کنفرانس خبری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هم اکنون در محل این پژوهشگاه در جریان است. استادان فیزیک در حال ارایه توضیحات به خبرنگاران علمی هستند تا ابعاد کشف جدیدی که امروز خبرش اعلام می‌شود، روش شود.

هرچند کنفرانس خبری اصلی در محل آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای اروپا، سرن ساعت 11:30 به وقت تهران آغاز می‌شود، اما مسوولان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از ساعت 10 امروز برنامه «روز هیگز» را آغاز کرده‌اند.

اهمیت این کنفرانس به این دلیل است که آخرین مهر تایید بر تلاش صد ساله فیزیک جدید برای تعیین مدلی از سازوکار ذرات و نیروهای حاکم بر عالم است که تحت عنوان «مدل استاندارد فیزیک ذرات بنیادی» شناخته می‌شود.

فیزیک‌دانان ایرانی نیز در آزمایش سی.ام.اس، یکی از دو آزمایش اصلی ال.اچ.سی مشارکت دارند و این مشاکت و سهم دانشمندان ایرانی در این اکتشاف اهمیت آن را دو چندان می‌کند.

به روز شده در 11:42: کنفرانس فیزیک انرژی بالا در ملبورن استرالیا با پخش مستقیم کنفرانس سرن افتتاح شده است. پس از خیرمقدم مدیرعامل آلمانی سرن، سخنگوی سی.ام.اس، یکی از دو آزمایش اصلی برخورددهنده بزرگ هادرون (که پژوهشگران ایرانی نیز در انجام آن سهیم هستند)، توضیحات خود را درمورد این آزمایش، تعداد آزمایش‌ها، نرخ پردازش اطلاعات و ... آغاز کرده است.

به روز شده در 11:55: سخنگوی آزمایش سی.ام.اس در حال توضیح چگونگی یافتن آثار واپاشی‌های مرتبط با بوزون هیگز، جدا کردن رویدادهای مهم، تعیین پراکندگی آماری و دقت این آزمایش‌هاست. در سال 2012، پژوهشگران انرژی برخورد ذرات را در ال.اچ.سی به 8 تراالکترون‌ولت رساندند، چراکه در برخوردهای پرانرژی‌تر، ذرات بیشتر و پرانرژی‌تری پدید می‌آیند و احتمال یافتن ذره بوزون هیگز نیزبیشتر می‌شود.

به روز شده در 12:09: پژوهشگرن آزمایش سی.ام.اس با ترکیب اطلاعات بدست آمده از 3 روش واپاشی بوزون هیگز، نشانه‌های قوی از این ذره را با دقت آماری 5 سیگما بدست بیاورند. این دقت بدان معنی است که نتیجه آزمایش تا 99.9996 درصد قابل اعتماد است.

به روز شده در 12:35: پس از اعلام موفقیت تیم سی.ام.اس در مشاهده ذره‌ای شبیه به بوزون هیگز با انرژی 125.3 گیگاالکترون‌ولت (خطای 0.6 گیگاالکترون‌ولت) و قطعیت آماری 4.9 سیگما، نوبت به سخنگوی آزمایش اطلس رسیده تا آخرین یافته‌های خود را اعلام کند. طبق روال کنفرانس‌های پیشین، نتایج به ترتیب قطعیت آماری اعلام می‎شوند، بنابراین می‌شود انتظار داشت که یافته‌های گروه اطلس قطعیت آماری کمتر از 5 سیگما داشته باشد.

به روز شده در 12:48: سرن رسما خبر کشف ذره‌ای بسیار شبیه به بوزون هیگز را با قطعیت آماری در سطح 5 و انرژی بین 125 تا 126 گیگاالکترون‌ولت منتشر کرد. برای مطالعه این خبر، اینجا را کلیک کنید.

به روز شده در 13:07 : نتایج آزمایش اطلس، وجود ذره هیگز را در انرژی 126.5 گیگاالکترون ولت با قطعیت آماری 5 سیگما نشان می‌دهد. همه غافلگیر شدند!

برای آن‌که در مورد بوزون هیگز، تاریخچه و اهمیت آن بیشتر بدانید، مطالب را به ترتیب مطالعه کنید.

فرمی، تازه‌ترین رقیب ال.اچ.سی

نشانه‌های بوزون هیگز در آشکارساز خاموش‌شده آمریکایی کشف شد

بوزون هیگز کشف شد!

اگر بوزون هیگز کشف نشود، چه اتفاقی در دنیای فیزیک می‌افتد؟

بوزون هیگز بالاخره پیدا شد؟/ فوری

امروز، مهم‌ترین رویداد 50 سال اخیر دنیای علم رقم می‌خورد؟

مدل استاندارد ذرات بنیادی، حاصل نیم قرن تلاش فیزیک‌‌دانان/ اینفوگرافیک