خلاصه سخنان دکتر حمید پارسانیا، رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در گفت وگو با خبرگزاری فارس

 

 

 

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به جایگاه والای امام هادی(ع) گفت: ائمه اطهار علیهم‌السلام همگی نور و حقیقتی واحد هستند که اهانت به هر یک از آنها در حکم اهانت به دیگری و اهانت به نبی اکرم(ص) است.

وی اظهار داشت: کسانی که به امام هادی علیه‌السلام اهانت کردند هدف آنها اسلام و تشیع بوده و در واقع به دلیل حضور اجتماعی، فرهنگی و تمدنی اسلام است لذا اگر اسلام به صورت یک دینی بود که فقط در کنج مطالب درسی مطرح و در متن حیات بشری امروز حضوری فعال ایفا نمی‌کرد، حساسیت‌های اجتماعی جریان‌های مختلف نسبت به اسلام و چهره‌هایی که قوام اسلام به دست آنها ست برانگیخته نمی‌شد.

این محقق و اندیشمند برجسته کشور درباره حساسیت دین اسلام تصریح کرد: دینی که با دنیای دیگران کاری نداشته باشد و به عنوان یک امر فردی و شخصی مطرح شود و یا اینکه حتی بتواند در خدمت دنیای دیگران باشد با او کاری ندارند و منکر آن هم نخواهند شد.

وی ادامه داد: به موازاتی که بیداری اسلامی پیدا شد و فرهنگ اسلامی حضور تاریخی خویش را نشان می‌دهد قاعدتا حساسیت‌های جریان‌های رقیب نیز مقابل آن علَم می‌شود و چهره‌های بزرگ، همان طور که جاذبه‌هایی عظیمی دارند دافعه‌های بزرگی نیز دارند از این رو اهانت به امام هادی و امام حسن عسکری علیهم‌السلام در ماجرای سامرا و انفجار بمب نیز رخ می‌دهد.

پارسانیا ادامه داد: به نظر بنده پس از اسلام، هدف اصلی دشمنان ایجاد نوعی جریان‌ها و مسائل فرقه‌‌ای ـ در هر جای ممکن ـ است، از این رو کاری که در آن مرتبه طالبان و وهابی‌ها انجام دادند بخشی از این مسئله بود و آنچه که این روزها مبنی بر اهانت به ساحت مقدس امام هادی علیه‌السلام شنیده می‌شود بخش دیگری از این برنامه است در واقع کلید این ماجرا با مسئله سلمان رشدی زده شد.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله، مسئله انتقاد و بحث نظری نیست که بخواهد در آن فضا مطرح شود بلکه مسئله اهانت و فحاشی کردن است لذا حوزه‌ای نیست که به عالمان دینی گفته شود. مگر آنها نقد علمی کرده‌اند که نیازمند پاسخ متقن دینی باشد؟!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: چهره‌ امام هادی(ع) در تاریخ تشیع و در معارف اهل بیت(ع) چهره‌ای برجسته‌ای است و میراثی که ما از این امام بزرگوار داریم زیارت جامعه کبیره است و زیارت جامعه کبیره تنها یک زیارت جامع برای ائمه معصومین صلوات‌الله علیهم اجمعین نیست بلکه نوعی بیانیه‌ای برای معرفی مقام انسان کامل و کمال انسان است.

وی در خصوص جایگاه معرفتی زیارت جامعه کبیره افزود: اصول انسان‌شناسی دینی ما در این زیارت عظیم مشاهده می‌شود هر چه اهانت و حمله بر این حوزه معرفتی بیشتر شود فرصتی پیش می‌آید تا توانمندی‌ها و برجستگی‌های معرفتی ائمه اطهار علیهم‌السلام بهتر نشان داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: اکنون فرصتی فراهم آمده است برای نشان دادن چهره تابناک امام هادی علیه‌السلام و معارفی که از ناحیه مقدس آن حضرت به تاریخ بشر عرضه شده است لذا لازم است این معارف کار شود و در معرض دید همگان قرار گیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =