تهران امروز نوشت:

زنان از هر گونه ازدواج غیرقانونی با اتباع بیگانه خودداری کنند چرا که نه شناسنامه‌ای برای فرزندان آنها صادر می‌شود و نه می‌توان از مبادی قانونی از حقوق آنها دفاع کرد. یکی از معضلات فعلی در این حوزه فرزندان بلاتکلیف رها شده اند که نتیجه ازدواج‌های غیرقانونی است و موارد زیادی وجود دارد که مشخص نیست پدر این کودکان در کجا هستند و این کودکان بدون هیچ سندی بلاتکلیف رها شده‌اند.

تنها در پایتخت بیش از 32هزار کودک زندگی می کنند که از مادر ایرانی و پدرافغان متولد شده اند و به همین دلیل اوراق هویتی ندارند.

مسئولان دولتی آخرین مهلت درخواست گذرنامه برای اتباع خارجی در کشور را اول خردادماه جاری اعلام کرده بودند که در این فرصت 700 هزار افغانی در سراسر کشور درخواست گذرنامه کردند. اما به گفته محمد تهوری، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، تبلیغات منفی رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی، بر اقدام افاغنه برای درخواست گذرنامه تاثیر گذاشته و آن ها را از بازگشت اجباری به افغانستان ترسانده است. پس آمار ارائه شده، معرف تعداد همه افغان‌هایی نیست که در این کشور با دختران ایرانی ازدواج می‌کنند. 91 درصد اتباع بیگانه ای که در کشور زندگی می کنند، افغانی هستند و تا دلتان بخواهد از این ازدواج ها در کشور به چشم می‌خورد، حتی در برخی روستاها، به ازای مبلغ اندکی پول، دختران نوجوان ایرانی، عروس خانه افغان ها می شوند. ازدواجی که اگرچه با عقد شرعی آغاز می شود اما نه در دفترخانه ای ثبت می شود و نه در شناسنامه!

 

با افغان ها ازدواج نکنید!

کمتر از 5 ماه پیش بود که مدیرکل اتباع وامور خارجه استانداری تهران به خانواده‌های ایرانی هشدار داد تا دختران خود را به عقد اتباع بیگانه در نیاورند. عیسی موسوی نسب در این باره گفته بود:«زنان از هر گونه ازدواج غیرقانونی با اتباع بیگانه خودداری کنند چرا که نه شناسنامه‌ای برای فرزندان آنها صادر می‌شود و نه می‌توان از مبادی قانونی از حقوق آنها دفاع کرد. یکی از معضلات فعلی در این حوزه فرزندان بلاتکلیف رها شده اند که نتیجه ازدواج‌های غیرقانونی است و موارد زیادی وجود دارد که مشخص نیست پدران این کودکان در کجا هستند و این کودکان بدون هیچ سندی بلاتکلیف رها شده‌اند.» هیچ قانونی برای حمایت از زنان ایرانی که به عقد شرعی یک مرد بیگانه درآمده اند، وجود ندارد، مگر آنکه پیش از ازدواج، وزارت کشور در جریان قرار گیرد و مجوز های لازم را صادر کند که البته در صورتی که مرد، مجوز حضور در ایران را نداشته باشد، نه تنها مجوزی برای ازدواجش صادر نمی شود بلکه بر‌اساس قانون به کشورش بازگردانده می شود. با این همه، این ازدواج ها به دور از چشم مراجع رسمی کشور انجام می شود.


مسئولان می گویند عشقی در کار نیست. آن ها معتقدند مردان افغان با زنان ایرانی ازدواج می کنند تا روزنه امیدی برای دریافت اقامت در کشورمان نصیبشان شود. به گفته موسوی نسب: «سودجویی و دریافت اقامت و ازدواج‌های غیرقانونی عواملی هستند که باعث شده چنین فرزندانی در کشور متولد شوند و این نوع ازدواج‌ها به‌رغم شرعی بودن، غیرقانونی است و افراد پس از مدتی زن و فرزندان خود را رها می‌کنند و زنان هیچ‌گونه مدرک و اطلاعاتی از همسر خود ندارند که بتوانند آن را از طریق مبادی قانونی پیگیری کنند.»

به گفته مدیرکل امور اتباع خارجی استان اصفهان: «اگرچه برای فرزندان شهروندان ایرانی که اقدام به ازدواج با اتباع خارجی بدون مجوز کرده‌اند شناسنامه صادر نمی‌شود، اما با این حال ازدواج ایرانی‌ها با اتباع خارجی افزایش یافته است.» بهرام صمیمی می گوید:« افزایش آمار ازدواج میان شهروندان ایرانی و اتباع خارجی در استان اصفهان، به دلیل شناخت نداشتن کافی از اتباع خارجی و وجود اختلاف فرهنگی میان کشورها، به منزله زنگ خطری برای کشور است.»

قانون و اختلافات فرهنگی، چراغ قرمزی برای ازدواج

طیبه پورزمان، پژوهشگر و کارشناس ارشد خانواده، در باره این بحران اجتماعی می گوید:«ازدواج های ثبت نشده از اول تا آخرش، پر از مشکل است. زن ایرانی در این نوع ازدواج ها بیشتر از هر کسی آسیب می بیند. بعد از آنکه عقد شرعی انجام شد یا مرد افغان

بر خلاف همه تعهدهایی که داده است، همسرش را به افغانستان می‌برد که از آن جا که این مردان عموما از طبقه ضعیف جامعه خود هستند دسترسی به امکانات بهداشتی ندارند و در فقر و تنگدستی با حداقل امکانات زندگی، فقط می توانند زنده بمانند.»

به گفته او تفاوت فرهنگ بین دو جامعه ایرانی و افغانی بزرگ‌ترین معضل است‌ چرا که در فرهنگ افغان ها مردسالاری و قبیله محوری حاکم است. استعمال مواد مخدر از جمله ماده مخدر «ناس» برای آن‌ها امری عادی است و در مسائل دیگری چون چند همسری نیز بین دو فرهنگ اختلاف وجود دارد. چند همسری در ایران امری است که مورد نکوهش قرار می گیرد اما در افغانستان اینطور نیست.»

او ادامه می دهد:«اما موضوع اصلی درباره زنانی است که در ایران زندگی می کنند . تصور کنید این زنان که عمدتا در دوران نوجوانی هستند با ترس و دلهره از بازگشت همسرشان به افغانستان روز را شب می کنند، کودکان حاصل از این ازدواج ها به دلیل نداشتن شناسنامه نمی توانند به مدرسه بروند. این کودکان در واقعیت وجوددارند اما بودنشان در هیچ جا ثبت نمی شود.»

پورزمان معتقد است این کودکان، سرخورده هستند و می گوید:«آموزش اولین رکن برای پیشرفت هر فردی است. آن ها از آموزش محروم می شوند پس پیشرفتی هم در کار نیست. آن ها عموما یا به کارگری می پردازند‌یا دستفروشی می کنند. حاشیه نشین می شوند و محیط در چنین فضاهایی زمینه ارتکاب به جرم را در آنان افزایش می دهد.»


ازدواج با افغان ها از راه قانونی

فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی که با مجوز دولت ازدواج کرده باشند می‌توانند تابعیت ایرانی بگیرند. البته زهره الهیان نماینده مجلس هشتم می‌گوید: «در آخرین روز کاری مجلس هشتم خبر رسید که شورای نگهبان به اصلاحات انجام شده بر این قانون ایرادی وارد کرده است. ایرادی که برای برطرف شدنش چشم امیدمان به مجلس نهمی هاست.» این قانون اولین بار درسال 85 مصوب شد و با یک فوریتی که مجلس به آن رای داد اصلاحاتی روی آن صورت می‌گیرد. مطابق ماده اضافه شده به این قانون فرزندان متولدشده از زنان ایرانی و مردان خارجی که مطابق ماده 1060 قانون مدنی با اخذ مجوز ازدواج کرده اند، ایرانی محسوب می‌شوند و می توانند تابعیت ایرانی داشته باشند. در مجلس هشتم به این ماده دو تبصره اضافه شده که در یکی از آنها آمده است؛ فرزندانی که پیش از تصویب این قانون از زنان ایرانی و مردان خارجی متولد شدند، تابعیت ایرانی خواهند داشت و این در مورد کسانی است که به صورت غیر مجاز ازدواج کرده اند.

اما تکلیف فرزندانی که پیش از این قانون متولد شده اند چه خواهد بود؟ تبصره اول این ماده به این پرسش پاسخ می دهد. وزارت کشور بعد از اخذ مدارک قانونی وقوع عقد شرعی، نسبت به صدور تابعیت ایرانی موضوع ماده 1060 اقدام می‌کند، بنابراین باید عقد شرعی صورت گرفته باشد تا فرزند مادر ایرانی و مرد خارجی تابعه ایرانی محسوب شود. به نظر می رسد از این پس همه چیز برای زنانی که به صورت قانونی ازدواج کرده اند فرق می کند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    51 23
    چرا كسي اينو نميگه كه اين دخترا برا چي حاضر ميشن تن به اين ازدواج بدن؟
  • 36 IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    به نظرتون اگه افغانی تو ایران نباشه دیگه کسی میتونه با هاشون ازدواج کنه ؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      66 45
      عجب. بخش عمده ای از مشاغل خظرناک، طاقت فرسا و سخت و کارگری رو توی ایران، افغانها بر دوش دارن. چه اتفاقی برای مما افتاده که همیشه راه حلمون پاک کردن صورت مسئلست. نژاد پرستی تا چه حد؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    35 16
    رادیو تلویزیون و ارگان های اطلاع رسانی دولت خانواده های روستایی را از این معضل ازدواج دخترانشان با افاغنه آگاه سازند.
  • 45 IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    رادیو و تلویزون و ارگان های اطلاع رسانی دولت باید خانواده های روستایی را از معضل ازدواج دخترانشان با افاغنه آگاه سازند.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      55 9
      چی می گی شما ؟دلت خوشه . رادیو تلویزیون مگه وقت برای این فرهنگ سازی تو کشور ما داره ؟ مگه مشکلات اقتصادی و اجتماعی لندن و نیویورک و غیره برای صدا سیما وقتی هم باقی می زاره!!؟؟؟
  • مجید IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    63 27
    اتفاقاً بر عکس همه تو شهر های بزرگ زنها و دختر ها با افغانیها ازدواج میکنن
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    46 39
    نمیدونم چرا ایرانیا با افغانیا ازدواج میکنن.متاسفم برای این خانواده ها
    • فاطمه IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
      28 29
      سلام آقا مجید منم عاشق یه پسر افغان شدم پسر خیلی خوبیه وفاداره عشقش پاکه ایرانی ها بعد از یه مدت که عاشق یه دختر شدن ولش میکنن میرن دنبال یکی دیگه
  • بهزاد غره اوقلان IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    63 24
    اولا کارگر افغانی از کارگر ایرانی بهتر کار میکند پس نمیشه اونارو بیرون کرد بلکه باید ورود و خروج آنهارا کنترل کرد ثانیا باید به این فکر کرد که چرا دختر ایرانی با پسر ایرانی ازدواج نمی کند یا چرا پسران ایرانی میلی به ازدواج ندارن شاید توان مالی ضعیف انها را از ازدواج منصرف می کند
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    23 5
    "ه‌رغم شرعی بودن، غیرقانونی است" یعنی چه؟ یعنی اینکه مواردی وجود دارد که شرعی است اما قانون آنها را مجاز نمی دارد. مگر قرار نشده که به موجب اصل 4 قانون اساسی کلیه قوانین و مقررات ما باید شرعی باشند؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    47 12
    حالتون خوبه؟؟؟؟؟؟؟ 32 هزار کودک از پدر افغانی مادر ایرانی؟؟ اصلا امکان نداره. چه جوری چنین اماری میدید.ممنون میشم منبع بدید
  • حامد از اراک IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    41 40
    بابا چرا این افغانی ها رو بیرون نمی کنند تو این وضعیت بیکاری با دستمزد به مراتب کمتر عرصه رو برای جوونای مملکت تنگتر میکنن و از طرفی خیلی از جنایاتی که انجام میشن از طریق اجیر کردن همین افغانی هاست من نمیدونم این افغانی ها چه سودی برا مملکت دارن که حاضریم این همه براشون هزینه کنیم من نژادپرست نیستم ولی از قدیم گفتم چراغی که به خانه فرض است به مسجد حرام است
    • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      34 8
      سلام.هيچ مي دوني اگه افغانيها از ايران برند.قيمت خوراكي تا پوشبدني سر به فلك ميكشه.اين را بدان كه اگه افغاني براي ايران سودي نداشت يك لحظه اونها رو تو ايران نمي گذاشتن
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    26 15
    اي بابا كلي وقت مجلس روي چند همسري رفت حالا شد كاري نكوهيده. باور كنيد اگه افغانها نباشند قيمت خانه در عرض يكسال دو برابر مي شود.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    56 31
    به جای اینکه مشکل این کودکان رو حل کنند پیام میدن که با افغانها ازدواج نکنید! انگار ملت باید یرای ازدواجشون از این آقا سوال کنند! کجای دنیا اینجوری که ما با پناهنده های افغانی برخورد میکنیم، با پناهنده هاشون برخورد میکنن؟ واقعا به عنوان یه ایرانی از خودم خجالت میکشم.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    15 2
    تا همین چند سال پیش که آمار 40 هزار ازدواج افغانی ها با ایرانی ها بود که البته می گفتند بیشتر هم هست الان به چه تعداد رسیده؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    38 19
    این افغانی ها بعضی هاشون مارمولکی اند که خبر نداری . ببین از کجا رفته دختر ایرانی را پیدا کرده . ما خودمون دستمون به یه دختر ایرانی که انقدر ساده و راضی باشه نمی رسه با هاش ازدواج کنیم انوقت این افغانی رفته این دختر ساده ایرانی را پیدا کرده و تازه بچه دار هم شده.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    67 42
    الحق که ما نژادپرست ترین انسانها روی کره زمینیم.
  • اسی US ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    13 31
    وقتی ازدواج نباشه خانمها به مرد افغانی هم رضايت ميدن. به جای اينکار بايد تعدد زوجات مطرح بشه. اونطور پسرها بايد بدوند دنبال دختر. کسی که توان مالی داره بايد بتونه آزادانه چند همسر داشته باشه اونموقع فساد کمتر ميشه و اجر و قرب خانمها هم بالاتر ميره. غربيها هی مسلمونها رو مسخره ميکنند در حاليکه در آمريکا اصلا ممکن نيست (البته به نظر من) همسر و شوهر وفادار ديد اصلا خنده دار هست فکر کردن به اين موضوع. اينجا همه کار ميکنند و ادعاشون گوش فلک رو کر کرده. در ايران کاری نشده و هميشه هم بايد در حالت دفاعی باشه و جواب پس بده
    • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      34 5
      در امریکا امکان نداره همسر و شوهر وفادار دید؟؟؟!!!!!خیلی فکرت مریضه...معلومه از اون دست ادمهایی هستی که هرچی رادیو و تلوزیون میگن بدون ذره ای تعقل قبول میکنی!!کاش ذره ای صداقت و راستی و وفاداری اونها تو وجود هزار چهره و هزار رنگ ما ایرانیها بود که فقط ادعا داریم...تو هم اقای اسی بذار حداقل یک بار تو عمرت حداقل تا دبی بری با 4 تا خارجی و به قول تو غربی و امریکایی برخورد داشته باشی به این راحتی حکم صادر کن که ما ایرانیها بهترینیم و بقیه دنیا اخ و بدن....هرچند که از نظرت راجع به چند همسری میتوان به طرز فکر و نوع تربیتت پی برد....از لحاظ سواد و معلومات هم که قربونش برم از عبارت"اجر و قرب"!!که به کار بردی میشه فهمید که چقدر معلومات و مطالعه داری!!کاش با این وضعمون از زمین و زمان ایراد نمیگرفتیم..
  • مجتبی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    42 15
    با احترام.بنده کسی را می شناسم متولد سال65پدر اتباع خارجه ومادر ایرانی شناسنامه از دوران کودکی گرفته خدمت سربازی را انجام داده است حالا در سن 26 سالگی ثبت احوال عادل!!!تشخیص داده ااست ایشان علقه به کشور ندارند وشناسنامه ایشان را گرفته است.شما بگویید ظلم یعنی چی؟اقای اوباما در کشور امریکا می تواند رئیس جمهور بشودبا این شرایط انوقت درایران حاکمیت یک حق مسلم را که قانونی هم هست نادیده گرفت است.ضمنا امار داده شده بسیار هم کم است.بدانید با گرفتن حقوق مسلم انسانهای دیگر نمی توانیم طعم خوشبختی را بچشیم.
  • سهراب IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    37 13
    از كي تا حالا قانون بالاتر از شرع شده؟بعدشم چطور با اين صراحت ميگيد هيچ عشقي در ميون نيست؟؟؟
  • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    53 41
    واقعا بعضی ها باید از خودشون خجالت بکشن، من نمیدونم چه فرقی داره آدم با کی ازدواج کنه، من اگه بدونم یه دختره افغانی از لحاظ رفتاری و صداقت سطح بالایی داشته باشه حاضرم باهاش ازدواج کنم. حالا اگه دخترها و بانوان ما با مردان فرانسوی ازدواج می کردن شماها همینجوری صحبت می کردید؟ یه جاهایی همه اونایی که فکر میکنن روشن فکرن خودشون میشن نژاد پرست!!
    • نوید IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      35 28
      دوست عزیز اطلاعاتت رو زیاد کن برو ببین همین افاغنه عزیز چه بلایی سر دختران ایرانی آوردن (البته نه همشون) این مسئله شرطه عقله به نژاد پرستی ربطی نداره ..
    • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      32 13
      اقا نوید!!!پس لطفا خواهشا با توجه به گندکاریهایی که هموطنان بنده و جنابعالی در کشورهای مختلف اروپایی و امریکایی انجام دادند(از قاچاق مواد مخدر بگیر تا قتل و دزدی و تجاوز و کودک ازاری و....که نمونه اخرش هم کارشناس سفارت ایران تو برزیل بود)وقتی اونها هم شرط عقل رو به جا میارن و نه تنها به بنده و جنابعالی اجازه مسافرت به کشورشون رو نمیدن بلکه وقتی هم که تونستیم به هزار بدبختی از انواع سدها عبور کنیم و پامون رو بزاریم اونور انواع رفتارهای سرد و زننده رو باهامون میکنند دیگه امثال جنابعالی فریادشون به اسمون نباشه که چرا با ایرانیها اینجوری رفتار میشه و چرا اروپاییها و امریکاییها نژادپرستند!!به قول تو دارند شرط عقل رو اجرا میکنند!!طرز فکرت رو درست کن عزیز من وگرنه همه قشری خوب و بد داره...
    • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      54 12
      همین افاغنه که امثال شما اقا نوید شرط عقل رو در موردشون اجرا میکنید و همشون رو به یک چوب میرونید یعضیهاشون چنان ادمهای درست و صادق و خداترسی هستند که من و تو همه ایرانیها حالا حالاها مونده بهشون برسیم...یکیشون چند وقت پیش برای ما کار میکرد روز اول که ظهر براش غذا بردم هر کاریش کردم غذا رو قبول نکرد و گفت من و شما فقط در مورد مزد روزانه من توافق کرده ایم و قراری مبنی بر ناهار دادن به من در میان نبوده است و در ازای کاری که برای شما انجام میدهم فقط مزد توافق شده رو برمیدارم و دیگر هیچ!!حالا برو همه ایران رو بگرد یه همچین ادم سالم و خداترسی رو پیدا کن ببینم گیرت میاد؟!!
    • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      27 24
      آخه چه طور میتونی ازدواج با یه مرد فرانسوی رو با ازدواج با یکی از پایین ترین ترین طبقات فرهنگی جامعه افغانستان مقایسه کنی. وقتی میگن ازدواج با افغانها منظورشون کارگرای افغانیه و گرنه دکتر و مهندس وکیل و وزیر افغانی که جای گله نداره. همیشه وحشتناکه که یه دختر وارد که فرهنگ از خودش پایینتر بشه. به خصوص افغانستان که جهنم زنانه...
  • آرمان IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    14 10
    چرا مردم؟ دخترانی که فقط نیمی از شرط ازدواجشان دست خودشان است و نیمی دیگر دست ولی آنها، چگونه می توانند این موضوعات را ببینند! پس مسئولیت دولت فعلی و دولت های پیشین چه شده؟ اگر مسئولان از ابتدا با این موضوع به صورت سلبی برخورد نمی کردند و راه حل را در پاک کردن صورت مسأله نمی دیدند، الان ضوابط و قوانینی برای این ازدواج ها (که تعدادشان بسیار کمتر می بود) حاکم بوده و بچه های از همه جا بی خبر به دنیا آمده هویتی داشتند! به یاد داشته باشیم که افغانی ها هم روزی مثل ما ایرانی بودند که با دسیسه انگلیسپس از قتل امیرکبیر از هم جدا شدیم! و الآن آنان بیگانه اند و ما ایرانی!؟ البته زحمت دادن به مسئولان ذی ربط محترم! حرف بی اساسی است!
  • حسین IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    7 9
    انصافاً این خبر در مقابل خبر «افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی» قابل حل نیست؟ 32هزار کودک بدون شناسنامه با یک اصلاح در مواد قانونی مشکلشان حل می شود (اگر مسئولان بخواهند) اما ابتلای 23 هزار نفر به HIV/AIDS‌ در کشور جز با مرگ (یا داروی نیامده!) حل می شود؟!"
  • نقی DE ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    32 23
    با سلام خدمت دوستان.اون دوست عزیزی که می فرمایند چرا نباید با مردان افاغنه ازدواج کرد و بحث نژادپرستی رو پیش میکشند آیا تا به حال نگاهی به سطح فرهنگ این قشر از افاغنه که برای گارگری و مشاغل کاذب به ایران وارد میشوند و مشکلات زیادی از نظر ناهنجاریهای اجتماعی چه از نظر تجاوز ودزدی و خیلی از معضلات اجتماعی بها خودشون به همراه می آورند دارند.دست کم خواهشمندم صفحات حوادث رو یک نگاهی بیندازید.ممنونم
  • مقیمی IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    33 26
    چشم افغانیها را از صف بیرون کنید تا دی کاپریو بیاد جلوتر !!! اگر به فرزندان افغانیها در ایران شناسنامه نمی دهند عیب از قوانین ضعیف ماست نه از این بندگاه خدا .
  • بدون نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    7 24
    به عوض اینکه مرد مسلمان با زن غیرمسلمان ازدواج و این فرد و فرزندش را به دین مبین اسلام بگرواند خیلی بد است زن مسلمان با مرد مسیح و سایر ازدواج و خود زن و فرزندش به دین دیگر بگرود. اگر پیگیری کنید حکم اعدام برای این افراد را اجرایی کنید. و این افراد مرتد اند.
  • بدون نام IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    28 27
    قابل توجه جوان های بی غیرت ایرانی که تمکن مالی دارند و ازدواج نمی کنند واقعا ننگ برای ما ایرانی ها که مرد های ما تن پرور و از ازدواج فراری هستند و دختران ایرانی مجبور به ازدواج با اتباع بیگانه میشن من با این افغانی ها هم کلام شدم و فقط زن را برای ... می خواهند دلشون هم از سنگه هیچ حقوق و حرمتی هم برای زن قائل نیستند به چشم برده نگاه می کنند
    • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      25 9
      آخه آدم حسابی ، من نوعی علیرغم میل باطنیم برم با یه دختر ایرانی ازدواج کنم فقط بخاطر این که نره با افغانی ازدواج کنه ؟ خب ازدواج نکنه به من چه مربوطه ؟ مگه خدا به آدم عقل نداده ؟
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
      8 4
      من هم با چند نفر ایرانی اینجوری البته با اتیش تندتر هم کلام شده ام.حالا با صراحت بگم همه ایرانیها؟
  • اميرحسين IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    40 13
    خوب بودن ارتباطی به ایرانی بودن یا افغانی بودن یا خارجی بودن نداره ، عشق هم همین طور ،
  • علی هزاره IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    34 16
    در ایران بیشتر هزاره ها زندگی می کنند و این هزاره ها همه شیعه هستند چرا این همه به این شیعه های افغانی ظلم می شود ؟ فقط به جرم این که افغانی هستند؟ بهتر نیست که نگاهی به تاریخ گذشته بندازید افغانستان و ایران یه کشور بوده و دارای یک فرهنگ و ملیت بوده است چندی نیست که از این جدایی می گذرد. کجاست آن خراسان قدیم! کجاست آن اتحاد و همبستگری بین مسلمانان! آیا از افغانستان برای ایران و از ایران برای افغانستان کشور دیگری را سراغ دارید که از نظر زبانی و مذهب و فرهنگ انقدر به یکدیگر نزدیک باشند؟ من که سراغ ندارم الله اعلم یا علی
    • AM IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
      22 9
      کاملا با نظر شما موافقم و امیدوارم کسانی که چشم بسته و از روی تعصب قضاوت میکنند بتونند اون دنیا جوابگو باشن چرا که ما همه مسئول حرفهایی که میزنیم وتاثیرشون هستیم!!!
  • کیمیا IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    8 14
    یه سوال.............خب مگه جوونا ی خودمون چشونه که میرن عمله بنای افغانی میارن؟!بلاخره جامعه به دکتر و مهندس و عمله و بنا هم احتیاج داره دیگه.....=)
  • رها IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    13 25
    تا زمانی که دولت کریمه برنامه منسجم برای اخراج این مهمان های ناخوانده نداشته باشه اوضاع همینه
  • AM IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    45 18
    همه جا هم آدم خوب و هم آدم بد داره من خودم نامزدم افغانیه البته ازدواج ما رسمیه ولی بماند که چقدر به خاطرش با افکار مسمومی مثل شما جنگیدم اما مطمئنم بهتر از اون رو هیچ جا گیر نمیارم. افغانی ها که قرار نیس همه کارگر و بدبخت و قاتل و خرابکار باشن. ذهنتونو درست کنید و به این فکر کنید که آیا ارزش هر کسی به جاییه که توش بدنیا میاد؟ پس تقصیر اینا چیه که کمی اونطرف تر از همین شهرهای خودمون بدنیا اومدن؟! چجوریه که اگه کسی شهرهای شرق کشور باشه اشکالی نداره ولی اگه تنها چند کیلومتر اونطرف تر بدنیا بیاد قاتل و سارق و قاچاقچی مادرزاد بدنیا اومده واگه مقصودتون تجاوزهایی که به دخترای ایرانی صورت گرفته باشه که بهتره بدونید همین پسرای ایرانی!!! وضعشون خرابتره.شما ایرانی ها به ناموس خودتون تجاوز میکنید!!!
    • نسترن IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
      33 11
      واقعا با نظرتون موافقم و خوشحالم که تونستین با این افکار مقابله کنین. امیدوارم من هم بتونم...
  • نسترن IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    43 12
    سلام. من با نظر بعضیا که افغانیا رو مردم بی فرهنگی میدونن اصلا موافق نیستم چون تو کشور ماهم اینجور آدما زیادن. و این رو هم بگم که بعضیا از روی ندانستن حرفهایی رو در مورد سایر ملت ها میزنن که واقعا روی تفکرات آدم تاثیر میذاره. من خودم قصد ازدواج با یه پسر افغانی رو دارم. خیلی هم با فرهنگه نمیدونم چرا ما ایرانیا فکر میکنیم که فقط ما بافرهنگیم و هیچ کار بدی از ما برنمیاد!!!!! واقعا برای بعضیا متاسفم... فقط یه سوال داشتم میخواستم از کسانی که تجربه ازدواج با یه مرد افغانی رو دارن بپرسم که چطور با این افکار مسموم جامعه مقابله کردن؟ و چطور پدرو مادرشون رو رازی کردن؟
    • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
      16 4
      نسترن خانم منم ىه همچىن مشکلى دارم خواهشن اگ راه حلى پىداکردىن منم درجرىان بزارىن
  • sadeq A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    26 10
    من چند سالی در ایران بودم یک خانواده ایرانی به من پیشنهاد ازدواج کرد که دخترشان را بگیرم منم از دختره خیلی خوشم میامد دوست داشتم باهاش ازدواج کنم اما از ترس اینکه مدرک ندارم رد مرز میشم منصرف شدم . حالا اروپا آمدم مدرک دارم پاسپورت دو تبعیت وچیز های دیگه اگر خدا بخواد چند سالی دیگه سیتیزن میشم یعنی دیگر مهاجر محسوب نمیشم یک شهروند اطریشی محسوب میشم حالا خدا را شکر گذارم که باآن دختره ایرانی ازدواج نکردم وگرنه یک عمر هم خودم و هم خانم و فرزندانم بد بختی می کشیدیم . به آن آقایانی که میگن افاغنه مردمی بدی اند سلام میگم و باید بپذیرید که همه افاغنه بد نیستند شما نژادپرستی میکنید و باید بپذیرید که اکثرا ایرانیها با افغانها بد برخورد میکنند و قانونی بدی دارند
    • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      9 5
      من بانظرشما موافقم اینای ک دم ازفرهنگ میزنن کدوم کشور اروپایی تو خیابون و کوچه بازار ب افغانیها بی احترامی میکنن اونایی ک ادعایی فرهنگ بالا دارن بدونن این خودش بی فرهنگی ب حساب میاد
  • پارسا A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    14 8
    حالا که دخترا ما میرند با مردهای افغانی ازدواج میکنند خوب برند مهم نیست ماهم میریم دختر افغانی میگیریم تا تعادل برقرار بش تازه شنیدم خیلی بساز و شوهردوستند
    • ایرانی A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
      2 1
      افغان ها هم میگن بیا این دختر ما مرد حسابی تفکرات جامعه اونا طوری هست که دختر به ایرانی نمیدن.
  • ف. س A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    18 11
    سلام . من عاشق پسر از افغانستان شدم که در کشور خودش مهندس راه وساختمان و میخوام باهاش ازدواج کنم . امیدوارم در این زمینه راهنماییم کنید که چطور میتونم با افکار منفی جامعه خودم کنار بیام و بتونم خونوادم را راضی کنم.
  • khatereh A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    21 11
    من عاشق یک پسر افغانی شدم خیلی هم دوستش دارم اما خانوادهم نمیزارن باهاش باشم
    • مهندس ویسی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
      10 9
      سلام اگر با افغانی ازدواج کردی بچه به دنیا آوردی بعد رها کردت ورفت کی جواب گو حق با خانواده باید نظر انها احترام بگذاری اخه مگه ارانی نیست
  • khatereh A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    10 9
    سلام من اون رو دوست دارم ولی شک دارم دوستم داره خودش میگه دارم بعد هر روز هم اخلاقش عوض میشه
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    9 20
    نباید به هیچ وجه تابعیت ایرانی یدهند. هرکه می خواهد با مرد افغانی ازدواج کنه باید برود افغانستان
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      6 13
      راستی به بچه ی ایرانی افغانی شناسنامه میدن
  • هلنا IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    3 3
    سلام اسم‌همسرماهادرشناسناممون ثبت میشه می خواستم بدونم اسم همسرافغانی هادرکجاثبت میشه یااینکه چجوری بفهمیم اوناازدواج کردن یانه
  • بی نام RO ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    2 4
    افغان اصلا اگه از ته قلب برای ایران و ایرانی احترام و علاقه نداره بیخود می کنه بیاد ایران باید همه شون اخراج بشن حتی دورگه ها