«قانون اساسی و اجرای آن»، فصل جدیدی است که رئیس جمهور در سال آخر دولت در دستورکار قرار داده است.

 به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد در حالی یک سال باقی مانده از عمر دولتش را سپری می کند بنا دارد وظیفه اجرای قانون اساسی که بر عهده او گذاشته شده را به سرانجام برساند و اگر بتواند آن را همراه با ضمانت اجرایی کند.
مراسم تودیع و معارفه چهار نفر از معاونان رئیس جمهور بهانه ای بود تا او بار دیگر از قانون اساسی و ضرورت اجرای آن سخن بگوید.
 رئیس جمهور که اواخر سال قبل هیات نظارت بر قانون اساسی را تشکیل داده بود، سال جدید در جلسات آن شرکت کرد و در آخرین اقدام هم یکی از معاونان خود را مسئول اجرای قانون اساسی کرد؛ محمدرضا میرتاج الدینی یکی دو روزی است که به جای پیگیری امور دولت باید زمینه های اجرای قانون اساسی را فراهم کند.
 در خبر مخابره شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهوری با قدردانی از خدمات معاونان خود در مناصب قبلی گفت: برخی می گویند چرا دولت در سال آخر مسوولیتش به فکر ایجاد معاونت اجرای قانون اساسی افتاده است و بنده در پاسخ می گویم که اتفاقاً این بهترین زمان برای چنین اقدامی بود.
رئیس جمهور که در سال 84 هیات نظارت بر قانون اساسی را منحل کرد در سال 90 آن را مجددا احیا کرد. اما رئیس جمهور می گوید:اگر در سال اول روی کار آمدن دولت این معاونت ایجاد می شد ، این شائبه پیش می آمد که این اقدام برای منافع خود دولت انجام شده است در حالی که امروز این شائبه وجود ندارد و برای همه آشکار است که چنین اقدامی «برای مصالح نظام و کشور» انجام شده است.
احمدی‌نژاد اظهار داشت: معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی باید با همکاری هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی و با کمک گرفتن از حقوقدانان صاحبنظر، اشکالات را اصلاح، قوانین و مقررات را روان و شفاف، عوامل ایجاد اصطکاک را رفع و «مرزهای خلط شده وظایف و اختیارات را اصلاح کند. »
 اشاره رئیس جمهور در این بخش از سخنانش به اقدامات مجلس است. اقداماتی که او پیش از این در اجلاس سلامت نظام اداری، دیدار با منتخبان مجلس نهم و  مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره نهم آنها را با زبانهای متفاوت تکرار کرده بود.

رییس‌جمهوری در ادامه  سخنان خود به مسوولیت های معاونان امور مجلس در ریاست جمهوری و وزارتخانه ها پرداخت و تصریح کرد: همه مسوولان در جمهوری اسلامی با یکدیگر برادرند و امور کشور بر اساس نظم و قانون مستقر و پایدار، پیشرفت می کند و اگر خلاف این باشد کشور خسارت می بیند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: مسوولیت معاونان پارلمانی کمک به نمایندگان برای تصمیم گیری های دقیق و کلان برای کل کشور است و باید به این نکته واقف باشند که مصالح عالی کشور منوط به حرکت روی مرز قانون است.

رییس‌جمهوری در تشریح وظایف معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نیز گفت : امور اداری و استخدامی کل کشور زیر نظر این معاونت است و این تفسیر که گفته شود این معاونت فقط رتق و فتق امور اداری و نیروی انسانی ریاست جمهوری را به عهده دارد، تفسیر صحیحی نیست .

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد : معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ، باید ابتدا روند ها را اصلاح کرده و سپس در همه بخش ها ، روال کار در بخش نیروی انسانی را کوتاه ، بهینه ، کم هزینه ، شفاف و روشن کند و قواعدی یکسان را درباره مدیریت منابع و نیروی انسانی در همه دستگاه ها و قوا اعمال کند .

رییس‌جمهوری در ادامه از معاون جدید برنامه ریزی و نظارت راهبردی خود خواست دقت در توزیع منابع و تخصیص های مالی را سر لوحه کار خود قرار دهد و شیب تخصیص ها در بودجه را به سوی پروژه های عمرانی و صرفه جویی در هزینه های جاری، ملاک عمل قرار دهند.

وی با دقیق توصیف کردن ابزارهای نظارتی در اختیار معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی تاکید کرد : باید در تخصیص ها از بودجه ، نهایت دقت و نظارت اعمال شود .

احمدی‌نژاد تصریح کرد : خوب است امروز به بهانه این مراسم یک بار دیگر با آرمانهای انقلاب اسلامی، تجدید عهد کنیم و در سالی که دشمنان تمام توان خود را برای ضربه زدن به کشور بسیج کرده اند، آنان را مایوس و عهد کنیم تا با همان نشاط روز آغاز به کار تا لحظه آخر از امانت ملت صیانت کنیم .

رییس‌جمهوری خاطر نشان کرد : این راهی است که امام راحل به روی ملت ایران گشود و این دولت چنانکه در خیلی از امور عادی خرق عادت کرد، ان شاءالله و به فضل خدا در این عادت ناپسند نیز که کارها چندین ماه قبل و بعد از انتخابات معطل بماند، نیز خرق عادت خواهد کرد.

/27212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    3 0
    یعنی زمان آقای خاتمی برای مصالح کشور نبود؟؟؟