صدور انقلاب و لزوم وحدت امت اسلامی از مهمترین دیدگاهها و اصول محوری در سیره نظری و عملی امام راحل، در موضوع سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی است.

1-لزوم صدور ارزشهای انقلاب

صدور انقلاب از موضوعات مورد توجه امام خمینی (ره)بودکه به معنای صادر کردن تجربه های انقلاب اسلامی به سایر کشورهای جهان است. از دیدگاه امام (ره)، منظور از صدور انقلاب، همان گسترش اسلام است . به باور ایشان ،« ما با صدور انقلاب مان که در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احکام محمدی(ص) است، به سیطره و سلطه و ظلم جهان خواران خاتمه می دهیم. »(در جستجوی راه از کلام امام،1362: 435)

ایشان دربارة صدور انقلاب می فرمایند:

«ما انقلاب مان را به تمام جهان صادر می کنیم، چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبران هست، ما هستیم. »(صحیفه نورج20، 1386: 232، 8)

البته ایشان برای جلوگیری از سوء استفاده از معنای صدور انقلاب و برداشت های منفی از آن یاد آور می شدند که تحقق چنین امری به معنای کشورگشایی نیست بلکه معنی صدور انقلاب این است که همه ملت ها و همه دولت ها با اقتداء به انقلاب اسلامی ایران و بهره مندی از تجربه این کشور ، بیدار شوند و خودشان را از این گرفتاری در دست ابرقدرتها نجات داده و به استقلال دست یابند. (آیین انقلاباسلامی،1374: 413)

2-وحدت امت اسلامی

موضوع وحدت اسلامی نیز در اندیشه امام به وفور یافت می شود و می توان آن را از اهداف سیاست خارجی نظام سیاسی اسلامی دانست . امام ،حفظ ایمان و وحدت کلمه را مایه حفظ نهضت اسلامی می دانستند و اذعان می داشتند که ما هرچه داریم از این ایمان و وحدت کلمه است(صحیفه نور ج6، 1386: 347). امام ،کراراً تذکر می دادند که دولت و ملت جمهورى اسلامى، طالب اخوت ایمانى با مسلمانان جهان و منطقه و طالب زیست مسالمت آمیز با همه کشورهاى عالم است و امروز نیز که تنها قدرت منطقه است، همان مطلب را تکرار مى‏کند و صلاح مسلمانان را در وحدت مقابل جهانخواران و سلطه جویان مى‏داند، و نفاق و تفرقه را همان نحو که قرآن کریم فرموده است موجب شکست و هلاکت به شمار می آورد.(صحیفه نور ج17، 1386: 483)

در وصیتنامه سیاسی -الهی امام نیز به اهمیت وحدت اسلامی به خوبی اشاره شده و از علماى اعلام و خطباى کشورهاى اسلامى خواسته شده که ملتها را دعوت به وحدت کنند؛ و از نژادپرستى که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند؛ و با برادران ایمانى خود در هر کشورى و با هر نژادى که هستند دست برادرى دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده. و اگر این برادرى و برابری ایمانى با همت دولتها و ملتها و با تأیید خداوند متعال روزى تحقق یابد، بزرگترین قدرت جهانی توسط مسلمین تشکیل خواهدگردید.(صحیفه نورج21، 1386: 42)

 *دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =