حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در یادداشتی که برای هفته نامه تجارت فردا نوشته است عنوان کرده که سه ‌نرخی شدن ارز فقط نظر یک نماینده بود.

در بخشی هایی از یادداشت  حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می خوانیم:

*بحث سه‌نرخی شدن ارز به هیچ وجه مطرح نیست. نه در مجلس و نه در دولت. هم رئیس بانک مرکزی با آن مخالف است و هم اکثریت مجلس. شما در بین چهره‌های ارشد اقتصادی مجلس عموماً نماینده‌ای را پیدا نمی‌کنید که با این طرح موافق باشد.
* این داستان سه‌نرخی شدن ارز، تنها پیشنهاد یکی از همکاران ما بود که متاسفانه، عجولانه رسانه‌ای شد؛ همان موقع هم برخی از دوستان هشدار دادند که مراقب باشید ایده یک نماینده به اسم همه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و حتی همه نمایندگان مجلس تمام نشود.
* به هر حال تا آنجا که من می‌دانم نه مجلس و نه دولت به دنبال ارز سه‌نرخی نبوده و نخواهد بود. این موضوع خلاف برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه کشوری هم هست. حتی الان نمایندگان مجلس امیدوارند سیستم دونرخی ارز نیز که هم‌اکنون اعمال می‌شود به تدریج منتفی شود. چرا که همین دو‌نرخی بودن ارز هم به ضرر اقتصاد کشور است و رانت و امتیاز ایجاد می‌کند چه برسد به اینکه بخواهیم حرف از ارز سه‌نرخی بزنیم که بیشتر به یک شوخی شبیه است.
*نگاه اصلی هم در بیرون از مجلس و هم در مجلس بر این اصل استوار است که دونرخی شدن ارز را نباید به عنوان مبنای سیاست ارزی در این زمینه بپذیریم.

*حالا هم به نظرم هنوز دیر نیست و باید دولت برنامه‌ای بگذارد برای حرکت مجدد به سمت تک‌نرخی شدن ارز تا در پایان سال به سیستم تک‌نرخی شدن ارز بازگردیم وگرنه با این شیوه ای که پیش گرفته شده، تنها نتیجه رانت‌خواری‌هایی خواهد بود که صدمات زیادی به سیستم اقتصادی کشور خواهد زد.
*تا آنجایی هم که رئیس بانک مرکزی از آن صحبت می‌کند، هیچ اراده‌ای برای سه‌نرخی شدن ارز در کشور وجود ندارد و تولید‌کنندگان و صادرکنندگان باید خیالشان راحت باشد، که قرار نیست هر روز یک تصمیم جدید و خلق‌الساعه در کشور گرفته شود.
*در این شرایط حساس کنونی تنها از تمام کارشناسان اقتصادی، رسانه‌ها، دولتی‌ها و نمایندگان مجلس باید خواست تا با آرامش بیشتری، در مورد این دست موضوعات صحبت کنند و از بیان اظهار نظرهایی که بیشتر به تلاطم بازار می‌انجامد، خودداری کنند. تجار و بازرگانان هم مطمئن باشند که قرار نیست با یک تصمیم غیر‌کارشناسی و یک‌شبه مواجه شوند که منجر به خسران مالی بزرگ برای آنها شود.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =