داود رشیدی که اوایل دهه 40 خورشیدی بعد از تحصیل در اروپا به ایران بازگشت و همراه با حمید سمندریان پایه گذار تئا‌تر مدرن کشور شد، مهم‌ترین میراث او را تربیت شاگردانی می‌داند که امروز ستاره‌های بازیگری ایران هستند.

به گزارش خبرآنلاین، این کارگردان پیشکسوت تئا‌تر، 50 سال کار در کنار حمید سمندریان را یک توفیق می‌داند و می‌افزاید: «هر تئاتری که سمندریان روی صحنه می‌آورد، اتفاق بزرگی در صحنه تئا‌تر ایران به شمار می‌آمد. بسیاری از نمایش‌هایش، کارهای دانشگاهی او بود که به کمک دانشجویانش اجرا می‌شد و با این حال در بالا‌ترین سطح تئا‌تر ایران قرار می‌گرفت.»


داود رشیدی که علاوه بر کارگردانی، در تئا‌تر و سینمای ایران بازی‌های به یادماندنی نیز به یادگار گذاشته است، می‌گوید: «در کنار نمایش‌های بسیار خوبی که سمندریان کارگردانی کرد، مهم‌ترین میراث او تربیت شاگردانی است که گویی او را تکثیر کرده‌اند و بیشترشان در سینما و تئا‌تر درخشان‌تر از هم‌نسلان خود هستند.»


او ادامه می‌دهد: «عشق سمندریان به تئا‌تر، مثال زدنی بود و همین اواخر با اینکه بیمار بود، می‌دیدم که به تماشای نمایش‌ها می‌آید و با علاقه و اشتیاق تا پایان کار می‌نشیند. او در سالن تئا‌تر، همه درد‌هایش را فراموش می‌کرد.»
 
حمید سمندریان، کارگردان و استاد پیشکسوت تئا‌تر صبح پنجشنبه 22 تیر در تهران درگذشت.
 

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =