نگاهی به 'سقای آب و ادب' نوشته استاد سید مهدی شجاعی، اثری متفاوت در معرفی زندگی حضرت ابوالفضل العباس( درود خدا بر او باد) / 4

به گزارش خبرآنلاین امیر دژاکام، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون، درباره این اثر می گوید:
" اثر سید مهدی شجاعی درباره حضرت عباس را باید در چهار ساحت ادبی،‌ اسناد تاریخی‌، عقلانی‌ و آیینی بررسی کرد. در منظر ادبی، کتاب «سقای آب و ادب» ساختاری قصه در قصه دارد؛ همانند شکل مثنوی‌، هزار و یک شب‌، طوطی‌نامه و... . من بارها این سؤال را از خود پرسیده‌ام که اصلا چرا شرقی‌ها قصه در قصه داستان می‌گویند؛ زیرا شرقی‌ها جهان را در لایه‌های درون هم می‌بینند و می‌خواهند یک به یک این لایه‌ها باز شوند و به مرکز پدیده و واقعه دست پیدا کنند.
من چند کار تئاتر تاریخی مذهبی انجام داده‌ام و به سبب آن مطالعات بسیاری در کتاب‌های دینی و احادیث و روایت‌های مختلف از ائمه (ع) انجام داده‌ام؛ اما متأسفانه اطلاعات خیلی کمی در اسناد تاریخی و مذهبی درباره حضرت عباس (ع) وجود دارد. ولی در کتاب سیدمهدی شجاعی تمامی روایت‌هایی که در مورد حضرت عباس وجود دارد، آمده است.
دین پاسخ به نیاز بشر است؛ همچنان که تجلی نیاز انسان به پرسش را علم و نیاز به زیبایی را هنر پاسخ می‌دهد، و این کتاب نیز نیاز به ایمان آدمی را جواب داده است.
این اثر از نظر استدلال و عقلانیت، بویژه در بخش «عباس فرشتگان» نکته‌های بسیار جالبی دارد. توصیه می کنم این قسمت را حتما بخوایند. میدانیم که خرافات بسیاری وارد واقعه عاشورا شده؛ اما باید بدانیم این خرافات چه جایگاهی دارد. خود واقعه عاشورا آن‌قدر شجاعانه و قدرتمندانه است که به اوهام نیاز ندارد. در ساحت آیینی، کتاب شجاعی امتیازات فراوانی دارد. چراکه از اوهام و خرافات دور است ."

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =