دبیر کل اتاق بازرگانی تهران براین عقیده است که دولت با اتخاذ سیاست های تک نرخی ارز می تواند، مابه التفاوت نرخ واقعی ارز و ارز مرجع را به نظام تامین اجتماعی و بیمه اختصاص دهد و به این ترتیب مشکلات مردم را برطرف کند.

در هفدهمین نشست هیات نمایندگان ، محمد مهدی راسخ دبیر کل اتاق تهران گفت:«مسلم است که در زمینه تامین ارز دچار محدودیت هایی هستیم و برای رویاروی با این محدودیت باید تقاضا را کاهش دهیم.»

او گفت:« اگرچه نباید واژه حمایت را در کنار تولید قرار داد اما اگر تولید به حال خود رها شود، مسایل اجتماعی نیز افزایش می یابد.»
راسخ در ادامه گفت که دولت و فعالان اقتصادی یا باید ارز تک نرخی را بپذیرند و یا باید به ارز چند نرخی تن دهند.

او اما با اشاره به اینکه گفته می شود، کالاهای اساسی با نرخ 1226 تومان وارد کشور می شود، این پرسش را مطرح کرد که آیا اکنون کالاهای اساسی با نرخ ارز مرجع به دست مردم می رسد؟ راسخ در ادامه گفت:« اقلام اساسی معمولا با چند برابر قیمت ارز مرجع به دست مردم می رسد.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، البته قصد داشت با طرح این موضوع راهکاری ارائه دهد. راسخ براین عقیده است که دولت با اتخاذ سیاست های تک نرخی ارز می تواند، مابه التفاوت نرخ واقعی ارز و ارز مرجع را به نظام تامین اجتماعی و بیمه اختصاص دهد و به این ترتیب مشکلات مردم را برطرف کند.»

او گفت که اعمال با پیگیری این روش، میزان تقاضا نیز کاهش می یابد.
او در بخش دیگری از سخنانش به مشکلاتی که تشریفات اداری برای تولید کنندگان پدیدآورده است اشاره کرد و گفت که فعالان اقتصادی به واسطه این بروکراسی، میان سازمان ها و بانک ها سرگردان اند و به این ترتیب از دولت خواست که فعالان بخش خصوصی را آزاد بگذارند.

راسخ به بخشنامه اولویت بندی نرخ ارز نیز دست گذاشت و گفت:« اطلاعات موثق دارم که عده ای به دنبال آن هستند که در تعرفه ها دست ببرند تا جایگاه خود را از یک اولویت به اولویت های بالاتر ارتقا دهند.»

دبیر کل اتاق تهران، سپس گفت که این بخشنامه زمینه را برای رانت جویی عده ای فراهم می کند

. راسخ در ادامه افزود:« در گذشته مسئولان نسبت به واقعیت های تحریم، ابا داشتند، اما اکنون باید بپذیریم که در میدان اقتصاد در حال جنگیم و با این نگرش باید راهکارهای جدیدی ارائه کنیم.»

او در ادامه با اشاره به گزارشات گمرک از نسبت کالاهای وارداتی سرمایه ای و واسطه ای گفت:« چرا باید کالاهای اساسی کشور از محل واردات تامین شود؟ در حالی که اگر نرخ ارز واقعی شود، تولید برخی کالاهای اساسی همانند شکر ظرف دو سال ، کشور را از واردات آن ها بی نیاز می کند.»

او همچنین پیشنهاد کرد که اکنون مدیریت شرایط بحران، اتاق فکری تشکیل شود تا در آن تصمیمات هماهنگ اتخاذ شود.

تغییرات جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت
 دبیر کل اتاق تهران همچنین در ابتدای این نشست از نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای معرفی نمایندگان جدید این وزارتخانه در هیات نمایندگان اتاق تهران، رونمایی کند.

"محمد مهدی راسخ" گفت:‌ «وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای 6 نماینده جدیدبرای حضور در هیات نمایندگان اتاق تهران معرفی کرده است.» به گفته او "مهدی غضنفری" در این نامه، پایان ماموریت آقایان "سید کمال سیدعلی"، "خدامراد احمدی"، "محمدرضا شهیدی تبار" ، "سید مجید هدایت"، "محمد حسن نکویی مهر" و "محمدعلی ضیغمی" را در هیات نمایندگان اتاق اعلام و از زحمات آنان نیز تشکر کرده است. راسخ گفت:« اصغر ابوالحسنی، محسن صالحی نیا، غلامرضا شافعی، سید جواد تقوی، حسن رادمرد و جواد نجم‌الدین به عنوان نمایندگان جدید دولت در اتاق بازرگانی تهران معرفی شده اند.» دبیر کل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:« با توجه به اینکه اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز هستند، نمایندگان دولت به هیات نمایندگان اتاق ایران نیز معرفی شده اند.»

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =