۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴

ایسنا نوشت:

ویتامین ب 12 از ویتامین‌های ضروري براي بدن است و در مواد غذايي چون ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت جسمي و رواني اهمیت فوق‌العاده‌اي دارد.

این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است از ویتامین‌های حل شونده در آب است. ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولكول وراثتي دي ان آ است و در فعاليت مطلوب سیستم عصبی بدن نقش حياتي ايفا مي‌كند.

گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند. این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.

به گزارش سايت اينترنتي كامن هلت، مشکل عدم جذب ویتامین ب 12 ممكن است ناشي از نوعی بیماری عفونی باشد. این بیماری، سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت اين ويتامين را دارند از بین می‌برند. یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب اين ويتامين استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است. عمل‌های جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین باز دارند.

به گفته پزشكان؛ اگر كمبود ويتامين ب 12 در بدن ناچيز باشد ممکن است عوارض زیادی به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه مدت و خفیف باشند اما کمبود شديد این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌شود. بستگی به بدن افراد، کمبود ويتامين ب 12 مي تواند باعث بالا رفتن بیش از حد اسيد آمينه «هموسیستین» در بدن شود. بالا بودن مقدار این اسید آمينه در خون، افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عروقی و انسداد رگ‌ها می‌کند. اگر دچار کمبود ويتامين ب 12 هستيد حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید چرا که این مکمل‌ها به تنهايي نمی‌توانند كمبود اين ويتامين را جبران کنند.

پزشكان در بخشي از مطالعات جديد خود دريافته‌اند که کمبود اين ويتامين عامل بروز سرفه‌هاي مزمن است. در اين بررسي‌ها که از سوي متخصصان علوم پزشكي دانشگاه تورين و بيمارستان مائوريزيانو در ايتاليا انجام گرفت، معلوم شد که ارتباط مهمي بين کمبود اين ويتامين و سرفه‌هاي مزمن بي‌دليل وجود دارد.

به گفته متخصصان، کمبود اين ويتامين بيشتر در افراد مسن بروز مي‌کند و عوارضي مانند کم خوني، کاهش حافظه و آسيب سلول‌هاي عصبي را در پي دارد. نرخ کمبود اين ويتامين شايع‌تر از آن است که تاکنون تصور مي‌شده به طوري كه پزشكان در مطالعات آماري اخير دريافته‌اند كه 17 درصد مردم با مشكل پايين بودن سطح اين ويتامين در خون مواجه هستند.

غني‌ترين منابع اين ويتامين کبد و کليه هستند. ديگر منابع غني حاوي اين ويتامين شامل شير، تخم مرغ، ماهي و پنير هستند. اين ويتامين در منابع غذائي حيواني مثل گوشت، نرم تنان صدف دار، شير، پنير و تخم مرغ يافت مي‌شود. اغلب افرادي که مي‌توانند گوشت را بعنوان يکي از عناصر غذائي خود داشته باشند کمتر در معرض خطر کمبود اين ويتامين قرار دارند مگر اين که بدن آنان توانايي جذب اين ويتامين را نداشته باشد.
 

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =