تغییر آب و هوای مناطق مرکزی خشک ایران، رویای دست نیافتنی است. پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان، استاد ممتاز دانشگاه تهران و پدر کویر شناسی ایران می گوید هیچگاه نمی توان آب و هوای دشت مرکزی ایران را تغییر داد. به گفته او حتی حفر کانال کشتی رو از دریای مازندران به دریای عمان و خلیج فارس هم کمکی به تحقق این رویا نمی کند.

بخش کوتاهی از گفتگوی 135 دقیقه ای و تلفنی خبرآنلاین با این کویرشناس برجسته ایرانی را می شنوید.

مشروح گفتگو به زودی در خبرآنلاین منتشر می شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    4 0
    در واقع به دلیل اینکه در کمربد بیابانی جهان هستیم اینگونه است. زیرا این مناطق کم فشار اند و جریان رو به بالا دارند. تا ابد این مناطق کویری خواهند ماند. اگر به تصاویر گوگل ارث توجه کنید و کره زمین را به چپ یا راست بچرخانید کل مناطق هم عرض اینگونه اند. در عربستان و افریقا و سایر. نیز کشورهای اروپا یی نه به دلیل اینکه کل کشوشان را روزانه ابیاری میکنند بلکه به دلیل واقع شدن در کمربند پرفشار و بارشهای جوی سرسبز اند. ولی با تدابیری میشود با جابجایی آب و کانال به فرم مصنوعی از اراضی بایر و هموار بهره برداری نمود. برای مثال پرورش صدف زینتی و میگو و ماهی اب شور دریایی مناطق گرمسیر و استفاده توام انرژی خورشیدی و کاهش شوری اب و تولید برق و آب و هوای محلی و اماکن گردشگری در مناطق بیابانی.
  • مهدی US ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 2
    البته برای شما نمی شه، چون احمدی نژاد باهاش موافقه
  • رضا IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    6 1
    خدا پدرشو بیامرزه ما که گلومونو پاره کردیم این کار بیهوده هست.
  • habib IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    9 0
    سپاس از استاد بزرگوار ! ما هم می دانیم نمی شود آنچه می شود نجات دریاچه ی ارومیه است ! دریاچه ای که وجود دارد و هست نه دریاچه ای که نیست و نخواهد بود
    • وحید DE ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      0 0
      اگر هم نظر با استاد هستید پس نظر آقای کردوانی راجب دریاچه ارومیه رو هم مطالعه کنید.
  • بدون نام IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    17 0
    هنوز برای من قابل درک نیست که آب بیارن تو کویر که چی بشه! می خواین سیب زمینی پیاز بکارین که همین الانم رو دست کشاورزا باد کرده! یک صدم این پول رو خرج حفظ محیط زیست شمال کنین خیلی بیشتر نتیجه می گیرین. آب آلوده داره نسل ماهی ها رو از بین می بره و اینطوری دیگه ماهی گیری و اشتغالش از بین میره. مثلاً می خوان واسه 1000 نفر شغل ایجاد کنن از اونطرف باعث میشن 2000 نفر بیکار بشن.امیدوارم استاد کردوانی با اعتبار و استدلالشون جلوی این اشتباه بزرگ رو بگیرن
  • جمشید IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    2 0
    با توجه به اظهارات این دانشمند ایرانی به نظرمیرسدقبل از اجرایی شدن این طرح عظیم وپر هزینه از تمام دانشمندان جهان در غرت وشرق دعوت شود تا پیرامون اجرای این طرح برسی واظهار نظر نمایند البته درتمام جهات .
  • بدون نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    4 0
    میشود از دکتر بپرسید : پس چرا میتوان آب و هوای جنگل ها و مناطق سر سبز را به کویر و دشت تبدیل کرد؟!؟!؟!
  • مرتضی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    11 0
    باسلام خدمت پروفسور کردوانی عزیز من هم موافق دکتر هستم . چرا ما نمی خواهیم باور کنیم که کویر یکی از بهترین منابع جهت کسب انرژی (نیروگاه خورشیدی)پاک وتوریستی واستخراج منابع معدنی(سدیم ،کلسیم و...... )هست فقط وفقط دنبال منابع آّبی از نقاط دیگر هستیم این اتفاق درتهران رخ داده است که بهترین وشیرین ترین آب را راز دسترس کشاورزان خارج وبه تهران منتقل وتبدیل به فاضلاب میکنیم وروانه بیاباتها ی اطراف میکنیم این یعنی اشاعه کویر که میگوئیم
  • بدون نام DE ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    10 0
    پس شعار احمدی نژاد که می گه «ما می‌توانیم» چی می‌شه! تازه ایشون به مردم تذکر هم داد که «یک وقت نرید آبی را که به این زحمت آوردیم براتون را هدر بدید، در مصرف اب صرفه جویی کنید!!!» یکی آنجاها نبود که بگوید عزیزم، هنوز که نه به باره نه به داره! بذار آبو بیاری بعد تذکر بده!
  • سوسن IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    1 12
    دوستان عزيز ، احتمالا تهراني و آب شرين وگوارا خور : لطفا كمي هم به فكر مردمان كوير كه حتا آب شور هم ندارند بخورند و اگر هم قدري داشته باشند آب داغ لوله مانده در لوله كشي است ، باشيد و اينقدر صحبت از نشدن نكنيد زيرا اگر بخواهيم راه شدن اش پيدا مي شود و اگر هم نخواهيم بهانه اش .
  • جواد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    11 0
    يه مدت ديگه تو بوق و كرنا ميكنند كه طرح انتقال آب خزر مثل طرح هدفمندي يارانه ها طرح برتر جهاني شناخته شد بابا شما خيلي سرت ميشه يه فكري به درياچه اروميه بكن
  • بدون نام US ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    2 2
    ماشالله همه اکولوژیست هستن. وسط همون کویر هر جا که آب هست آبادانی هست. نمونه آن شهر طبس و یا خیلی از آبادی های دیگه هست که هر کسیکه کویر های ایران را طی کرده باشه ده ها نمونه اش رو می بیند.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    1 0
    اگر از خزر بکشند که دریاچه خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار میشه و طوفان شن نمک میشه مهمان بسیاری از شهرهای ایران، اگر از خلیج همیشه فارس بکشند احتمالا هلند از دفن شدن به زیر آب نجات پیدا میکنه، اگر از خلیج فارس به خزر بکشند هم دریاچه خزر نجات پیدا میکنه هم هلند نمیره زیر آب ولی اگر خزر به خلیج فارس بکشند اون موقع هلند شایدم انگلیس برن زیر آب، کلا یکم پیچیدست، باید کارشناسی بشه!
  • رسول A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    سلام لطفا از شهداد هم بگویید و دریاچه در شهداد بزنن یا کانال بکشند تا آب وهدوا تغیربهتر شود