فارس نوشت :

 مدیر مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول‌های بنیادی آذربایجان گفت: امکان تشخیص جنسیت جنین از طریق خون مادر در هفته هفتم جنینی در مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول‌های بنیادی آذربایجان فراهم شد.
 

الهام غدیرخمی، اظهار کرد: با گسترش فناوری در عرصه تکنولوژی، این مرکز با در اختیار داشتن آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، تشخیص جنسیت جنین از طریق خون مادر، از هفته هفتم جنینی را امکانپذیر کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه روش‌های رایج تشخیص جنسیت قبل از تولد، مانند آمینوسنتز و cvs تهاجمی بوده و با احتمال سقط جنین همراه است؛ از این رو استفاده از این روش‌ها را تنها برای مادرانی که خطر ابتلای جنین آنها به انواع نقص‌های ژنتیکی بالاست توصیه می‌کنند.

مدیر مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول‌های بنیادی آذربایجان ادامه داد:‌ اخیرا مشخص شده که مقدار کمی از DNA جنین در خون مادر وارد می‌شود و از همین طریق می‌توان با روش حساس PCR کروموزوم Y را ردیابی و جنسیت جنین را پیش‌بینی کرد.

وی گفت: در این روش با استفاده از تکنیک PCR و با استفاده از پروب‌های اختصاصی مربوط به کروموزوم Y بعد از میلیون‌ها بار تکثیر DNA به دنبال قطعات اختصاصی کروموزوم Y در خون مادر می‌شویم.

غدیرخمی ادامه داد: نتیجه این تست به دو صورت Positive و Negative گزارش می‌شود؛ Positive به معنی وجود کروموزوم Y در نمونه خون مادر است که قطعا از DNA جنین وارد شده است و در نتیجه جنین پسر است.

وی گفت:‌ البته چنانچه حاملگی از نوع چند قلویی باشد با مثبت شدن تست فقط می‌توان گفت که حداقل یکی از جنین‌ها پسر است.

غدیرخمی اضافه کرد: Negative به معنی عدم وجود کروموزوم Y بوده که به معنی دختر بودن جنین یا جنین‌ها است، البته تفسیر دومی هم برای نتیجه منفی وجود دارد و آن بدین معنی است که میزان DNA جنینی در خون مادر به قدری کم بوده و امکان تجسس کروموزوم Y در آن وجود نداشته است در چنین شرایطی می‌توان یک یا دو هفته بعد مجددا تست را تکرار کرد.

مدیر مرکز درمان ناباروری آذربایجان در خصوص مزایای این روش گفت: این روش در مقایسه با روش‌های آمینوسنتز و cvs روش بسیار ارزان‌قیمت و کم‌خطر برای مادر و جنین است و از سوی دیگر در روش سونوگرافی معمولا زودتر از هفته شانزدهم بارداری امکان تشخیص جنسیت جنین وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌ با تشخیص زودهنگام جنسیت با این روش در خانواده‌هایی که بیماری ژنتیکی وابسته به جنس یا محدود به جنس وجود دارد، جنسیت جنین، سالم یا بیمار بودن آن را مشخص می‌کند و برای سقط درمانی می‌توان اقدامات لازم را سریع‌تر از گذشته انجام داد.

غدیرخمی اضافه کرد:‌ همچنین این روش برای خانواده‌هایی که از روی کنجکاوی تمایل دارند هرچه زودتر جنسیت جنین خود را بدانند نیز مناسب است.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =