روزنامه ایران نوشت:

یک کشتی حامل 200 مهاجر غیرقانونی ایرانی، افغانی و عراقی که در آب‌‌های اقیانوس هند از اندونزی به‌طور قاچاق به سوی استرالیا پیش می‌رفت، در 200 کیلومتری شمال جزیره کریسمس گرفتار توفان سهمگین دریایی شد و در میان امواج خروشان، به قعر اقیانوس فرو رفت.
هنگامی‌که این کشتی در میان ضربات کوبنده امواج در حال غرق شدن بود، یکی از مسافران کشتی با تلفن ماهواره‌ای که همراه داشت با پلیس استرالیا تماس گرفت و با اعلام وضع بحرانی، درخواست کمک کرد و پیام داد: «کشتی در حال غرق شدن است. اگر کمکی به ما نرسد، همه ما با کشتی شکسته‌مان در قعر دریا مدفون خواهیم شد.»
وزیر کشور استرالیا گفته است: مقامات کشتی‌‌های استرالیایی که در همان حوالی برای کمک‌‌های احتمالی مستقر شده بودند در پاسخ به تماس پناهجویان که تقاضای کمک می‌کردند، هشدار دادند به اندونزی بازگردند، ولی متأسفانه این کشتی در ادامه مسیر دچار مشکل شدید شد و با غرق کشتی، شناور‌های استرالیایی و هواپیمای جست‌وجوگر از زمین و دریا به کمک آنها شتافتند، ولی در این حادثه غم‌انگیز تعداد زیادی از مسافران غرق شده‌اند که تاکنون اثری از آنان به دست نیامده و فقط 110 تن نجات یافته‌اند. هنوز جست‌وجو در آب‌‌های اقیانوس هند ادامه دارد و گزارش‌‌ها حاکی است که تا دیروز امدادگران توانستند اجساد 3 تن از غرق​شدگان را در میان آب‌‌های دریا پیدا کنند.
براساس گزارشی که ساعت 8 صبح روز جمعه از شبکه خبری استرالیا پخش شد، جوان‌‌ترین فرد پناهجوی سرنشین این کشتی نوجوانی 13 ساله بود و این گزارش حاکی است سرنشینان این کشتی غرق شده همگی مجرد و اکثرشان از کشور‌های ایران و افغانستان و عراق بوده‌اند.
- امدادگران دریایی اندونزیایی و استرالیایی برای کمک به مهاجران رفته‌اند و تقریباً 90 تن هنوز پیدا نشده‌اند. بر اساس گزارش دیگری که عصر دیروز اعلام شد امدادگران دریایی اندونزی و استرالیایی سرگرم جست‌وجو در دریا هستند و تقریباً هنوز 90 تن پیدا نشده‌اند و همه مسافران مرد بوده‌اند.
- به گفته سخنگوی نیروی دریایی استرالیا تا به حال اجساد 3 تن از این پناهندگان از دریا پیدا شده و جست‌وجو‌ها برای کشف قربانیان دیگر ادامه دارد.
- به گزارش رسیده بسیاری از این مسافران در 6 کیلومتری محل حادثه در روی آهن‌پاره‌‌های کشتی خود را روی آب معلق نگه داشته بودند و در انتظار رسیدن امدادگران بودند.
گزارش دیگری حاکی است اوایل روز چهارشنبه پیام هشداری برای خدمه کشتی فرستاده شده بود و به آنان هشدار داده بودند که دریا بشدت توفانی خواهد بود، اما در اثر بی‌توجهی خدمه و ادامه راه، این کشتی در نزدیکی جزیره‌ای بین اندونزی و کریسمس آیلند در مرز استرالیا واژگون و با سرنشینانش غرق شد.  گزارش دیگری حاکی است که این کشتی حدود 206 مسافر داشته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مسئولان پلیس استرالیا گفت در این حادثه که روز پنجشنبه یکم تیرماه (21 ژوئن) رخ داد، «بخش بزرگی» از این 200 مهاجر غیرقانونی جان خود را از دست داده‌اند، اما نخستین اطلاعات از کشته شدن 75 تن خبر می‌دهد.
نیرو‌های کمک‌رسان با قایق نجات پس از ظهر به محل حادثه شتافتند. گفته می‌شود که کشتی حامل مهاجران در 120 مایلی شمال جزیره استرالیایی کریسمس غرق شده است. این جزیره در 2 هزار و 600 کیلومتری شمال‌غربی استرالیا و 300 کیلومتری اندونزی و در اقیانوس هند قرار دارد.  نیرو‌های امدادرسان اندونزی عملیات نجات را هماهنگ می‌کنند و سه کشتی نیروی دریایی، دو ناو جنگی استرالیا و همچنین یک هواپیمای گشتی دریایی اوریون به محل حادثه رفته‌اند. نیرو‌های مرزی گفته‌اند این کشتی توسط یکی از نیرو‌های گشتزنی آنها حدود ساعت 15 به وقت محلی کشف شده است و پس از آن دو قایق کمکی به‌همراه یک گروه نجات را به محل فرستاده‌اند.
از آغاز سال 2012 میلادی مقامات استرالیایی 62 کشتی را که چهار هزار و 484 مهاجر غیرقانونی را با خود به همراه داشتند، توقیف کرده‌اند که این میزان رکوردی در شش ماه است. جیسون کلر، وزیر کشور استرالیا گفت: در 24 ساعت گذشته چندین کشتی حامل ده‌‌ها مسافر قاچاق در این منطقه توقیف شده‌اند. وی که پیش از این رویداد سخن می‌گفت با اشاره به حادثه مشابه قبلی گفت: «اتفاقی را که افتاد به‌خاطر بیاوریم. 200 تن در گنره اندونزی و 11 تن دیگر در اطراف مالزی کشته شدند.»
جزیره کریسمس صحنه غرق شدن فاجعه‌بار یک کشتی دیگر حامل مهاجران ایرانی و عراقی در دسامبر سال 2010 میلادی بود که به صخره‌‌ها برخورد کرد و متلاشی شد. تعداد کامل کشته​شدگان هرگز مشخص نشد، اما گفته می‌شد حدود 50 تن جان خود را در این رویداد از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مهاجران غیرقانونی که بیشتر مواقع ایرانی، کرد یا عراقی هستند از طریق اندونزی با قایق‌‌ها و کشتی‌‌های کوچک در هوای نامناسب و دریای توفانی در حالی که بیش از ظرفیت قایق‌‌ها در آنها جا گرفته‌اند به سوی استرالیا حرکت می‌کنند که چنین اقدامی برای آنان خطر جانی دربردارد. بسیاری از آنان که به استرالیا می‌رسند بلافاصله به اردوگاه پناهندگی منتقل می‌‌شوند تا به پرونده‌‌‌های آنان رسیدگی شود، روندی که تا سال‌‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد و به لحاظ روانی آنان را زیر فشار قرار دهد.

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    8 0
    بايد كلاهمان را بالا بذاريم!!!
  • علي CH ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    15 0
    اي كاش تحقيقي صورت بگيره وعلت اينهمه خروج قاچاقي از كشور پيدا بشه تا ديگر خبر مرگ ايرانيين را كه قاچاقي ميرن وگرفتار ميشن رو نشنويم تا حالا نشنيديم از اتباع انگليس آلمان فرانسه ژاين يا... به اين وضع بيفتن
  • مهربان IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 0
    خیلی تلخ من هم همسرم را یک سال و نیم پیش در این حادثه تلخ از دست دادم و هنوز نتونستم از اندولزی لعنتی جنازه ام را بگیرم کاش یکی بیاد به درد دل این جوانان گوش بده و علت این که نمی تونیم این جا زندگی کنیم را بپرسه .
  • مهدی صفایی A1 ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    لطفا اسامی نجات یافتگان 1392 را اعلام کنید