۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷

ایسنا نوشت:

فریدون دولتشاهی نویسنده و مترجم روز سه‌شنبه 23 خردادماه در سن هفتاد و چهارسالگی بر اثر سکته‌ مغزی از دنیا رفت.
 
دولتشاهی پس از تحصیل در رشته حقوق بین‌الملل در انگلیس به ایران بازگشت و بلافاصله مشغول فعالیت فرهنگی شد و یکی از پرکارترین مترجمان و نگارندگان به ویژه در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای کشور در چهار دهه اخیر بود.
 
دولتشاهی نخستین آثار خود را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه کرد و سال‌ها برای کودکان نوشت و ترجمه کرد؛ دورانی که همیشه از آن با شادی یاد می‌کرد و معتقد بود کار برای کودکان بسیار با روحیاتش سازگار است.
 
او به گفته‌ خودش، در این سال‌ها با چهره‌هایی چون فرشید مثقالی، نگارگر کتاب‌های کودکان و عباس کیارستمی که در آن دوران به گرافیک و طراحی مشغول بود، همکاری داشت.
 
مرحوم فریدون دولتشاهی از نخستین سال‌های تأسیس واحد مرکزی خبر به این نهاد پیوست و بیش از 30 سال در بخش‌های مختلف خبری و مدیریت خبر به رسانه‌ی ملی کشور خدمت کرد.

دولتشاهی در ابتدای دهه‌ 60 به روزنامه‌ اطلاعات پیوست و تا آخرین روزهای حیاتش در این مؤسسه به کار مشغول بود. از مرحوم فریدون دولتشاهی در طول ماه‌های همکاری‌اش با روزنامه‌
اطلاعات، ده‌ها اثر به ویژه در بخش ترجمه که تخصص اصلی‌اش بود، بر جای مانده است.
 
از جمله آثار او می‌توان به «جهان باز، واقعیت جهانی شدن»، «1999 پیروزی بدون جنگ»، «کشمیر، بهشت زخم‌خورده»، «سیا و کنترل مغزها»، «خاطرات تاچر»، «خاطرات گورباچف»، «خروشچف و عصر او»، «اسناد میتروخین، ک.گ.ب و جهان» و «حکومت افکار» اشاره کرد.
 
58246
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    22 0
    خداوند رحمتشان کند. من اول انقلاب در واحد مرکزی خبر دقت و تسلط فوق العاده ایشان در ترجمه از انگلیسی را دیده بودم. انسان محترم و متشخصی هم بودند.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    10 0
    روحش شاد. با او همکار بودم. از شریف ترین انسان هایی است که دیده ام. بر خلاف بسیاری از ما روزنامه نگاران، هیچ وقت ندیدم که پشت سر کسی حرف بزند.