آیا همه نحله های فلسفه اسلامی تا دوره های معاصر ادامه پیدا کرده اند؟ چرا در دوران جدید دیگر فیلسوفان مبدع و نوآوری چون ملاصدرا به وجود نمی آیند؟

این دوپرسشی است که دکتر غلامرضا اعوانی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به آن پاسخ گفته است.
برای مطالعه متن کامل نظرات این استاد برجسته فلسفه لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسد IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    0 0
    درود بر استاد بزرگوار وفیلسوف فلسفه اسلامی این چرا دلایل بسیاری می تواند داشته باشد .اما قبل اینکه به این چرا پاسخ دهیم ،بیاد داشته باشییم که سرزمین وکشوری چون ایران آنچه از علم وهنر وفرهنگ وفلسفه واذبیات و. . .بعد از اسلام دارد حاصل دورانهایی است که ثبات سیاسی وبالطبع قدرت حکومت مرکزی از یکسو وعلاقه به توسعه علوم ودانشهای روز از سوی دیگر دست به دست هم داده تعصبات خشک وبی مغز را کنار زده به آراء وتفکرات فلسفی به عنوان اصلی ترین پایه ورکن علوم انسانی ارزش نهاده موجب پیدایش صدرا هاو امثالهم شده است .صدرای شیرازی خود حاصل دوران اوج قدرت ومکنت وشعور تاریخی است که آن روزگار پر شوکت وفرهنگ و هنرصفوی را برای ما بیادگار گذاشتند وبعد از آن تا امروز جز چند صباح تاریخی هرگز روی خوش ندید.
  • دانشجوی فلسفه IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    فلسفه در زمانی توانست بال و پر بگیرد که جو حاکم به شدت آن را رد می کرد و قبیح می شمرد و افکار عمومی آن را کفر و الحاد تلقی می کردند و آنگاه فیلسوفی چون ملاصدرا خلق شد.... امروز آن قدر در تنگنای مقدس سازی های بی منطق و تکفیرهای بی منطق تر قرار گرفته ایم که نه جرأت اظهارنظر داریم و نه حالش را. تا بخواهی چیزی بگویی یک برچسب فتنه و صهیونی به قبایت می چسبانند و باقی ماجرا هم چنان که افتد و دانی. چند روز پیش موضوع تحقیقی به استادم پیشنهاد کردم که ایشان فرمود: بسیار خلاقانه و جدید است، اما چالشهایی را پیش رویت می گذارد که بعید می دانم قدرت حلش را داشته باشی چون با «قرآن» می خواهی این مسئله را اثبات کنی و مطمئنا نخواهند گذاشت.....