رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افراطی‌گری را یکی از آفات لطمه‌زننده به اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: افراطیون هیچ‌گاه به کشور خدمت نکرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاين، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از دانشجويان علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي به پرسش‌هاي متعدد آنان پيرامون علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامي، شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي و نيز نقش اين كشور در منطقه حساس خليج فارس پاسخ گفت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه پس از دوره صفويه، نقش روحانيت شيعه به عنوان مفسّر دين و نيز ملجاء و پناه مردم در مقابل ظلم و استبداد، بارزتر شد؛ حريم تنباكو را مهمترين بروز و ظهور روحانيت شيعه زمينه‌ساز مشروطه در صحنه سياسي تاريخ معاصر ايران خواند و با اشاره به وقوف قدرت‌هاي خارجي و مستشرقين پس از اين واقعه و انقلاب مشروطه به قدرت عظيم روحانيت و حمايت مردمي از آنان تصريح كرد: قدرت‌‌نمايي سياسي روحانيت باعث شد كه انگليسي‌ها رضاخان را براي كنترل و سركوب اين قشر تأثيرگذار علم كنند كه اقدامات و مصاديق اين چكمه‌پوش مستبد در ضديت با دين و روحانيت به وضوح در تاريخ موجود است.
گزيده سخنان وي را درادامه بخوانيد:
·         يكي از مهمترين دلايل پيروزي انقلاب اسلامي، پيروي گسترده مردم از مرجع تقليد سياسي زمان يعني امام خميني(ره) بود، چرا كه تا قبل از آن به دليل اينكه روحانيت اعتقادي به ورود به سياست نداشت مبارزات ضداستبدادي و ضداستعماري مردم در مقاطع گوناگون اغلب به شكست و ناكامي مي‌انجاميد.
·          اتكاء به مردم و نقش بي‌بديل حضور مردم در تحولات تاريخ، بسيار حائز اهميت است اما افراطي‌گري يكي از آفات لطمه‌زننده به اهداف انقلاب اسلامي است. هميشه مشي اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط انقلاب را به پيش برده است، ولي متأسفانه در مقاطعي شاهديم كساني كه اعتقادي به مبارزه با شاه نداشتند و يا آن را بي‌فايده و غيرضروري برمي‌شمردند، امروز مستقيم و يا غيرمستقيم هدايت برخي گروه‌هاي افراطي و تندرو را در دست گرفته‌اند و براي كشور راه‌حل تجويز مي‌كنند.
·         اگرچه انقلاب اسلامي با رهبري روحانيت و حضور مردم در صحنه به سرانجام رسيد، اما ناديده گرفتن نقش گروه‌هاي گوناگون سياسي كه براساس اعتقاد خود با استبداد طاغوت مبارزه كردند هم بي‌انصافي است، چرا كه اتحاد و همدلي همه اقشار مردم انقلاب را به پيروزي رساند.
·         اگر حضور مردم در سه دهه گذشته و حمايت آنان از آرمان‌هاي اصيل انقلاب نبود، جمهوري اسلامي امروز وجود خارجي نداشت.
·         رشد و تعالي دانش هسته​اي در دولت زمان دفاع مقدس و پس از آن نيز وجود داشت، اما به لحاظ روابط خوب با ساير كشورها و جلب اعتماد بين‌المللي و نيز نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بدون سروصدا به رشد خود ادامه داد و قطعاً پيشرفت امروز اين دانش مفيد حاصل تلاش و جدّيت همه دلسوزان پس از انقلاب بوده است.
گفتني است در پايان اين ديدار، رئيس هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به درخواست دانشجويان مبني بر ارائه رهنمود و نصيحتي براي دانشجويان علوم سياسي، جديت در تحصيل علم، مطالعه تاريخ به صورت صحيح، تأكيد بر آرمان‌ها و اصول اسلامي و انساني، پيشه ساختن پذيرش حق مردم صداقت و رعايت اعتدال و نيز پرهيز از افراط و تفريط را لازمه فعاليت آينده‌سازان كشور خواند و گفت: افراطيون هيچ‌گاه به كشور خدمت نكرده‌اند و كشور در مواردي از افراط ضربه خورده است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زارع IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    126 5
    منظور حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی بدون شک کسی است که در زمان حیات امام جرات ابراز نظر نداشت اما اکنون ...............
  • عنایت IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    86 6
    چرا توی مملکت ما هیچ کس حرفش رو روشن و واضح نمیگه برخی ها ، بعضی ها ، کسانیکه ، عده ای ، تا کی در پرده لطفا واضح صحبت کنید
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    6 148
    «افراطيون هيچ‌گاه به كشور خدمت نكرده‌اند و كشور در مواردي از افراط ضربه خورده است» تاريخ گواهی خواهد داد که کشور بزرگترين ضربات را از ناحيه «افراط» خانواده هاشمی در مخالفت با احمدی‌نژاد متحمل شد.
  • مصطفی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    8 1
    من از جناب هاشمی واقعا تشکر می کنم و اینکه صحبت های ایشان در جلسه حضوری با ایشان ما را دلگرم به تحصیل و فعالیت کرد امیدوارم همیشه موفق باشند
  • جاوید IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    0 3
    ملت میدونن پیروزی انقلاب فقط با شجاعت و رهبری امام و مردم بدست اومد الان مشخص شد که بعضی ها هدفشون از کنار امام بودن چی بوده.خدایا کسانی که دلشون با ملت و نظام نیست را رسوا گردان .