ایسنا نوشت:

تیم ملی کشتی آزاد ایران با برتری مقابل میزبان به مقام قهرمانی رقابت‌های جام جهانی باکو دست یافت. فینال جام جهانی کشتی آزاد بین ایران و آذربایجان به میزبانی باکو برگزار شد که تیم ملی ایران با وجود این که داوری را هم علیه خود می دید، مقابل میزبان به یک پیروزی با ارزش رسید و قهرمان جام جهانی شد.
در کشتی اول حسن رحیمی در سه تایم (1-1، 1-0 و 2-0) محمود ماگومداف را شکست داد و ایران را صاحب یک پیروزی با ارزش کرد. اما در وزن 60 کیلوگرم آذربایجان به برتری رسید. مسعود اسماعیل پور در دو تایم (0-1 و 1-1) مغلوب حاجی علی یف شد.

در ادامه مهدی تقوی و صادق گودرزی دو پیروزی با ارزش را نصیب ایران کردند. در کشتی وزن 66 کیلوگرم مهدی تقوی در سه تایم (0-1، 2-0 و 5-0) جبرئیل حسن‌اف دارنده دو مدال برنز جهان را مغلوب کرد و صادق گودرزی نیز در سه تایم (0-4، 2-0 و 1-0) اشرف علی یف آذربایجانی را شکست داد.

در مسابقه وزن 84 کیلوگرم، احسان لشگری در دو تایم (0-1 و 0-1) به شریف شریف اف قهرمان سال 2011 جهان باخت. این کشتی با اعتراض مربیان ایران به داوری همراه بود چرا که در کلینچ داوران امتیاز کشتی گیر ایران را ندادند. با وجود این باخت، ایران همچنان از آذربایجان 3-2 جلو بود.

در کشتی مهم وزن 96 کیلوگرم، دو قهرمان جهان یعنی رضا یزدانی و ختاگ گازیموف به مصاف هم رفتند. یزدانی تایم اول را با کلینچ برد اما در تایم دوم داوران در کمال تعجب در حالی که گازیموف انگشت به چشم یزدانی فرو می کرد یک امتیاز به کشتی گیر میزبان دادند. اعتراض مربیان هم فایده ای نداشت تا یک امتیاز دیگر به گازیموف داده شود و برنده تایم دوم شود. این حرکت داوران در نوع خود یک شگفتی در داوری بود که به سود میزبان رخ داد. وقت سوم هم به کلینچ کشیده شد که باز هم گوی به سود یزدانی بود و کلینچ را تبدیل به امتیاز کرد تا ایران به چهارمین پیروزی برسد و یک قهرمانی با ارزش برای ایران در خاک آذربایجان رقم بخورد. گازیموف پس از این باخت با مشت به صورت یزدانی کوبید و بازبینی فیلم هم حاصلی برای آذربایجان نداشت. یزدانی در پاسخ به حرکت زشت قهرمان سال 2010 جهان، در حرکتی جوانمردانه صورت او را بوسید تا درس اخلاق دهد.

ایران با این برد، انتقام شکست در فینال جام جهانی 2009 تهران را از آذربایجان گرفت.

در کشتی وزن 120 کیلوگرم که تاثیری در نتیجه تیمی نداشت کمیل قاسمی در دو تایم (0-2 و 1-1) مغلوب جمال الدین ماگومداف شد اما ایران در نهایت به پیروزی 4 بر 3 رسید.

در مسابقه رده بندی نیز آمریکا 5 بر 2 از سد روسیه گذشت و در مکان سوم قرار گرفت.

پیش از این آخرین قهرمانی ایران در جام جهانی به سال 2006 بر می گشت. با این پیروزی، تیم ملی کشتی آزاد ایران تا به حال پنج عنوان قهرمانی و پنج نایب قهرمانی در 17 دوره حضور در این پیکارها داشته است.

مسابقات جام جهانی هر سال با حضور 10 تیم برتر جهان به صورت رقابتی تیم به تیم برگزار می شود و با مسابقات قهرمانی جهان که کشتی گیران تمام کشورهای جهان حضور دارند و به صورت وزن به وزن برگزار می شود تفاوت دارد.

 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    به همین خاطر است که کشتی هنوز ورزش اول ایران است
  • بدون نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    مرسی ، دمشون گرم...
    • بدون نام IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      28 12
      ای خداااااااااااا....... از دست این جماعت چی کار کنیم؟!!! آخه مگه مرض داری منفی می دی؟ خدا همه مریض ها رو شفا بده! الهی آمین
  • حمید IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    زنده باد ایران.هم مسابقه را برد و هم با حرکت جوانمردانه یزدانی اخلاق را یاد تاتارها داد.زنده باد فرهنگ ایرانی
  • علی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    30 11
    چرا نمره منفی مگه شما غیرت ایرانی ندارید؟
  • reza NL ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    25 8
    درود بر غیرتتون.خدا رو شکر انشاالله المپیک ر هم درو میکنن.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    24 8
    زنده وسربلند باد ایران وایرانی
  • حسین IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    18 7
    احسنت به یزدانی
  • مصطفی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    13 8
    عاشقتم رضا.............
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    11 9
    متاسفانه باید گفت که ایران همیشه قبل المپیک تمام توان خود را صرف قهرمان شدن می کند و با این کار مرز آمادگی کشتی گیران خود را 3 ماه زود تر از المپیک خرج می کند . نگاه کنید به روسیه که با کشتی گیرای جوان خود شرکت کرده و توان اصلی ها را واسه المپیک کنار گذاشته.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    25 12
    هی نون ایران رو بخور، بعد به قهرمانی ایران منفی بده!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    35 11
    حیف پول مفتی که میدن به فوتبالیستای بی خاصیت دوزاری . زنده باشید پهلوون .
  • سجاد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    22 9
    درود بر مردان کشتی ایران زمین
  • توفان IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    18 10
    دمه همه گرم از جمله غلامرضا محمدی سرمربی بزور برکنار شده تیم ملی کشتی آزاد.
  • علیرضا گران IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    15 12
    از صدا وسیما که بعدا" در برنامه هایی چون وقت اضافه و دایره طلایی این مساقات جذاب را پوشش دل بخواهی خواهد داد بعدا"قدر دانی مینماییم (دست صدا و سیما درد نکنه واقعا")