجویی وظیفه بانک مرکزی است،و نه وظیفه ماو اگربانک مرکزی بخشنامه دهد که ارز دانشجویی باید حذف شود ما هم نمی توانیم کاری کنیم درست مانند زمانی که دانشجویان در گرفتن ارز از بانکها مشکل داشتند و کاری از دست ما ساخته نبود.

همچنین امروز بهمنی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد ارز دانشجویی حذف نشده است.

اما به نظر می رسد نرم تر شدن موضع رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در حذف ارز دانشجویی و تقلیل دادن آن به دوره های کاردانی و کارشناسی، بر موضع مسوولان وزارت علوم تاثیرگذار باشد. چه اینکه آنها بارها اعلام کرده اند به دلیل ظرفیت های خالی دوره های کاردانی و کارشناسی، لزومی به حضور جوانان ایرانی در این دوره های تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور نیست و به همین دلیل هم مدرک کاردانی و کارشناسی دانشگاه های معدودتری را معتبر اعلام کرده است.

به هرحال این تغییر موضوع فتحی پور و آماری که از میزان ارزی که برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه های خارج، می تواند وزارت علوم را مجاب کند با بخشنامه احتمالی بانک مرکزی برای محدود شدن ارز دانشجویی، مخالفت نکند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهند ES ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    84 45
    ایشون گویا شمشیر زو از رو بستن برای قشر آسیب پذیر دانشجو الان مسئله مهم اینه که حذف ارز دانشجویی به چه علت است؟ ارز دانشجویی 0.87% میزان کل ارز مصرفی برای واردات رو به خودش اختصاش داده. یعنی کمتر از 1%. حالا ارز دوره لیسانس به طور ماکزیمم یک چهارم از این مقدار رو تشکیل میده. پس چه دلیل برای حذف این مقدار "واقعا ناچیز" هست؟ این راهکار به هیچ عنوان اقتصادی نیست. ظرفیت دانشگاههای دوره لیسانس در دانشگاههای که قابل مقایسه با دانشگاههای کشورهای دیگه باشه بسیار کمه. در نهایت 20 دانشگاه در ایران وجود داره که ممکنه تا حدی قابل مقایسه باشه. پس این مورد هم از حرف ایشون صحیح نیست. دانشجویانی که الان 1، 2 ، 3 سال از دوره لیسانس را با ارز دولتی گذاراننده اند رو چکار منیم؟ تحصیل رو نیمه کاره رها کنند؟؟؟
    • پیشنهاد DE ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      بیاین ایران ادامه تحصیل بدید. من هم الآن ترم آخرم کمکتون می‌کنم که این چند سالی که مثلاً در قبرس دانشگاه ثبت‌نام کرده‌بودید و تفریح می‌کردید را جبران کنید. می‌توانید انتقالی بگیرید به دانشگاه‌های ایران، می‌شود این‌کار رو کرد، مثلاً دانشگاه فلان فرانسه و یا دانشکده فلان جزیره‌ی قبرس پذیرش می‌گیرند و بعد انتقالی می‌گیرند و میان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور.
    • سهند ES ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      60 21
      مرسی از راهکارتون. حل شد مشکل دانشجوهای خارج از کشور. در ضمن 10 میلیارد دلار یا 10000 میلیون دلار فکر میکنم با 400 میلیون دلار خیلی متفاوت باشه. این آقای فتحی پور این 10000 ملیون دلار رو چجوری برآورد کردن؟؟؟؟ 25 برابر مقدار واقعی گفتن تا بخوان بزرگ نمایی کنن؟
    • دانشجوی دانشگاه شریف IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      من با تلاش بسیار چند ساله در دانشگاه داخلی با مخارج بالا بدون کمک دولت درس می خوانم دادن ارز دانشجویی برای افرادی که زحمت درس خواندن را نکشیده و به خارج می روند تا براحتی مدرک بگیرند ظلم است و باید ارز دانشجویی قطع گردد .
    • دانشجوی دانشگاه آزاد IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      23 88
      حرف بدی زدم آیا؟ می‌گم بجای آنکه پول خودتون و ارز ارزان کشور را به جیب دانشگاه‌های مختلف و متفرقه خارجی بریزید بیایید انتقالی بگیرید به دانشگاه‌های کشور خودمون. در حال حاضر خیلی از دانشگاه‌های خود ما در ایران با دانشگاه‌های دیگر همکاری دارند، می‌توانید در گسترش این‌ها فعال باشید. الآن ما در دهکده‌ای جهانی زندگی می‌کنیم. دولت هم ان‌شاالله از دانشگاه‌های ایران حمایت می‌کند و اگر خواست می‌تواند به جای دادن ارز ارزان برای شهریه دانشگاه‌های خارجی مقداری از شهریه‌ی دانشگاه‌های کشور خودمان را به عنوان کمک هزینه به دانشجوها و دانشگاه‌های کشور پرداخت کند.
    • جواب پیشنهاد US ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      82 23
      دوست گرامی که پیشنهاد دادید... فکر میکنم اشتباه به عرضتون رسوندن... اون توریست ها هستند که تفریح میکنند و دانشجو درس میخونه... دانشجوی خارج از کشور براش فرش قرمز پهن نکردن ! پدرش در میاد درس بخونه... ضمنا بیشتر دانشجوهای خارج از کشور فارغ التحصیل بهترین دانشگاه های ایران هستند و سطح عملی دانشگاه های ایران رو کم میدونن !!‌ و در بهترین دانشگاه های دنیا دارن درس میخونن.... چرا انتقالی بگیرن بیان ایران ؟! آخه اینم شد پیشنهاد؟
    • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      50 7
      چرا برخی فکر میکنند دولت مجانی ارز را به دانشجو تقدیم میکند. نه خیر از این خبرها نیست. بلکه دولت مدعی است هر دلار آمریکا 12 هزار واحد پول ایران می ارزد. این ارز حیاتی و لازم را دریغ کنید، ولی دودش تو چشم همه می رود. چون کسانی که ارز دانشجویی میخواهند دلال و سودجو نیستیند که با حذف آن دیگر دلار نخرند. بلکه با مراجعه به بازار آزاد دلار میخرند. از طرف دیگر انباشت تقاضا در بازار آزاد بوجود میاید و دولت این پیغام را به جهان و به بازار میدهد که حتی برای ارز دانشجویی هم دلار ندارد. این یعنی کاهش هر چه بیشتر ارزش پول ایران و تورم بیشتر. دیگر رابطه ارزش پول ملی با تورم را هر کسی که چند واحد اقتصاد پاس کرده باشد میداند و لازم به توضیح بیشتر نیست. به نظر میرسد دست های در کار است که گرانی را فراگیر کنند
    • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      33 16
      پیشنهاد خان. آیا وزارت علوم اجازه میدهد دانشجویانی که در 500 دانشگاه برتر جهان درس میخوانند به دانشگاه تهران که بهترین رنکینگ ایران را دارد و در رتبه --- جهان است تحصیل کنند. پاسخ منفی است. پس لطفا نظر نده. مخصوصا که زحمت پرداخت شهریه را خانواده ها میکشند. دانشگاه تهران تو کیش شعبه زده. سالی 10 میلیون میگیره. نه رنکینگ خوب داره نه هیچی. دانشگا های مطرح دنیا از دانشجویان مقیم کشور یک پنجم شهریه دانشجویان خارجی را میگیرند. در حالی که دانشگاه تهران واحد کیش مقیم و غیر مقیم حالیش نیست.
  • کوروش EU ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    به این فکر هم باشید با این وضع بیکاری این دانشجوهای خارج از کشور هم که با حذف ارز از پس مخارج بر نمیان به ایران بر مگردند و ممکن مشکلات مملکت بیشتر شود بزارید همنجا سرگرم باشند.
  • زهرا US ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    71 27
    مگه روز اولی که به ما ارز میداد وزارت علوم نگفت که 4 سال ارز میده. با این کار کلی دانشجو مجبورن برگردن و اتفاقات ناگواری میوفته. ما که الان وسط تحصیلیم و 2 سال عمرمون رو گذاشتیم تکلیفمون چیه ؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    51 8
    آماره این آقا کاملا اشتباهه. شما لطفا اول تحقیق کن ببین درسته بعد بزار
    • بدون نام ES ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      43 18
      بخونید لطفا : اون دوستمون آمارشون درسته. همین امروز توی روزنامه های داخلی چاپ شده : در سال گذشته مجموع واردات کشور برابر 57,466,937,725 دلار بوده است. که بخش قابل توجهی از آن(چه بسا همه آن) تا هفته گذشته توسط ارز دولتی پوشش داده می شد. اگر رقم 400-600 میلیون دلار ارز دانشجویی را در کنار این عدد قرار دهیم می بینیم که سهم ارز دانشجویی در خروج ارزاز کشور کمتر از 1 درصد است! (این رقم از میزان گرد کردن این عدد به رقم بالایی یا پایینی اش نیز کمتر است!) بنابراین مشخص است که حتی اگر همه این ارز دانشجویی نیز قطع شود، تاثیری در میزان خروج ارز از کشور نخواهد داشت و با این تصمیمات غیرکارشناسانه و خرق الساعه صرفا زمینه نگرانی خانواده ها و به هم ریختن برنامه های چندساله مردم...
  • احمد US ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    87 15
    جالبه کشورای دیگه دانشجویانشون رو بورس میکنن مبفرستن خارج ما به دانشجوهامون حتی ارز هم میخوایم (میخواستیم؟) ندیم!؟!
  • بدون نام ES ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    68 9
    دوستان گویا دچار سوء تفاهم شدند. ما پول این ارز رو داریم پرداخت میکنیم. مسئله چشم و هم چشمی نیست اینجا. در تمام کشورهای دنیا به دانشجویان کمک هزینه داده میشه. حالا توی ایران کسی کمک هزینه نخواسته و همون ارزی که پولش هم داره داده میشه کافیه!
  • بدون نام MY ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    70 15
    10 میلیارد دلار؟؟؟کلا 20 تا 30 هزار دانشجو خارج ایران داریم.هر کدام 15000 دلار میشه 450 میلیون دلار.تازه مجانی هم که نیست.فقط به قیمت واقعیه.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    45 5
    واقعا ممنون بابت نظرات کارشناسی این نماینده مردم.. دانشجوها از حقشون کوتاه نمین.. این حق اونهاست نه صدقه ..
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    32 12
    بسیاری از این جوانان به امید حمایت دولت و کسب دانش نه به هدف افزایش فشار اقتصادی بر کشور و خانواده های خود شرایط سخت زندگی در غربت را به جان می خرند، بنابراین حذف ارز دانشجویی در تمام مقاطع تحصیلی که تنها در صد ناچیزی از بودجه ارزی کشور را در بر می گیرد تنها آشفتگی روحی و اقتصادی را برای این قشر پویا و حساس به ارمغان خواهد داشت. لطفا حمایت خود را از دانشجویان خارج از کشور دریغ نکنید در هیچ یک از مقاطع تحصیلی.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    36 12
    حذف ارز دانشجویی نه تنها موجب دلسردی دانشجویان خارج از کشور شده بلکه موجب افزایش میهن گریزی این قشر جوان می شود زمانی که دولت و مسئولین مربوطه در شرایط سخت اقتصادی حمایت خود را از دانشجویان دریغ می کنند چگونه انتظار دارند آنها پس از پایان تحصیلات به انگیزه حمایت از کشور خود به آن برگشته و همانند بسیاری از اساتید امروز که فارغ التحصیلان دیروز دانشگاههای خارج از کشور بوده اند به فعالیت در موطن خود بپردازند؟ بسیاری از این جوانان به امید حمایت دولت و کسب دانش نه به هدف افزایش فشار اقتصادی بر کشور و خانواده های خود شرایط سخت زندگی در غربت را به جان می خرند، بنابراین حذف ارز دانشجویی در تمام مقاطع تحصیلی که تنها در صد ناچیزی از بودجه ارزی کشور را در بر می گیرد تنها آشفتگی روحی و اقتصادی را برای ای
  • گ.ا IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    32 11
    دوره ی لیسانس از مهمترین و پایه ای ترین مقاطع است و از اینکه دانشجویان این ریسک رو میکنن که در سن کمتری وارد عرصه ی پر چالش علمی در سطح بالا بشن باید حمایت بیشتری هم بشن نه اینکه به جرم بالا بردن سطح علمی کشورشون کمترین تسهیلات ممکن رو هم ازشون گرفت....واقعا حمایت دولت از دانشجویای ایرانی جای تاسف داره
  • محمد US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    43 5
    با اي آمار كشور رو اداره ميكنن؟ طبق قانونن هر دانشجو ماكزيمم ٢٥٠٠٠ دلار ميتونه سالانه بگيره (خيلي ها شهريه ندارن يا كمتر اينه و خيلي كمتر از اين مقدار ميدگيرن) ميشه ٤٠٠ هزار دانشجو توي خارج؟؟؟؟ مگه ما چه جمعيتي داريم كه ادعا ميكنن دارن ارز نيم ميليون نفر رو ميدن؟؟؟؟؟ جاي تاسفه براي يه به اصطلاح مسئول كه آمار نادرست داشته باشه يا خدايي نكرده زبون روزه دروغ بگه
  • بدون نام MY ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    19 8
    تیتر خبری که انتخاب کردید با متن خبر یکسان نیست، هیچ جای خبر گفته نشده ارز دانشجویی برای مقاطع کاردانی و کارشناسی حذف می شود فقط مصاحبه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که دلیل بر حذف شدن ارز نمی باشد خوب نیست در این شرایط تیتر خبرها جلوتر از اقدامات آقایان باشد اینجوری شما می شید جاده صاف کن حذف ارز و بدبختی کلی آدم
  • حقگو IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    30 5
    تمام مقاطع به هم مرتبط هستن و نمیشه بخشی و دستوری با این مقوله برخورد کرد. ضمن اینکه شاید یه نفر فقط بخواد تا مقطع لیسانس اونم تو یه دانشگاه بین المللی خوب تحصیل بکنه. اون هم حق داره از این کمک در جای خود ناچیز دولتی استفاده کنه، بعنوان یک ایرانی و کسی که حقی از بیت المال داره...
    • دانشجوی دانشگاه ایران DE ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      13 16
      به نظر من باید به همه ی دانشجوها کمک بشه نه فقط کسانی که به خارج میرن. معمولا کسانی که خارج میرن از طبقه ی متوسط به بالا هستند در حالی که دانشجو ها ی زیادی در داخل هستن که خیلی هم شایسته هستن ولی به خاطر مشکلات مالی نمیتونن خارج برن . به نظر من باید به اونا هم به همون اندازه کمک کرد. یا اگه کشور نمیتونه به اونا کمک کنه به خارج رفته ها هم کمک نکنه .
  • سهیلا IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    33 10
    مرسی ازبخشنامه های مکرر دولت خدمتگزار درجهت بهم ریختن آرامش مردم! آخه چرا نمیذارین لا اقل برای یکسال زندگیمون برنامه ریزی داشته باشیم؟ اگر این جوانان هم به ایران برگردن چطور میخواین اونارو تامین کنین؟!!!
  • بدون نام US ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    31 3
    با این همه مشکل انتقال پول به ایران, ارز دانشجویی راحت ترین راه تبدیل ریال به دلار هستش. اینو مقایسه کنین با واردات کالا از یونان و هند و ... و چین!
  • بدون نام CA ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    28 3
    10 میلیارد دلار!!! تا این حد بی خبری نسبت به اعداد و ارقام!!! اون هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس!!! ایشون و همکارانشون واقعا دارن بر اساس همین اعداد و ارقام برای مملکت تصمیم گیری هم می کنند؟!!! عدد واقعی چیزی بیشتر از 300 میلیون دلار نیست! اون هم برای بیش از 150 هزار دانشجو که اگر هر کدوم خانواده ای 4 نفره هم داشته باشن میشه به عبارتی اختصاص 300 میلیون دلار ارز برای 600 هزار نفر از مردم این مملکت!!!
  • بدون نام EU ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    19 7
    واقعا این امار رو نمی دونم از کجا در میارن میگن ، همه بدون مراجعه به امار می دونن که ارز تحصیلی کمترین میزان ارز پرداختی بانکی از طرف دولت هست ، طبق شعارهای خود دولت و اسلام درس خواندن و تحصیل علم واجب تر از حتی سفر زیارتی رفتن هست ، حالا یه حساب سر انگشتی بکنیم ببینیم کدوم یکی از اینها ارز بیشتری از کشور خارج می کنن .
  • بدون نام CA ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    20 3
    در مورد نوشته قبلی این توضیح رو باید بدم که اعداد و ارقام تعداد دانشجویان بر اساس آمار خود وزارت علوم و مشاهدات عینی نقل قول شده حدس و تخمین زده شده! (نظیرتعداد نفراتی که وزارت علوم پاسخگویی کرده در یک روز - که البته از ابتدای سال گذشته، طبیعتا به زیادی آمار ذکر شده که برای روزهای نزدیک به اوج تعداد پاسخگویی نبوده و در طی سال و پس از جهش نرخ ارز افزایش یافته) عدد 300 میلیون دلار هم تخمینی هست که در بدبینانه ترین حالت بعید است از 900 میلیون دلار فراتر رود!اما به طور کلی چنانچه بخواهیم آمار ایشون رو بپذیریم با فرض اینکه طبق دستورالعمل بانک مرکزی برای ارز دانشجویی به هر کس سقف مبلغ ممکن (12 هزار برای هزینه زندگی و 15 هزار برای شهریه )پرداخت شود که طبیعتا نشده!تعداد دانشجویان میشود 370370 نفر!!!
  • اسلامی JP ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    13 19
    دانشجویانی که سرشون به تنشون می ارزه بورس دارند و نیاز به این پول ندارند. خیلی از این دلارها به صرافی ها ختم می شند. انصاف نیست که یه عده ای که دارند از منابع مملکت استفاده کنند. من با حذف ارز دانشجویی مخالفم؛ خودم هم با اینکه می تونستم اقدام نکردم. ولی باید دولت توضیح بده این دلارها که صرفه جویی می شه کجا می رند
  • بدون نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    22 41
    من با حذف ارز دانشجویی موافقم و دلیل آن این است که وقتی جامعه ما گرفتار نیازهای اولیه خودش است نیازی به علوم مدرن ندارد.دولت هم اگر میخواد به دانشجویان سوبسید بده بهتره این پول را در داخل کشور هزینه کند. اگر هم تا حالا این قانون باقی مانده از صدقه سر بچه های مسئولین هست که در دانشگاههای خارجی درس می خوانند و گرنه کسی دلش برای امثال ما مردم عادی نمی سوزه.
  • پروانه MY ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    22 13
    از دوستانی که با تنگ نظری و بدون اطلاعات در مورد دانشجویان خارج از کشور اظهار نظر می کنند، خواهش می کنم کمی به اطلاعات خود اضافه کنند تا زمان ارایه پیشنهاد، به بقیه حداقل امکان تامل بدهند. شما دوستی که با تلاش فراوان وارد یکی از بهترین دانشگاههای ایران شده اید حتما از ظرفیت دانشگاههای ایران، سطح علمی و امکانات آنها و همینطور تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه خبر دارید. اصولا کنکور به دلیل کمبود ظرفیت دانشگاهها برای جادادن به سیل متقاضیان تحصیل گذاشته شده و این اصلا به معنای درست بودن و قابل قبول بودن آن نیست، جدای از اینکه درستی سیستم کنکور برای انتخاب اصلح بین شرکت کنندگان هم جای بسی تامل و بحث دارد.....(ادامه در پست بعدی)
  • پروانه MY ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    19 10
    در شرایطی که قادر به برقراری تعادل و ایجاد شرایط مناسب برای ادامه تحصیل دانشجویان نیستیم، حداقل می توانیم با گشاده رویی از کسانی که با تحمل زحمت و سختی، هزینه های مالی و غیر مالی تحصیل در خارج را متقبل می شوند تا حد امکان حمایت کنیم. همه اینها بدون در نظر گرفتن سطح واقعی دانشگاههای ایران در زمینه های پژوهشی و مسیله ناگهانی افزایش غیر عادی قیمت ارز و موضوعات بسیار دیگر در این رابطه است. چه خوب است قبل از هر اظهار نظری، کمی و فقط کمی عاقلانه و به دور از تعصب بیندیشیم.
  • بدون نام CA ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    20 12
    اي دولت تو رو به خدا قسم اين ارز دانشجويي رو قطع نكنيد. آخه ما دانشجوها توي ديار غربت اين همه تا حالا پول خرج كرديم انصاف نيست ما رو آواره كنيد و مجبور شيم نصفه نيمه درسمون رو رها كنيم و برگرديم و هـيچ كاره بشيم. تو رو خدا به ما رحم كنيد. ما كه نيومديم تفريح! با همين ارز دانشجويي هم داريم با كلي سختي اينجا زندگي رو ميگذرونيم ولي اميدمون به خداست و سخت درس مي خونيم، شما اين كار رو با ما نكنيد.
  • آرش AU ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    21 2
    دیدند نمی تونند همه ارز دانشجویی را با هم حذف کنند، از پایین شروع کردند که یواش یواش همه اش رو حذف کنند. به جای اینکه دانشجوی لیسانس رو تشویق به ادامه تحصیل کنند. اصلا می گن چرا رفتی داری درس می خونی! دانشجویان سرمایه دولت و موجب آبادانی و رشد فرهنگی کشورند. دولتی که از دانشجوهاش حمایت نمی کند نباید انتظار پیشرفت داشته باشد.همه چیز که پول نیست دانشجو علاوه بر پول جوانی و عمرش را هم دارد برای کسب علم هزینه می کند. سیستم آموزشی خارج از کشور خیلی متفاوت و بهتر از سیستم آموزشی دانشگاه های داخلیه.من دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و شریف بودم.حالا دارم در استرالیا تحصیل می کنم. اینجا طوری به آدم آموزش می دهند که بلافاصله وارد صنعت شود. حالا کنار درس تفریح هم هست. ولی اصل مساله همان درس خواندن است و بس!
  • دانشجو MY ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    22 2
    زمانی که ما برای تحصیل از ایران خارج شدیم دلار 940 تومان بود، به دانشجوی بدبخت چه مربوط که دولت توانایی کنترل ارز رو نداره؟ مگه ما عمر و زندگیمون رو از سر راه آوردیم که چندین سال بیاییم و زحمت بکشیم و بعد آقایان یکشبه با آمار کذایی برای آینده ما تصمیم گیری کنند! الان حداکثر حدود 25 هزار نفر دانشجوی ثبت نام شده در سامانه نشا وجود داره که با احتصاب دلار سالانه 15000 هزار دلار حدود 375 میلیون دلار می شود. تازه جالب است بدانید که داریم پول می دیم و همینطوری برای رضایی خدا این پول رو به ما نمی دهند! من اگر می خواستم ایران درس بخونم باید می رفتم کنکور می دادم کلی درس غیر مرتبط پاس می کردم تا ببینم آیا می توانم توی رشته مورد علاقه ام تحصیل کنم یا خیر (ادامه در پست بعدی)
  • دانشجو US ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    2 1
    اخه ارز ندارید بگید نداریم دیگه, چرا مارو همش این ور اون ور میفرستید
  • حبیب الله ذاکری IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    2 8
    در تمام دنیا از قدیم ایران به کشوری معروف بوده است که والدین از شکم (غذا) خود صرفنظر کرده و فرش زیر پای خود را میفروختند تا فرزندان تحصیل کرده و فهمیده تربیت کنند وبهمین جهت در دنیا بالاترین آمار تعداد تحصیل کرده را دارد. برای یک فرزند دختر بهر دلیلی خیلی خیلی سخت است که والدین اش برگردند در وسط تحصیل فوق لیسانس مهندسی باو بگویند که من دیگه نمیخواهم درس بخونی , برگرد به کشورت . خداوندا تو خودت ببخش چنین رفتاری را. چونکه اگر میدانستند دارند چه تصمیمی میگیرند و معنای مسئولیت را میفهمیدند با بچه خود چنین رفتاری نمیکردند. از طرف فرزند یک والدین نمونه که 8 تا دکتر و مهندس تربیت کرده است وبارها والدین اش از طرف دولت واز طریق روزنامه ها مورد تحسین و احترام قرار گرفته است ولی الان خودش نگران استک
  • سامان CA ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    14 1
    مگر دولت دلار مجانی به دانشجو ها می ده که همه می گن باید قطع بشه؟؟؟؟ مسلمون ها ما داریم برای هر یک دلار حدود 1300 تومان پرداخت می کنیم. میزان دلار هم مطابق با شهریه ای است که به دانشگاه پرداخت می کنیم، یک سنت هم بیشتر نیست. حالا که دلار گرون شده دانشجو باید جوابگو باشه؟؟؟؟ وزیر محترم اقتصاد خودشون دانشجو نبودن؟؟؟ از مشکلات دانشجویان خبر ندارن؟؟؟ خدایی ما بچه زن بابا نیستیم ما هم ایرانی هستیم
  • محسن CA ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    12 6
    دولت بیاد از دانشجو هایی که ارز دولتی می خوان تعهد کتبی با ضمانت معتبر بگیره مبنی بر این که پس از اتمام دوره تحصیل باید دو برابر زمان تحصیلشون در کشور خدمت کنن اینطوری هم خیال شما راحت می شه، هم دانشجو ها ارز مورد نیاز را دریافت می کنن
  • احسان EU ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    11 1
    شما همچین میگی تعهد بگیره انگار ما داریم مفت و مجانی دلار میگیریم آدم واقعا نمیدونه به بعضی ها چی بگه
  • علی IN ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    8 1
    من با دلار 1200 تومانی از ایران خارج شدم و در کمتر از دو سال به دلیل سیاستهای بی نظیر دولت قیمت دلار از دوبرابر هم بیشتر شد. آیا دانشجویی که بدون کمک دولت از کشور خارج می شود باید جوابگوی سیاستهای اشتباه باشد؟ ارز دانشجویی صدقه نیست و برای هر دلار 1250 تومان از دانشجو گرفته میشه یعنی قیمتی که بانک مرکزی ادعا می کرد قیمت قطعی دلار در بازار خواهد بود. و واقعا متاسفم برای افرادی که به هر نحوی تحصیل در ایران و خارج از ایران را با هم مقایسه می کنند.چند دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایرانی تحصیل می کنند؟ کدام مدرک تحصیلی ایرانی ارزش بین المللی دارد؟