۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴

ایسنا نوشت:

افزايش قيمت اين روزهاي مرغ و شير در حالي به سوژه داغ رسانه‌ها تبديل شده كه ظاهرا علت اصلي آن نرسيدن خوراك مرغ كافي به داخل كشور است.

حجم زيادي از خوراك دام مصرف شده در كشور وارداتي است و ظاهرا به دليل محدوديت‌هاي بين‌المللي واردات اين محصول با مشكلاتي مواجه شده است.

كشورهاي صادركننده كنجاله سويا و ذرت به ايران طبق توافقات به عمل آمده بخشي از نياز كشور را در اين زمينه تامين كرده‌اند، اما مسائل موجود بر سر نقل وانتقال پول باعث شده كه اين تعهدات با تاخير اجرايي شود.

اما از اشكالات ديگر بر سر ورود خوراك دام به كشور موضوع نحوه انتقال آن از بندر به داخل استان‌هاست؛ به طوري كه گفته مي‌شود هم اكنون حجم زيادي از خوراك دام وارداتي در بنادر جنوبي انباشته شده، اما امكانات لازم براي حمل آن‌ها به استان‌ها وجود ندارد.

همزماني واردات چندين نوع كالا كه يكي از آن‌ها خوراك دام است، باعث شده كه امكانات لجستيك سازماني نتواند همزمان به همه آن‌ها پاسخگو باشد و همين موضوع باعث شده كه مرغداري‌ها و دامداري‌ها با مشكل كمبود خوراك دام مواجه باشند.

با بروز اين مشكل، دامداران و مرغداران مجبورند خوراك دام را از بازار آزاد تهيه كنند. در حالي كه قيمت خوراك دام كنجاله سويا كه توسط دولت ارائه مي‌شود، حدود 830 تومان است، اما قيمت آن در بازار آزاد به 1500 تومان نيز رسيده است. اين روند باعث شده كه به تبع افزايش قيمت خوراك دام، قيمت مرغ، گوشت قرمز و شير كه درواقع تابعي از آن است به طور چشمگيري افزايش يابد.

با اين وجود مسوولان تنظيم بازار اعلام كرده‌اند كه به زودي هم مشكل نقل و انتقال پول و هم حمل ونقل نهاده‌هاي دامي وارداتي برطرف مي‌شود و تاثير آن روي قيمت مرغ و شير تا هفته آينده نمايان خواهد شد.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =