مذاکرات ایران و 1+5 در دور سوم پایان یافت و دور بعدی آن عصر امروز ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرآنلاین، قرار است دور بعدی مذاکرات عصر امروز برگزار شود. خبرگزاری ایسنا نوشت:سرنوشت مذاکرات مسکو به گفت‌وگوهای امروز (سه‌شنبه) بستگی دارد.

کشورهای 1+5 بر درخواست‌هایشان از ایران مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تا غنای 20 درصد و تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی سایت فردو و خروج اورانیوم 20 درصد تولید شده از ایران بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید دارند، اما طرف ایران تاکید دارد قطعنامه‌های شورای امنیت غیرقانونی است و نمی‌تواند مبنای مذاکرات قرار گیرد.

1+5 در گفت‌وگوهای استانبول 2 بر استمرار مذاکرات بر مبنای ان پی تی تاکید کرد، اما در گفت وگوهای بغداد رویکرد خود را تغییر داد و یک بار دیگر بر قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام به عنوان مبنای کار تاکید کرد.
سایت خبری مشرق هم به نقل از روزنامه "مسکو تایمز" گزارش داد: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه فضای مذاکرات نمایندگان آمریکا، انگلیس ، روسیه، فرانسه، چین و آلمان با ایران را " سازنده و دوستانه" خواند، اما افزود که شش کشور نتوانستند ایران را به توقف غنی‌سازی 20 درصد و تعطیلی تاسیسات فردو متقاعد کنند.
دیپلمات‌های مطلع در مسکو می گویند روسیه کاملا اذعان دارد که ایران بحث‌هایی جدی و عمیقی را در مسکو آغاز کرده است و گروه 1+5 آمادگی این بحث را نداشته است.
در عین حال این دیپلمات‌ها تاکید دارند که روسیه مایل است مذاکرات حتما بدون دستاورد نباشد و به همین دلیل تلاش‌هایی برای ایجاد یک ابتکار بر مبنای مقاله پوتین آغاز کرده است.

گفته می شود این طرح مورد موافقت ایران نیز قرار گرفته است و یکی از محورهای گفت و گوی دیدارهای دوجانبه دیشب و امروز صبح طرف روسی بوده است.
پوتین پیش از انتخابات روسیه طی مقاله ای پیشنهاد داد برای برون رفت از مذاکرات پیچیده و سخت 5+1 با ایران، حق غنی سازی برای تهران باید پذیرفته شود و در ازای آن ایران مکلف به همکاری با آژانس باشد

/27212


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =