دریای شمال را باید چه بنامیم؟ اگر چه دلت جمهوری اسلامی ایران، 10 سالی هست که تکلیف نام دریای شمال را با یک مصوبه و خزر تعیین کردن آن برای مکاتبات داخلی و کاسپین خواندن برای مکاتبات بین المللی تصویب کرده، اما عامه مردم هنوز به توافقی در این باره نرسیده اند.

امید کریمی: به عنوان مثال کاربران خبرآنلاین، برای خبرهای مختلفی که نام دریای خزر یا مازندران در آن می آید، واکنش نشان می دهند و برخی، این دو نام را حعلی می دانند. به عقیده آنها، کاسپین نام واقعی دریای شمال است.

اما کار زیاد سختی نیست تا بشود بر نام دریای شمال ایران، توافق کرد. جستجوی کوتاهی در دانشنامه ویکی پدیا، خیلی از مشکلات را حل می کند. البته اگر ویکی پدیا را منبع مورد وثوق بدانیم که خیلی ها نمی دانند.

با این حال دانشنامه ویکی پدیا، درباره نام دریای شمال ایران، چنین نوشته است:

مطابق بخشنامه دولتی سال 1381 نام رسمی دریای شمال ایران در مکاتبات فارسی دریای خزر و در مکاتبات خارجی Caspian است. همان‌گونه که در مورد بسیاری دیگر از عوارض جغرافیایی جهان رایج است برای این دریا نیز نام‌های متفاوتی در زمان‌های گوناگون استفاده شده‌است.

همچنین: "کمیته تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران متشکل از نمایندگان 5 سازمان و وزارتخانه در جلسه مورخ 1 81/9/18 سازمان نقشه‌برداری کشور متن ذیل را به تصویب رساند: « جهت جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم احتمالی و جلوگیری از تشتت آراء در زمینه نام پهنه آبی شمال کشور، از نام «خزر» در داخل کشور و Caspian در متون خارجی، قراردادها و معاهدات بین المللی استفاده گردد.»

علت صدور این مصوبه آن بودکه در داخل کشور بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمانها برای دریای شمال ایران نام‌های جداگانه‌ای بکار می‌برد که این مغایر با مصوبات سازمان ملل و سازمان هوانوردی بین المللی و دریانوردی بین المللی بود. بنا بر استعلامی که از وزارتخارجه به عمل آمد، آن وزارتخانه اعلام کرد نام بین المللی دریای شمال ایران کاسپین و نام آن در زبان ترکی و فارسی خزر و در زبان عربی هر دو نام قزوین و خزر بکار می‌رود و در تمام اسناد بین المللی که یک طرف آن ایران بوده همواره نام خزر بکار رفته‌است و دریای مازندران هم یک نام محلی است که فقط درایران گاهی در متون رسمی بکار می‌رود."

 

خزر، توهین است

با این حال بسیاری معتقدند نوشتن نام خزر برای دریای شمال ایران، توهین به ایرانی هاست! چه اینکه خزرها، قومی بوده اند که در دوران های مختلف به ایران می تاختند. درباره خزرها چنین گفته شده است: "در آغاز سدهٔ هفتم میلادی قوم خزران در دشت‌های سفلای رود تِرِکْ و رود ولگا و شمال قفقاز سکنی داشتند. به عبارت دیگر این قوم در بین شمال‌غربی این دریا و دریای سیاه سکونت داشتند. خزرها به همراه دیگر اقوام بیابان‌گرد شمال قفقاز، در زمان ساسانیان، بارها و بارها به سرزمین ایران می‌تاختند و پس از حضور کوتاه مدت خود معمولاً به دست سپاه ساسانی از مرزهای ایران بیرون رانده می‌شدند. این قوم هم‍‌واره با بیزانس بر ضد ایران هم‌پیمان بود. بنای استحکامات بزرگی چون شهر دربند در شمال قفقاز در عهد ساسانیان، که برای جلوگیری از حملات خزران صورت گرفت، هنوز پا برجاست. و کوتاه سازی دست ایرانیان از این دریا برمی‌گردد.

و همچنین: "خزر نام قومی است که در بین شمال غربی دریا و دریای سیاه سکونت داشتند و به دین یهودیت گرویده بودند. این‌ها مردمی بودند از نژاد زرد(اصفر) که به صحراگردی و تاخت و تاز در ممالک همجوار اشتغال داشتند و غالباً به طرف وادی رود کورا می‌آمدند آنهادر زمان سقوط ساسانیان حکومت قدرتمندی تشکیل دادندو با اعراب جنگهای خونینی داشتند. بنای استحکامات بزرگی چون شهر دربند یا (باب الابواب) در شمال قفقاز در عهد ساسانیان، که برای جلوگیری از حملات خزران صورت گرفت، هنوز پا برجاست. به اعتقاد پروفسور عنایت‌الله رضا، «خزران»، قومی بودند که در زمان خسرو انوشیروان در قرن ششم میلادی از بقایای آن‌ها به ناحیه شمال قفقاز آمدند و به‌طور کلی در منطقه بخش وسطا و جنوبی رود ولگا زندگی می‌کردند و این، هیچ ربطی به دریای شمال ایران نداشته و فاصله قوم خزر تا این دریا بسیار زیاد بوده‌است."

 

کاسپین درست تر است؟

اما کاسپین. در دانشنامه ویکی پدیا در این باره نوشته شده: "کَسپین اصطلاحی است که تقریبا تمام جهانیان و حتی در زبان عبری برای دریایٔ شمال ایران به کار می‌برند. به باور پروفسور عنایت‌الله رضا:" نام درست این دریا، «دریای کاسپی» (کاسپین) است.کاسیان یا کاسی‌ها مردمانی سفید پوست بودند که از هزاره دوم پیش از میلاد تا دوره ساسانی، مکتوب‌ها واشاره‌هایی به حضور آن‌ها در شمال و غرب ایران وجود داردو بخشی از آنها به مرکز و غرب ایران و میان رودان (بین النهرین) مهاجرت کردند."

و همچنین: "کاسپین نامی است که اروپائی‌ها و دیگر مردمان جهان برای دریای شمال ایران به‌کار می‌برند. فارسی زبانان نیز از جمله تاجیکان آن را «کاسپین» می‌نامند. کاسپین خود از نام قوم آریایی کاسپی (یا کاسّی) گرفته شده‌است که ابتدا در کرانه‌های غربی تا جنوب غربی آن ساکن بوده‌اند و به تدریج تا کرانه‌های جنوبی آمدند. پژوهش‌های جدیدی که دربارهٔ ژنتیک مردمان ساکن جنوب این دریا شده، گواهی بر این ادعاست که مازندرانی‌ها و گیلانی‌ها از نوادگان مردمی هستند که از غرب این دریا آمده‌اند. کاس‌ها که به نوعی مادر-قوم مردمان جنوبی و غربی این دریا محسوب می‌شوند، خود به دو دستهٔ کاسی‌ها و کاسپی‌ها تقسیم می‌شدند. «سی» در زبان گیلکی به معنی صخره (مثال: در سی‌پورد و سی‌بون و...) و «پی» به معنی جلگه‌است و به این صورت کاس‌های ساکن جلگه کاسپی‌ها نام گرفته‌اند."

اما پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان بزرگ ایرانی دراین باره چنین به خبرآنلاین می گوید: "ما خیلی روی این کار کردیم. نمی شود دقیق گفت چه نامی دارد. می گویند کاسپین بگوییم بهتر است. اما مشهور است به دریای خزر. نمی شود مثل خیلج فارس و خلیج عربی. مازندارن هم اشتباه است. نداریم. اگر اینجور باشد بگوییم دریای گیلان. اگر بخواهیم ما بگوییم باید بگوییم دریای شمال. اما بین المللی کاسپین می گویند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 103
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    90 30
    فکر کنم واژه کاسپین و قزوین خیلی شبیه به هم هستند قزوین معرب شده همون کاسپین باشه
    • گیلان IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      90 20
      توی تمام نقشه ها نوشته کاسپین درستش هم همون کاسپین هست . دریای مازندران هم قشنگه البته گیلانی ها هم سهمی از این دریا دارن.... خوب من گیلانی هستم.
    • هموطن © IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      40 13
      به 3 دلیل باید گفت کاسپین: 1- چون توی جهان این دریا رو به اسم کاسپین می شناسند و اینکه ما اسم این دریا رو توی مناسبات داخلی عوض کنیم می تونه این اعتراض رو برای بیرونی ها ایجاد کنه که خود شما چرا اسم یه دریا رو عوض کردید (فکر کنم متوجه شدید منظورم چیه، در این زمینه بیشتر نمی خوام توضیح بدم). 2- این اسم که بیشتر به نفع ماست چون داره به قومی تو ایران اشاره می کنه. 3- این دریا به سه استان شمالی ما متصله. گیلان، مازندران، گلستان. حالا چرا باید اسم این دریا رو مازندران بذاریم؟ چرا اسمشو دریای گیلان یا گلستان نذاریم؟ بهتره ما اسم واقعی این دریا رو به کار ببریم. از هر جهت برای ما خوبه. آخه چرا اسم یه قوم ویرانگر روی این دریا بذاریم؟
    • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      23 40
      چه ربطی به قزوین داره؟ یارو میگه قوم کاسپین ساکن جلگه های اطراف دریا بودند .قزوینیها این وسط از کجا پیدا شدند؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    کاسپین درسترین و ایرانی ترین واصیل ترین نام این دریاست .
    • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      29 91
      منظورت اینه که هر اسمی که ایرانیه قطعا درست اونه ؟ باید منطقی بود حتی اگه به نفع ما نباشه
    • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      6 44
      اینارو ولش خلیج فارس رو بچسب
    • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      29 10
      نه ولی تمام دنیا این اسم ایرانی رو واسه کاسپین به کار می برند به جز عامه مردم ایران
    • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      16 63
      خلیج فارسو حل کردیم موند خزر... آقا وقتی به زباهای ترکی عربی و فارسی خزره خوب لابد خزره دیگه ضمنا خزر از کاسپین هم قشنگتره مگه نمیخواین اسم خارجی نباشه ؟ خوب کاسپین خارجیه دیگه همون خزر قشنگتره ...
  • بدون نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    منطقی ترین و مرسوم ترین اسم همان دریای خزر هست باید همیشه به دور از تعصب صحبت کنیم همچنانکه نام واقعی خلیج فارس را باید فریاد بزنیم ، نباید باعث ترویج نام های جعلی برای دریای خزر بشویم لطفاا بدون تعصب رفتار کنیم ،
    • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      جعلی همون خزر است.نام درست و تاریخی کاسپین هستش که به ساکنان ایرانی این دریا اشاره داره(یعنی گیلان و مازندران).
    • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      تمام دنیا این دریا رو به اسم اصلی و درست اون یعنی کاسپین می شناسن
    • بي نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      چه ربطي به تعصب داره. اين اسم قديمي ترين اسم اين درياست. اگه به گيلان رفته باشي ميبيني به مردم چشم آبي مي گن کاس. اين اصطلاح از اجدادمون باقي مونده.
    • بهاره BE ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      81 15
      دریای کاسپین در تمامی متون تاریخی، علمی‌ و رسمی دنیا و دایره المعارف‌های مهم لاروس و بریتانیکا با نام ایرانی کاسپین نامیده شده نام کاسپین به قوم ایرانی کاسپی ( کاسی‌، کاسو، کاسو سی‌ نیز یاد شده) برمی‌ گردد که از هزاره پنجم پیش از میلاد در حاشیه جنوبی این دریا ساکن بودند و در سپاه کورش کبیر که سارد و بابل را تصرف کرد نیز شرکت داشتند دیگر اقوام ایرانی حاشیه‌های جنوبی این دریا، گیل ها، تپوری‌ها (طبری ها) و آماردها بودند. خزر‌ها قومی ترک بودند که در سده هفتم و هشتم میلادی به این منطقه مهاجرت کردند و بعدها به سمت شمال مهاجرت و در میان اقوام تاتار و روس از بین رفتند (منابع: سازمان میراث فرهنگی، آثار استاد پیرنیا، دیاکونف، استرابن، هرودت؛ کایوس پلینوس، پلوتارک و پطرشفسکی)
    • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      77 14
      در نقشه های بین المللی به زبان انگلیسی کاسپین قید شده . چطور خزر معتبرترین است ؟ فقط روسها می گویند خزر و البته ایرانی ها
    • نیما IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      53 23
      خزر اسم روسی این دریاست
  • نیما آرین IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    ممنون از نویسنده ، فکر میکنم دیگه بر کسی پوشیده نیست که نام این دریا کاسپین بوده ، هست و خواهد بود.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      همه جای ایران بری بهش میگن خزر شما شعار نده
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    ما که میگیم خزر
    • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      شما اشتباه میکنی
    • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      خودت اشتباه میکنی جوجو!
    • سعید-بیطرف IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      52 14
      من به ادبیات شما و همینطور نام خزر منفی دادم و به نظرم کاسپین صحیح ترین نام است
    • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      37 21
      کاسپین ( لاتین شده ) همان قزوین است
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    منطقی ترین و مرسوم ترین اسم همان دریای خزر هست باید همیشه به دور از تعصب صحبت کنیم همچنانکه نام واقعی خلیج فارس را باید فریاد بزنیم ، نباید باعث ترویج نام های جعلی برای دریای خزر بشویم لطفاا بدون تعصب رفتار کنیم ،
    • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      87 16
      انگار شما متوجه نشدید در این جا همه دنیا این دریا را با نام کاسپین میشناسند و ما اسم آن را جعل کرده ایم و خزر گذاشته ایم یعنی همان کاری که ع ر ب ها با خلیج فارس کردند
    • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      22 90
      احسنت منم با نظر شما موافقم خزر درست تره باید به مصوبات دولت و مجلس احترام گذاشت خزر چیزی است که در همه ی مکاتبات رسمی کشور استفاده میشه و ما هم باید به اون احترام بگذاریم.
  • داود IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    درياي كاسپين يا caspian sea
  • نیما آرین IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    نام جعلی؟؟؟ خزر نام واقعیه؟؟ ما داریم خودمون رو میکشیم که حقانیت اسم خلیج همیشه فارس رو ثابت کنیم ، اونوقت یک بار که همه دنیا دارن به ما احترام میزارن و اسم این دریا رو به اسم یکی از اقوام قدیم ایرانی نامگذاری کردن بعضی از دوستان صحبت های اندیشمندانه خود رو بیان میکنن ، آقای بدون نام میشه بفرمایید که خزر چگونه اسمی منطقی است؟؟؟ مقاله رو خوندین؟؟؟ کاسپین نامی جعلی ست یا خزر؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    64 13
    هر چیزی که واقعیت تاریخی ما آن را می نامد، ما هم باید همان نام را بگوییم.
  • بدون نام FR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    63 11
    انقدر سر خلیج فارس مسخره بازی در آوردید که گوگل اسمشرو از رو نقشه هاش حذف کرد یک بلایی هم سر این بیارید
  • رضا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    ما هم میگیم کاسپین
    • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      ما هم میگیم خزر
    • بدون نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      7 10
      دوست عزیز بدون نام پیشنهادمیدم برای اینکه بتونی این نام رو گسترش بدی مثل بعضی از دوستان قفقازی اول اسمتون یه خزر اضافه کنید اونا این کارو تو قفقاز کردند تو ایران واسه شما جواب داده. شاید بتونین اسم کاسپین رو تغییر بدید
  • بي نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    95 24
    کاسپين قديمي ترين و صحيح ترين نام براي اين درياست. در زبان گيلکي به چشم آبي ها ميگن کاس. اين از همون قوم کاس ها يا کاسي ها گرفته شده که از قديم به جا مانده .
  • سعيد نيروان IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    از نظر من بايد يه بازنگري كلي انجام بشه رو اسامي مثل همون كاري كه در گذشته كردن وخيلي مفيد بود ازجمله تغيير نام ماهها از قمري به خورشيدي (فروردين.......) يا طهران به تهران - سخت سر به رامسر - بارفروش به بابل و....... اصلآًً چرا بايد بگيم فارسي وقتي ميدونيم پارسي درسته؟ خليج فارس :بهتر نيست بگيم درياي پارس اصفهان: سپاهان درياي خزر : درياي كاسپين اردبيل : آرتاويل سنندج : سنه دژ بروجرد : بروگرد
    • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      57 19
      موافقم درود بر تو
    • امیر IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      18 22
      خداوکیلی خودت از این کلمات استفاده میکنی؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    24 71
    تمام پنج کشور حاشیه نام ان را خزر می شناسند.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      31 6
      اول فکر کن و بعد حرف بزن! تنها ایران و جمهوری آذربایجان به این دریا میگن خزر و قزاقستان و روسیه و ترکمنستان میگن "کاسپین".
    • بدون نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      21 3
      البته بجز روسیه و قزاقستان! تنها ایران و ج. آذربایجان و ترکمنستان به این دریا میگویند خزر!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      28 11
      در عوض همه دنيا كاسپين و ميشناسن
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    62 6
    امیدوارم مثل خلیج پارس که خلیج فارس شد ، کاسپین تبدیل به کاسفین نشه !!!!!!
  • عمو جغد شاخدار IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    64 17
    هر چی غیر از خزر که نام روسی این دریا می باشد و خزر نام اقوام وحشی آن سوی این دریا بوده است
    • آی دا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      19 44
      خزر روسی نیست و ترکی هستش. خزرها در شمال و شمال غربی دریاچه زندگی می کردند ، و الان هم زندگی می کنند پس حق دارند اسمشون رو دریاچه باشه . حالا چرا شیرازی ها اصلا کنار خلیج فارس نیستند و اسمشون رو خلیجه !؟؟ این واسمون سواله ، و دیگه اینکه اگر شما از پس عربها برنیومدید و نتونستید خلیج فارس رو حتی در گوگل ثبت کنید بهتره خزر رو به فارس تغییر بدید نه!؟ منتها تمام کشورهایی که در شما ، شرق و غرب زندگی می کنند تورک هستند ، البته که اونها ادم نیستند نه؟! ما الان هم این توهم رو داریم و به همه جهان فرهنگ! صادر می کنیم !سندش موجوده !توهین به همه اقوام یه نمونس چند قرن بعد هم تو کتابها می نویسیم مخترع برق و هواپیما و .. همه ایرانی بودند و بقیه اقوام وحشی اونور آب جعل عنوان کردند !!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    49 11
    کاسپین همون قزوین هست که با ورود عرب ها به قزوین تغییر یافت و نام دریاچه هم بی شک کاسپین هست.امیدوارم که تمام اسم های شهر ها که معرب شده به نام اصلیشون برگردن و مثلا :فارس دوباره بشه پارس و اصفهان دوباره بشه سپاهان(اسپهان) و قزوین بشه کاسپین و ابوموسی بشه همون گپ سوزو .ضمنا نام یزد هم ایساتیس بوده .
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    23 53
    اقوام بيابانگرد شمال قفقاز!!!!!!!! ببخشين مگه اونجا بياياني هست تا بيابانگردي باشد. اگه واقعا سواد جغرافيايي تان در اين حد هست واقعا بخود چطور اجازه ورود به اين موضوعات را ميدهيد؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      53 12
      در شمال دریای خزر بیابان وجود دارد. در شرقش هم بیابان قراقوم (ترکمنستان) وجود دارد. کمی اطلاعاتت را زیاد کن!
  • شیرازی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    68 15
    کاسپین ها برادران پارس ها هستند و کاسپین ها درشمال ایران زندگی میکنند و از نژاد آریایی هستندو باید این دریا به نام برادرانمان باشد.مثل دریای پارس که به نام ماست .این نام ها به این دلیل درست است چون این دریا ها همیشه از آن این نژاد ها بوده و مثلا پارس ها اولین کسانی بودند که در کنار دریای پارس امپراتوری بزرگ راه انداختند و نخستین کسانی بودند که در این دریا به دریا نوردی پرداختند.
    • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      7 12
      کاسپین همان قزوین است که به منطقه جنوب غرب دریای کاسپین اطلاق می شده و در عربی چون پ ندارند نام قزوین تغییر شکل یافته کاسپین است مانند (موسیقی و موزیک ) ( مگنت و مغناطیس ) ( اراک و عراق عجم ) ( تریپولی و طرابلس )(دستگرد و دستجرد) و در قدیم نام دریا ها از سرزمین های حاشیه آن ها گرفته میشده مثل( خلیج فارس ) -( دریای عمان) (اقیانوس هند) ( دریای چین ) (خلیج بنگال) .....
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    55 7
    به اسم بین المللی این دریا حترام بزاریم و همان دریای کاسپی بگوییم وگرنه ماهم مثل ع ر ب ها رفتار کرده ایم
  • محمد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    نظر سنجی: موافقان دریای کاسپین: مثبت مخالفان دریای کاسپین: منفی
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    58 16
    دریای پکاسپین درست ترین و اصیل ترین نام هست... باید خلیج پارس به جای خلیج فارس به کار ببریم چون عربها پ ندارند موقع حمله به ایران فارس می گفتند...
  • محمد IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    66 14
    نام صحیح دریای کاسپی است نه دریای کاسپین! caspian sea به زبان فارسی میشه دریای کاسپی، ما که به persian gulf نمی گیم خلیج پرسین میگیم پارس! هر چند خیلی سخته ولی اگر در جغرافیای مدارس به جای خزر بنویسند کاسپی در آینده بیشتر میگیم کاسپی. به نظرم همه باید بگیم کاسپی چون نام باستانی و جهانی و واقعی این دریا همین نام است در لرستان آثار باستانی ارزشمندی از جنس مس و برنز از دوران کاسها کشف شده این قوم که در گیلان و قزوین و لرستان آثاری از آنها کشف شده از قدیمی ترین نیاکان ما ایرانی ها بوده اند که به روایتی قدیمی ترین کشاورزان تاریخ بوده اند، باید همه دریای کاسپی رو با نام درست آن بنویسیم و بخوانیم نه نام های جعلی و نادرست!
  • بدون نام US ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    11 36
    نفهميديم بالاخره درياي كاسپين است يا درياچه كاسپين؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    14 45
    بگیم خلیج فارس
  • 555 IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    67 14
    کاسپین درسته
    • بدون نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      6 40
      خزر درسته همه ی اخبار های داخلی این دریا را با اسم خزر میگویند نمونش همین خبر ساعت 19 امروز
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    52 5
    اون چیزی که واضحه اسم اصیل و صحیحه این دریا، کاسپینه. مردم در داخل اکثرا به اسم دریای خزر میشناسن. سایتها و نشریات مختلفی (از جمله خبرآنلاین) به اشتباه دریای مازندران به کار میبرند که این یکی کلا غلطه و نباید به کار برده بشه اصلا
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    8 35
    کسی هنوز در مورد دریاچه خزر کاسپین مازندران گیلان وغیره هنوز ادعایی نکرده که شما مثل ننه و باباش دارین براش شناسنامه میگیرین! وانگهی اگه زبونم لال کسی مثلاً ادعا کنه اسم این دریاچه، دریاچه روسیه است و آن را در نقشه گوگل هم تغییر دهد شما چه میکنید مثل خلیج فارس با صلابت !!! عمل میکنید یا به همان نام جعلی تن در میدهید خواهش میکنم نزاع و تغییر نام را ما شروع نکنیم چون قدرت تغییر در مقیاس جهانی را نداریم اگه راست میگین تو مجامع جهانی اسم خلیج فارس رو برگردونین
    • نیما آرین DK ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      60 6
      عزیزم در مجامع جهانی همه میگن دریای کاسپین ، اما متاسفانه این بار برعکس همه دنیا در داخل کشور سه تا نام داره این دریا.
    • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      8 15
      موافقم شدید.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    50 68
    مهاباد= سویوخ بولاغ تکاب=تیکان تپه شاهین دژ= صائین قالا خب اگر قرار بر استفاده از نام های تاریخی است بهتر است نیم نگاهی هم به این اسامی داشته باشید.با تشکر
    • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      70 32
      این نامها یی که شما به ترکی برگرداندی در زمان صفوی بروی مناطق کردنشین گذاشته شد و این قدمت نامهای ترکی که بر شهرهای کردی گذاشتید مربوط به دویست سال پیش است و خوشبختانه به اسم اصیل و اصلیشان برگشتند در ضمن خوی کردیست همینطور زنجان ( زنگان) تبریز (تو ریژ ) هموطنان آگاه باشید.
    • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      15 21
      مرد حسابی چی چی رو تبریز کردیه؟؟! این اطلاعات رو شما از کجا استخراج میکنین؟؟! متاسفم که همه ترشحات ذهنی خودشون رو به اسم اطلاعات موثق به خورد مردم میدن و تازه میخوان هموطنان آگاه هم باشن! پ ن : خبر آنلاین جان تو هم شورش رو در آوردی صد تا نظر میزاریم یکیش تایید نمیشه. خواهش میکنم اینقدر سلیقه‌ای و غیر دموکراتیک عمل نکن همه که قرار نیست با شما موافق باشن.
  • علي IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    17 32
    والله ما ديگه مونديم آخه چطوري ما به نام خليج فارس اينقدر حساسيم پس تغيير دادن اسامي ديگر هم كه در طول تاريخ ايران به اين اسم مي خواندند حساس باشيم پس اگه به خودمان حق بديم كه اسم خزر را كه در طول تاريخ خزر مي گفتيم نبايد در مورد تغيير نام خليج فارس ناراحت بشيم. هويت ايراني يعني حفظ هويت تاريخي همه اقوام و حساس بودن به همه نه اينكه فقط يه قوم مهم هست نبايد اسامي شهر را عوض كنيم مثلا اخيراً اسم تاريخي شهر كيوي خلخال را به اسم كوثر تغيير داده اند . پس همه باهم بايد از هويت همه ديگر دفاع كنيم.ا
    • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      25 21
      هموطنان عزیز ترکزبان اینقدر از نام خزر دفاع نکنید چون یک نام ترکی هم نیست بلکه نام روسیست.
    • محمد IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      31 8
      آخه بنده خدا.برو یکم مطالعه کن بعد بیا نظر بده.کجای خزر هویت تاریخیه؟ "دریای همیشه کاسپی"
    • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      23 6
      منظورت از تاریخ تو 100 سال اخیره دیگه نه؟؟؟ شما هرچی دلیت می خواد به دریای کاسپین بگو
  • بدون نام US ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    35 78
    حویزه=هویزه عبادان=آبادان المحمره=خرمشهر خفاجیه=سوسنگرد فلاحیه=دشت آزادگان علوان=الوان را هم لطف کنید و تصحیح فرمایید چون این اسامی در زمان رضاشاه به این شکل درآمدند و هیچ گونه پیشینه تاریخی ندارند
    • بدون نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      53 15
      حقیقت برای بعضی ها خوش نمی اید .درود بر کسانی که ایران را دوست داشته اند و دارند
    • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      29 4
      زنده باد ایران زمین
    • رامین IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      17 2
      افسوس بر بعضی ها که ایران و ایرانی را با تفکرات غلط خود به سوی تاریکی می کشند.
    • بهاره BE ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
      38 2
      بنازم اطلاعات تاریخی و جغرافیایی شما را، یک دفعه بفرما الایران و و الطهران و ما را راحت کن. آبادان در نقشه بطلمیوس "آپانا"، در نوشته‌های مارکونوس "آپاتانا" و در تاریخ بیهقی "آپاتان" است و عربها آنرا بشکل عبادان در آورده اند. سوسنگرد نام شهر بزرگی‌ است در زمان ساسانیان که بمرور اهمیت خود را از دست داده و توسط عربها هفاجیه نامیده شده هویزه در زمان ساسانیان هزیره یزد بوده و... همه این نامها توسط مورخین و حکام عرب تغییر داده شده. خلیج فارس و دریای کاسپین، آبهای بین المللی هستند و باید به اسامی اصلی‌ خود یاد شوند. و هرچند سوسنگرد و آبادان و هویزه اسامی واقعی‌ و ایرانی این شهر هاست ولی ما می‌‌توانیم آنرا تغییر دهیم مثل ترکها که کنستانینو پولی‌ (بقول اعراب قسطنطنیه) را استانبول نامیدند.
  • بدون نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    21 35
    قطعا خزر درسته...
  • مریم IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    1 24
    کاسی جون چطوره.
  • رضا IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    16 6
    از نصفش دریا الان سیزده درصدش به ما رسیده شما نگران اسمشی ماشالله
  • بدون نام FR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    27 4
    حالا اسمش هرچی میخواد باشه ! وقتی که منابع آن مال دیگران و فقط آلودگی هاش مال ماست.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    19 6
    با دیدن نظرات به این نتیجه رسیدم که مشکل اصلی در تغییر نام دریاهای ایران به اسم های جعلی بعضی از دوستان داخلی هستند که دلشون می خاد واسه هرچیزی یه اسم دلخواه بزارندو روش پافشاری کنند. وقتی اسم جایی 3900 سال کاسپین بوده ما چه حقی داریم با گذاشتن اسم های من درآوردی دنبال ایجاد اختلاف باشیم.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    23 3
    در تمام نقشه هاي بين المللي وتاريخي اسم اين دريا كاسپين وبه احترام اقوام ايراني بايد مام بگيم كاسپين در ضمن يه فكريم به حال الودگي اين دريا بايد كرد به همين شكل پيش بره تبديل ميشه به يه تالاب الوده غير قابل استفاده
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    10 6
    جناب استاد پرویز کردوانی شما همیشه در نزد ایرانیان احترام خاصی داشته و دارید. با توجه به اینکه نام خود دراین مقاله متذکر شده اید که ذکر نام مازندران برای دریای کاسپین اشتباه است و من هم در این زمینه با شما کاملاً موافقم. اما بهتر نبود شما نیز در مصاحبه قبلی خود با عنوان "آب دریای مازندران را کجا می برید؟ به درد کویر نمی خورد" از نام کاسپین که نام جامع تری بود استفاده می کردید و نه نامی که خود قبول دارید اشتباه است.
  • پرسپولیسی قدیمی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    5 32
    باید نام اصلیش رو صدا زد کاسپین (قزوین) مردمان اولیه حاشیه این دریا اونهایی که می گن کاسپین یه اسم گیلکی و به معنی مردمان چشم رنگی لطفا به من بگن کجا مردمان گیلان چشم رنگین !!!!!!!!!!!!!!! با عرض پوزش از مردم محترم گیلان شواهد امر نشان می دهد نیاکان گیلانیان مربوط به قزاق ها می باشد، هر چند نیمه بیشتر مردم کنونی و ساکن قزوین از گیلانند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
    • نیما آرین IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      24 5
      ریشه مردم گیلان به قفقازها برمیگرده؟؟؟ دوست عزیزم این مطلب رو کجا شما خوندی عزیزم؟؟؟ گلم مردم گیلان و گیلک ها خیلی قبلتر از اینکه آریایی ها به ایران بیان توی منطقه شمالی ایران سکونت داشتن. گیلک ها یکی از اصیل ترین نژادهای دنیا میباشند. اگر یه خورده تحقیق میکردی میدیدی که نژاد گیلک دارای چشم های رنگی ، موهای روشن ، پوست سفدی و صورتی کشیده هستن.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      27 2
      در ویکیپدیا کاسپین ذیل تاریخ گیلان نوشته شده است والبته شما که مردم گیل را نمی شناسی لطفا اظهار نظر نکن................
  • فوری - لطفا IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    13 1
    می دونم این نظر را درج نمی کنی ، ولی برای درج کردن نیست ، برای اصلاح خبره ، برای ایران. خبرآنلاین دست شما درد نکنه ! این همه مت خودمون را به این در و اون در می زنیم ، بعد شما در پاراگراف آخر ، رسما می نویسی خلیج .... ؟ باید بنویسی خلیج ع. ر. ب. ی. اگه می خوای نام جعلی را به هر عنوان ذکر کنی. حتما اصلاح کن، چون تو گوگل برای جستجوی نام جعلی اسم سایت شما هم می آد !!! داری دریای کاسپین را بررسی می کنی ، جنوب کشور یادت رفته ! می خوای ابروش رو درست کنی ، چشمش رو کور می کنی! عربها نمی گذازن پرچم ما تو ورزشگاه برده بشته ، بعد یک رسانه پر مخاطب می آد از نام جعلی اونها استفاده می کنه
  • ولی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    2 3
    دریای بی سهمی!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    13 1
    می دونم این نظر را درج نمی کنی ، ولی برای درج کردن نیست ، برای اصلاح خبره ، برای ایران. خبرآنلاین دست شما درد نکنه ! این همه ما خودمون را به این در و اون در می زنیم ، بعد شما در پاراگراف آخر ، رسما می نویسی خلیج .... ؟ باید بنویسی خلیج ع. ر. ب. ی. اگه می خوای نام جعلی را به هر عنوان ذکر کنی. حتما اصلاح کن، چون تو گوگل برای جستجوی نام جعلی اسم سایت شما هم می آد !!! داری دریای کاسپین را بررسی می کنی ، جنوب کشور یادت رفته ! می خوای ابروش رو درست کنی ، چشمش رو کور می کنی! عربها نمی گذازن پرچم ما تو ورزشگاه برده بشه ، بعد یک رسانه پر مخاطب می آد از نام جعلی اونها استفاده می کنه
  • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    31 13
    کاسپین هم اصیله هم اسم واقعی این دریا هم از لحاظ تلفظ قشنگتره
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    2 18
    دریای روس!
  • امین IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    1 7
    پس واقعیته که میگن ما ایرانیها همه سیاستمدار به دنیا اومدیم اما استراتژیک ما با هم و با کل مردم دنیا متفاوته، عزیزانی که این همه نظر دادن ایا به این هم فکر کردن که ما با این نظر سنجی بیخود ،خودمون رو از مرحله پیشرفت کنار گذاشتیم و همش به این فکر میکنیم که پیشرفت با شعار دادن و درست کردن ظاهر و حتی در اکثر مواقف خودشونو به تهرونی یا غربی بودن محک میزنن! اندیشه کنید
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    16 30
    خزر همون کلمه گزر ترکی به معنای گشتن هست چون اقوام ترکی که در اطراف این دریا ساکن بودن برای ییلاق و قشلاق کردن اطراف این دریا در حال حرکت بوده اند کاسپین هم مربوط به اقوام کاس هستش که از منطقه سیبری به ایران اومدن و بعدها از همین کاس ها ماده پات ها و غیره تشکیل شدند بعبارتی کاسپین اسم قدیمی تری هست ولی خزر درست تره چون مربوط به اقوامی هست که در اطراف دریا زندگی می کرده اند درحالیکه کاس ها برای پیدا کردن مراتع و آب برای دام هاشون از سیبری به سمت منطقه فعلی حرکت کرده اند
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    11 4
    بنظر میآید در نامگذاری قبلی که دولت بخشنامه کرده کار کارشناسی کاملی انجام نشده است . پیشنهاد میکنم یک کارگروه جدید شامل تاریخدانان حقوقدانان و زبانشناسان و . . . بررسی مجدد نموده و بین اسامی فوق ، درست ترین را انتخاب نمایند . دوستان لطفا با و - نظر دهند
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    8 1
    اون اسم مجعول را از پاراگراف انتهایی حذف کنید تا توسط متور های جستجو کرال نشه لطفا
  • سهیل IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    12 39
    وقتی به دریای خزر که یک نام ترکی و اسم یک قوم قدرتمند بود میگین مازندران پس نباید به استفاده از خلیج عرب بجای خلیج فارس اعتراض کنید.
  • گیلانی با تعصب IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    34 4
    نام این دریا کاسپین هست ..... خزر هم قومی غیر ایرانیست..... زنده باد گیلان / زنده باد کاسپین .
  • تبریزلی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    25 4
    در جواب آقایان خوش غیرتی که دم از عدم تعصب میزنند باید گفت نامیدن دریای کاسپین به نام مجعول خ ز ر مانند آن است که به آذربایجان بگویند پارس آباد آیا شما عزیزان رلضی هستید که این چنین شود . قطعا شما هم مثل من راضی نیستید.
  • مازندرانی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    7 29
    گیلانی ها الکی شلوغش نکنن اگه قرار باشه دریای مازندران نباشه همون بهتر که کاسپین یا خزر باشه .دلیل اینکه بعضیا میگن دریای مازندران اینه که مازندران آب ها و دریای بیشتری داره ساحل بیشتری داره.اصلا شمال ایران رو اول مازندران میشناسن بعدش گیلان و گلستان.
  • پیمان A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    8 33
    یه قزوینی هم بیاد نظر بده خواهشا . اینا دارن شماها رو هم گیلک می کنن . پدر من اصلیتش قزوینیه و ترک هستند همه جد و ابادشونم ترک بودن . ایناییکه در قزوین فارسی حرف می زنند نسل سوم همان تورک هایی مانقوردی هستند که زبان مادریشونو به فرزندانشون یاد نداند.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      24 7
      برای این که بدونی برو ویکیپدیا بزن قزوین ببین اصلا اشاره ای به ترک ها می کنه...... ؟
  • كتيييييي IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    8 2
    خوب بودددددددددددددددددددددد.مرررررررررررررررررررررررسسسسسسسسسسسيييييييييييييييييييييي
  • كتايون جعفري IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    15 9
    كاسپين با كلاس تررررررررررره قبولللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل
  • boy turk gashgai A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    12 33
    کلمه خزر بهترین واژه اس.چون پیرامون این دریاچه ترکان خزر سالها میزیستند. تمام اطراف این دریا را ترکان و ملل ترک احاطه کردند.سرزمین مادری ترکان از جنوب سیبیری تا ولکا است که شمال دریاچه خزر و بخش عمده ان مال ترکان است. مناطق شمالی چسپیده به دریاچه مسکن اصلی ترکان خزر و هون ها و ملل ترک و آلتاییک بوده. من نمیدونم چرا دوستان پان اریایسم و فارس چرا دست از جعل برنمیدارند.بابا اصلا نظریه اریایی یک نظریه ای است که غربی ها المانی ها و بریتانیایی ها خود را به تمدن پارس ارتباط دهند و از این سیاست سود ببرند. در تمام کتب قدیمی و داستانها و کتیبه های باستانی نامی از اریایی نیایمده.در واقع ایران را سرزمین پارس و مردم پارس مینامند.
  • لرستان بزرگ DE ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    5 8
    کاسپین نام اولین قوم ایرانیست که ساکن لرستان کنونی بوده است . در تمام کتابهای تاریخ امده . میتونید برید مطالعه کنید . کاسی همون قوم لر است
  • اریایی A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    9 6
    مازندران در گذشته به نام گیلان شرقی با مرکزیت آمل بود واگه نام دریای خزر به دریای گیلان تعغیر کنه مازندرانی ها هم بی نصیب نمیشند هرچند یونانی ها مردمان گیل را به نام کاسی یاکاسپین میشناسند دریای کاسپین به نام گیلانیان است