روزنامه همشهری نوشت:

 با گذشت 18ماه از سقوط هواپیمای مسافربری در ارومیه و امتناع وزارت راه و شهرسازی از اعلام دلایل حادثه، سازمان بازرسی کل کشور عوامل بروز این سانحه هوایی را اعلام کرد.

19دی ماه سال89، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ727 متعلق به هواپیمایی ایران‌ایر که با 105سرنشین از تهران عازم ارومیه بود، در نزدیکی روستای کلیساکندی ارومیه سقوط کرد که در این حادثه 80 نفر در دم یا بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند. با گذشت 18ماه از این سانحه هوایی، در حالی‌که وزارت راه و شهرسازی نسبت به اعلام دلایل این حادثه امتناع می‌کرد، روز گذشته سازمان بازرسی کل کشور سه‌عامل سقوط مرگبار هواپیما را اعلام کرد.

خطای خلبان

نخستین عاملی که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور به آن اشاره شده، عامل انسانی است. طبق بررسی‌های انجام‌شده اشتباه خلبان و ضعف تکنیکی او در اجرای طرح ILS شماره یک برای نشستن در فرودگاه ارومیه یکی از دلایل حادثه است. این اشتباه با آموزش کمک خلبان از سوی خلبان یکم هواپیما آن هم در هوای نامساعد روز حادثه توأم و در نتیجه باعث شده به‌دلیل عدم‌تمرکز خلبان یکم، کنترل هواپیما در اثر نوسانات هوا و کم شدن سرعت معینه مختل و هواپیما دچار نخستین لرزش شود. اشتباه عمده دیگر خلبان گردش به سمت چپ مسیر مشخص در طرح تقرب(طرحی که هنگام فرود اجرا می‌شود) بوده که باعث شده آنان نتوانند به مدخل ورودی باند فرودگاه برسند و در نتیجه با داخل شدن در زنجیره بعدی خطرات، نهایتاً سانحه رخ داده است.

هوای نامناسب و امکانات اندک

از عوامل دیگر این سانحه باید به‌وجود هوای نامناسب اشاره کرد. در روز سانحه سه پرواز به مقصد ارومیه به‌دلیل دید کم و آب و هوای نامناسب لغو شده بود و در ساعت 18 همان روز با اعلام هواشناسی ارومیه مبنی بر بهبود نسبی وضعیت دید فرودگاه و رسیدن به مقدار 800متر که حداقل دید مورد نیاز برای فرود با استفاده از ILS است، پرواز شماره277 هواپیمای بوئینگ به مقصد ارومیه انجام شده است. نکته قابل توجه در این زمینه فقدان دستگاه‌های لازم برای تعیین میزان دید (RVR) در فرودگاه یادشده است.

به‌دلیل نبود این دستگاه‌ها، تعیین حداقل دید به‌صورت بصری توسط دیده‌بان انجام شده که چندان قابل اعتماد نبوده است. خلبانان این پرواز آگاهی کاملی از وضعیت هوای منطقه ارومیه خصوصاً بخش‌های جنوبی فرودگاه که دارای شرایط یخبندان بود نداشته‌اند. بنابراین پس از عدم‌موفقیت در مرحله اول فرود، اقدام به اوج گیری کرده‌اند تا دوباره روی باند فرود بیایند اما بعد از اوج‌گیری تا ارتفاع 9000پایی با توده هوای نامناسبی روبه‌رو شده‌اند که دارای شرایط یخبندان متوسط تا شدید و توأم با بارش بوده و همین مسئله باعث یخ‌زدگی روی سطوح بال و بدنه هواپیما شده است.

هواپیمای از رده خارج

سومین عاملی که در این گزارش به آن اشاره شده، ضعف کارایی عملیاتی هواپیمای بوئینگ سانحه‌دیده است. این هواپیما در سال1974 تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی شده و موتورهای یک و سه آن (که لحظاتی قبل از سقوط از کار افتاده‌اند) به‌صورت دست دوم با ساعات پروازی حدود 58000 تا 67000 ساعت، در سال 2007 خریداری شده و در تاریخ 2010.8.17 میلادی روی این هواپیما نصب شده است.

هر چند براساس مقررات، پرواز این هواپیما با توجه به وضعیت سیکل‌های پروازی و چک‌های دوره‌ای آن امکان پذیر بوده اما از آنجا که تولید این هواپیما در سال1984 متوقف شده و بیش از سه‌چهارم هواپیماهای ساخته شده از این نوع از‌رده خارج شده و مابقی عمدتاً به‌صورت هواپیمای باری مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا به‌کارگیری این نوع هواپیما در جابه‌جایی مسافر صحیح به‌نظر نمی‌رسد.

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    208 1
    جون اونایی که کشته شدن هم هیچی دیگه ....!!!
  • بدون نام BE ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    101 2
    به‌کارگیری این نوع هواپیما در جابه‌جایی مسافر صحیح به‌نظر نمی‌رسد.ووو هنوز شک دارین؟
    • X IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
      16 0
      كلاً منظورش اين بوده كه تقصير همه هست جز مسئولين...
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    113 0
    واقعا برای جان مردم ارزش قایل نیستید
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    12 0
    جمله آخر گزارش مبني بر اينكه "لذا به‌کارگیری این نوع هواپیما در جابه‌جایی مسافر صحیح به‌نظر نمی‌رسد" كه ظاهرا به هواپيماي بوئينگ 727 اشاره دارد بسيار جالب است. رعايت استانداردهاي هواپيمايي كشوري ضروري است و نمي شود با عبارت "بنظر مي رسد" قضيه را ختم كرد. همين حالا در خطوط پروازي ايران اير از اين نوع هواپيما استفاده مي شود كافي است به برنامه پروازهاي روزانه فرودگاه مهر آباد نگاهي بيندازيد. ضمنا وقتي قضاوت بر مبناي "بنظر مي رسد" باشد تكليفي هم براي عاملان استفاده از هواپيماي مستعمل تعيين نخواهد شد.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    16 0
    هواپیما 36 سال پرواز کرده بوده؟!!!من نمیدونم پس دیگه یه وسیله موتوری و الکترونیکی حساس مثل هواپیما باید چند سال کار کنه تا اسقاط حساب بشه؟!!تازه اقایون لطف فرمودند بعد از 36 سال پرواز دوتا موتور که 67000 ساعت کار کرده بوده روش انداختند؟!!چجوریه که کشورهای دیگه موتور هواپیماشون رو که 67000 ساعت کار کرده اسقاط میکنند اونوقت ما میریم برمیداریم میاریم نصب میکنیم رو هواپیما؟!!جون اونها انقدر مهمتر و عزیزتر از جون ایرانیهاست؟اونوقت اقایون پرادعا میفرمایند ما غرور ملی خودمون رو فدای قطعات هواپیما نمیکنیم!!اگه خود اقایون و خونواده هاشون هم میخواستند از همین هواپیماها سوار بشن باز هم این حرف رو میزدند؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    10 0
    دليل اخري رو بايد اول از همه مي نوشتيد وبقيه رو فاكتور ميگرفتيد بهتر بود وقتي اين موارد رو ميخونيم به فكر ميافتيم بيشتر تلاش مسئولين در صدمه ديدن مردم تا خدمات رساني
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    8 1
    باز چرا می ندازید گردن خلبان ها،چرا از وقتی که هواپیما های روسی را از رده خارج کردیم،دیگر سانحه و اشتباه خلبانی نداشتیم،همش بخاطر هواپیماهای نامنسب بوده یادتون باشه خیلی از این خلبان ها،خللبان های زمان جنگ بودند که با مهارت خویش دست همه رو از پشت بسته بودند،پس نمی تونند همچین اشتباهات بچه گانی را بکنند
  • امیر IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    19 0
    فقط کافیه یکبار تجربه پرواز با هواپیمایی امارات رو تجربه کنید تا بفهمید ما کجاییم و اونا کجا. البته توجه داشته باشید که ما جزء 20 اقتصاد بزرگ دنیا هستیم و ما بقی همه سوءتفاهمه
    • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
      13 0
      هواپیمایی امارات که ناوگانش مجهز به پیشرفته ترین جت مسافرتی دنیا(ایرباس A380)هست به جای خود؛ حتی اگه با هواپیمایی بحرین(Gulf air)یا هواپیمایی قطر(Qatar air ways)هم مقایسه کنید مغز سرتون سوت میکشه و از خجالت اب میشید مخصوصا وقتی میبینید کشور کوچکی مثل بحرین که حتی به اندازه یکی از شهرهای ما هم نیست و تا چند دهه قبل جزء خاک ایران بوده الان وضعیت ناوگان هواپیمائیش چجوریه و ما کجائیم!!
  • بدون نام GB ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    54 1
    خدا رحم کنه واقعا
  • مریم IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    81 0
    خلبان هم خدا رحمت کنه ... حالا چون نیست مقصره؟ .....
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    78 1
    عجب... خدا این خلبان ها رو برای ما نگهداره که هر سقوطی که در طول تاریخ داشتیم تقصیر اونا بوده. لب کلام اینجاست که دولت و وزارت راه هیچ تقصیری نداره. برادران و خواهران من ، اگر تقصیر خلبان بود وزارت راه همون روز اول اعلام می کرد که تقصیر خلبان بوده و مسافرها که وزن اضافه داشتن ، حتما یک چیزی هست که وزارت راه اینجور سکوت کرده. خوبه همه همدیگه رو حمایت می کنن اون بالا بالاها.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    65 2
    سازمان بازرسی با چه استدلالی گزینه از رده خارج بودن رو سومین عامل میدونه یعنی اگه خلبان ماهری بود هواپیما چند مدل بالاتر میشد
  • کامیار IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    50 0
    بنده پزشک هستم و بابت کارم بین تهران بندرعباس مرتب پرواز دارم.روز شنبه گذشته هواپیمایی ماهان در کمال ناباوری با 2 ساعت تاخیر مارو سوار هواپیمایی کرد که من حتی اسمشم نشنیده بودم!!!جالب اینجاس که توی بلیط تاکید شده بود ایرباس!!!خلاصه جای همتون تا بندر خالی کلی لرزیدیم و عبادت کردیم با پروردگار .لطفا پیگیری کنین با جون مردم بخاطر تحت هر شرایطی پرواز کردن و پول گرفتن بازی نشه با تشکر
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    50 0
    به نظر من همان دلیل سوم عامل اصلی است وقتی که 2 موتور ناگهان از کار می افتد یعنی بقیه تحلیلها ...؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    9 0
    جالبه.دلیل سوم که عامل اصلیه به به عنوان دلیل سوم اومده در حالی که اگه موتورها از کار نمی افتاد این اتفاقات هم رخ نمیداد ،واقعا جالبه!! مردم هم که کلا نمیفهمنن( هرچقدر سعی کردم نتونستم کلمه بدتری استفاده کنم)
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    9 0
    آقاان درست است که برای هر اشکالی راه حلی گذاشتند ولی وقتی چند اشکال جمع شوند خوب انتظارات هم به نسبت کم خواهند شد مقصر اصلی آن کسانی هستند که اجازه پرواز به این هواپیمای فرسوده و با آن هوای نامساعد را داده بودند خداوند خلبان و مسافرین را رحمت کند و آنان را در بهشت جای دهد
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    10 0
    ما که از دست مسولین به پیشواز مرگ رفتییم
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    10 0
    من دریکی از سفرهای هوایی باخلبانی شادروان رستگار بودم بی انصافیه اگر ایشان رامقصربدانیم خلبانهای ایرانی خیلی ماهرند
  • بدون نام SE ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    7 2
    البته اطلاع موثق دارم که این بار واقعا خلبان مقصر بوده و اشتباه کرده اگر چه که عمد نداشته و خب خودش هم از بین رفته مقصر اصلی کسان دیگه ای هستن که... اینا باید یه روز جوابگو باشن جواب آه یتیمانی که هنوز منتظرن
  • مهدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    5 1
    هر 3 عاملی که باعث سقوط هواپیما میشود رو ذکر کردند!!آیا به نظر شما غیر این موارد هم علت دیگه ای هست؟؟؟هوا خراب بوده ،خلبان هم بلد نبوده و اخرش خم میمونه هواپیما دیگه!!
  • سیاوش IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    7 2
    قدیمی بودن، مستهلک بودن، تحریمها، بی مسولیتی مسولان هواپیمایی و هزاران عیب دیگر بچم نمی آید سریع گیر میدن به خلبان، خلبان فقط 5% نقش در سالم رسیدن هواپیما دارد و 95% بقیه مربوط به عوامل ذکر شده میشود.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    8 1
    اگه واقعا راست میگید همین الان جعبه سیاه رو در اختیار بازمانده های اون 82 نفر مرحوم قرار بدید ببرن خودشون در هرجا که دوست داشتن بدن باز بشه آزمایشان صورت بگیره (حتی اگه ببرن روسیه).
  • بدون نام DK ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    8 0
    شما باید عامل اول با سوم را عوض کنید چون وقتی دو تا موتور هوا پیما از کار بیافتد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    با پيدا شدن دلايل حالا چند نفرشون زنده شدن؟؟