نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است مذاکرات مسکو «یک گام به جلو» است.

 منصور حقیقت پور نماینده اردبیل و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص ارزیابی اش از مذاکرات مسکو، اظهار داشت: ما در این مذاکرات طرف مقابل را مجاب کردیم که کار کارشناسی کنیم. ضمن اینکه 1+5 باید ایران را به عنوان ایرانی هسته ای که حق غنی سازی دارد، به رسمیت بشناسند.
وی که می گفت اگر غربی ها حق غنی سازی جمهوری اسلامی را بپذیرند، بقیه موارد قابل گفت وگو است، افزود: ضمن اینکه طرف مقابل باید اقدامات اعتمادساز داشته باشند که لغو تحریم ها و عدم توسعه آنها، یک گام در این زمینه است.
حقیقت پور در پاسخ به اینکه تفاوت این دوره از مذاکرلات چه بود که شما آن را یک گام به جلو می دانید، گفت: ما آنها را مجاب به کار کارشناسی کردیم، در حالی که آنها پیش از این ما را به عنوان یک طرف هسته ای قبول نداشتند. اما اینک حق غنی سازی ایران را پذیرفتند.
نماینده اردبیل در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه اشتون خواستار توقف غنی سازی 20 درصد است، گفت: ما غنی سازی 20 درصد را برای راکتور تهران و تولید دارو نیازمندیم. این امر قابل مذاکره است و آقای رئیس جمهور هم به این امر اشاره کرده اند. ما پیش از این هم حاضر بودیم که غنی سازی 3.5 درصد را تعویض کنند 
وی در عین حال درباره درخواست اشتون برای تعطیلی فردو، تصریح کرد: قطعا ما به این سمت که فردو را تعطیل کنیم، نخواهیم رفت. اینها موضوعاتی است که طرف غربی برای مذاکرات اعلام کرده است ولی ایران که قرار نیست هر چه آنها درخواست کردند، تمکین کند. ایرانی حاضر است درباره غنی سازی 20 درصد مذاکره کند. در این شرایط یا آنها مجاب می شوند که سوخت 20 درصد را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند یا اینکه ما خودمان آن را می سازیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب پس از پایان مذاکرات مسکو در یک نشست خبری با بیان این که ما در مذاکرات قبلی درخواست کردیم که ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را تعلیق و سایت فردو را تعطیل و ذخایر اورانیوم 20 درصد را از ایران خارج کند تصریح کرد: ما اعلام کردیم این را به عنوان اقدام اعتماد ساز از ایران قبول می‌کنیم، ایران به 3+3 پاسخ داد. ما هم در بغداد پاسخ جامعی به مسایلی که ایران مطرح کرده بود دادیم و موضع مان را به تفصیل بیان کردیم.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره اینکه مذاکرات 13 تیرماه در استانبول ممکن است به سمت رفع تحریم ها برود در حالی که یک روز قبل تر از آن دور جدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی آغاز می شود، گفت: گام موثر و اعتماد ساز 1+5 این است که این تحریم ها برداشته شود. اگر قرار باشد تحریم روز قبل از مذاکرات اجرا کند و بعد هم بخواهند مذاکره کنند، این امر نشان دهنده حسن نیت آنها نخواهد بود.
 وی همچنین از بررسی موضوع مذاکرت مسکو در نشست روز سه شنبه مسکو خبر داد، گفت: احتمالا در روز سه شنبه این امر مورد بررسی قرار می گیرد.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    1 1
    خب اين غرب خدانشناسه از خدا بي خبر كه چند ساله ميگه با هم صحبت كنيم. ما گير داديم كه نمي خواهيم و البته تحريمش رو هم مي كشيم.