چندی پیش رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در گفت وگو با خبرآنلاین اعلام کرد که برخی کارخانه ها برای نگهداری شیر ممکن است به آن وایتکس اضافه کنند،انتشار این خبر همه را متعجب کرد و برخی کارخانه داران بزرگ نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را تکذیب کردند.

زهرا تالانی:وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد و در همین زمینه بهروز جنت، معاون غذای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به خبرآنلاین اعلام کردمتاسفانه این موضوع خبر جدیدی نیست و هر چند وقت یکبار افرادی برای تشویش اذهان عمومی خبرهایی مبنی بر آلودگی مواد غذایی یا آب به مواد مختلف را عنوان می کنند.
وی با بیان اینکه اینجا مگر جنوب کشور افغانستان است که جنگ باشد وهرکسی هرکاری بخواهد انجام دهد می گوید: بازرسان کنترل کیفی کارخانه های تولید شیر و لبنیات را به دقت بررسی می کنند و تمام مقدار شیر های خامی که توسط تانکرهای شیر از دامداری وارد کارخانه می شوند را طبق چک لیست های مصوب سازمان غذا و دارو از لحاظ پروتئین، اسیدیته، چربی، آلودگی میکروبی و وجود آنتی اکسیدان چک می کنند.
وی ادامه می دهد:وزارت بهداشت هم هر چند وقت یکبار به طور تصادفی از کارخانه ها نمونه شیر گرفته و آن را در آزمایشگاههای مرجع غذا و دارو سازمان غذا و دارو مورد بررسی و آنالیز قرار می دهند که در صورت بروز هر گونه مشکل کارخانه را مورد بازخواست قرار می دهند.
جنت می گوید: نباید مردم را بیهوده نگران کرد و تمام شیر های موجود در بازار که دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت هستند از وجود هر گونه آلودگی به مواد مختلف به خصوص وایتکس مبرا هستند و مردم با خیال راحت می توانند از این نوع شیر ها استفاده کنند.
وی ادامه می دهد: در شرایط فعلی سرانه مصرف شیر در کشور ما بسیار پایین و در حدود یک سوم حد لازم است و اگر مردم نسبت با اعلام این مسائل نگران شوند، ممکن است، میزان سرانه مصرف شیر در کشور از این هم پایین‌تر بیاید.


مردم شکایت خود را اعلام کنند
 مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در مورد دلیل این کار به  فارس می گوید: یک دلیل این کار این است که ممکن است برخی شیرها آلودگی میکروبی بیش از حد مجاز داشته باشند و با اضافه کردن وایتکس می توانند این آلودگی‌ها را از دید آزمایشگاه غذا و دارو پنهان کنند که البته در آزمایشگاه غذا و دارو راههای کشف این مسئله وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که اخیراً شاهد طعم تلخ برخی شیرهای موجود در بازار هستیم می افزاید: تغییر طعم شیر دلیل وجود وایتکس یا آب ژاول در شیر نیست به هر حال تغییر طعم شیر به علوفه و تغذیه دام، روش نگهداری و حمل شیر توسط دامدار، نگهداری شیر بعد از فرآیند تولید در کارخانه و مغازه بستگی دارد و الزاماً به کارخانه تولید کننده مربوط نمی‌شود.
مشاور معاون سازمان غذا و دارو می گوید: مردم می‌توانند شکایتهای خود را در مورد مواد غذایی به شماره 09646 اطلاع دهند یا با مراجعه به معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی به همراه مستندات و کالای مورد نظر شکایت کنند.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    23 1
    والا!! مسخره بازی درآورده اید! هرکس شیری خرید که احساس کرد وایتکس داره بره بده سازمان کنترل غذا و دارو تا بررسی کنه.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    26 0
    قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دمب خروس ؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    25 0
    طبق معمول همیشه تا 1 ماه دیگه ، ایشون وجود وایتکس رو تایید خواهد کرد!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    24 0
    اگه ممکنه کاکایو و نسکافه و بستنی هم اضافه کنین خوب میشه البته یه مقدار چسب چوب هم برای طعم طبیعی عالی میشه
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    22 0
    مثل همون نگران نشدن از نیترات دار بودن آب تهرانه دیگه
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    14 0
    خدا كند در آزمایشگاه غذا و دارو راههای ابراز حقيقت هم علاوه بر راههاي كشف وايتكس و آلودگيها وجود داشته باشد. خدا كند افراد زحمتكش و خدوم اين بخشها فريب وسوسه هاي سودجويان را نخورند چون جبران آن ممكن نيست. به نظر بنده زندگي اين افراد بايد تامين باشد. لطفا هر طور كه صلاح ميدانيد نظرم را اعلام فرماييد
  • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    18 0
    به زبون بی زبونی گفتید هست دیگه ! من که حالا حالاها طرف شیر نخواهم رفت !
  • بدون نام GB ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    12 0
    يادمه چندي قبل دكتر... از مقامات وزارت بهداشت اعلام كرد كه در استان ... در نتيجه گزارش يكي از كارگران كارخانه ... و بازرسي انجام شده معلوم شد چيزي كه انها بعنوان شير به مردم مي فروشند شير نيست در حالي كه ازمايشهاي مربوط به شير را پاس مي كندو اين كارخانه شير يارانه اي دو استان را تامين مي كرد و وقتي به دادگاه معرفي شد قاضي به استاد همين جواب ازمايش انها را تبرئه كرد درحالي كه عكس و فيلم هم تهيه شده بود
  • صدف IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    21 0
    ببخشید . نوشتند که تلخی شیر مربوط به علوفه وتغذیه یا روش نگهداری . مگه خودتون نمی گین پاستوریزه . یعنی کاملا بهداشتی . شما مردم رو خر تصور کردین فکر می کنین مردم نمی دونن که شما ها چکار می کنین . ما مردم هم سعی می کنیم با نخریدن شیر اعتراض خودمونو به این محصول ثابت کنیم شاید گوش شنوا یی باشد . 1
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    3 22
    من مدیریت یکی از شرکتهای فعال در لبنیات و صنایع وابسته از جمله شیر را بر عهده دارم ، اتهام وارده آنچنان سخیف و شرم آور است که حتی گوینده این شایعه ارزش پاسخ نیز ندارد اما مخاطب من اکثریت مصرف کنندگان نجیب سرزمین من است که بدانید و یقین داشته باشید که به هیچ وجه از وایتکس در خط تولید شیر و ماست و دوغ استفاده نمی شود
    • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
      27 1
      تو گفتی و ما هم باور کردیم! تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. تو این مملکت تنها چیزی که قیمتش بالا نمیره و برعکس تورم پایین میاد جون و سلامتی انسانهای بی گناه است. مطمئنا همانطور که بی رویه بدون مجوز دولت محصولات لبنی را گران میکنید برای استفاده از مواد غیر مجاز نیز نیازی به مجوز دولت ندارید!
    • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
      22 1
      چیه؟بازم تا کسی اعتراض کرد شد نانجیب و عنصر دشمن؟
  • بدون نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    16 1
    به يقين استفاده شده
  • محمد جواد IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    4 1
    راست میگه بابا لابد وایتکس ها رو با طعم شیر میدن بیرون دست مردم
  • بدون نام CA ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    4 1
    بخورید بابا فردا پوکی استخوان نگیرید خصوصا برا خانمها میگم.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    1 0
    به کلمه تصادفی توجه فرمایید....
  • کیومرث CA ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    2 0
    استفاده از وایتکس در خط تولید شیر و ماست کاملا غیر ممکن است اما چیزی که به نظر من با رندی جهت انحراف افکار عمومی مطرح شده به منظور جلوگیری از افشای واقعیت تلخ دیگری است: از آنجا که ماده اولیه تولید شیر و ماست و دوغ و پنیر نه شیر تازه که شیر خشک می باشد سودجویان از پودر ملامین و پودر چینی جهت جلوگیری از کپکزدگی استفاده می کنند نه وایتکس!
  • بدون نام US ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    2 1
    این دیگه چیه !!! شما باید عزیزه من وایتکس رو تشخیص بدی یه روزه نه اینکه حدس گمام. حالا عمراً شیر نمی‌خرم دیگه ..
  • بدون نام CA ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    3 1
    دیگه باورم شد 100% وایتکس تو شیر هست
  • sajad IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    2 2
    یکی از آشناها کارگاه ماست بندی داره، برای اینکه ماست شان غلیظ بشه و اصطلاحا کش بیاد از چسب چوب استفاده می کنه.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    4 1
    نخرید آقا جون نخرید
  • بدون نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    6 1
    خبر رو تصحیح کنید! البته توی وایتکس ها یه ذره شیر وجود داره!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۵
    2 2
    احتمال زياد براي شستشوي مخازن استفاده شود كه اين فرايند منطقي و بهداشتي است و نه اينكه ماده افزودني به شير باشد.
  • فهیمه ف ک IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    2 0
    اینم مثل بقیه چیزها نمیخوریم!! مگه گوشت کیلویی 30هزار و مرغ کیلویی.. و ماهی که قربونش برم و هزاران چیز دیگه که برای بدن لازم هست رو نخوردیم مردیم!! اینم روش !! البته جای بسی خوشبختی ست که یه چیز مجانی داریم میخوریم "" ریز گرد !!‌ گرد و خاک کشور همسایه عراق !!
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    0 0
    شير محلي بخريد