مونوسیت‌ها که نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند، در صورت تماس با تشعشعات رادیواکتیو در دیواره سرخرگ‌های خونی از بین می‌روند.

پژوهشگران انگلیسی با بررسی نتایج یک تحقیق جدید هشدار دادند که حتی مقادیر اندکی از تشعشعات رادیواکتیو نیز می‌تواند سبب بروز بیماری‌های قلبی و سکته شود.

دکتر مارک لیتل ‌پژوهشگر و متخصص کالج سلطنتی لندن با همکاری تیم تحقیقاتی خود یک مدل ریاضیاتی را ترسیم و طراحی کرده‌اند که خطرات مرتبط با مقادیر اندک تشعشعات رادیواکتیو را نشان می‌دهد.

این گروه از محققان دریافتند که پرتوهای رادیواکتیو سلولهای مونوسیت را نابود می‌کنند. مونوسیت‌ها نوعی از گلبولهای سفید خون هستند که در صورت تماس با تشعشعات رادیواکتیو در دیواره سرخرگ‌های خونی از بین می‌روند. در این وضعیت سطح پروتئین شیمیایی متصل به مونوسیت‌ها موسوم به MCP-1 افزایش می‌یابد و در نهایت منجر به بروز بیماریهای قلبی - عروقی می‌شود.

محققان تأکید کردند: این خطر حتی در صورت تماس با مقادیر بسیار اندک و دوز پایین پرتوهای رادیواکتیو افزایش می‌یابد. احتمال تماس با این تشعشعات در موارد رادیوگرافی پزشکی و دندانپزشکی در صورتی که بیشتر از حد توصیه شده استفاده شود، افزایش می‌یابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =