سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد میهمان گفتگوی ویژه خبری بود و در رابطه با زمان اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها ، حمایت از تولید ملی و راه های سرمایه گذاری ایمن توضیح داد.

محمد هیراد حاتمی:
درست یکصد و چهار ده روز پس از اینکه سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و امور دارایی در گفت و گوی ویژه خبری حضور پیدا کرد تا در رابطه با پشت پرده آشفتگی بازار سکه و ارز توضیح دهد، او بار دیگر به جام جم رفت تا در همین برنامه تلویزیونی حاضر شود و درباره موضوعاتی از قبیل برنامه های سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی وجزئیات آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها با مردم صحبت کند.
وزیر اقتصاد که بار سخنگویی اقتصادی دولت را نیز به دوش می کشد آخرین باری که در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شد، مصادف با روزهایی بود که قیمت سکه و ارز بی محابا در بازار پرواز می کردند. حسینی این بار در شرایطی قدم در صدا و سیما گذاشته بود که دیگر نوسان های قیمتی ارز و سکه خبری فاقد ارزش خبری « شگفتی » است و به نوعی مردم این روزها با آن کنار آمده اند.
وزیر اقتصاد این بار به بحث پیش نیاز های سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پرداخت و از مردم درخواست کرد که توصیه ها را جدی بگیرند، به بازارهای سفته بازی برای سرمایه گذاری چندان اعتمادی نکنند و پول های خود را در بازارهای مطمئن سرمایه گذاری کنند.
حسینی که گویا از موضع دلسوزانه در ابن رابطه صحبت می کرد گفت: « چیزی که می خواهم تاکید کنم این است که مردم وارد بازارها یی که سفته بازی در آن وجود دارد، نشوند. سال گذشته اعلام کردیم که در بازار سکه و ارز حباب وجود دارد و الان هم می گوییم این حباب هست. »
او حتی در این رابطه مثالی تلخ را نیز برای مردم مطرح کرد تا شاید درسی باشد که آنان از حضور در بازار های سفته بازی پرهیز کنند: « افرادی را می شناسم که سکه را به قیمت 900 هزار تومان خریداری کردند اما در حال حاضر به قیمت 650 هزار تومان هم به سختی در بازار آن را به فروش می رسانند. »
گویا بیشترین حجم سوال از وزیر اقتصاد به اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها گره خورده بود به طوریکه مجری برنامه نیز آن را مطرح کرد و حسینی را در مقابل این پرسش قرار داد که فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها چه زمانی اجرا خواهد شد؟
وزیر اقتصاد با لبخندی به استقبال پاسخ این پرسش به زعم او جالب رفت و گفت: « جالب است. وقتی قرار بر این است که هدفمندی یارانه ها را آغاز کنیم برخی می گویند شرایط محیا نیست و مقداری زمان را به عقب بیاندازیم. زمانی هم که از اجرای آن خبری نیست مدام پرسش می شود که چرا هدفمند شدن یارانه ها اجرا نمی شود. »
او در ادامه توضیحات خود از اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها گفت: « هدفمند کردن یارانه ها یک قانون مفید است که به عنوان یک تجربه مثبت بشری به ثبت رسیده و اثرهای مثبت خود را نشان داده است. مصمم هستیم این قانون را به سرانجام برسانیم. »
وزیر اقتصاد حافظه تاریخی مردم ایران در رابطه با اجرای فاز نخست هدفمند شدن یارانه ها را از بایگانی بیرون کشید و گفت: « سال 89 گفتیم و امروز هم داریم می گوییم که مردم امین ما هستند. ما در هر بخشی از اجرای این قانون اطلاع رسان خواهیم کرد و با در نظر گرفتن جمیع شرایط بهترین زمان را برای اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها انتخاب خواهیم کرد. »
حسینی زمان دقیق اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها را عنوان نکرد اما گفت: « فعلا تصمیم خاصی برای اینکه فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها اجرا شود گرفته نشده است اما زمانیکه بخواهد اجرا شود یا خود رییس جمهوری یا فردی که ایشان تعیین خواهند کرد، زمان اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها را اعلام می کند. »
او در پایان این گفت و گو بار دیگر توضیحاتی کوتاه در رابطه با حمایت از تولید ملی مطرح کرد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    43 0
    آقای وزیر اگر می پرسند چون می ترسند مرحله دوم هدفمندی اجرا شود ؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    64 2
    آخر در کشور عزیزمون با این همه اقتصاددان باسابقه ومتفکر ونوابغ اقتصادی کسی جزء این آقا نیست که سکان چنین وزارتخانه مهمی رو بدست بگیره که حداقل مردم بتو انند ماهی یک بار هم که شده گوشت منجد که ارزانترین گوشت هست رو بخرند ومصرف کنند.
  • نيما IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    8 38
    با توجه به اينكه بودجه تخصيصي از طرف مجلس جهت هدفمندي يارانه ها در سال 91 عملا" فرق چنداني با سال گذشته ندارد شايد دولت به اين نتيجه رسيده كه اجرايي شدن يك پروسه تحت عنوان فاز دوم هدفمندي يارانه ها عملا"فرقي با فاز يك آن نخواهد داشت و فقط جو رواني ايجاد شده باعث سوء استفاده عده اي فرصت طلب خواهد شد .
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    97 0
    "مردم امین ما هستند"خیلی جمله جالبی ،ولی شما با عملکردتون نشون دادید که امانتدار خوبی نیستید چرا که با این تورم لجام گسیخته روز بروز از ارزش داراییهای مردم با ندانم کاریهای همفکران شما کم میشه،اگر مردم امین شما هستن ،با آنها صادق باشید!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
      23 0
      نگفته که ما امین مردم هستیم
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    45 0
    فعلا تصمیم خاصی برای اینکه فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها اجرا شود گرفته نشده است اما زمانیکه بخواهد اجرا شود یا خود رییس جمهوری یا فردی که ایشان تعیین خواهند کرد، زمان اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها را اعلام می کند...........................یا میاد .یا نمیاد.یا نامه اش میاد
  • رضا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    32 0
    همه اجناس تو بازار با دلار 2200 تومان داره فروخته ميشه از ماشين گرفته تا مواد غذائي......ماشين وارد مي كنين با همه تعرفه ها ميشه مثلا 40 ميليون فروخته ميشه 110 ميليون !!!1يعني نميبيني اينا رو اقاي وزير!!!!!!دلار 1000 هم بشه هيچ فايدهاي نداره چون ما مردم ريال خرج مي كنيم و اجناس را با دلار 2200 داريم مي خريم...چه را از بساز بفروشها كه درامد ميلياردي دارن ماليات نمي گيرين!!!!!! اون وقت يكي مثل من كه شركت تا زه تاسيس داره هي بايد با مامور ماليات سر و كله بزنه!!!! تازه دلاز 10 ساله رو 900 تا 1000 بوده و 6 ماه رفته بالا و تورم روش اثر نداشته اين يعني شما 10 سال به وارد كنندهاي جنس هاي چيني ارزون امتياز كسب سودهاي هنگفت ميدادن
  • نوید NL ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    78 0
    هدفمند کردن یارانه ها یک تجربه ی مثبت بشری بود؟اثر مثبت داشته عجب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آهای ادیسون؛ گراهام بل؛ویلبر رایت؛ زکریای رازی... کجایید ببینید مسئولین ما تو اختراع هدفمندی یارانه ها روی دستتون بلند شدن؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    101 0
    شما قیمت آپارتمان رو که در حال حاضر در ایران یک و نیم برابر سانفرانسیسکو هست رو به قیمت زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی برسونید اجرای فاز دوم و... و بیچاره کردن مردم پیشکش اتون. تا همین جا بسه بزارین دولتهای بعدی هم فیض خدمتگزاری نصیبشون بشه.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    32 0
    همه جای دنیا اقدامات اقتصادی دولتها از مدتها قبل با تاریخ دقبق به اطلاع مردم و خصوصا فعالان اقتصادی رسانده میشود تا امکان برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب داشته باشند اما متاسفانه جناب وزیر سیع میکنند نا حد ممکن سربسته و دوپهلو !!! اطلاع رسانی کنند.به همین دلیل است که بیشترین سوالها در مورد فاز دوم است .
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    57 0
    هنوز نفهمیدین چه فشاری به مردم دارین میارین؟ پدرمادرا روشون نمیشه تو چشم بچه هاشون نگاه کنن! 3 شیفت کار میکنن هنوزم نمیتونن یه غذای درست حسابی بذارن جلوی بچه شون که این روزای امتحان با شکم سیر بچه بره امتحان بده
  • علی یاور IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    47 0
    آقای حسينی ، چرا اقتصاد مردم ایران پر از حباب است ؟ مگر یک اقتصاد پويا وسالم بايد اینگونه باشد؟ به راستی پاسخگوی اين نابسامانی ، انواع فسادها ورانت های اقتصادی کدام نهاد وکدام مسئولين هستند؟ مگر با اجرای فاز اول هدف مندی رایانه ها قرارنبود سرمایه های سرگردان به سمت تولید برود؟ مگر قرار نبود منافع حاصل از هدفمندی یارانه ها نیز به سمت تولید سرازیر شود؟ عدم اجرای صحيح یک برنامه (هرچند برنامه خوب ) آثار مخرب اقتصادی زيادی بهمراه دارد.شايد شما بهتر از هرکسی میداند سازوکارهای لازم برای مدیریت صحيح اجرای هدفمندی یارانه ها را در دست ندارید.پس چرا اصرار به ادامه کمرشکن آن - برای مردم - دارید؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    42 0
    ما اصلا موافق اجرای فاز دوم در زمان حال نیستیم و فقط می گوییم چرا در سکوت خبری به سر می برید؟ یکهو نشه قبض میلیونی که توانایی پرداخت نداریم.
  • نادر DE ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    54 0
    شما که از شکم گرسنه مردم خبر ندارید که میگویید مفید است . کاشکی شما هم از امکانات دولتی استفاده نمی کردید و با حقوق 500 هزارتومان کارگران عادی زندگی میکردید تا تعم واقعی فقر را با تمام وجود احساس میکردید
  • نادر DE ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    44 0
    مردم عادی که نمی توانند به شما نزدیک شوند تا دردشان را به شما بگویند انها که ابن سوال را میکننئ از دورو بری های شما هستند
  • نادر DE ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    50 0
    انها که از شما سوال میکنند که فاز 2 از کی شروع میشود می خواهند بدانند که زمان فشار بیشتر را از کی بایذ تحمل کنند
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    49 0
    کارهای بزرگ باید به انسانهای بزرگ و با دانش سپرده شود .
  • کنجد US ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    45 1
    من حاضرم ماهی 200هزار تومان به دولت بدهم اوضاع مثل سابق بشه
  • علی TR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    42 0
    وزیر عزیز دیگه این حباب نیستش این واسه خودش بالونی شده....
  • حسن DE ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    24 0
    نکت جالب این که ایشون گفتند بانک جهانی بیشتر هوای سهامداران عمده خود را دارد که ما متعرضیم! جناب وزیر کدام شرکت است که سهامداران کوچک را به بزرگ تر ها ترجیح دهد؟
  • نقی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    37 0
    جناب وزیر کدام بازار امن را سراغ دارید؟اقتصادی با این همه نوسان کجاش قابل سرمایه گذاریه؟
  • حسین IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    15 0
    آقای وزیر شما قراربود ازتولید حمایت کنید ولی هرروز فشارمالیاتی برتولید کننده افزوده میشود بخصوص صنایع کوچک ماشاالله برهزینه ها جدابرفروش جدا مالیات برارزش افزوده جدا و.....شمارابخداباافزایش قیمت انرژی ومالیا تهای کمرشکن تولید کننده رابیچاره کردید ودیری نمی گذرد که سرمایه ها بطرف بانکها وسپرده گذاری وسکه وارز سرازیر شده وتولید کمرنگ میشود تا دیر نشده بداد تولید برسید
  • علي IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    6 0
    جناب آقاي وزير مشكل شما اينكه فكر مي كنيد آنچه شما انجام مي دهيد درست و بدون عيب و نقص و مثبت است بخدا اينطور نيست شما اگه يك به فكر ملت بوديد هزينه هاي دولت را كاهش مي داديد كه در ادارات و سازمانهاي دولتي ميلياردها تومان صرف كارهاي بي فايده و بي بهره مي شود آخرش هم مديران آن مجموعه مي شوند مديران نمونه - هدفمندي يارانه ها جز گراني - بيكاري و ايجاد مشكل براي مردم چيزي نداشت .
  • مجید.ح IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    9 0
    اقای وزیر اقتصاد کی مردم گفتن چرا طرح فاز دوم هدفمندی اجرایی نمیشود مردم می گو یند که با این وضعیت اقتصادی که هر روز قیمت ها بالا میرود (برای مثال قیمت شیر کمی پایین امد ولی قیمت بقیه محصولات لبنی مثل ماست وپنیر بالا رفته) چه لزومی دارد که این طرح ( مثبت از نظر شما و منفی از نظر عموم کارشناسان) اجرا شود.ا اقای وزیر لطفا یکسر به بازار جهت خرید ارزاق روزانه خود بزنید (مشروط به مقایسه با سال گذشته ) بعد بیایید اظهار نظر بفرمایید.