ازدواج کودکان در سن پایین و آسیبهایی که می تواند برای جامعه و خود این افراد داشته باشد، موضوع میزگرد امروز کافه خبر بود.

پیش از این سازمان ثبت احوال اعلام کرده بود که 75 دختر و پسر زیر 10 سال و 3 هزار 929 دختر و پسر زیر 14 سال در سال گذشته ازدواج کرده اند و در سال 90 این آمار نسبت به سالهای قبل رشد داشته است.

از منظر قانونی محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره این موضوع گفت: قبل از انقلاب دختر زیر 16 سال اجازه ازدواج نداشتند و اگر اصراری بر این موضوع بود دست روی شناسنامه می بردند چون در ماده 1210 قانون مدنی و ماده 1209 سن رشد 18 سال بود دفاتر ازدواج حق نداشتند ازدواج زیر 18 سال را ثبت کند اما بعد از انقلاب ماده 1209 حذف و ماده 1210 هم اصلاح شد و سن بلوغ برای دختران 9 و پسران 15 سالگی اعلام شد و همین ملاک عمل شد.

وی ادامه داد: اما به نظر من این سن با مقتضیات آن زمان اسلام تعیین شده بود و می توان آن را تغییر داد. اما چون شاید اگر این سن دست کاری شود ممکن است افراد به وظایف شرعی خود عمل نکنند لذا شروع بلوغ به نظر من 9 سال است .

اسفنانی معتقد است: به طور کلی نمی توان برای این موضوع چاره ای اندیشید زیرا منع ازدواج کودکان زیر 10 سال با شرع تضاد دارد و ممکن است کودکی با سن زیر 10 سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد.

او همچنین گفت: ما در کمیسیون قضایی مجلس در دوره کاری جدید مجلس به این موضوع رسیدگی می کنیم.

مشروح این میزگرد به زودی منتشر می شود.
47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین GB ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    20 3
    ((..ممکن است کودکی با سن زیر 10 سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد))؟؟؟!! واقعا این حرف رو جدی گفتید؟! از لحاظ چه فکری به بلوغ رسیده؟!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    18 1
    ما هنوز با 32 سال نتوستم آستین بالا بزنیم کلی موانع پیش رو داریم کاش میشد به عقب برگشت
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    25 1
    آخه یک کودک 9 ساله چطور به بلوغ فکری میتونه رسیده باشه؟ زدن یه حرف از روی تفکر مگه چقدر واسه شما خرج داره ؟
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    18 2
    دارم دیوانه می شم اینقدر از این مطلب عصبانی هستم که کم مونده بود پشت میزم جیغ بزنم فکر اینکه دختر برادر 10 ساله من بخواد در این سن به عنوان همسر کسی انتخاب بشه ........ تا کجا ؟ تا کی ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    40 4
    وای وحشتناکه.ازدواج کودک 9ساله.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    18 2
    ببین اون تفکری که باعث ازدواج بچه های 9-10 یا ... ساله میشه، چقدر خطرناک و خفنه!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    6 0
    این که میشه یه چیری مثل آمارهای نقطه به نقطه، فقط مبنای محاسبات عوض میشه،مشکل و حل نمیکنه؟
  • اشکان IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    13 2
    بهتر بود با روانشناس، پزشک مختصص زنان و علما یا پزوهشگران دینی در این مورد مصاحبه میکردید. از نظر حقوقی باید قانونی برای برخورد با "ازدواج اجباری" وجود داشته باشد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    21 7
    کودکی با سن زیر 10 سال به بلوغ کامل جنسی!! و فکری!!!!!!!!! رسیده باشد!!
  • حقوقدان IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    13 2
    معلوم نیست که ما تا کِی به این شیوه آزمون و خطا(در همه چیز) باید ادامه دهیم؟ آنهم در مواردی که قرن هاست در همه جا به بار نشسته و همچنان ما ساز خود را در جهت خلاف همه این تجربیات کوک می کنیم! در زمان اصلاح!! ماده 1102 قانون مدنی (تغییر سن بلوغ به بلوغ شرعی و حذف اماره رُشد) هم فریاد همه دلسوزان شنیده نشد و همین طور مصوبه مجمع تشخیص مصلحت(ازدواج دختر 13 ساله و پسر 15 ساله به شرط موافقت دادگاه) که عملا ثابت شد که قدرت اجرایی ندارد. انجام چنین ازدواجهایی از جمله نشان از معضل شدید فقر فرهنگی و اقتصادی مردم هم دارد.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    9 1
    هميشه بازگشت به عقب و قانون مجازات اسلامي جديد كه رفع مسئوليت كيفري رو بلوغ شرعي تعيين كرده دختر 9 سال و پسر 15 سال اون هم از نوع قمري ........افسوس