۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰

پس از آنکه اواخر سال گذشته برخی بانکهای کشور از پرداخت ارز دانشجویی به خانواده های دانشجویان ایرانی خارج از کشور خودداری کردند زمزمه های حذف ارز دانشجویی شنیده شد.

زهرا تالانی:اگرچه که هنوز هیچ یک از مسئولان بانک مرکزی و وزارت علوم در این باره اظهار نظر نکرده اند اما ارسلان فتحی پور که قبلا هم پیشنهاد حذف ارز مسافرتی را داده بود عنوان کرده که برخی ارزهای غیر ضروری که ارز دانشجویی هم می تواند شامل آن شود قابل حذف است.
وی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می کنند 12 سال با هزینه دولت تحصیل کرده اند و حالا هم که برای تحصیل به خارج از کشور رفتند مشخص نیست که پس از پایان تحصیل به ایران بازگردند، بنابراین این افراد نیز باید مانند سایر مردم از بازار آزاد ارز تامین کنند.
وی ادامه می دهد: قرار است ارز های غیر ضروری حذف شود ما هنوز جلسه ای با بانک مرکزی برای ساماندهی ارز تشکیل ندادیم تا به نتیجه لازم برسیم که چه ارزهای غیر ضروری است اما اگر در آینده مشخص شود که ارز دانشجویی هم غیر ضروری است ،حذف می شود.البته وزارت علوم هم باید در این باره اضهار نظر  کند.

 

مشکلات گرفتن ارز دانشجویی
امسال دانشجویان برای گرفتن ارز دانشجویی مشکلات فراوانی داشتند وبرخی بانکها از پرداخت آن خودداری می کردند.زیرا تا پیش از مهرماه سال 90، وظیفه اصلی پرداخت ارز دانشجویی توسط 5 نفر از کارشناسان اداره کل بورس انجام می شد.اما وزارت علوم سامانه "نشا" را برای ثبت نام متقاضیان راه اندازی کرد تا کار پرداختها آسانتر شود اما بعد از آن بانک مرکزی مقررات ارزی را تغییر داده و پرداخت ارز دانشجویی را منوط به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کرد، این اداره کل داوطلبانه مسئولیت بررسی مدارک متقاضیان و صدور نامه های مربوط را پذیرفت.در نتیجه پرداخت ارز مشکل تر شد.حالا هم که باید منتظر ماند تا نتیجه مشخص شود که آیا ارز دانشجویی هم ارز غیر ضروری محسوب می شود یا خیر؟
45232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    119 6
    به نظرم بهتره به جهت صرفه جویی و اقتصاد مقاومتی سفارت خونه هایی که در کشورهای کم ارتباط با ایران رو تعطیل کنیم یا اینکه حداقل در حد یه دفتر کنسولی تنزل دهیم. مثل ایرلند که سفارت خونه اش رو برای صرفه جویی در ایران بست.
  • milad IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    به نظر من دانشجویان خارج از کشور برای سربلندی ایران غربت و دوری خانواده را تحمل میکنند بنابراین این حرف که ممکن بعضی افراد برنگردند و ارز دانشجویی باید حذف شود اصلا حرف کارشناسی و درستی نیست چون خیلیها برمیگردند و افرادی هم که برنمی گردند با خدماتی که در راه پیشبرد علم میکنند باعث سربلندی نام ایران میشوند پس باید مورد حمایت قرار بگیرند
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    حذف ارز دانشجویی یعنی بیچارگی ما دانشجویان خارج از کشور جای تشکر دارد از خبرنگاران محترم خبر انلاین که حداقل با درج و پیگیری این مسئله به این موضوع اهمیت دادند.
  • بدون نام ES ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    156 9
    تا همین الان هم که فرض بر دادن ارز دانشجویی بود، بانک ها هزار ادا و بازی در میاوردند. الان هم که یه فردی بدون در نظر گرفتن زندگی حداقل 30000 دانشجو صحبت از قطع ارز داده. مگه پروفسور حسابی، چمران, ... و اکثریت اساتید دانشگاههای خوب ما که همه برای ورود به اونها مشتاقیم و اگر فارغ االتحصیل اونها هستیم فخر میکنیم، فارغ التحصیل از دانشگاههای خارج نیستند؟ مگه ظرفیت فیزیکی و علمی دانشگاههای ما توی فوق و دکترا چقدره؟ کیفیت دکترا در ایران واقعا چقدره؟ هزینه های ارز دانشجویی در مقابل هزینه های مثل ارز مسافرتی خیلی کمتره. ما برای این ارز داریم پول میکنیم. فقط همین کشورهای اطراف رو نگاه کنید که چه وام های بلند مدت و حتی بلا عوضی به دانشجویانی که برای تحصیل به خارج کشور میرن، تخصیص میدن. ممنون از گزارش
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    اينجا ديواري از ديوار دانشجو كوتاه تر نيست؟ عربستان و هند و ... نه تنها شهريه دانشجوهايي كه ميرن كشورهاي خارجي رو ميدن, بلكه ماهي 2000 دلار هم بهشون هزينه زندگي ميدن. حالا ارز رو ميخواهيد به قيمت واقعي (دولتي) به خود دانشجوها "بفروشيد" منت هم داره؟؟؟ فردا چرخ اين مملكت رو همينايي كه امروز تحصيل ميكنن ميچرخونن. قطع كردن اين ارز عواقبي داره كه ميلياردها دلار ضرر به كشور وارد ميكنه. از اونايي كه سرخورده مجبورن برگردن تا اونايي كه پناهنده ميشن و ديگه هرگز بر نميگردن.
  • سمیرا IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    138 4
    چنین اظهار نظری از آقای ارسلان فتحی پور واقعا جای تاسف داره. این دانشجو ها ایرانی هستند یا نه؟! کدوم 12 سال آقای ارسلان فتحی پور؟ شما میدونی هزینه ثبت نام 3 ام ابتدایی الان چقدره ؟! کشورهای دیگه که جوونای با استعداد ما رو بورس کامل میکنند، مگه تعهد موندن بعد تحصیل میگیرن؟! نمیدونم دیگه چی بگم...
  • شایان MY ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    138 6
    قطعا تا زمانی که آقایون می تونند به اسم ارز دانشجویی ارز بگیرند و ماشین وارد کنند ارز دانشجویی ضروری بود. حتما دیگه واردات ماشین مقرون به صرفه نیست که ارز دانشجوییم ضروری نیست.
  • مجید IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    به نظر من افرادی که توانایی قبولی در دانشگاه های داخل را ندارند و یا دوست ندارند در داخل کشور ادامه تحصیل دهند، نباید از بیت المال سهم ارزی بگیرند. بهتر است به جای تخصیص ارز به دانشجویان خارجی، سهمیه ارزی دانشجویان بورسیه را بالا ببرند و یا فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری داخل را گسترده تر کنند.
    • بهراد US ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      جناب مجید خان، اولین نکته ای که باید بهش توجه کنی اینه که دانشجوهایی که از ایران میرن برای تحصیل توی دانشگاه های خارج از کشور، نه تنها توانایی قبولی در دانشگاه های داخلی را دارند بلکه توانایی هاشون اونقدر بالاتر هست که سطح علمی دانشگاه های داخلی رو برای خودشون پایین میدونن. بنابراین امثال شما لازم نیست بفرمایید که آنها نمیتونند داخل درس بخونند. به چه حقی میتونی دانشجویی که از MIT یا Stanford پذیرش داره رو با کسی که به زور هزار پارتی بازی و کپی کردن مقاله دانشجوی دانشگاه آزاد درغوز آباد شده رو با هم مقایسه کنی؟؟؟ ضمنا چی شده که پرچم بیت المال دست گرفتی... تازه باید بدونی که این ارز دولتی مجانی به کسی داده نمیشه. فقط به قیمت واقعی داده میشه. همین!
    • دانشجو NO ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      89 17
      به نظرم من شما هیچ درکی از اوضاع جهان و اقتصاد و کسب علم نداری تمام کشورها دانشجو هاشون رو تشویق می کنندکه برن خارج تحصیل کنند تا در روند پیچیده فردای تولید علم و ثروت از جاهای دیگه عقب نمونند. یک بار توی یک کنفرانس بودم که یکی از دانشجو ها پرسید برای اینکه ما قدرت رقابتمون رو توی جهان از دست ندیم چه کار کنیم سخنران گفت تا می تونید از فرصت تحصیل استفاده کنید دانشگاه با تقریبن تمام دانشگاه های خوب جهان رابطه داره برید و یاد بگیرید و مسیر حرکت پر شتاب جهان رو درک کنید . متاسفم برای افراد تنگ نظر و کوته بین
    • iran IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      100 6
      تو اصلا میفهمی دانشگاه با رنک زیر 100 یعنی چی ؟ اصلا میدونی شاخ ترین دانشگاه های ایران رنک جهانیشون چنده ؟؟
    • gallem IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      17 2
      آقا مجید: اگه قرار واسه دانشجو تو این مملکت خرج (سرمایه گذاری) نکنیم پس برای کی باید بکنیم، واسه دلال باشه خوبه ؟ آقا بهراد: بهتره دیدتون رو یه کمی نسبت به اطرافیانتون بهتر کنید و اینقدر تنگ نظر(غیر از این لغت چیز دیگه ای سراع نداشتم) نباشید.ممکنه دانشگاه آزاد، اوضاع علمی این مملکت رو خراب کرده باشه ولی بدونید خیلی ها تو دانشگاه آزاد هستند که توانایی درس خوندن تو دانشگاههای خوب (حداقل داخلی ) رو دارند و بدلیل وجود بعضی شرایط که هم شما میدونید و هم من(مثلا تقاضای بالای تحصیل) از این امکان برخودار نمیشن. پس لطفا همه رو به یک دید نگاه نکنید.
    • zahra IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      15 5
      جناب مجیدخان شما ظاهرا بالاتر از حضرت علی نشستی. بیت المال مال همه ست. چه کسایی که داخل بورس میشن و چه کسایی که میرن خارج برا درس خوندن. شما ظاهرا مفهوم عدالت رو انحصاری کردین.
    • بدون نام MY ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      18 1
      محض اطلاع کسانی که ادعای دارند و دانشگاه داخل را برتر از سایر دانشگاههای خارج میدونند باید به عرض برساند رنکینگ دانشگاهها را در سال 2011 یک نظر بنداز تعداد مقالات در مجلات ISI معتبر دانشجویان داخل را با خارج نشینان بی درد و مرفه مقایسه کن. بالاخره ما مثل سایرین توقع بورسیه شدن نداشته و نداریم اما حداقل سهم ما از یارانه و پول نفت (که قرار بود بیاد سر سفره ها) توزیع ارز دانشجویی است چیزی که در مقررات ارزی بانک مرکزی به وضوح نام برده شده.
    • هادی MY ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      16 1
      با عرض معذرت اولا میزان مقاله های دانشجویان خارج از کشور را با بهترین دانشگاههای ایران قیاس کنید2. دانشجوهای لیبی حتی ذر زمان سقوط لیبی هم از سهمیه بورس استفاده می کردند ولی ما چرا؟
    • بدون نام IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      12 6
      مجید جان، دلبندم! چطور ثابت کردی که هر کی میره خارج درس بخونه حتما داخل قبول نشده؟ مگه دولت داره ارز رایگان به این بندگان خدا می ده؟ دولت اومده یه نرخی گذاشته روی ارز و ظاهرا خودش هم توش مونده و داره ارز رو به دانشجویان خارج به همین نرخ میفروشه و نه چیز دیگر.
    • حقگو IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      20 5
      مجید جان دلبندم! شما تعریفت از بیت المال چیه؟ مگه بیت المال متعلق به همه مردم نیست؟ مگه دانشجوها جزو همین مردم نیستن؟ من به عنوان یک ایرانی دیگه کی باید از بیت المال سهمی داشته و استفاده کنم؟ بعد مردنم؟!
    • daneshjoo US ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      1 5
      مجید نمیدانم تحصیل دانشگاهی داری یا نه؟ ولی با توجه به کامنتی که گذاشتید مرا دچار تردید کردید که هیچ سوادی نداری. اولن که من فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستم و الان در امریکا در حال ادامه تحصیل هستم. پس حرفی از توانایی علمی را نزن و نتیجه گیری نکن که فحش و ناسزا به خود جذب کنی
  • سمیرا IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    133 9
    راستی یه چیز دیگه، همه ی ما ها مدرکمون رو خریدیم !!! من رتبه 900 کنکور بودم، سراسری روزانه درس میخوندم، واسه مقطع لیسانس 3 میلیون نقد ازم دانشگاه گرفت تا یه ریزنمرات به من بده! چون ممکن بود دیگه بر نگردم کشورم !!!
  • مهدی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    25 10
    اظهار نه اضهار
  • دانشجو PH ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    سلام ، من حدود ۳ سال پیش برای ادامه تحصیل از کشور خارج شدم ، اون موقع دلار ۹۵۰ تومن بود و خانواده من ماهیانه ۱ میلیون تومن برام میفرستادن که اون موقع تقریبا ۱۰۰۰ دلار میشد و برای پرداخت شهریه و یک زندگی‌ ساده کافی‌ بود ولی‌ الان با اون ۱ میلیون فقط ۵۰۰ دلار به من میرسه که حتی هزینه دانشگاه هم نمی‌شه .پدر و مادر من هر دو کارمند هستند و ماهیانه حدود ۲ میلیون حقوق میگیرند ، ۳ سال پیش موقع خروج من از کشور خانوادم تصمیم گرفتند که حقوق بابام که ۱ میلیون هست رو برای من بفرستند و حقوق مادرم هم برا زندگی‌ خانوادم تو ایران ، پس فقط می‌تونن برا من ۱ میلیون بفرستند ، الان جناب آقای ارسلان فتحی پور شما بفرمایید من با ۵۰۰ دلار که حتی هزینه دانشگاهم هم نمی‌شه باید چی‌ کار کنم ؟ ادامه تحصیل بدم یا برگردم؟
  • دانشجو PH ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    ادامه بعد از ۳ سال خرج کردن حقوق یه معلم و تلف شدم عمر یه جوان آیا راضی‌ میشید من برگردم چون خانواده من هیچ درامد دیگری ندارند که من را ساپورت کنند. ( دوره من ۶ ساله هست ).در ضمن آقای ارسلان فتحی پور ۳ سال پیش خانواده من حساب جیبشون را کرده بودن که من رو برا تحصیل به خارج فرستادن و ما علم غیب نداشتیم که دلار ۲ برابر می‌شه!!
    • بدون نام NL ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      19 2
      مگه مردم دیگر ایران می‌دونستند "دلار ۲ برابر می‌شه" و فقط شما بودید که نمی‌دونستید... به خدا منم از خدام بود توی دانشگاه‌های شما با دلار ارزون‌ درس می‌خوندم اما چون توی ایران مجبور بودم هم کار کنم و هم تحصیل نمی‌تونستم تنها بشینم درس بخونم و خرجم رو دیگران بدند... خوش بحالتون
  • حبیب TR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    95 4
    واقعا که دستتون درد نکنه . اگر دانشجویی خارج از کشور کالایی غیر ظروری هستش مشکلی نسیت برای حذف این کالا . پس اگر خبر ندارید لطفا به لیست کالا های که با نرخ ارز دولتی وارد میشن یه نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید دانشجو در حد کالاهایی همچون چیپس، لوازم آرایش، میز بیلیارد، شکلات و مانکن هم ارزش ندارد.
  • مهیار GB ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    جالبه ها مگه اونایی که میرن خارج فقط باید بخورن و بخوابند به اصطلاح خواب کتاب کباب خوب برن کار کنند . چقدر استادای بزرگ ما خارج شب ها رستوران تمیزکردن؟ اینکه مگن ما برامون فلان قدر میفرستادن ... اون آدم باید بدونه نه الان نه بعد درس هیچی نمیشه چون زحمت نمیکشه.
    • بدون نام NO ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      80 2
      کشور های دیگه چند درصد در آمد ناخالصشون رو صرف دانشجو و تحقیق می کنند ایران در هفت سال گذشته 650 میلیار دلار در امد نفتی داشته می تونی تصور کنی این جه رقمیه و ارز دانشجویی یک قسمت کوچکی از این در آمد حالا ما در امد های دیگر از صادرات مواد خام دیگر رو در نظر نمی گیریم اینها متعلق به فرزندان این آب و خاک نیست
    • بهراد US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      93 8
      دوست عزیز وقتی نمیدونی چه خبره لطفا چیزی نگو! توی خیلی از کشورها دانشجو اجازه کار نداره !!‌یعنی اگه از طرف خانواده ساپورت نشه باید برگرده و ترک تحصیل کنه. بعدشم مگه گفتن ارز مفتی بدن. چشتون در میاد ببنید دانشجو ارز به قیمت دولتی بگیره؟
    • رضا IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      50 6
      دوست عزیز، بحث خوردن و خوابیدن نیست!!! بحث بررسی تنها حمایت حداقلی حال حاضر از دانشحویان ایرانی محصل در خارج از کشور هست. واقعا ما چی میتونیم بگیم به دوستای خارجی مون؟ همه ی کشور های دنیا بالاترین حمایت ها رو از دانشحوها می کنند هیچ تفاوت خاصی هم نیست بین ملیت، فقط لیاقت! اون وقت این کمترین حمایتی که میشه از ایرانی ها کرد... بابا ما چرا اینجوری ایم، اصلا گیریم نخواهد برگرده، ایرانی که هست!؟ آدم که هست!؟ زشته بخدا گرو کشی یه مگه؟!
    • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      14 6
      آقا بهراد عزیز شما کجا درس میخونی ؟؟؟؟؟ mit یا استنفورد کجا؟؟؟؟؟ شما بهتره یه مدرک علوم تربیتی هم با این گونه صحبت کردن در کنار مدرک مهندسی بگیری ((این طرز صحبت کردنه؟؟؟؟؟))
  • مینا IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    ضروری است نسبت به حذف آن اقدام شود چرا که با وجود اساتید دلسوز در داخل کشور و ظرفیت بالای دانشگاهها، خروج ارز در چنین شرایطی ضرر کلان به کشور وارد می کند همچنین با توجه به اینکه بالغ بر50 هزار نفر دانشجو در خارج هستند و سالانه حداقل 12 هزار دلار با قیمت ارز مرجع دریافت می کنند مبلغ قابل توجهی صرف این موضوع می شود.
    • بدون نام NO ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      87 7
      در مورد چی داری حرف می زنی دولت در هفت سال گذشته 650 میلیارد دلار در آمد نفتی داشته حالا مبلغ ناچیز 12 هزار دلار که صرف علم و تحصیل فرزندان ایران می شه ب کجا بر می خوره آخه. خبر آنلاین خیلی نامردی هیچ وقت نظرات منو نذاشتی هیچوقت اینه اون گردش آزاد اطلاعات
    • بدون نام NO ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      93 10
      تازه این 12 هزار دلار رو هم دانشجوی فلک زده از جیب خودش می خره آخه!!!!!!!!!!!!!! این رو هم مفتی که بهش نمی دن که مگه ما فرزندان این سرزمین نیستیم که توی کلاس شصت هفتاد نفره درس خوندیم توی دانشگاه آزاد پول دادیم دوسال توی ارتش پا جفت کردیم و 5 سال کار کردیم که بیاییم ادامه تحصیل بدیم بعد با با زور ارز دانشجویی ما مثل فقیرای جایی که تحصیل می کنیم زندگی می کنیم حالا کشورای دیگه مثل سوئد و نروژ و فنلاند و آلمان و .... رو نمی گم که هزینه دانشجو هاشون به صورت حقوق دانشجویی چه در داخل و چه در خارج از کشورشون می دن کشور های فقیری مثل پاکستان هند و کشورهای آفریقایی هم از دانشجو هاشون حمایت می کنند ما چه غلطی کردیم که دلار نفتی هر جا رفته اشکال نداشته وقتی می خواد به جیب دانشجو که نجیب ترین قشر جام
    • بهراد US ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      10 1
      در مورد کدوم ظرفیت بالا صحبت میکنید؟ مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ؟؟!! متاسفانه دانشگاه هامون اصلا ظریفت ندارند حتی با اینکه به تازگی وزارت علوم ظرفیت هارو بالا برده اما امکانات دانشگاه ها واقعا جوابگو نیست.. نمیدونم شما چه مقطعی و کدام دانشگاه تحصیل می کنید. یا اصلا تحصیل می کنید یا صرفا جهت جو دادن نظر دادید. اما باید بگم که بنده خودم ارشدم رو توی یکی از دانشگاه های دولتی تهران گذروندم و دارم این حرف رو میزنم !
    • آزاده IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      12 1
      سرکار خانوم مینا. درسته که خیلی از اساتید داخل کشور دلسوزن ولی نظام آموزشی ایران و علی الخصوص دانشگاههای ما بسیار ناکارامده و کسی که مثلا" با مدرک لیسانس از دانشگاه فارغ التحصیل میشه واقعا" وقتی وارد صنعت میشه دست راست و چپشو هم زمان میبره تا تشخیص بده. پس بهتر نیست دولت از کسانیکه برای تحصیل از دانشگاههای معتبرتر و دارای رتبه جهانی بالاتر پذیرش میگیرن, حمایت کنه؟؟؟
  • نادون IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    84 5
    شما هایی که با سفته بازی و دلالی پول های کلان به جیب می زنید زورتون به قشر متوسط می رسه که برای کسب مدارج علمی و زندگی بهتر غربت رو تحمل می کنند. وای بر شما که اینجوری حق الناس رو ضایع می کنید
  • دانشجو PH ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    87 13
    مینا : کسایی که از قبل از کشور حارج شدن و الان نیمی از دوره تحصیلیشون گذروندند و پول خرید دلار 2 هزار تومانی ندارند باید چی کار کنند؟ لطفا کامنت من را بالا که شرایط زندگی من هست را بخونید! مهیار: توجه داشته باش که بعضی از کشورها به دانشجو ها اجازه کار نمیده! مثل کشوری که من درس می خوانم!
    • دانشجوی دانشگاه داخل ایران NL ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      آنهایی که در دانشگاه شهرستان درس می‌خوندند و الآن هزینه آب و برق و گاز و رفت و آمدشون بیشتر شده حقشونه... اما اونها که برای درررس خواندن :)) رفتند جزایر قبرس نباید یک وقت خدایی نکرده دلار بهشون کم برسه ؟!
    • دانشجوی سابق دانشگاه داخل NO ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      15 0
      ببین دانشجوی دانشگاه داخل ما هممون یه زمونی دانشجوی دانشگاه داخل بودیم از قضا خیلی ها مون هم توی شهری غیر شهر خودمون بودیم این که برق و آب و اینا گرون شده خوب واسه همه شده واسه خانواده های ما هم شده چه ربطی داره این به دانشجو آخه ! شما حقوق خودتو مطالبه کن این حرف نشان از تنگ نظری و بخل و حسادت داشت و شما چی فک می کنی فک می کنی اینجا ما شیر شکر می نوشیم و شما جا موندی درس خوندن توی یک دانشگاه سطح بالا با استانداردهای جهانی که هر روز باید تکلیف انجام بدی و مثل ایران نیست که با دیدن استادو شب امتحان حلش کنی بره.
    • عجب NL ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      2 10
      نظری که گذاشتم در عرض ۲ دقیقه ۸ تا منفی گرفت، نشان می‌ده دانشجوهای خارج از ایران سخت در حال درس خواندن هستند.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      3 1
      حالا کی گفته دانشجوها منفی زدند عقل کل. به خدا تو هم نخبه هستی واسه خودت!
  • مصطفی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    4 6
    باید در وهله اول اولویت رو به دانشجویان داخل کشور جهت گذروندن فرصت مطالعاتی بدن و سهمیه ارزی اونا رو بالا ببرن. دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج باید بتونن فاند بگیرن و اگه نمی تونن این به ضعف علمی و کاریشون برمیگرده و عدالت ایجاب میکنه که ارز آزاد تهیه کنند. من دانشجوی دکتری یکی از دانشگاههای تهرانم که همه چی واسه رفتنم اوکی بود، فاند هم گرفته بودم. اما به خاطر عدم توانایی مالی جهت پرداخت وثیقه سربازی و همچنین ریزنمرات مجبور شدم قید تحصیل در دانشگاه ایالتی میشیگان رو بزنم. اما این روزا به جهت اینکه بورس نیستم باید 50 درصد هزینه فرصت مطالعاتی رو خودم بدم. کسایی رو میشناسم که امروز به این خبر واکنش نشون دادن در حالیکه پدرشون میلیاردره!
  • mo TR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    14 15
    به نظر من هم باید ارز دانشجویی یا کم بشه یا حذف بشه ارز باید فقط به دانشجویان بورسیه وزارت علوم داده بشه. اگه کسی پول داره میتونه بره خارج درس بخونه اگه نه باید بشینه تو مملکت خودش. اونهایی هم که میگن 3-4 سال پیش ما محاسبه نمیکردیم که ارز میشه 2000 تومن باید بهشون بگم کسی که میخواد بره خارج باید به توانایی مالی خودش نگاه کنه و همه جوانب رو در نظر بگیره نه به اختلاف قیمت ارز رسمی و آزاد !!!!
    • بدون نام MY ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      2 5
      الان تو همه جوانب را برای حرف زدن رعایت کردی
  • توفیق TR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    11 7
    کاش اونهایی که خارج از کشورو ندیدن مفهمیدن تحقیر شدن یک ایرانی فقط بخاطر همچین چیزایی در بین دیگر دانشجویان خارجی یعنی چی؟ فکر میکنید اینجا تو یه مملکت غریب عشق و حالوو بخور وبخواب اگه کسی عشق خوندن نداشته باشه اصلا نمیشه درس خوند اونایی که دارن میخونند نیاز به حمایت و تشویق و آرامش دارن کاش یک درصداز بودجه بیت المال فوتبالیای بیسواد صرف دانشمندان آینده کشور میشد کسی نیست بگه کی حواله میلگرد و به کدوم بازیکن داده ؟
  • نادون IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    16 0
    دانشجوی داخل توی شهرستون امیدوارم واست کار باشه وقتی فارغ التحصیل می شی:)) به هر حال ما که تهرون بودیم و دانشگاه سراسری و به قول استاد 12 سال مفتی درس خوندیم این شد اوضامون حالا تو شاد باش فعلا تو شهرستون
  • علی IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    5 7
    تو واسه چی خودت رو قاطی میکنی آخه؟! این مسئله چیزی از تو کم میکنی؟ چرا سراسری شهر خودت قبول نشدی که شهریه ندی ؟! نتونستی؟ اشکال نداره...
  • دانشجوی دانشگاه خارج !!! US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    15 0
    آقا یا خانم دانشجوی دانشگاه داخل: مگه کسی در مورد دانشجوی داخل صحبت کرد؟‌مگه ما گفتیم حقشونه؟؟؟ ما از اون موضوع هم ناراحتیم اما الان بحث یه چیز دیگه است. نکنه شما منطقتون اینه که باید از کس دیگه کنده بشه وبه شما برسه؟ شما سطح تفکرتون اینقدر پایینه که دانشجوویی که خارج از کشور میره برای درس داره برای لحو و لعب میره ؟؟ پس چمران ها و بابایی ها و نادری ها و حسابی ها همه برای لحو و لعب رفتند؟؟ دستتون درد نکنه واقعا !
  • بدون نام FR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    19 1
    12 سال تحصیل مجانی . الان هزینه تحصیل در دانشگاه های شبانه در ایران از دانشگا های خارج بیشتر است . بورس هایی که در دانشگاه های خارج وجود داره یکی تون ایران نیست . تازه اینکه اون ها برای خارجی ها دارند این قدر هزینه می کنند به جز آمریکا و انگلستان چند کشور دیگر در اکثر کشور های معتبر هزینه تحصیل برای دانشجوهای داخلی مجانی است اون هم با امکاناتی که اصلا قابل مقایسه با ایران نیست . با این هم مشکل تحریم و نداشتن کارت اعتباری و مشکلات انتقال پول و استرس اضافی . آخرین امید دانشجویان همین ارز دولتی است .
  • حمید MY ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    21 2
    مگه دولت ارز دانشجویی را مفت میده؟ تازه دولت با فروش ارز دانشجویی در آمد زایی هم میکنه
  • بدون نام FR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    14 5
    مگه نمیگید این ۱۲۲۶ تومن قیمت واقعی دلاره ما هم که پولشو میدیم مفتی که نمیدید بهمون پس دیگه دردتون چیه؟؟؟؟
  • احمد DE ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    19 1
    ارز به دانشجو فروخته میشه. به قیمت واقعی. شماها به جای اینکه خواستار قطع ارز دانشجویی باشید باید از این دولت بخواید که ارز رو تک نرخی و به قیمت واقعی بکنه برای همه. کار کردن دانشجویی تو اکثر کشورها ممنوع هست پس لطفا راهکار احمقانه ارائه نده. همین شماها از دانشگاها و استادای داخل مینالین اما کار به اینجا میکشه میگین داخل بهتره؟ اون اقایی که سه هزار میلیارد اختلاص کرد و رفت رو هیچکاری بهش ندارن اما گیر دادن به دانشجویی که قرار اسم ایران و ایرانی رو سربلند کنه.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    13 5
    خواهشن کسی نظرش رو بنویسه که از روی اطلاعات پایین و یا عداوت نباشه .اولا دانشجو هم ارز رو میخره ارز دولتی مجانی که نیست ثانیا مطمئنا در هر مملکتی ارزش دانشجو چه برگرده وچه برنگرده که هر دو مورد افتخار این مملکت محسوب میشه بیشتر از چند تا ماده غذایی هست ،ثالث دانشجو اجازه کار در کشور محل تحصیلش رو نداره اگر هم داشته باشه ساعت مشخصی براش تعیین میشه وکار در این ساعت مشخص در هفته در رستورانها وفروشگاهها کفاف نون شبش رو هم نمیکنه .رابعا دانشجویی که در حال حاضر خارج از کشور هست به این امید رفته که دولت همین حداقل حداقل حمایت روبکنه حالا که رفته واقعا اگه این حداقل حمایت رونشه مجبور میشه برگرده ایا این انصافه ؟ اگه ارز دانشجویی حذف بشه به عنوان یک کشور سطح پایین حیثیت ایران میره
  • وحید IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    15 0
    جناب آقای نماینده! اولا تحصیل تا پایان دبیرستان برای همه شهروندان ایرانی طبق قانون رایگان است مثل تقریبا همه کشورهای دیگه دنیا! دوما بچه هایی که بعد از دوره لیسانس یا فوق لیسانس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور میروند، باید تعهد خدمت خود را خریداری کنند، به عبارتی هزینه تحصیل رایگان خود را به دولت پرداخت کنند که این رقم برای فارغ التحصیلهای اخیر با جهشی نجومی به حدود 7-8 میلیون رسیده و ظاهرا طبق شنیده ها بیشتر از این هم خواهد شد. پس لطفا اینقدر بر سر ما منت تحصیل رایگان و .. را نگذارید. حال از سایر هزینه هایی که دانشگاههای داخلی و دولت کریمه در فرآیند فارع التحصیلی،کارنامه لاتین، خروج از کشور و ... از دانشجویان بینوا طلب میکند، فاکتور میگیریم...
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    14 0
    من برای تحصیل دو تا فرزندم در ایران از جیبم هزینه کردم حتی مدرسه دولتی به عنواین مختلف و روشهای اجباری پول میگرفت ! در ایران تحصیل رایگانه اما رسماً اجراء نمیشود ... بهانه 12 سال تحصیل رایگان منطقی نیست برای حذف ارز دانشجویی . میشود جاهای دیگر جلوی خروج ارز را گرفت که هدر نرود
  • علی US ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    7 6
    بر اساس آمار وزارت علوم، حدود 19 هزار نفر تا پایان سال 1390 در سامانه نشا برای دریافت ارز دانشجویی ثبت نام کرده اند. با توجه به اینکه به هر دانشجو سالانه 26000 دلار ارز دولتی (شامل شهریه و هزینه اقامت) تعلق می گیرد، کل ارز تخصیصی به دانشجو معادل 500 میلیون دلار است. اگر واقعا تامین این مبلغ ناچیز (در مقایسه با سایر پولهایی که در این مملکت خرج می شود از جمله مبلغ 3000 میلیارد تومان) برای دولتی که روی منابع عظیم خدادادی نشسته (و خیلی از کشورها به داشتن چنین منابعی قبطه می خورند) مشکل است پس وای بر ما...
    • بدون نام MY ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      10 0
      برادر محترم بنده دانشجوی دکتری در خارج هستم و با توجه به وضعیت تاهلم تا کنون 7000 دلار با نرخ دولتی نصیبم شده. کجای کاری برادر ؟؟؟ 26000 دلارررر؟
  • محسن AT ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    7 9
    به نظر من باید به همه ی دانشجوها کمک بشه نه فقط کسانی که به خارج میرن. معمولا کسانی که خارج میرن از طبقه ی متوسط به بالا هستند در حالی که دانشجو ها ی زیادی در داخل هستن که خیلی هم شایسته هستن ولی به خاطر مشکلات مالی نمیتونن خارج برن . به نظر من باید به اونا هم به همون اندازه کمک کرد. یا اگه کشور نمیتونه به اونا کمک کنه به خارج رفته ها هم کمک نکنه .
  • اسی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    3 1
    سلام بابا یه کم حسا ب کنید این رقمو بعد راجبش فکر کنیم الان 18000 هزار واسه ارز ثبت نام کردن تو سایت نشا که اگه 13500 دلارفول به همه بدن میشه 243000000میلیون دلار که به تومان در 1220 ارز دولتی ضرب شه میشه296 میلیارد تومان حالا ارز آزاد 2000 باشه میشه 486 میلیارد دلار که اخیتلافش میشه 486-296=190میشه بابا این مبلغ واقعا زیاده واسه دولت واسه 6 ماه.خدا رو شکر ایران غنی هستش.ندار نیستم که!که بگم واجب نیست برن خارج درس بخونن.بعد این پول واسه سرمایه گذاری رو بچه ها با استعداد ایرانه که اعتماد داشته باشین هر جا درس بخونن شاگرد اولای اونجان!!!!! بعد کشور واسه یه بازیکن فوتبال 6 میلیارد سرمایه گذاری میکنه!!!!!!!واسه 18000 نفر این مبلغ ناچیره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!قضاوت با شما
  • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    6 0
    من تازه میخوام برم پزشکی مجارستان درس بخونم اولا آیا مورد تایید وزارت عتوم هست ثانیا ارزدولتی اگر نباشه امکان رفتن برای من نیست وهیچ رشته دیگری دوست ندارم وجون میدانم قبول نمی شم یک آدم بیکار تاآخر عمر می شم ثالثا همه میدونند رفتن خارج یک همت قوی وزبان قوی سختی دروس ودرس خواندن بیشتر وفکر پیشرفت آینده ایران و... حیفه ارز برای دانشجو یان و همراه قطع بشه ....در ضمن اگر ممکنه مراکز خیلی خوب ومورد تایید دانشگاههای دولتی داخل ایران که بتوان بعداز مدتی ادامه تحصیل در ایران بدهیم را معرفی کنید.
  • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    5 0
    من تازه میخوام برم پزشکی مجارستان درس بخونم اولا آیا مورد تایید وزارت عتوم هست ثانیا ارزدولتی اگر نباشه امکان رفتن برای من نیست وهیچ رشته دیگری دوست ندارم وجون میدانم قبول نمی شم یک آدم بیکار تاآخر عمر می شم ثالثا همه میدونند رفتن خارج یک همت قوی وزبان قوی سختی دروس ودرس خواندن بیشتر وفکر پیشرفت آینده ایران و... حیفه ارز برای دانشجو یان و همراه قطع بشه ....در ضمن اگر ممکنه مراکز خیلی خوب ومورد تایید دانشگاههای دولتی داخل ایران که بتوان بعداز مدتی ادامه تحصیل در ایران بدهیم را معرفی کنید.