مذاکرات ایران و گروه 5+1 سه شنبه شب در مسکو با تعیین 13تیر برای مذاکرات کارشناسان خاتمه یافت.

به گزارش خبرآنلاین در پایان نشست مسکو کاترین اشتون کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست هیات مذاکره کننده 5+1 در پاسخ به پرسشی درباره دو روز گفت و گو اظهار داشت: «ما امروز متوجه شدیم که فاصله زیادی با هم داریم.»

در این نشست مقرر شد با برگزاری جلسه کارشناسان دو طرف و معاونان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا مقدمه و دستور کار و زمان اجلاس بعدی تعیین شود. نشست کارشناسان قرار است 13 تیر برگزار شود اما هنوز مکان برگزاری نشست مشخص نشده است.
سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران نیز در پایان نشست مسکو در جمع خبرنگاران گفت: اعضای 1+5 در معرض انتخاب هستند که بخواهند از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند و در مسیر همکاری با جمهوری اسلامی ایران گام بردارند.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان سه‌شنبه شب بعد از دو روز مذاکره در مسکو در جمع خبرنگاران به تشریح مذاکرات ایران با گروه 1+5 در طی دو روز گذشته پرداخت و با اشاره به ارایه‌ی جامع دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به طرف غربی گفت: همان‌طور که رسانه‌های جهان در جریان هستند ما پس از گفت‌وگوهای بغداد اعلام کردیم که وقتی می‌تواند گفت‌وگوی ایران با 1+5 موفق باشد که در فاصله‌ی گفت‌وگوها طی برگزاری جلسات کارشناسی، زمینه برای نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف فراهم شود. به همین خاطر در فاصله‌ی 25 روز از نشست بغداد تا مسکو، 5 نامه نوشتیم و این مساله را متذکر شدیم، بر اهمیت جلسات کارشناسی تاکید کردیم. این موضوع را پس از گفت‌وگوهای استانبول نیز مطرح کرده بودیم و در جلسات مسکو مهم‌ترین توافقی که حاصل شد این بود که جلسات کارشناسی برگزار شد و در واقع همان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد برگزاری جلسات کارشناسی عملیاتی شود و ما از این امر استقبال می‌کنیم و این توافق را حائز اهمیت می‌دانیم.
در ادامه گزیده ای سخنان و پاسخ های سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به نقل از ایسنا می آید:
گفت وگوهای این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود
 

  • مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود و جمهوری اسلامی ایران بحث‌های جامعی در تبیین دیدگاه‌هایش در محورهای پنج‌گانه تهیه کرده بود و در نشست اول گفت‌وگو به ارایه‌ی این دیدگاه‌ها معطوف شد. دیدگاه‌های ما صریح و واضح بیان شد و تاکید کردیم که غنی‌سازی حق مسلم ملت ایران است و هم‌چنین مستند و با استناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می‌شود غیرقانونی است و به وضوح توضیح دادیم که چرا قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی می‌دانیم و این موضوع را با ادله‌ی مستدل بیان کردیم. 
  • ما در نشست دوم ارزیابی دقیق و جامعی از پیشنهادات ارایه شده در بغداد ارایه کردیم و اهمیت این اقدام این بود که جمهوری اسلامی نظرات خود را به صورت مشخص و دسته‌بندی شده ارایه کرد و این مورد استقبال طرف مقابل نیز قرار گرفت و این را موجب درک صحیح و بیش‌تر از نظرات جمهوری اسلامی ایران بیان کردند و آن‌ها نیز در این گفت‌وگوها با توجه به این‌که ایران به صورت جامع مباحث و دیدگاه‌های خود را بیان کرده بود، بر این موضوع تاکید کردند که باید این مباحث را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند نظرات خود را بیان کنند.
  • ارایه‌ی جامع دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در واقع فرصتی را در اختیار آن‌ها برای انتخاب مسیر صحیح قرار داد و آن‌ها در معرض آزمون مهمی برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفتند. آن‌ها امروز در معرض انتخاب هستند که بخواهند از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند و در مسیر همکاری با جمهوری اسلامی ایران گام بردارند. ما امیدواریم که این فرصت موجب شود تا آن‌ها بتوانند با استفاده از بحث‌ها و جلسات کارشناسی، مسیر درست را انتخاب کرده و از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند.
  • ما آمادگی داریم در جلسات کارشناسی درباره مباحث حقوقی و سیاسی با منطق روشن، مواضع جمهوری اسلامی را به‌خصوص در رابطه با استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی مطرح کنیم. ما با تشکیل جلسات به بیان استدلال‌هایی در این زمینه پرداختیم.
  • آن‌ها پیشنهاد کردند که جلسات کارشناسی در 12 تیرماه تشکیل شود اما با نگاهی به تقویم متوجه شدیم که در این روز خاطره‌ی غم‌انگیز حمله‌ی ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران صورت گرفته است. بنابراین قرار شد بعد از جلسه‌های کارشناسان و معاونان مشخص شود که در چه تاریخی این جلسات پی‌گیری می‌شود. ما پنج محور اساسی را برای این نشست‌ها مشخص کردیم و امروز نیز کلیه‌ی بحث‌های کارشناسی در این زمینه برگزار شد. هم‌چنین امیدوار هستیم که در جلسات کارشناسان و معاونان، آن‌ها بتوانند به نتایج قابل قبولی دست یابند.
    پاسخ هر رفتار غیرسازنده را به تناسب خواهیم داد
     
  • امیدواریم آن‌ها پیشنهادهایی ارایه کنند تا من و خانم اشتون بتوانیم برای زمان و مکان دور جدید گفت‌وگوها تصمیم‌گیری کنیم. هر رفتاری که غیرسازنده باشد ما نیز پاسخ متناسب با آن را خواهیم داد ولی اگر حرکتی به نفع ملت ایران و در جهت مثبت باشد ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد و امید می‌رود که در گفت‌وگوی معاونان و کارشناسان مسیر همکاری آینده برای‌مان به خوبی رقم بخورد.
  • محورهای پیشنهادی ایران در این اجلاس چه بود؟
  • ما پنج محور مشخص را برای گفت‌وگوهای‌مان مشخص کردیم. گفت‌وگوهای ما از زمانی که قرار شد در استانبول باشد بر محور هسته‌یی و غیرهسته‌یی متمرکز بود. در کنار بحث هسته‌یی، بحث غیرهسته‌یی هم در اجلاس مطرح شد. هم‌چنین محور دوم، ناظر بر مباحث هسته‌یی بود و در جهت رسیدن به نقطه‌نظر مشترک، گامی اساسی برداشته شد. آن‌ها ادعا می‌کنند مخالف سلاح‌های کشتار جمعی هستند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران هم یکی از مدعیان استفاده‌ی صلح‌آمیز از سلاح‌های هسته‌یی و مخالف استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی است. هم‌چنین جمهوری اسلامی گام بلندی در جهت منع استفاده از این سلاح‌ها در سطح بین‌المللی برداشت؛ چرا که رهبر معظم انقلاب، حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را اعلام کردند. این امر گام بزرگی برای افرادی بود که مدعی هستند نگران استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی هستند. ما مهم‌ترین بحثی را که در این زمینه پیشنهاد کردیم حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته‌یی به‌خصوص غنی‌سازی اورانیوم بوده و تاکید داریم که این حق ما باید به رسمیت شناخته شود.
  • این می‌تواند اولین گام باشد تا آن‌ها حق غنی‌سازی اورانیوم ایران را اعلام کنند. سومین محور مباحث کلی است. جمهوری اسلامی ایران با شفاف‌سازی مشکلی ندارد بلکه با محروم‌سازی مخالف است. ما خواهان همکاری هستیم ولی رفتارهای غلطی علیه ایران صورت گرفته که فراتر از ان‌.پی‌.تی بودند. به عنوان نکته سوم و چهارم این بحث را مطرح کردیم که برخی موضوعات ظرفیت این را دارند که به‌عنوان یک موضوع اعتمادساز و یا موضوع همکاری مطرح شوند.
  • سه سال پیش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد برای یک میلیون بیمار (برای تولید رادیوداروها) نیاز به سوخت 20 درصدی است. در آن زمان ما حاضر بودیم این سوخت را بخریم ولی آن‌ها برخلاف قوانین ان‌.پی‌.تی این اجازه را به ما ندادند. بنابراین خودمان این کار را انجام داده و غنی‌سازی اورانیوم کردیم. خوشبختانه امروز توانستیم نیازمان را رفع کنیم و مسلما صحبت در مورد این نیاز می‌تواند در چارچوب حق قانونی ایران مطرح و شناخته شود. این چارچوب‌هایی بود که به صورت مستدل و ادله و ظرفیت‌های آن مطرح شد.
    /2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    11 13
    وقتی آمریکا خودش هزاران سلاح هسته ای داره و باز هم داره تولید میکنه خیلی بیجا میکنه که مخالفتشو با سلاح هسته ای اعلام میکنه.اصلا ما باید دست پیش بگیریم و بگوییم اگر شما واقعا دم از منع گسترش سلاح میزنید در قدم اول خودتان رو خلع سلاح کنید بعد تازه بنشینیم سر میز مذاکره. پررو پر رو جلوی چشم ما دارن میگن ماست سیاهه.کور خوندین! این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست.
    • سعدی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
      8 3
      بهتراست بجای احساسی صحبت کردن منطقی سخن گفت. این درخواستهای 5 1 ازایران درمقابل آنچه به ایران عرضه میکنند بسیار نابجاست. واقعآ آبنبات چوبی میخواهند بدهند و درمقابل شمش طلا دریافت کنند. آیا مشاوران اینها راهنمائی شان نمیکنند.؟ درخواست غیر منطقی 1 5 ازایران باعرض معذرت احمقانه است. بایستی دو کفه ترازو همخوانی داشته باشد.