رییس موقت مجلس نهم که می​گفت موافق یک مجلس زنده و پرجوش و خروش است، چنین مجلسی را مایه هراس برای کشور نخواند و گفت: این از نکات قوت مجلس است که چنین پویایی​ای داشته باشد اما با رعایت ادب خاص خود تا بگومگوهای حاشیه​ای ایجاد نشود.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در نخستین نطق خود به عنوان رئیس موقت مجلس نهم از علیرضا مرندی رئیس سنی مجلس و آرای نمایندگان به ریاست وی تشکر کرد و گفت: خدا را سپاسگذارم که قلوب شما را به گونه​ای منعطف کرد که عیوب بنده را نبینید و به من رای دهید.
او که می​گفت بار سنگینی بر دوش وی گذاشته شده است، افزود: ما بضاعت اندکی داریم اما همه تلاش خود را به کار می​بندیم که به خوبی امور مجلس را به پیش ببریم و ساماندهی مجلس به سمتی باشد که رضایت خدا، امام زمان(عج) را جلب کند و به اجرای رهنمودهای رهبری انقلاب بپردازیم.
رییس موقت مجلس نهم ادامه داد: با همکاری شما عزیزان تلاش می​کنیم که مجلس نهم استراتژی مدونی را در پیش بگیرد و از ظرفیت خوب نخبگی نمایندگان این دوره بهره گرفته شود و نقشه راهی با همکاری مرکز پژوهش​ها و کمیسیون​ها تدوین شود.
لاریجانی بر لزوم تمرکز بر مشکلات ملت، گفت: باید نهادهای حکومتی وظایف خود را به درستی بشناسند و به آن عمل کنند. جایگاه مجلس جایگاه ویژه​ای است که به گفته رهبر معظم انقلاب برای دیگر قوا ریل گذاری​ می​کند. از این رو مجلس باید شان خود را بشناسد و تعاملاتش را بر اساس آن پایه گذاری کند. از این منظر مجلس استقلال خود را مورد تاکید قرار می​دهد که به معنی ستیز با دیگران نیست، بلکه به این معنی است که با همه استعداد خود، تصمیم مستقلی می​گیرد که مصالح عامه حفظ شود.
«وظیفه مجلس صیانت از حقوق ملت است». این موضوع مورد تاکید لاریجانی قرار گرفت و سپس به ادوار طلایی و سیاه مجلس در مجالس 33گانه در تاریخ ایران اشاره کرد. به زعم وی، نه دوره پس از انقلاب، از ادوار طلایی بوده که هم در آن عنصر آزادی بوده و هم وظیفه مندی در قبال امور کشور. اما در دوران سلطنت رضا و محمدرضا پهلوی، شاهد ادوار سیاهی از مجلس هستیم که ساکت و صامت بود. اگرچه در این مجالس بی خاصیت و بی روح، قانون خوب هم نوشته شد، اما به آن دلیل تاریک خوانده می​شوند که از حقوق ملت صیانت نشد و مجلسی فرودست به شمار می​رفت.
به گفته وی عزت مندی مجلس در گرو حفظ حقوق و استقلال آن است که به قول رهبر انقلاب باید به روز باشد.
لاریجانی از پیام رهبر انقلاب برای مجلس نهم سپاسگذاری کرد و گفت: این پیام برای مجلس نهم راهگشا خواهد بود تا چگونه تقنین صورت بگیرد و چگونه نظارت شود که هم استقلال مجلس حفظ شود و هم برادر با دیگر قوا باشد. مجلس خود را برادر دیگر قوا می​داند اما برادری که قدرتمند است و نه ذلیل. چون با قدرت می​توان به برادر خود کمک کنیم.
وی افزود: برای حفظ مردم سالاری و حقوق ملت، چنین وظیفه​ای را برای مجلس قائلم. با در نظر گرفتن مجموع تحولات منطقه​ای و اوضاع کشور، باید با دقت به گزینش اولویت های کشور بپردازیم.
رئیس موقت مجلس نهم با بیان اینکه فلش اصلی دشمن در شرایط بین المللی چندسال اخیر به سوی بنیه​های اقتصادی کشور است، متذکر شد: فشار آنها برای تضعیف بنیه اقتصادی ما به خوبی دیده می​شود. از این رو باید مجلس وقت موسعی برای رصد حوادث بین​المللی بویژه در مسائل هسته​ای داشته باشد. آمریکا و دیگر کشورها زورگو نیز بدانند که مجلس نهم برای صیانت از حقوق ملت، تا اخرین نفس ایستاده است و تصور نکنند اینگونه فریبکاری موذیانه آنها مورد توجه ما نیست و ما آنها را رصد می​کنیم.
وی افزود: آنها اگر به دنبال مذاکره هستند، وقت کشی نکنند چون حس بی اعتمادی در ایران نسبت به آنها ایجاد شده است. از این رو مجلس روی این مسائل و همچنین انقلاب​های اخیر منطقه توجه دارد.
لاریجانی از حدادعادل و کلیه نمایندگانی که با رقابت خود منجر به شور و نشاط در فضای خانه ملت شدند نیز سپاسگذاری کرد.
لاریجانی با اشاره به تحولات منطقه گفت: آنچه در مصر، تونس و لیبی رخ داده است و در حال پیشرفت است، سرمایه‌ تحول ساز است؛ مجلس از ابتدا در مورد این تحولات پیشتاز بوده است، ما از این سرمایه صیانت می‌کنیم در داخل با توجه به برخی مسائل و رفتارهای مسئولان باید نگاه ما به بهبود شرایط کسب و کار باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر رنجش ملت از گرانی و بیکاری است که ریشه این مسائل باید شناخته شود، همانطور که تدبیر رهبری در زمینه‌ی نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از سرمایه‌ی داخلی است.
رئیس موقت مجلس نهم، با اشاره به اقدامات مجلس هشتم اظهار کرد:‌ در مجلس گذشته قدم‌های نیکویی در این زمینه برداشته شد، از جمله لایحه حمایت از سرمایه‌ی داخلی و بسته‌ حمایت از تولید و سرمایه که در بودجه دیده شد، در مجلس نهم باید گام‌های مبتکرانه تری برداشته شود، بنابراین بهتر است با سرعت از مقدمات مجلس رد شویم و از حواشی‌ها عبور کنیم.
لاریجانی تصریح کرد: من شخصا موافق مجلس زنده و پرشور هستم و این را هراسی برای کشور نمی‌دانم بلکه این یک نقطه قوت است که مسائل مختلف در مجلس مطرح شود، اما بهتر است از بگو مگوهای حاشیه‌ای صرف نظر شود.
لاریجانی با یاد آوری مراحل تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمندی یارانه‌ها از ابتدایی که به مجلس آمد تا تبدیل شدن به قانون یک روند یک سال و چند ماهه را طی کرد، اما در نهایت یک قانون همه جانبه تصویب شد که دست دولت را هم چندان محدود نمی‌کرد.
رئیس موقت مجلس نهم ادامه داد: ما نباید در کار اجرایی دخالت کنیم اگر قانون‌گزاری صحیح و نظارت درست انجام دهیم وظیفه‌مان را طبق قانون اساسی به درستی انجام دادیم، انتظار این است که سریعتر از تشریفات مقدماتی مجلس عبور کنیم .
وی در ادامه با اشاره به نقش کمیسیون‌ها در روند کار مجلس گفت: کمیسیون‌ها باید هر چه سریعتر تشکیل شود و تلاش شود که از مشاوران و همچنین مرکز پژوهشها در این نهادها کمک گرفته شود، مشاوران کمیسیون‌ها باید توسط همکاران پیشنهاد داده شوند تا هیات رئیسه رای بدهد، تلاش می‌کنیم که نخبگان حوزه‌ی انتخابیه را در تجمعی داشته باشیم که وقتی همکاران در زمینه‌ای نظر می‌دهند به پشتوانه‌ حضور آنان باشد به این ترتیب ارتباط بین نخبگان ملی و محلی ایجاد شود.
لاریجانی با بیان این که رقابت‌هایی برای ریاست مجلس وجود داشت از حداد عادل و همه‌ دیگرانی که با کاندیداتوری برای ریاست مجلس باعث سرزندگی آن شدند سپاسگذاری کرد و گفت: چنین رونده‌هایی نشان می‌دهد که مجلس ما یک مرام دموکراتیک دارد و همه می‌توانند خود را در آن عرضه کنند.
رئیس موقت مجلس نهم تصریح کرد: ممکن است چه در زمان انتخابات و چه در حال حاضر برای انتخابات ریاست مجلس بحث‌ها و تخریب‌هایی صورت گرفته باشد که اینها چیز خوبی نیست، رقابت‌ها در جمهوری اسلامی باید در تراز مشخصی باشد، ضمن این که گذشت را خداوند خلق کرده است تا در چنین مواقعی به کار آید.
لاریجانی از نمایندگان خواست آنچه را که در گذشته رخ داده است با ذکر یک صلوات ختم کنند و دل​ها را با همین صلوات به هم نزدیک کنند و ادامه داد: همه‌ ما در یک کشتی نشسته‌ایم و به یک سو حرکت می‌کنیم و پیشوای ما یکی است کمبودی نداریم و بهتر است با رفاقت و دوستی از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.
رئیس موقت مجلس نهم، گفت: برای بهبود وضعیت چند نکته را یاد آوری می‌کنم یکی از آنها در مورد کار شعب است یکی از کارهای شعب این است که نفر اصلی و علی البدل به عنوان نماینده در کمیسیون تحقیق مشخص شود با همین قید دوستان تلاش کنند که نماینده‌ی خود را مشخص کنند، طبق ماده 31 یک نفر باید به عنوان نماینده در کمیسیون آیین‌نامه انتخاب شود، در مجلس هشتم در ابتدا و انتهای مجلس آیین‌نامه تغییر کرده است و در مجلس نهم انتظار می‌رود با ابتکارات جدید آیین‌نامه تحرک بیشتری داشته باشد.
وی افزود: در ماده 46 آیین‌نامه آمده است که به منظور آشنایی نمایندگان با اعضاء باید سوابق نمایندگان ارائه شود، همچنین در ماده 47 در مورد نحوه‌ کار شعب در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها مواردی مشخص شده است.
لاریجانی با تاکید بر نقش کمیسیون‌ها در فعالیت مجلس ادامه داد: تخصص تجربه و سابقه‌ عضویت در کمیسیون برای عضویت در کمیسیون‌ها مورد توجه است، دوستان تلاش کنند بر حسب اولویت‌ها در این مورد اقدام کنند و این اقدامات اسباب دلتنگی فراهم نیاورد، شرایط ماده 47 با دقت رعایت شود، همچنین در ماده 65 مساله‌ی اعتبارنامه‌ها مورد توجه است که انتظار می‌رود دوستان به آن توجه کنند.
وی افزود: نکته‌ دیگری که در رسیدگی به اعتبارنامه‌ی نمایندگان حائز اهمیت است این است که رسیدگی بر اساس مستندات واقعی باشد و شنیده‌ها و به گزارش‌های بی‌نام و نشان و بی‌اساس توجه نشود، چرا که در رسیدگی، آبروی افراد که نماینده‌ مردم و منتخب مردم هستند در اولویت قرار دارند، لذا دوستان این موضوع را مد نظر قرار دهند که اول اعتبار و آبروی نمایندگان در میان است و دوم این که این افراد برگزیده مردم هستند.
رئیس موقت مجلس نهم شورای اسلامی تصریح کرد: نکته‌ دیگری که در روند رسیدگی به اعتبارنامه‌ها لازم است مورد توجه باشد این است که اگر نسبت به شخصی ایرادی گرفته شد و یا اعتبارنامه‌ آن رد شد، افراد به دنبال تلافی نباشد؛ چرا که همه‌ سعی بر این است که ایرادات بر اساس سند و دلیل مستدل باشد و میدان رسیدگی به اعتبارها میدان نبرد و جنگ نیست، ضمن این که در رسیدگی به اکثر قریب به اتفاق نمایندگان نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم روند رسیدگی به اعتبارنامه‌ها تا روز چهارشنبه صبح به پایان برسد و جلسه‌ بعدی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه راس ساعت 9 صبح تشکیل خواهد شد تا در آن موضوع اعتبارنامه‌ها را مطرح کرده و هر چه سریعتر کمیسیون​های تخصصی نیز تشکیل شود تا بتوانیم کارهای مرتبط با مجلس نهم را به سرعت پیش ببریم، ضمن این که برنامه‌ حضور نمایندگان در خدمت مقام معظم رهبری نیز باید به موقع انجام شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 1
    تبریک وتهنیت به اقای لاریجانی نماینده محترم مردم قم