کاهش جمعیت ایران و رسیدن نرخ باروری از 6.4 فرزند به 1.6 فرزند برای هر خانواده، هرچند با استقبال مردم مواجه شده است، اما مسوولان به شدت نگران این اتفاق هستند و به همین دلیل دولت و برخی نهادهای دیگر افزایش جمعیت را تبلیغ می کنند.

دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه می گوید اگر به همین روند جمعیت ایران با افت رشد مواجه شود، بحران سالمندی، ضربه بزرگی به کشور می زند.

او در کافه خبر دراین باره گفت: "آمریکا که فشار می آورد جمعیت ما زیاد است، نرخ باروری 2.1 دارد. بقیه کشورهای توسعه یافته هم نرخ باروری بیش از ما دارند. البته غیر از آلمان. نرخ باروری بلژیک 1.8 است، آلمان 1.5 است، فنلاند 1.9 است. نروژ 2 است، ترکیه 2 است. امریکا 2.1 است. چین 1.6 است که سخت ترین سیاست های پیشگیری از باروری را داشته است و ما هم همین نرخ باروری را داریم."

به گفته محمودی هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مانند ایران در 25 سال نرخ باروری از 6.4 به 1.6  برسد: "در کشورهای مسلمان هم ایران پایین ترین نرخ باروری را دارد. به همین میزان که کاهش باروری داریم، با همین شدت، افزایش سالمندان را داریم. اگر انگلیس در مدت 100 سال با بحران سالمندی مواجه شد، ما در مدت 30 سال، 25 سال به این شرایط می رسیم. یعنی پدر و مادری که تک فرزند است، مجبور می شود برود خانه سالمندان. دیگر نمی توانید بگویید فرزندش سنگ دل است. پدرش مثل یک بچه احتیاج به نگهداری دارد. باید خودش هم برود سر کار، پس مجبور می شود پدرش را بگذارد خانه سالمندان. چقدر این گسست نسلی اتفاق می افتد؟ هزینه های بهداشت و سلامت این سالمندان را چگونه می خواهید بپردازید؟ چقدر دولت باید سوبسید بدهد؟"

به عقیده او هر نسل باید دو یا سه فرزند داشته باشد که بتوان سالمندی را مدیریت کرد.

محمودی همچینن درباره کاهش میزان باروری در سیستان و بلوچستان، گفت: "در سیستان و بلوچستان هم که باروری آمده پایین، به علت این است که توسعه اقتصادی داشتیم مانند تمام مناطق کشور. ممکن است سیستان به اندازه استان های دیگر پیشرفت نکرده باشد، اما نسبت به خودش رشد و توسعه دارد. افزایش سواد، اشتغال زنان، کنترل موالید بوده، دخالت علمای مذهبی بوده. ما می گوییم فقر عامل رشد باروری است. همانطور که در همه کشورهای فقیر دنیا می بینیم که رشد باروری دارند. اگر سیستان و بلوچستان فقیر بود، باید رشد باروری می داشت. اما از 8 بچه رسیده به زیر 4 بچه؛ 3.7."

مشروح گفتگوی خبرانلاین با رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه به زودی در خبرآنلاین منتشر می شود.

4747

کد خبر 230467

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 124
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    493 5
    بیخود اسمان ریسمان نکنید، مهمترین دلیل کاهش باروری فشار اقتصادی و اجتماعی روی مردم و بخصوص جوانان است که برای ازدواج و تشکیل خانواده دچار مشکل هستند، نه کاهش فقر
    • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      336 3
      موافقم مسولین بهتره نگران قیمت مرغ 8000 تومانی،بنزین 700 تومانی،میلگرد 1700 تومانی، نان 600 تومانی، شیر 2500 تومانی،دلار 2000 تومانی،اختلاس 3000 میلیارد تومانی،گوشت 22000 تومانی،و... باشند ماخودمون تصمیم میگیریم چند تا بچه داشته باشیم
    • بردیا DE ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      کمی قناعت همه چیز رو حل میکنه...صبور باشید
    • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      215 8
      با همین حرفهای علط فردا تو شهرستانها زاد و ولد زیاد میشه ، خوب اونجا که کار نیست 10 سال بعدش همه میریزن تو شهرها ، وضع از این که هست هم خرابتر میشه ، یایا دمتر جان چرا مقاله شفارشی مینویسی ؟
    • مهدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      269 4
      با این گرونی ها حتی به ازدواج فکر کردن هم خرج داره تا چی برسه به این که 2-3 تا بچه هم بیاریم.
    • آبدارچي سياسي IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      7 73
      "وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا" "هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید (زنده به گور مکنید) که ما رازق آنها و شما هستیم، زیرا این قتل فرزندان بسیار گناه بزرگی است." اسرا آيه 31 اين كلام خداست ...
    • omega IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      65 3
      من خودم ۱ بچه دارم. دیگه هم بچه نمیخوام. انقدر خرج بچه‌های امروزی زیاده نمیشه رو دومی اصلا فکر کرد.
  • محمد IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    495 7
    همین جمعیت رو نمی تونید سیر کنید.نمی تونید خانه دار کنید.نمی تونید بهداشت را تامین کنید.و............. دنبال بقیش می گردید؟!!!!!!!!!!!!!!
    • محمد صادق EU ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      برادر من چرا این قدر منفی بافی می کنید ؟ آمریکا که اقتصاد اول دنیاست همه مردمش بیمه و غذا و جای خواب دارن ؟! بابا ما تو تحریمیم وضع اقتصاد جهانی هم که آشکار است ! توی این شرایط بد اقتصادی به جای آیه یاس خواندن و تضعیف روحیه همدیگر باید یکپارچه باقی بمانیم و بدانیم : ان مع العسر یسرا و وعده خدا تخلف ناپذیر است .{اهمیتی نمی دم که چندتا منفی نصیبم بشه حتی اگر بر دیدگاه یک نفر هم تاثیر سازنده بزارم برام کافی است .}
    • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      یعنی در همه جای دنیا و حتی امریکا و ارو÷ا هم خانه دارند؟؟ آیا آنجا اصلا فقیر وجود ندارد؟؟ در ایران نمی گویم فقیر وجود ندارد ولی حرص و طمع بیشتر از هر جای دیگر دنیا در بین مردم همه گیر است به راستی در کجا دنیا در حالت تحریم های شدید مردم آخرین تکنولوژی های دنیا را دسترسی دارند؟؟ در کجای دنیا در این حالت تحریم و جنگ شدید اقتصادی و سیاسی این همه حرص و طمع در پایتختشان به وفور قابل مشاهده است؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      95 3
      دوستانی که میگن تو اروپا و امریکا همه وضعشون خوب نیس لطفا فرا فکنی نکنن.یه خونه 50-60 متری داشتن حرص و طمعه؟؟ خوردن یه وعده گوشت در ماه حرص و طمعه؟؟داشتن یه شغل حرص و طمعه؟ دوستی که میگی وضع اقتصاد جهانی آشکار است! دوست عزیز اروپایی ها چندین سال در رفاه کامل زندگی کردن الان که یه کم وضع براشون سخت شده ریختن تو خیابونا.اونا میخوان همون زندگی مرفه قبل رو داشته باشن شما به خودت نگیر که چون وضع اونا بده پس ما هم باید تحمل کنیم.نخیر اونا واسه رفاه بیشتر تلاش میکنند ما واسه تامین حداقل مایحتاجمون .... بعله اونجا هم ادم های فقیر هست ولی نسبت به جمعیتشون چند درصده؟؟؟تو ایران چند درصده؟ واقعیت ها رو گفتن آیه یاس خوندن نیست دوست عزیز بلکه وضع بد رو خوب جلوه دادن سر رو زیر برف کردنه!! لطفا تایید کنید
    • بدون نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      47 4
      محمد صادق جان اين روحيه اي كه در پايان نوشته ات نشان دادي بي شك نشان از بيماري است
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    منو همسرم 2 تا آدم تحصیل کرده ایم که بعد از 22 سال کار کردن مستمر هنوز حتی خانه هم نداریم یک فرزند دارم یکدختر 22 ساله دانشجو که اون هم داره کار میکنه با این شرایط مگه دیوانه هستیم که بچه بیشتر داشته باشیم ، دولت آگر نگران نسل آینده است می تونه امکانات بیشتری بده ما که کشور فقیری نیستیم اینهمه منابع و ذخایر داریم اونوقت این زندگیه که داریم؟ همه کشورهای مرفه به شهروندان سوبسید می ده
    • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      2 32
      لطفا میشه بگین این سوبسید هایی رو که تو همه کشور ها میدن هزینه شو از کجا تامین میکنند .مثلا سوئد ویا سوئیس و یا المان
    • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      17 4
      عزيزم فكر كنم از شما وخانمتان ديگه گذشته كه بخواهيد به فكر بچه باشيد
  • ایرانی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    266 1
    هر طرفش و میگیرن، باز یه جا دیگه ش مشکل ساز میشه. حالا هزینه های مصرفی برای سالمندان بیشتره یا هزینه تأمین آموزش، بهداشت، تفریح کودکان، ازدواج و اشتغالزایی؟
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    334 5
    دوستان گرامی این بحران را خودتان با تشویق رشد جمعیت در دهه 60 بوجود اوردید انقدر تشویق به رشد کردید که هم اکنون نسل دهه 60 خانه یا کار ندارد که ازدواج کند در واقع همان بساطی که دهه 60 راه انداختید باعث وضعیت کنونی شده است این ایران الان بیش از ده هزار ساله که ملت دارن توش زندگی می کنن مشکل جمعیت تا حالا بوجود نیامده بود بالفرض هم که جمعیت زیاد بشه اونقدر وضعیت منابع ایران خرابه که به نظر من باید جمعیت به 30 میلیون کاهش پیدا کنه تا جواب بده خلاصه اینکه این بحث شما مردود است و هرگز افزایش جمعیت رخ نخواهد داد این کاهش انقدر ادامه پچیدا می کند تا تعادل بین امکانتات منابع و جمعیت ایجاد شود کاهش هم به نظر من تا حدود 30 ملیون در بلند مدت خواهد بود. شما فقط همین مرغ مردم رو نمیتونید تامین کنید
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    309 4
    بااین مشکلات اقتصادی و مرغ 8 هزارتومانی و اجاره خانه 1 میلیون تومانی حتما داشتن 3 بچه لازم است . باسپاس از دولت خدمتگزار که تنویر افکار عمومی می کند چون خودمان که عقل نداریم
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    292 3
    اقای محمودی شما مدتیه این بحث بی مفهوم و بی معنا را راه انداخته اید ملت هم می گویند نر است شما می فرمایید بدوش اخه برادر من یه ذره فکر و تعقل هم خوب چیزیه اخه شما از چه چیزی می خواهید تولید کنید؟ کارخانه ای که مواد اولیه و دستگاه ندارد می تواند تولید محصول کند؟ بخدا این حرفهای شما جوک محسوب می شود اخه برادر من این سالمندان اینده را که خودتا تولید کردید ان موقع فکر نمی کردید بچه بالاخره پیر می شود؟الان هر ادمی را در نظر بگیرید پیر می شود این دیگه اثبات نداره اون موقع باید فکر اینجا را می کردید کلی مشکل برای دهه 60 ها ایجاد کردید از قبیل کنکور و مسکن و ازدواج و حتی شیرخشک حالا باز دنبال ماجراجویی جدید هستید؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      132 2
      آفرین گل گفتی
    • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      127 2
      ای قربون دهنت
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    241 4
    این حرف ها هیچ سودی نداره.وقتی مردم مجبورن از صبح تا شب دنبال درآمد باشن تا به زور شکمه خودشونو سیر کنن و حتی نمیتونن با اون پول ازدواج کنن شما توقع دارین بچه دار بشن!!!؟؟؟ قصد توهین ندارم ولی حتی حیوانات هم به طور غریزی وقتی با شرایط سخت مثل خشکسالی و ... مواجه میشن تولید مثلشون کاهش پیدا میکنه.یعنی اگر غیر از این هم باشه نشانه فقدان عقله.مردم خودشون باهوش تر از این حرف ها هستن و با همایش گذاشتن و حذف درس تنظیم خانواده و اینجور کارها به سمت افزایش جمعیت نمیرن. خبر جان منتشر کن خدایی کلی وقت برد اینا رو نوشتم.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    218 3
    این بحث افزایش جمعیت کاملا باطل و مردود است و هیچ ادم عاقلی تن به این مساله نمیدهد که باز برای یک نسل دیگه تولید مشکل و مکافات شود. بنده به عنوان کسی که عمری را در دانشگاه گذرانده خدمت شما و سایر دوستانات که در ان مرکز نشسته اید و بدون در نظر گرفتن واقعیتها به دستور دادن مشغولید عرض می کنم صحبتهای شما غیر علمی است
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    216 3
    امروزه بسیاری از جوانان ما توان ازدواج را ندارند چه برسد به اینکه بچه دار هم بشوند این صحبتهای شما معلوم نیست بر چه اساسی بیان می شود ایا منابع تازه اب یا محیط زیست و...کشف کرده اید؟
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    271 7
    من به عنوان جواني كه روزي دانشجوي دانشگاه شريف بوده ام و چهار سال است ازدواج كرده ام و شغل و وضعيت مالي مناسب و خانه هم دارم هيچ اميدي به آينده اين كشور ندارم كه بچه دار شوم. واي به حال بقيه جوانان كه عمدتا وضعيت معيشت شان به مراتب بدتر از من است. البته اكثريت دوستانم كه به كشور هاي اروپايي و آمريكا و كانادا در سال هاي گذشته مهاجرت كرده اند بچه دار شده اند. شايد من هم اگر روزي به يكي از آن كشور ها رفتم به فكر بچه دار شدن بيافتم. ولي اينجا هرگز!
    • درود IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      18 2
      آقا اصل مطلب را گفتي و نشانه اش همين اظهارات در خصوص لزوم افزايش رشد جمعيت. گيرم هيچ مشكلي نباشد خود رشد بي حساب كتاب و يلخي جمعيت آغاز مشكلات است.
  • ناشناس IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    164 4
    تنها عامل کاهش جمعیت همون فقر (بیکاری و تور و ...)وگرنه اون عواملی که شما گفتین تاثیر کمی دارد
  • بي نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    155 3
    جناب دكتر عزيز : آقايان دولت مردان لطف كرده مشكل مسكن و تورم و بيكاري وفقر رادر كشور علاج نمايند در آن زمان ملاحظه خواهند فرمود مشكل زاد وولد اتوماتيك وار حل خواهد شد. به اميد آن روز
  • متولد ماه مهر IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    159 5
    باباجان، پدرو مادر سه جا کار میکنن تا خرج کرایه خونه و یه بچه دربیاد! این عزیزان که راهکار از خودشون در میکنند، اینو هم به دولت بگن که باید به ازای هر تولد به والدین برای پوشش مخارج شیرخشک، مای بیبی، دارو، مهد و ... ، ماهیانه 400-500 هزارتومن به یارانه شون اضافه کنه!!!
  • خاکی تر از خاک IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    161 4
    عربستان به هر نفر غیر....به پول ما حدود 1.5 میلیون ماهانه یارانه میده به جایی چه کنم چه کنم وضعیت مردم رو درست کنید منه جوانی که هرچی فکر میکنم نمیدونم با چه حقوقی باید تشکیل زندگی بدم چطور باید فکر چند فرزند داشته باشم!!!اونم بچه که هزینه اش چندبرابر ادم بزرگه مریضی داره دکتر میخواد دارو لباس فلان بهمان تو این گرانی کی فکر بچه است،ما پول نداریم زن بگیریم وای به حال بچه داری ، یادمان هنوز نرفته اینقدر تو گوشمان خواندند زندگی بهتر فرزند کمتر، تو کلاس راهنمایی اینقدر دبیرمان میگفت اگه ایران همین طور پیش بره جمعیتش از چین و هند میزنه بالا ، ما ایرانی ها دوست داریم دورمان شلوغ باشه ولی وقتی ناچارین چه کار کنیم!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    219 2
    در هیچ جای دنیا هم سابقه نداشته در عرض چند سال (سالیان زیاد نه) اینقدر رشد تورم داشته باشه که به حد انفجار برسه (با رشد منفی افزایش حقوق). در هیچ جای دنیا سابقه نداشته که مسکن به حدی برسه که مردم هرچی درآمد دارن فقط صرف اجاره مسکن کنن. در هیچ جای دنیا سابقه نداشته که مردم رو ترغیب به افزایش جمعیت بکنن ولی هیچ تمهیداتی و پیش بینی هایی برای اشتغال ، مسکن ، ازدواج جوانان به وجود آمده نکنن و ووووو خیلی چیزهای دیگه که گوش شنوایی براش وجود نداره.......
    • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      93 2
      گل گفتی، اینارو که نمیبینن حضرات
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    147 3
    وضع معیشت مردم را خوب کنید مردم را به آینده امیدوار کنید بعد دم از افزایش جمعیت بزنید.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    146 3
    دولت اگه میخواست سوبسید بده که نمیده شیر و فرآورده های اونو یارانه ای نمیکرد که دیگه مردم نتونن یه لیوان شیر بخورن تا این همه مردم کمبود ویتامین و عوارض دو صد چندان بدتر از اون (پوکی استخوان و مفاصل) مبتلا نشن که بعد بخواد ارز بده دارو وارد کنه تا این بلایی که سر مردم اومده درمان کنه که درمان هم نمیشن.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      115 4
      ای بابا شما فکر کردی این شیرها ویتامین هم داره؟!
  • ميثم IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    136 2
    اين نرخ ناشي از سختي هايي است كه بچه هاي دهه 60 داشتن ، ديگه كسي قبول نمي كنه با اين هزينه ها بيش از يك بچه داشته باشي و....
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    99 2
    خبر آنلاين بالاخره چندتا! تا 35 سالگي 4 تا؟ كلا 3 تا؟ يا دوتا؟ اصلا كنترل نشه؟ كه اينجوري با يه حساب سر انگشتي مي شه 15 تا! بالاخره ما به كدوم ساز شما حركات موزون انجام بديم؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    136 4
    راه عبور از بحران سالمندي افزايش چمعيت نيست داشتن سيستم تأمين اجتماعي ، زير ساخت هاي قوي اقتصادي و .... راه حل است. در ضمن تحولات جمعيتي تابعي از اقتصاد، مسائل اجتماعي، زيست محيطي، بهداشتي و غيره مي باشد پس اگر دنبال افزايش جمعيت هستيد براي اينگونه مسائل راه حل پيشنهاد دهيد. با اين جمعيت نيمي از جوانان بيکار هستند واي به حال اينکه اين جمعيت افزايش يابد.بهتر است در چنين مسائلي اهداف شخصي و سود شخصي را مد نظر قرار ندهيم
  • محمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    115 2
    ما يك پيك جمعيتي بين سالهاي 1358 تا 1365 داريم. الان اين جمعيت جوان مشغول كار هستند و يك جمعيت محدود بازنشسته هستند. اما 25 سال ديگر همه اين جمعيت بازنشسته ميشوند و يك جمعيت بسيار محدود از كودكان فعلي شاغل كه بايد هزينه اون همه بازنشسته را بدهند. بنابراين بهتر است دولت از حالا به فكر باشد و پول بيمه ها را سرمايه گذاري كند تا آينده بتواند پاسخگو باشد. در ضمن يك بحران ديگر هم اين است كه الان قشر تحصيل كرده و فرهيخته بندرت تمايل يه بچه دار شدن دارند( بعلت ترس از شرايط اقتصادي و اجتماعي) و بيشتر قشر سطح پايينتر و محرومتر زاد و ولد ميكنند كه بعلت سطح درآمد پايين نميتوانند در جهت تحصيل و پرورش فرزندان خود هزينه كنند كه اين موضوع نيز باعث عدم پديدار شدن يك نسل فرهيخته در آينده خواهد شد!!!!!
    • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      85 2
      کجای این جمعیت جوان مشغول کار هستند؟اکثرا که بیکارن من ندیدم که از اینا یه شغل واقعی کسی داشته باشه
    • من همانم IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      85 2
      سلام با این قسمت که گفتید قشر پایین تر بیشتر بچه می آرن کاملا موافقم. آدم هایی که وضع مالی بهتر و تحصیلات بالاتر دارند معمولا کمتر فرزند می آورند و خانواده های فقیر بیشتر. معمولا بزهکاری ،اعتیاد و آسیب های اجتماعی در این خانواده ها شایع تر است. طرف 7 تا بچه آورده 2 تاش تو زندان هستن دو تاش دارن زورگیری می کنند یکی داره مواد می زنه.... (البته مطمئنا منظور همه ی خانواده های پر جمعیت نیست ولی فراوانی این موضوع در آن ها بیشتر است)
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    97 4
    با این گرونی ها ؛ امروز پدر و مادر بچرو میذارن مهدکودک میرن سرکار ، درآینده هم بچه اونها رو میذاره سالمندان میره سرکار ، این است زندگی ایرانیان ...
  • مینا IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    146 2
    چین اینهمه سختگیری کرده ، اینهمه قانون وضع کرده تا به تک فرزندی رسیده ببین مردم ما چی کشیدن که بدون هیچ قانون و فشار و محدودیتی خودجوش تک فرزندی رو انتخاب کردن ... !!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    107 3
    هه هه ، با این گرونی کی بچه دار میشه !
  • یحیی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    96 2
    بیکاری که برای جوانها هست، هزینههای سنگین ازدواج که هست، اجارههای بالا که هست،سن ازدواج که بالا رفته هست،هزینههای زندگی روزمره هم که هست، من موندم اقای دکتر چرا اینا رو نمیگه که من جوون بخوام و بتونم تعداد بیشتری بچه داشته باشم.
  • بانوی ایرانی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    166 3
    من یه زن شاغل هستم ویه بچه دارم...باشه یکی دیگه میارم ولی هزینه های درمانی، هزینه های نگهداری، خوردوخوراک وپوشاک، هزینه تحصیل، وتضمین آینده شغلی و.....رو دولت محترم تقبل میکنند؟ والا دونفرآدم داریم کارمیکنیم توخرج یه بچه موندیم...سه ساله یه مسافرت نرفتیم(البته داخلی منظورمه ها یه وقت فکرسفرخارجه نکنید).... خیلی مملکت گل وبلبلی داریم ترجیح میدم موقع سالمندی برم خانه سالمندان تااینکه یکی دیگه رو بدبخت کنم که روزی هزاربارازم بپرسه :چرا منو بدنیا آوردید؟؟؟!!!!! همین یکی روهم اگرعقل الان رو داشتم نمی آوردم ...اعتراف میکنم خودخواهی من وهمسرم بود متاسفانه
    • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      117 2
      پدر و مادر بنده شش تا بچه دهه 60 درست کردند و الان هم موندن چیکار کنن !!!!!!! همه تحصیل کرده هستیم هیچکدوم کار نداریم و مسکن هم ندارم ازدواج هم نکردیم!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      14 2
      'گريه ام گرفت
  • برنا IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    139 2
    میبخشید یه سوال خصوصی داشتم خدمتتون...بعد هزینه های بچه رو کی میده؟
    • بدون نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      21 1
      مادر بزرگ من 5 پسر و 1 دختر دارد. هیچ کدام از بچه ها فرصت نگهداری او را ندارند و برای نگهداری اش پرستار گرفته اند. پس داشتن بچه ی زیاد دلیل بر این نمی شود که در کهن سالی از والدینشان نگهداری کنند
    • فروغ IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      14 1
      چه سوالی.طبق قانون اساسی دولت خدمتگزار اموزش رایگان.امکانات پزشکی درحد تیم ملی تغذیه رایگان مسکن در شان وکرامت انسانی و.....
  • باباي دني IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    134 4
    من خودم يه بچه دارم تازه ميگم اي كاش بچه دار نمي شوديم با اين وضعيت كشور بعد مسولان ميگن سه تا بچه همين يه دونه رو هم كه مثل خودمون گرفتار كرديم كافيه احساس گناه ميكنيم از بوجود آوردن همين يه دونه بچه تو اين شرايط چه به رسه به چندتا در ضمن ما از نسلي بوديم كه هميشه تو بحران زندگي كرديم بحران پيري هم روش فكر كنم دوره پيري ما قبر هم ديگه پيدا نشه ما رو چال كنند و جسد ما رو احتمالا بسوزونند چه برسه به خدمات درماني و رفاهي
  • ناران IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    112 4
    آخه یکی بیاد به این محققین محترم بگه نون یه بچه این روزا به زور در میاد چطوری سه تا بچه داشته باشیم
  • علی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    117 5
    من ده ساله ازدواج کرده ام و قید بچه را زده ایم ... با این گرونی من میتونم چیزی نخورم ولی به بچه هم میشه فهموند گرونیه ؟ نخور ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    79 3
    با توجه به انفجار جمعیت و معضلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ضعف مداوم و تاریخی مدیریت در ایران این خبر بیشتر خوشحال کننده است تا تاسف بر انگیز
  • مهتاب IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    88 3
    اینهمه بحران کنترل نشده داریم ؛ اینم روش ... خودوتونو ناراحت نکنین ...
  • آرش IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    120 4
    مرد حسابی جوون ها نمیتونن شکمم خودشون و زنشون رو سیر کنن. یه الونکک ندارن توش زندگی کنن. حالا برن 2 یا 3 تا بچه بیارن. هزینه زایمان هر کدوم میدونی چقدره؟ فردا بچه دلش کباب بخواد پدر بیچاره باید شرمنده بشه بگه بعدا میخرم برات. کجایی آقا بیدار شو یه نگاه به دور و برت بنداز بعد صحبت کن
    • س IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      86 3
      بذاريد من بگم حداقل هزينه بارداري و زايمان چنده اولش كه مي روي دكتر زنان ويزيت 000/30 تومان ازمايش هاي قبل بارداري 0000/150 تومان باردار كه ميشي هزينه سونو و ويزيت و يه سري ازمايش ديگه 000/200 تومان هفته 6 بارداري برا قلب بچه هزينه سونو و يزيت 000/50 هزار تومان هفته 12 بارداري براي nt از اين جيزها 000/120 تومان هفته 21 تا 28 ازمايش ديابت و گلوكز و.....000/100 تومان هفته 31 تا 34 ازمايش مجدد سلامت جنين 000/50 تومان باز بگم؟... در ضمن توي اين دوارن هر مشكلي كه داشتي باشي چه دل درد و كمرد اد معمولي يا مشكلات حادتر بايد هي ويزيت شي . تازه موقع زايمان بيمارستان خصوصي4ميليون تو مطب به دكتري نزديك 1 ميليونم بايد بدي بيمارستان دولتي باشه پول تو مطب بر قراره.... سيسموني و پوشاك بچه هيچي بي خيال
  • فارس IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    67 2
    ای بابا
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    156 3
    این کتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه هم کوتاه بیا نیستا آقا ما بچه نمیخوایم میخوایم بریم سرای سالمندان به شما چه مربوط می خوایم تو پیری بریم سر کار می خوایم منقرض بشیم عجیب ها تو این هفته چند بار رفته رواعصاب ما کوتاه هم نمیاد
    • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      62 2
      با سلام به اطلاع شما دوست گرامی می رسانیم ظرفیت سرای سالمندان تکمیل شده و نمیتوانیم پذیر ای شما باشیم ضمنا امکان خرید قبر نیز وجود ندارد لطفا برای حل مشکل خود فکر دیگری بفرمایید
  • مظفر IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    136 2
    لطفا اول مشکل بیکاری و تورم و بی آبی و فرسایش زمینهای کشاورزی و ازدیاد برداشت از ابهای زیر زمینی و به دنبال آن نشست دشتها را حل کنیدبعدا به فکر افزایش جمعیت باشید
  • سحر IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    اگه ميخواهيد اين مشكل حل شه 1- مرخصي زايمان را بيشتر كنيد و در طول مرخصي به ماردان حقوق بدهيد 2- به پدران هم مرخصي زايمان بدهيد 3- گروني را كنترل كنيد 4- هزينه دارو ودرمان دوران بارداري را مجاني كنيد تا ملت با خيال راحت بچه بيارن اينها مشكلاتيه ما بچه نمي اوريم
    • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      113 4
      خواهر من این بچه ای که می خواهد متولد بشود خرج داره امکانات میخاد خونه میهاد اخه مرخصی زیامان چیه شما پیشنهاد می دید یه ذره به اینده فکر کنید بچه خونه میخاد کار میخاد . خود تولید جمعیت با بالا رفتن تقاضا باعث گرانی می شود کنترل گرانی که دستوری نیست باید اونقدر وضع تولید خب بشه که رقابت بفیته رو جنس ارزون تولید کردن شما بهتره نسخه برا مملکت نپیچی عجب گرفتاری شدیم بخدا
    • حسام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      83 2
      چند نکته دربارهٔ پیشنهاد‌های خانم سحر: ۱- همهٔ مادران شاغل نیستند که مرخصی زایمان داشته باشند. ۲- مرخصی زایمان پدران چه فایده‌ای دارد؟ ۳- سال هاست کارشناسان اقتصادی در دولت و مجلس نتوانسته اند برای این تعداد جمعیت گرانی و تورم را مهار کنند، برای جمعیت ۲۰۰ میلیونی چه راه کاری ارائه می نمایید؟ ۴- هزینه دارو ودرمان دوران بارداری از چه محلّی باید تامین شود؟ هزینه‌های درمانی مادر و فرزند، پس از تولّد به عهد چه کسی‌ خواهد بود؟ لطفا به این سوالات پاسخ داده تا خیال ملت راحت شود.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      62 2
      بهتره بگی اگه میخواید این مشکل حل بشه مشکلات دیگه کشور رو حل کنید... هر آدمی ذاتا علاقمند به ادامه نسل هست و نیاز به توصیه دولتمردان نیس!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    147 4
    در نظرات قبلی که مردم برای این مساله نوشته بودند حتی یک نفر هم من ندیدم ار این ایده افزایش جمعیت دفاع بکنه یعنی ایده کاهش جمعیت دیدیم ولی افزایش یافت نشد بنابراین نتیجه می گیریم که جمعیت ما همین الان زیاده این متولدین دهه 20 و سی که مسبب این افزایش جمعیت دهه 60 هستند خودشان الان فهمیده اند که چه دردسری درست کرده ند ولی به روی خودشان هم نمی اورند در اتوبوس هم با عصبانیت وقتی صندلی پیدا نمی کنند که بنشینند متوجه می شوند که دیگر بچه متولد 60 اینقدر خودش تو صف بوده و سختی کشیده که خسته اند نمیتونن صندلی رو بدن به این عزیزان جمعیت درست کن دیروز خلاصه بنده به این عزیزان متولد دهه 20 و سی و تا حدی چهل تیریک می گم خوب همه چی رو خراب کردین با این افزایش جمعیتتون لطفا در اتوبوس و مترو طلبکار نباشید
    • یادش بخیر گل گفتی... IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      72 4
      دقیقا چند سال پیش یک همچین اتفاقی برای من افتاد: یک آقا متولد دهه ۳۰ یا ۴۰ توی اتوبوس (که تا آخر پر شده بود) هی حل می‌داد بنده به صندلی تا جای خودشان بهتر شود، من که عصبانی شده بودم سر جای خودم وایسادم، که بعد از مدتی طرف که به واسطه تغذیه مناسب در دهه ۴۰ قد و هیکلش هم از من دهه ۶۰ بزرگتر بود، برگشته هرچی از دهنش میاد گفتن و تازه میخاست کتک کاری هم راه بندازه که البته بنده هم از زور و بازو کمی ندارم و حمله‌اش را دفع نمودم! تیرش به سنگ خورد، چراکه بنده اصلاً اهل دعوا نیستم. اما حقیقتا خودخواهی و بی‌فرهنگی متولدین دهه‌های ۳۰ و ۴۰ پایان ندارد. و این وسط تنها دهه ۶۰ است که تاوان می‌دهد.
    • نسل سوخته IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      3 2
      من خودم متولد دهه 60 هستم ودانشجوی کارشناسی ارشد . همیشه قدر دان زحمات پدرومادرم هستم همون دهه های که نام بردید وشرمنده ازایشان که نتونستم اون طور که باید خواسته هاشون رو براورده کنم وزحماتشون رو جبران کنم. به نظر من اگه جای ملا حظه سالمنیدی رو میکنیم به خاطر وظیفه اخلاقی هست نه چیز دگی !
    • باریکلا به تو NL ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      0 4
      باریکلا به تو دانشجوی کارشناسی ارشد ، درس بخون انشاالله بعد از فوق ... دکترا و غیره... همچنان قدردان زحمات پدر و مادرت هم باش... من هم اگه ترم ۲ لیسانس نمی‌رفتم سر کار الآن احتمالاً هنوز داشتم فوق لیسانس و دکترا می‌گرفتم... البته اگر پدر و مادرتون همچنان زحمت شما را بکشند می‌تونند بفرستنتتون برای دکترا دانشگاه‌های قبرس و شما شایسته‌اش هستید و لیاقت‌اش هم دارید... خوش‌بحالتون ما که ۳ فرزند هستیم... چنین امکاناتی نداریم.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    89 5
    حداقل قیمت مرغ رو بیارین پایین بعد بگین بچه دار بشین خوب اون بچه بیچاره هم باید بدونه اصلا مرغ چی هست
  • بدون نام GB ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    92 3
    ما نباید با ساز کسی حرکات موزون انجام بدیم،خودمون عقل داریم دیگه،نه؟!خدایی میشه با شرایط الان حتی همون یک بچه هم بزرگ کرد؟! میگن ساده زیستی به بچه هاتون یاد بدین بعد بچه های خودشون برا ادامه تحصیل و زندگی سر از آمریکا و کانادا و ...در می آرن یا با بهترین ماشین ها تو خیابون ها چرخ میزنن یا ....!!!! با مرغ کیلویی 9 هزار تومان حتی نمیشه ازدواج کرد چه برسه به اینکه بچه دار شیم!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    77 5
    مردم جرات بچه دار شدن ندارند....چون استرس دارند...اگر استرس از اینده از زندگی ما حذف بشه....راحت تر تصمیم میگیریم........جوونا فقط بخاطر استرس و ترس از اینده ازدواج نمیکنند........باید امیدواری به اینده در کشور زیاد بشه.............در ضمن فکر نکنم امریکا نرخ 2.1 داشته باشه اونا هم زیر یک هستند
  • حسام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    84 1
    در کشور ما ازدواج، اشتغال، بیمه‌، تحصیل و مسکن بزرگترین موانع کاهش نرخ جمعیت است. یک خانواده ۲ نفر که با هزاران مانع ازدواج کرده اند از پس مشکلات خودشان بر نمی‌‌آیند چه رسد به داشتن چندین فرزند؛ لذا کاهش نرخ جمعیت در کشور به مسائل اقتصادی، معیشتی و نگرانی از آینده برمی گردد. یک فرزند از بدو بارداری مادر تا زمان ازدواج و پس از آن هزینه زیادی به خانواده وارد می‌کند. دولت هم که هیچ کمکی به آنها نمی‌‌نماید پس چطور می توانند با چند فرزند این معضلات را حل کنند؟
  • ایران IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    59 2
    آفرین به شما مردم خوب که همگی به صورت متحد نظرتون رو دادید..... از همگی تان ممنونم..... از طرف کشورتان " ایران "
  • بدون نام US ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    49 1
    اول بحران بیکاری رو حل کنید تا برسیم به بحران سالمندی/ کدوم پولدار تو کشور 3تا بچه داره که شما از مردم عادی با درامد زیر فقر انتظار 3تا بچه دارید انگار دراین کشور زندگی نمیکنید ببینید وضع مردم رو بعد نظر بدید
  • بدون نام CH ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    42 0
    اقای محمودی اگر بقیه مسئولان مثل شما پر تلاش بودند و پی گیری می کردند الان ایران گلستان بود ولی کلا نمیدانم ما ایرانی ها چرا فقط در یک چیز اینقدر با هم هماهنگ شده ایم آن هم از بین بردن منابع مادی و معنوی ایرانه
  • s@k.com IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    40 1
    اگه سالمندها نباشند ، پس این ادارات دولتی کیارو دعوت بکار کنند - این همه جوان جویای کار داریم اینا دعوت بکار میشن حالا طرف بیکاره 3 تا بچه رو کجار دلش بزاره - اصلا نظرتون چیه اول بتونه ازدواج کنه بعد حالا یکی یکی یچه هم میاره :)) :))
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    54 1
    از کی تا حالا اینقدر آینده نگر شدین!!
  • مریم IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    46 1
    الان حتی قشر مرفه و سرمایه دار هم 3 تا بچه به دنیا نمیارن ، کسی رو میشناسم سالی دو دفعه خانوادگی میرن کانادا هر دفعه فقط شش میلیون پول بلیطشون میشه این ادم 2 تا بجه بیشتر نداره دکتر متخصصه اونوقت منی که کل حقوق یکسالم شش میلیون نمیشه سه چهار تا بچه به دنیا بیارم بگم چی ؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    37 2
    تو تامین مرغ (فقط بعنوان یک نمونه) همین ها هم موندند اگه جمعیت و زادو ولد زیاد تر بود پس دیگه مرغ میرفت روی 20 و 30 تومن به بالا خونه هم که دیگه تو تهرون از متری 10 میلیون به بالا بود کارو شغل هم که......
  • بي پول IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    47 1
    اين دقيقا نشان دهنده عدم اميد به آينده و افسرده بودن جامعه جوان است،وقتي احساس رضايت در جوانان وجود ندارد چگونه ميتوان انتظار زاد و ولد داشت؟!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    43 1
    نه به اینکه از یک طرف می گویند بحران خانواده در غرب وجود دارد و خانواده ها ناپایدارند و تولید نسل صورت نمی گیرد. و نه به اینکه می گویند نرخ باروری آنها از ما بیشتر است. واقعا یک بام و دو هوا همین است. من خیلی به این آمراهای مقایسه ای اعتماد ندارم. کشوری مثل آمریکا ممکن است رشد جمعیتش ناشی از مهاجر پذیری باشد و نه الزاما نرخ باروری!!!
    • بدون نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      8 1
      آقا به خدا گل گفتي، احسنت به اين نكته بيني ات، اين دهان را بايد جواهر گرفت. خدا حفظت كنه
  • بدون نام US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    62 2
    یه بنده خدایی میخاد بچه دار بشه ار همون بالا شروع کرده به منفی دادن به کامنتها
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    45 1
    مثلا الان که خانواده ای 2 بچه دارد دیگر بحث خانه سالمندان رفتنش حل می شود؟ خوب مگر خانه سالمندان رفتن عیب است. تا زمانی که سالمندان می توانند از خود مراقبت کنند در خانه خود خواهند بود و بعد از آن هم اگر 5 بچه هم داشته باشند مجبورند به خانه سالمندان بروند. چون بچه هایشان باید مرد و زن بروند سر کار. بچه ها را بگذارند مهد کودک . خوب پدربزرگ را هم می گذارند خانه سالمندان. چه عیبی دارد؟ اصلا طی بیست سال آینده آنقدر تکنولوژی ارتباطات و رباتیک پیشرفت خواهد کرد که این موارد جای نگرانی ندارد. بیست سال پیش اگر پدربزرگ می رفت پارک بچه ها باید حرص می خوردند که کی برمی گردد خانه . برایش مشکلی پیش آمده یا نه و و هزار و یک فکر و خیال . ولی الان با فناوری موبایل و جی پی اس و غیره همه مساله حل است.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    52 1
    نرخ طلاق رو به افزایشه این همه بچه های طلاق رو چه کسی باید جمع و جور کنه؟حالا میخاین یه 100 میلیون دیگه ادم هم درست کنید؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    42 1
    ای داد بیداد خوب شد گفتین پاک فراموش کرده بودیم باید بچه هم داشته باشیم .تشکر می کنم از یاداوریتون
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    42 1
    دولت می گه دو نفر مالیات بدن تا ما بتونیم دونفر را در سالمندی نگهداری کنیم. خب ما که پدرو مادرهای فرزندان دهه شصت هستیم هر جفتمان حداقل دو فرزند به کشور دادیم که براشون شغل فراهم کنه و بعد مالیات ازشون بگیره و با کمک این مالیات بالاخره یک سازمانی در دوران سالمندی مارا نگهداری کنه. عملا می بینیم که ما با اینکه خدمت عرضه بچه را انجام داده ایم اما دولتها نه تنها کار برایشان فراهم نکردند تا مالیات بگیرند و ما را در سالمندی نگهداری کنند بلکه با ایجاد بیکاری مخارج یک نسل را به دوش نسل قبلی انداخته اند. اینهایی که مسئولین می گویند فقط روی کاغذ معنا دارد و در عمل امری پیچیده است.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    43 1
    کاش مسئولین به جای اظهار نظرات بی استدلال یه کمی هم به دلیل این کاهش فکر می کردن و رشد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کشورهای دیگر رو با ایران مقایسه می کردن اونوقت خودشون دلیل این کاهش رشد و می فهمیدن اگه بلد نیست حداقل نظرات مردم رو که می تونن بخونن شاید علت کاهش رشد جمعیت رو بفهمن ضمنا مردم کم با سختی زندگی دسته پنجه نرم می کنن با بچه دار شدنهای مکرر بیشتر تو بدبختی فرو برن
  • بدون نام EU ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    61 1
    ما دهه شصتی ها که سوختیم به نسل های بعد رحم کنید
  • مريم IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    48 1
    غير از مسائل اقتصادي ديدگاههاي فرهنگي و فلسفي نسبت به بچه هم هست. شخصا نمي‌خواهم فرد ديگري را وارد اين دنيا كنم.
  • mohammad IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    52 2
    کسانی که خواهان رشد جمعیت اند از هزینه زندگی مردم بی خبرند.!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    71 1
    اقای محمودی از دست شما سرم رو سه بار کوبیدم روی میز هر بار ما این خبر انلاین رو باز کردیم دیدیم حرفهای شماست و بعد کامنتهای ملت در رد نظر شما شما یه دونه فقط یه دونه کامنت پیدا کن که با شما موافق باشه بنده ده تا بچه تولید می کنم عجب گیری کردیم از دست شما
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    50 1
    آه نه قربونش ... من سی ساله ازدواج کرده ام حالا با این تورم و اوضاع خراب اقتصادی جامعه و خودم میخوام زنمرا با دو بچه اضافه به صاحبش پس بدم پس نمیگیره میگه بماند بیخ ریش خودت ما نمیخواهیم ! بعد شما میگی لنگش کن !؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    53 1
    بنده 6 سال است ازدواج کرده ام ولی آنقدر سختی و نخوردی کشیده ام که حاضر به اضافه کردن یک رنج کشیده دیگر نیستم و قید بچه را زده ام. زمانی که من ازدواج کردم مسکن و خوراک به مراتب ارزانتر از الان بود.اون موقع کار نداشتم نمی خوردم.الان هم کار دارم باز نمی توانم بخورم.شرایط من فرقی نکرده. پدر من 40 سال قبل کارگر بوده و ازدواج کرده،زندگی راحتی تشکیل داده و خرج دو خانواده را می داده،الان من مثلا درس خونده ام در هزینه های ضروری زندگی ام مانده ام چه رسد به تفریح و ....
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    60 3
    عزیزم من 26 سالمه و دارم درس میخونم، فکر کنم حداقل تا 3 یا 4 سال آینده نتونم ازدواج کنم البته اگر هم مینونستم مطمئن باشید بچه دار نمیشدم والسلام!!! پس لطفا انرژی خودتون رو برای نوشتن هدر ندید. به جای این کارا به فکر اوضاع اقتصادی ماها باشید که همه چی(!) خودش درست میشه.
  • رضا IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    73 1
    مرغ کیلویی 8500 تومان، ویزیت دکتر متخصص 25000تومان، قیمت دوا خدا تومان، هزینه بچه دار شدن در یک بیمارستان حداقل 2/000/000 تومان، تازه خانوم کار میکنه و کلی قسط ها رو می ده اگه نره سر کار کی قسط ها رو بده. حقوق من که فقط میره واسه وام هایی که گرفتم تا بعد از 14 سال کار یه آپارتمان نقلی تو یکی از محلات جنوب شهر خریدیم. خدا رو شکر جرات کردیم یه بچه آوردیم (البته اونم حواسمون نبود) بازم خدا رو شکر. بعدیشو می خوام بگذارم هر وقت قسطهامون تموم شد یعنی 10 سال دیگه. اون موقع چند سالمه نمیدونم می تونم بچه دار بشم؟
  • بانام! IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    55 1
    حل بحران سالمندی = ایجاد بحران و زلزله در واحد خانواده
  • بدون نام NL ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    47 2
    عمو یادگار ، با این گرونی دیگه کی بچه دار میشه؟ بیایید منطقی فکر کنیم آیا هزینه های شکوفایی استعداد فرزندانتان را دارید؟ از شهریه مدرسه گرفته تا کلاس های مانند شنا ، موسیقی ، زبان و ... آِیا میتوان با این مخارج من جوان این کار را بکنم؟
  • بدون نام DE ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    53 7
    حالا دولت خدمتگذار اون 1000000 بچه ها که قرار بود بده . بده تا ما جمعیت زیاد کنیم .....من توی نونم موندم
  • علي EU ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    61 3
    من هم به عنوان يك فرد مجرد در حال برنامه ريزي روي آينده خودم هستم و با وجود همه مشكلات، خيلي دوست دارم حداقل 3 تا بچه داشته باشم اما با توجه به شرايط روز واقعاً ديوانگي است كه آدم حتي ازدواج كنه. ولي در برنامه دراز مدتم اينطور طرح ريزي كردم كه بتونم بچه هامو به خارج از كشور بفرستم چون زندگي در ايران بي دليل داره گرون ميشه و هيچ حكمتي هم پشت اين گروني نيست! پس من ترجيح ميدم زندگي نسل بعد خودمو در خارج از ايران تشكيل بدم. لااقل اونجا ديگه از تورم لجام گسيخنه و بي دليل خبري نيست و ميدونم بچه هام با تلاش و كوشش به جايي ميرسن و پارتي نياز ندارن. بطور كلي اميد به زندگي مطلوب از طريق افزايش سطح معلومات در كشور نزديك به صفره و من نميخوام اين اتفاق براي فرزندانم بيفته.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      1 13
      فکر بسیار خوبیه چون تو خارج از کشور همه چی مفته . اما من از این طرح ریاضتی اروپا چیزی سر در نمیارم
  • احمدی بور IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    60 3
    یک دهه تبلیغ وتلاش می کردیم اضاف نشن فرزند کمتر زندگی بهتر حالا چی شده ؟برعکسش
  • Mahdi DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    84 1
    فرزندان فقیر و بیسواد و درمانده چگونه میتوانند از والدین پیر و درمانده تر از خودشان کمک کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    60 1
    ایشون خودشون چندتا بچه دارن؟ فرزند کمتر زندگی بهتر...تفاوت شعارها و ایدال ها از زمین تا آسمان
  • بدون نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    75 3
    ما مجرد ها جرات نداریم بریم زن بگیریم چه برسه به بچه دار شدن نمونش خودم و داداشم هر دو تحصیل کرده ایم علت این است که کار و امنیت شغلی نداریم پیش نمیریم
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    55 2
    نکنه دولت به فکر اون مسکن مهرایی که تو کشور ساخته است که چگونه باید به فروش برن
  • محمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 3
    حالا دوباره باید تمام قوانین و عدم حمایت ها از فرزند بیشتر برعکس بشه
  • psdk IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    2 32
    با سلام بنظرم ما بايد به نظرات اساتيد هر فن و رشته اي خوب گوش كنيم و اگر راه حلي ارائه ميكنند از ش استقبال كنيم اينكه مشكلاتي هست همه بهش واقفيم اما اين نبايد سبب غفلت از انذار بزرگان شود
  • محمد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    14 1
    كي قراره اينا رو تربيت كنه ؟ با اين اوضاع اگر خرجشونو بتونن بدن تونستن برنامه اقتصادي فراتر از اقتصاد اروپا ارائه بدن. خيلي خوب عمل كنن آخر سر طرف يه آدم عادي ميشه كه دانشگاه آزاد قبول ميشه كه سربازي نره . آخر سر چشم به پدرش داره كه واسش پيش خودش كار پيدا كنه . بالاي 40 سال ازدواج كنه . قليون سيگار و ... تازه اگر بچه تو سن 16 سالگي معتاد نشه و نا باب نباشه. جاي اين حرفا يه راهي بگيد كه بشه يه بچه رو موفق و سالم تربيت كرد. بعد بريد از تعداد حرف بزنيد.
  • بدون نام AE ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    4 51
    ما که ۵ تا داریم الحمدلله، نه دزدی میکنم،نه مال مردم میخورم،نه زمین خارم،نه از دولت چیزی میگیرم،یارانه هم ندارم، پولدارهم نیستم،همشون هم درسشون حبه، همشون هم مودب هستند،کل زندگیم زحمت کشیدم و با افتخارزندگی کردم،۱ قرون هم پس انداز ندارم،۱ قرون هم قرض ندارم،خدا وعده کرده روزی بچهارومیرسونه، حالا اگر میخای بالای حرف خدا حرف بزنید،برد۱طنابی بردارد وخودتون رو آویزون کنید تا لحظه مرگ ببینید،دنبال کی میگردید نجاتتون بده،همون که بچه داده روزش هم میده،اگر نمیاد و نمیده،و نمیرسه مشکل از خود ماست،ماها باهزارنیت کج،نشستیم میگیم چرا نمیشه،آیا اگرداشته باشیم حق همسایه،خواهر و برادر،مردم محله وغیرو رومیدیم،حساب روزی ربطی به دولت ویارانه نداره خدا باید بده،خداروداشته باشیم حل،اینقدر ناله های الکی نکنید
    • بدون نام IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      1 3
      اگر میتونستم به این نظر هزار تا مثبت میدادم
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    19 2
    دلیل بسیار روشن است: فشار اقتصادی و تورم طاقت فرسا
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    28 0
    همين الان كلي جوون دهه شصتي (نرخ باروري 6.4 ها) دم بخت داريم كه اگه براشون اشتغال و امكانات فراهم بشه و برن خونه بخت حتي اگه يك فرزند هم داشته باشن كلي جمعيت رو ميتونن زياد كنن... اگه واقعا نگران نسل آينده هستيد و اينقدر دورانديش فكري به حال اينا بكنين
  • بدون نام IT ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    31 2
    اون کسایی که باید بچه دار شن جوونای دهه 60 هستند که اونها هم اینقدر از اول زندگیشون از جمعیت زیاد نسلشون آسیب دیدن که هیچ وقت این کارو نمیکنن...
  • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    20 0
    2 تا و 3 تا کمه رندش کن 5 تا
  • بدون نام IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    23 0
    ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا باز دوباره یکی اومد مارو با خارجیا مقایسه کرد
  • بدون نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    5 67
    دم از آقا قاضی و عرفان و امام و حافظ و مولانا میزنیم آنوقت چیزی که در عمل به آن اعتقاد داریم از معتقدات یهودیها هم کمتر است معلوم نیست خدا و پیغمبر کجا ی زندگی ما جای دارند در ضمن این مطلب ازدیاد جمعیت از توصیه های رهبریست که اینطور سخیف باآن برخورد میکنید پدران بزرگوارتان آه نداشتند باناله سودا کنند هفته ای یک بار گوشت بزور میخوردند از شما بهتر زندگی می کردند
  • ریحانه IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    3 6
    خدا وعده کرده روزی بچهارومیرسونه، حالا اگر میخای بالای حرف خدا حرف بزنید،برویدطنابی بردارید وخودتون رو آویزون کنید تا لحظه مرگ ببینید،دنبال کی میگردید نجاتتون بده،همون که بچه داده روزیش رو هم میده،اگر نمیاد و نمیده،و نمیرسه مشکل از خود ماست،ماها باهزارنیت کج،نشستیم میگیم چرا نمیشه،آیا اگرداشته باشیم حق همسایه،خواهر و برادر،مردم محله وغیرو رومیدیم،حساب روزی ربطی به دولت ویارانه نداره خدا باید بده،خداروداشته باشیم حله،اینقدر ناله های الکی نکنید
    • محمد CH ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      5 1
      اگه تئوری شما درسته چرا تو آفریقا روزی چندهزار نفر از گشنگی میمیرن؟
  • محمد IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    4 3
    من یک پسر 12 ساله دارم،از حالا نگران شغل و مسکن و هزار بدبختی دیگه اش هستم حالا بیام به یه بچه دیگه فکر کنم،آینده شغلی با این تحریم ها مشخص نیست با یه آپارتمان 50 ، 60 متری چطور خانواده ای مستونه جرات همچنین فکری داشته باشه؟!!
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    2 3
    می دونید چند سال قبل، آمریکا جشن 300میلیون نفره شدنشو گرفت!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2 0
    اصل این عقیده که هر زوج بطور طبیعی باید 2 تا 3 فرزند داشته باشد تا جمعیت کشور از رشد معقول و منطقی برخوردار بوده و مشکلات عدیده بهم خوردن ساختار سنی جمعیت و سالمندی جمعیت را نداشته باشیم بسیار منطقی و علمی است و هیچ جای شک و شبهه وجود ندارد . نگاه آقای دکتر محمودی بعنوان اقتصاد دان نگاه کلان اقتصادی بوده که وضعیت جامعه ایران را در دراز مدت و از دریچه بازتری می نگرند. تجربه همه کشورهای غربی و توسعه یافته که کاهش باروری به زیر 2 فرزند برای هر زوج را داشتند نیز قویا" حرف ایشان را تائید میکند اما نظرات داده شده توسط اکثر مردم در خصوص فشار اقتصادی و سطح رفاه زندگی در سطح خرد باید قویا" توسط مسئولین و دولت توجه گردد. در واقع باروری بیشتر زمانی محقق خواهد شد که مردم از رفاه نسبی خوبی برخورددارشوند