به دلیل قطع سیستم الکترونیک مجلس در جلسه علنی امروز و برگزاری انتخابات هیات رئیسه بر اساس آرای دستی نمایندگان، شبهاتی در خصوص تعداد آرای ماخوذه ایجاد شد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا مرندی تعداد نمایندگان حاضر در جلسه را بر اساس امضای آنها حین ورود به صحن علنی به ترتیب، 235، 241، 275 و نهایتا 282 نفر اعلام کرد. این در حالی است که تعداد آرای ماخوذه با این اعداد هم​خوانی نداشت. او یکبار اعلام کرد که برخی وارد شده​اند اما به رای گیری نرسیده​اند. اما برخی نمایندگان همچنان شبهاتی داشتند و رئیس سنی مجلس بار دیگر توضیح داد که چون برخی نمایندگان به صحن علنی وارد و خارج می​شوند، این مساله ایجاد شده است.
نادر قاضی پور نماینده ارومیه با بیان اینکه اینجا خانه ملت است نه پادگان، در تذکری گفت: نمی​توان نمایندگان را ملزم به حضور در صحن کرد و نمایندگان می​توانند تردد داشته باشند.
احمد سالک نماینده اصفهان با حضور در هیات رئیسه اعلام کرد که نباید بین تعداد آرای ماخوذه و تعداد حاضرین اختلاف وجود داشته باشد.
کولیوند هم در تذکر دیگری با بیان اینکه امضای نمایندگان هنگام ورود به مجلس اخذ شده و به آنها کارت رای گیری داده شده است، تشکیک در این زمینه را بی دلیل خواند. حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان هم عنوان کرد که بر اساس آیین​نامه، نظر رئیس مجلس در خصوص تعداد حاضران، ملاک است، تاکید کرد که معیار تعداد کارت​های رای گیری است که به نمایندگان داده شده است.
نمایندگان دیگری هم این تذکر را تکرار کردند که مرندی با لبخند پاسخ داد: تذکرات همه شما درست است و ملاک همان کارت​های اخذ رای است. اگر 260 نفر دیگر هم تذکر بدهند، دیگر همگی تذکر داده​اید!
مرندی از کارکنان مجلس خواست تا لیست ورود نمایندگان را برای تطبیق با آرا به جایگاه هیات رئیسه بیاورند، چرا که ناظران می​خواهند این تطبیق را لحاظ کنند. این دستور رئیس سنی مجلس سبب شد تا محمدرضا تابش نماینده اردکان نیز در تذکر دیگری یادآورشود که ناظرین بر شمارش رای نمی توانند در اداره جلسه دخالت داشته باشند و این کار صرفا در اختیار رئیس و دبیران سنی است.
مرندی هم پاسخ داد: برای اطمینان بنده هم بهتر است که این تطبیق انجام شود.
نمایندگان دیگری هم قصد بیان تذکر داشتند که مرندی به شوخی به آنها گفت: کمی هم تذکر برای جلسات بعد بگذارید! ما هیات رئیسه سنی هستیم و هیات رئیسه حرفه​ای بعدا می​آید، کمتر ما را اذیت کنید!
او سپس اسامی برخی نمایندگان را قرائت کرد و گفت: اگر این آقایان در مجلس هستند، بروند امضا کنند که مشخص شود در جلسه حاضر هستند وگرنه از تعداد آرای ماخوذه کم خواهد شد. آغاجری، احمدی دهلران، رجب رحمانی، عزیزی فارسانی، موسوی اصل، نجف​نژاد، آرین نژاد، احمدی داراب، علوی و کائیدی، نمایندگانی بودند که اسامی آنها از تریبون علنی خوانده شد.
با اعلام حضور رسمی این نمایندگان حضور 282 نماینده قطعی شد و مرندی اعلام کرد که تعداد آرای ماخوذه 275 رای است و علی لاریجانی 173 رای و غلامعلی حدادعادل 100 رای نمایندگان را کسب کرده اند.
اختلاف 73 رای میان دو نامزد خط بطلانی بر تمامی این شبهات کشید، چرا که حداکثر تفاوت میان حاضران و کارت​های رای حدود 10 نفر بود اما لاریجانی با 73 رای بیشتر بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =