۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳

ایسنا نوشت:

دبير انجمن خودروسازان ايران ضمن اشاره به برخي از افزايش هزينه‌هاي توليد در صنعت خودرو نسبت به تبعات تعلل صورت گرفته در تخصيص اعتبار مورد نياز اين صنعت هشدار داد.
احمد نعمت‌بخش  اظهار كرد: حدود سه هفته پيش تسهيلات 2000 ميليارد توماني صنعت خودرو براي خروج از بحران نقدينگي به تصويب كارگروه حمايت از توليد رسيده و با توجه به شرايط فعلي تاكنون بايد اختصاص مي‌يافت.
وي ادامه داد: در شرايطي كه صنعت خودرو به اميد تزريق نقدينگي به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و با توجه به كاهش 36 درصدي توليد خودرو در بهار امسال، مشخص نيست به چه دليل تاكنون در تخصيص اين تسهيلات تعلل شده است.
دبير انجمن خودروسازان ايران با بيان اين‌كه هزينه‌هاي توليد صنعت خودرو با توجه به وارداتي بودن برخي مواد اوليه به شدت افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت سال گذشته، نرخ مرجع دلار 15 درصد، يورو چهار درصد، پوند 12 درصد و ين ژاپن 18 درصد افزايش يافته است.
نعمت‌بخش ادامه داد: در اين مدت نرخ بازار آزاد دلار نيز 52 درصد، يورو 39 درصد، پوند 50 درصد و ين ژاپن 57 درصد افزايش يافته است.
وي افزود: در بهار پارسال ميانگين نرخ دلار مرجع 1062.6 بوده كه در بهار امسال به 1226 تومان رسيده است. نرخ مرجع يورو نيز از 1528.5 تومان در بهار پارسال به 1585.2 تومان در بهار امسال افزايش يافته است. در اين مدت نرخ پوند نيز از 1732.8 به 1944.6 تومان و 100 ين ژاپن نيز از 1291 تومان به 1520.8 تومان رسيده است.
دبير انجمن خودروسازان ايران خاطرنشان كرد: در بازار آزاد نيز نرخ دلار از 1159.6 تومان در سه ماه نخست سال گذشته به 1767.2 در مدت مشابه امسال افزايش يافته است. نرخ آزاد يورو نيز از 1665.5 تومان در سه ماهه ابتدايي سال گذشته به 2313.7 در سه ماهه ابتدايي امسال رسيده است. نرخ آزاد پوند نيز از 1905.8 به 2852.3 تومان و 100 ين ژاپن نيز از 1397.1 تومان به 2191.2 تومان رسيده است.
نعمت‌بخش افزود: افزايش نرخ انواع ارز در حالي است كه خودروسازان براي برخي از گشايش اعتبارهايي كه در شرايط فعلي امكان آن‌ها وجود داشته، از نرخ رسمي ارز و براي حواله پول نيز از نرخ آزاد ارز براي واردات مواد اوليه استفاده كرده‌اند.
وي با بيان اين‌كه نرخ مواد اوليه مورد نياز صنعت خودرو نيز از سال 1388 تا 1390 حدود 57 درصد افزايش يافته است، تصريح كرد: در اين مدت حقوق و دستمزد، ماليات، نرخ انرژي و ساير پارامترهاي دخيل در توليد نيز با افزايش هزينه روبرو بوده‌اند.
دبير انجمن خودروسازان ايران افزود: با وجود اين شرايط هنوز از سرنوشت تسهيلات 2000 ميليارد توماني صنعت خودرو خبري نيست. از آن سو در يكي دو ماه اخير نيز برخي خودروسازان درخواست خود براي افزايش قيمت برخي محصولات را ارائه كرده‌اند كه اميدواريم براي جلوگيري از ادامه ضرردهي صنعت به سرعت در خصوص آن تصميم‌گيري شود.
به گفته نعمت‌بخش، در حال حاضر برخي خودروسازان در توليد برخي محصولات خود وارد حاشيه زيان شده‌اند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    23 0
    برخلاف حرف گذشتتون افزایش نرخ ارز به ضررتون هستش البته به ضرر شما نه بلکه مصرفکننده!!چون در بازار انحصاری و بدون رقیب شمای تولید کننده مثلا پرایدت رقیبی نداره تو بازار بخوای بهره وری ببری بالا کیفیت رو ببری بالا هرچقدر یارانه هات حذف بشه و نرخ دلار بره بالا میاره رو قیمت محصولت و از جیب مصرف کننده جبران میکنیش