نتیجه نشست ایران و گروه کشورهای 5+1 امروز مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، نود و یکمین روز از سال 91 شاید تبدیل به روزی تاریخی شود و شاید هم استمرار بازی غرب نتیجه ای را برای مذاکرات دیپلماتیک به دنبال نداشته باشد.
در حالی که 12 روز تا آغاز نمایشی تحریم نفتی ایران فرصت باقی است، لغو تحریم ها یکی از اصلی ترین خواسته های ایران است. ایران که در این دوره از مذاکرات با بسته ای پنج گانه مقابل شش کشور از سه قاره قرار گرفته و به دنبال پایان دادن به بازی بی نتیجه است.

پیشنهاد 5 گانه ایران برای مذاکرات مسکو
یکم: گفتگوها هدفمند باشد. باید نقطه هدف و ابتدائی و انتهایی در این گفت وگو ها مشخص باشد. به این ترتیب طراحی یک چارچوب برای گفتگوها و اصول و اهداف آن ضروری است.

دوم: گفتگوها اگر بخواهد موثر باشد باید مبتنی بر گام‌های متقابل باشد.

سوم: باید چارچوب گفتگوها مشخص و روشن شود که انتهای این گفتگوها چه وقت است و چگونه باید باشد و این مسیر چگونه قرار است طی شود.

چهارم: کشورهای طرف مقابل باید حق غنی سازی را برای ایران در چارچوب ان پی تی به رسمیت بشمارند.

پنجم: نباید از حقوق هسته ای ایران کاسته شود یا تکالیفی بیشتر از ان پی تی تحمیل بشود. روشن شدن این بحث تکلیف تحریم های شورای امنیت را نیز به لحاظ حقوقی روشن می کند.

پایتخت روسیه در حالی میزبان 7 کشور برای بررسی موضوع هسته ای ایران است که رئیس جمهور آن در «لس کابوس» مکزیک در حاشیه نشست گروه بیست با رئیس جمهور امریکا ملاقات کرد.
هرچند موضوع سوریه اصلی ترین محورهای گفت و گوی پوتین و اوباما را تشکیل می داد اما آنها ظاهرا درباره ایران نیز با یکدیگر سخن گفته اند.
هرچند از این گفت و گوی دو ساعته فقط صدای دوربین ها شنیده شده و روسای جمهور امریکا و روسیه پس از آن سخنی نگفتند اما آنگونه که آُسوشیتدپرس روایت کرده «خبرنگارانی که در محل بودند می گویند روسای جمهوری دو کشور در طول جلسه خبری خود، لبخندی به هم نزدند و رفتارهایشان سفت و سخت بوده است.»
البته پوتین خصلت شرقی اش در این دیدار گل کرده و از اوباما دعوت کرده که به مسکو سفر کند.
رئیس جمهوری روسیه و آمریکا در بیانیه ای مشترک بر حل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران بر اساس رویکرد گام به گام و دو جانبه تاکید کردند.
ولادیمیر پوتین و باراک اوباما در بیانیه ای مشترک پس از نشستی در لس کابوس مکزیک اعلام کردند: هدف مشترک ما استقبال از تمامی راه حل هایی است که بر اساس گفتگو تدوین می شود. راه حل هایی که بر اساس اصول یک رویکرد مرحله ای و دو جانبه است و انتظار داریم تا گفتگوها به ویژه با ایران از طریق گروه 1+5 به ویژه گفتگوهای در حال جریان در مسکو سازنده باشد.
در این بیانیه که روز دوشنبه و چند ساعت پس از دور نخست گفتگوهای هسته ای ایران در مسکو، منتشر شد، آمده است: ما به توافق با ایران از طریق فرایند گفتگوهای 1+5 چشم دوخته ایم.
این دو مقام ، که برای شرکت در نشست گروه بیست در مکزیک به سر می برند ، همچنین تاکید کردند هدف مشترک آنها حل مسئله هسته ای ایران بر اساس رویکرد دو جانبه و گام به گام است.
روسای جمهوری آمریکا و روسیه در ادامه خواستار آن شدند تا تهران اعتماد جامعه جهانی را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای اش بدست آورد.
پوتین و اوباما در این باره افزودند: ما در این امر اتفاق نظر داریم که ایران باید تلاش هایی جدی‌ به منظور بازگرداندن اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود انجام دهد. این دو تصریح کردند که ایران در عین حال باید به "تعهدات بین‌المللی" خود عمل کرده و میزان اورانیوم با غنای بالا برای مصارف صلح‌آمیز را کاهش دهد.
در این بیانیه مشترک آمده است: "جمهوری اسلامی باید برای رسیدن به این منظور بطور کامل به تعهدات بین المللی خود عمل کند و برای حل و فصل سریع تمامی موارد باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند."

اوباما و پوتین تاکید کرده‌اند که واشنگتن و مسکو خواهان همکاری سازنده با ایران در چارچوب گروه 1+5 هستند.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    1 0
    ولی انگار برعکس شد