با احتساب ارقام مندرج در آمارهای رسمی کف سود وارد کنندگان خودرو در سال 90 معادل 568 میلیارد تومان بوده است.

علی پاکزاد: آمارهای گمرک نشان می دهد در سال 90 بالغ بر 39 هزار و 404 دستگاه خودرو به کشور وارد شده که متوسط قیمت واقعی این خودروها قبل از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی معادل 21 هزار دلار بوده است.
بررسی روند واردات نشان میدهد واردات خودرو در تمام سال 90 با ارز دولتی انجام شده و گران ترین ارز هزینه شده برای واردات خودرو در اسفند ماه بوده که در این دوره متوسط قیمت هر دلار هزینه شده برای واردات به رقمی معادل 1216 تومان رسیده است.
توضیح سازمان توسعه تجارت ایران
در تاریخ 22 فروردین ماه گزارشی از وضعیت قیمت فروش خودروهای وارداتی در خبرآنلاین با عنوان «هیوندای 8 هزار دلاری 43 میلیون تومان فروخته می شود» منتشر شد، در پی انتشار این خبر، سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه ای در مورد وضعیت اخذ عوارض و حقوق گمرکی توضیحاتی را منعکس کرد. 
وضعیت واردات خودرو طی سال 90
ماه تعداد (دستگاه) وزن (تن) میلیارد تومان میلیون دلار قیمت هر دستگاه قیمت دلار وارداتی حقوق ورودی و عوارض اخذ شده (میلیارد تومان)
میلیون تومان دلار
فروردین 2,456 4,233 52 50 21.2 20,483 1,035 63
اردیبهشت 1,994 3,229 50 52 25.12 26,192 959 60
خرداد 2,454 3,949 58 55 23.69 22,232 1,065 70
تیر 1,390 2,302 38 35 27.09 25,110 1,079 45
مرداد 3,830 6,022 76 72 19.84 18,737 1,059 92
شهریور 4,361 7,213 95 90 21.85 20,617 1,060 115
مهر 3,994 6,405 85 79 21.18 19,823 1,068 102
آبان 4,492 7,297 98 92 21.76 20,371 1,068 118
آذر 5,195 7,896 105 97 20.29 18,682 1,086 127
دی 2,644 4,193 65 59 24.69 22,414 1,101 79
بهمن 2,537 4,312 69 59 27.2 23,078 1,179 83
اسفند 4,057 6,390 98 81 24.14 19,845 1,216 118
جمع: 39,404 63,443 889 820 - - - 1074
منبع: گمرک ایران    
 
 در این نامه آمده است: «با توجه به وظایف این دستگاه در خصوص کالاهای وارداتی به استحضار می رساند، حقوق و تکالیف گمرکی در نظر گرفته شده برای یک دستگاه خودروی سواری وارداتی به این شرح است: «ارزش کالا به انضمام کرایه حمل و بیمه بتحت عنوان ارزش CIF کالا/ حقوق ورودی بر اساس ارزش CIS کالا، 90 درصد»، « مالیات بر ارزش افزوده ( براساس مجموع ارزش CIF کالا و حقوق ورودی) محاسبه می شود، 10 درصد»، «هزینه استاندارد، 8 در هزار»، «هزینه شماره گذاری، 10 درصد»، « هزینه چرخه ترکیبی خودروهای بنزینی (برای خودروهای بالای 6 لیتر)، 10 درصد».
که این میزان تکالیف و عوارض از وارد کنندگان خودرو در چارچوب ضوابط و مقررات گمرکی دریافت می شود، علاوه بر مجموع حقوق ورودی و عوارض و هزینه های ذکر شده، حاشیه سود وارد کنندگان نیز به آن اضافه و قیمت تمام شده خودروی مورد نظر احصا می شود.
لازم به ذکر است بر اساس ضوابط ومقررات جاری کشور هرگونه تخلف از قوانین و مقررات در این خصوص از طریق مراجع ذیربط قابل رسیدگی و پیگیری است».
  • براساس متن این نامه قیمت چند مدل خودروی وارداتی در کشور را محاسبه کنیم به ارقام جالبی در مورد میزان سود وارد کنندگان خودرومی رسیم، سود واردات یک خودروی پورشه پانورامای 420 میلیونی رقمی معادل 40 درصد است، برای یک لکسوس 175 میلیون تومانی معادل 118 درصد و برای یک دستگاه تویوتایاریس هاچ بک که در کشور هند تولید می شود معادل 91 درصد.
  • اگر با احتساب همین قیمتها کف سود واردات خودرو را سرجمع 889 میلیارد تومان خودروی وارداتی طی سال 90 محاسبه کنیم به رقمی معادل 356 میلیارد تومان می رسیم، یعنی کف سود واردات خودرو طی تنها یک سال .
  • البته سود دولت نیز از محل عوارض و حقوقی که بر واردات این خودروها بسته نیز قابل ملاحظه است، 1074 میلیارد تومان درآمد مالیاتی حاصل از واردات 39404 دستگاه خود رو به کشور.
  • سرجمع بازار ایجاد شده از واردات خودرو از مجموع سه رقم مالیات، سود واردکننده و قیمت گمرکی ثبت شده به 2319 میلیارد تومان می رسد.
  • واردات خودروهای لوکس با ارز دولتی انجام گرفته است، ارزی که به طور متوسط در سال 90 بالغ 263 تومان ارزان تر از ارز آزاد بوده است و با این حساب تنها یارانه تخصیص پیدا کرده به واردات خودرو معادل 213 میلیارد تومان بوده است و سرجمع این رقم با 3565 میلیارد تومان سود واردات به رقمی معادل 569 میلیارد تومان می رسد.

محاسبه سود واردات خودرو بر اساس ارقام رسمی
نوع خودرو قیمت خودرو درصد سود
وارداتی (دلار) وارداتی (میلیون تومان) قیمت با احتساب عوارض و حقوق گمرکی (میلیون تومان) قیمت فروش داخلی (میلیون تومان)
 پورشه پانامرا4s سفید 4800cc مدل 2012    106,540 131 300 420 %40
 پورشه کاین S مدل 2102 دنده اتوماتیک 8 سیلندر 96,101 118 271 395 %46
 مرسدس بنزCLS350مدل 2012 76,144 93 215 420 %96
 لکسوس RX350 ساخت 2011 مدل 2012 31,013 35 80 175 %118
 تویوتا لکسوس is300 مدل 2012 26,020 32 73 120 %64
 تویوتا پرادو 4000cc مدل 2012  23,464 29 66 128 %94
 هیوندای گرنجورمدل 2012 18,710 23 53 112 %112
 تویوتا یاریس هاچ بک 1300ccمدل 2012   9,298 10 24 46 %91
 کیاسراتو کوپه 2000cc مدل 2012 12,113 14 31 54 %74
 رنولتیتود اتومات 3500ccمدل 2012  15,198 19 43 88 %106
 کیا اسپورتیج 2400cc مدل 2012  16,095 19 43 78 %80
منبع: گمرک ایران، سازمان توسعه تجارت    *قیمت خودروهای وارداتی مربوط به اسفند ماه سال 90 است      

 

فارغ از اینکه رانت این واردات میلیاردی چرا اصلا ایجاد شده و یا برنده واقعی این بازار آشفته کیست، یک سئوال باید از سوی مسئولین اقتصادی پاسخ داده شود، چرا باید زمینه ای فارهم شود که سودهایی تا این حد باد آورده در عرصه اقتصاد کشور قابل حصول باشد؟
زمانی که بحث حمایت از تولید ملی را مطرح می کنیم، تنها راه حمایت از تولید کننده این نیست که از بخش تولید مالیات گرفته نشود و یا به تولید یارانه پرداخته شود، راحت ترین راه برای تقویت تولید ایجاد ساختاری است که در دل آن تولید بیشترین سود قابل حصول برای سرمایه را ممکن سازد.
سود 40 درصدی واردات یک دستگاه پورشه انگیزه ای برای ورود سرمایه به فضای تولید باقی نمی گذارد، اگر تصور کنیم هزینه ایجاد هر اشتغال صنعتی در کشور ما 100 میلیون تومان است با واردات هر پورشه در سال 90 امکان ایجاد یک اشتغال صنعتی از بین رفته است و با سرجمع سود حال از واردات بیش از 5690 شغل صنعتی امکان ایجاد شدن را از دست داده اند.
از سوی دیگر سودهای سهل الوصول میلیاردی تنها به معنی از بین رفتن مستقیم اشتغال نیست، این نوع سودها، بازار پولی را هم آشفته می سازد و این امکان را فراهم می کند که نرخ سود تسهیلات رسمی در اقتصاد ایران تا 35 درصد افزایش پیدا کند(اینجا)، البته خودرو تنها یک نمونه از تاثیر منفی دلالی بر اقتصاد کشور است؛ فضایی که متاسفانه با دمیدن در سیاست های غلط بازار پولی تبری بر ریشه تولید می شود.
/31222
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    137 1
    خوب كاري نداره ببين كي خودرو وارد كرده؟!
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    30 35
    قیمت واقعی خودرو در خارج از کشور با لیست قیمتی که در گمرک کشور موجود است متفاوت است.این اختلاف شاید به بیشتر از 50 درصد برسد. این یکی از نکاتی است که شما در محاسباتتان توجه نکردید. در ضمن این مبلغ را به قیمت ارز دولتی محاسبه نفرمایید.
    • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      59 4
      وقتی با ارز دولتی وارد میشه پس با چی حساب کنند؟؟؟؟؟؟؟؟
    • پاکزاد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      23 2
      دیدگاه شما غلط نیست ولی مابع التفاوت قیمت های ذکر شده در بالا با قیمت فروش خودرو در کشورهای دیگر ناشی از مالیات و عوارضی است که از خودرو سازها برای ورود به بازارهای فوق گرفته می شود به طور مثال خودروی هیوندای i20 که با قیمت 8هزار دلار در گمرک ایران به ثبت می رسد در خود کشور هند قیمتی حدود 18 میلیون تومان دارد، که این مابع التفاوت ناشی از مالیات و عوراضی است که از تولید کنندگان دریافت می شود اما قیمت صادراتی همان 8 هزار دلار است ولی همین خودرو در ایران قیمتی معادل 43 میلیون تومان دارد! از سوی دیگر قیمت ارز دولتی برای واردات خودرو در ارقام رسمی گمرک ثبت شده و محاسبه من نیست.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      37 0
      یعنی بخشی از پول بنزین 700 تومنی که ما می زنیم،صرف یارانه این ماشین ها میشه؟
  • نوید IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    81 3
    جالبه که این ماشینا تو بازار داخلی به 4 برابر قیمت فروخته میشن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    74 1
    و نکته جالب بری من: این سود برای دولت در کجا هزینه شده!
  • بدون نام US ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    67 0
    قیمت تویوتا اف جی هم محاسبه می کردین.با 20 هزار دلار وارد میشه 120 میلیون تومن قیمت فروششه.این یکی سرآمد همه اوناست!
  • بدون نام US ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    50 3
    این پولها خوردن نداره
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    55 0
    آخر نامردیه
    • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      29 0
      تویوتا یاریس هاچ بک 1300ccمدل 2012 قیمت در گمرک 10 میلیون تومان= قیمت پراید داخل خداییش حال میکنید مردم به جای این دارن پراید سوار میشن!!! کدومش امن تره! کدومش مصرفش پایین تره!! به خدا مردم خودرو داخل نخرید تا این دوران تموم بشه! مردم نخرید خودرو یا هر جنس بی کیفیت یا گرون داخلی! اقا نخرید! عزیزم نخر! مسئولین هم دارن میگن نخرید!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    56 1
    آنچه که در این آشفته بازار خیلی عجیب به نظر میرسد،سود سرشار نمایندگیهای فروش رسمی خودرو های وارداتی بخصوص کره ای و ژاپنی می باشد ، وعجیب تر اینکه مسئولین مربوطه هم هیچ نظارتی بر این مسئله ندارند ، واین شائبه را که خود نیز از این سفره حتما بی نصیب نیستند را به شدت تقویت می کنند!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    68 0
    به نظر من که مکانیک خوندم و سالهاست مارکت خودرو در ایران و خارج ایران رو دنبال می کنم مهمترین دلیل سو استفاده وارد کنندگان خودرو از بازار آشفته ایران را حمایت بی چون وچرای وزارت صنایع و وزارت بازرگانی از مونتاژ کنندگان داخلی است،اگر قرار باشدتویوتا یاریس و سراتو با سود منطقی 10-15 درصد (یاریس 28 و سراتو 35 میلیون) به فروش برسد،آنوقت چه کسی در ایران مبلغ 27 میلیون بابت پژو 207 و یا مبلغ 40 میلیون تومان بابت مزدا 2 می دهد؟؟؟!!!!چرا هیچ ارگانی(سازمان بازرسی و سازمان حمایت از مصرف کننده ) از شرکت ایر تویا که لکسوس را با سود بالای 110% و یا شرکت های اطلس خودرو،کیا موتور،نگین خودرو , مدیا موتور که سود های آنچنانی نصیبشان می شود،باز خواست نمی کند؟؟ آیا آنها بیش از 10% مالیات بر درآمد می پردازند؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      28 1
      منم نظرم عین شماست.تویوتا یاریس که یکی از بهترین ماشینهای روز دنیاست، با قیمت سرسام آور فروخته میشه، فقط به خاطر فروختن ماشینهایی مثل 207و206. این ظلم به مصرف کننده در روز روشنه!
  • علیرضا IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    30 2
    واقعا کسی روی قیمت نمایندگی نظارت میکنه؟!که این قیمتهای فضایی بر چه اساسی تعیین شده؟!
  • بدون نام US ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    34 0
    یعنی با ارز دولتی وارد میکنن ولی با ارز بازاری سود خودشون سهم آقایون می فروشند. سر هیچکی بی کلاه نمونه! بماند که منی که حقوق 400 تومنی میگیرم تو خوابم بتونم این ماشین ها رو دست بزنم چه برسد که سوار بشوم.... آقایون بازاری که خون من و تو رو تو شیشه کردن و همه چیز رو ÷نجاه درصد گرون کردند باید سوار این خودروها بشوند... چیزی که اینجا به ما ربط داره اینه که چرا اصلا باید یک کاری کنن که سیستم ارز چند نرخی باشد یعنی دولتی و بازاری؟ چرا هیچ کنترلی رو بازار ارز ندارند؟ ولی به خودشون که می رسه کیسه ارز دولتی باز می شه؟
  • Unknown IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    38 3
    مباركه آقايون باشه! وقتي واردات خودرو انحصاري ميشه بايد مافيا بتونه تو روز روشن و به اين راحتي جولان بده البته جايي كه تورم ٤٠٪ داريم سود ٤٠٪ فقط جلوگيري از ضرره اين خبر فقط باعث گروني پورش ميشه كه انگار از بقيه عقب افتاده
  • شوک IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    30 4
    وقتی گمرک 90% گمرکی میگیره توقع دارید فروشنده دنبال 90% سود نباشه!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    53 0
    پراید رو ول کردید چسبیدید به ماشینای خارجی پراید با تولید 2-3 میلیون با قیمت 11 میلیون فروخته میشه اینو کجای دلمون کنیم؟؟؟؟
  • علیرضا IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    9 3
    در شریطی که دولت بخوا میتونه به راحتی جلو این ناعدالتی رو بگیره اما بر خلاف این کار با اجرا طرح واردات خودرو توسط فقط شرکتها به این ناعدالتی دامن زد تا بعضی از افراد سود جو خون مردم را بمکن و کارخانه های خودرو سازی داخل نیز از این گرونی سو استاده کنند وهروز مردم احساس ناعدالتی کنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    11 3
    بجاي اينكه إز پولدارها بگيرند به فقير بدن أينا ازفقير ميگرند به پولدار ميدن
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    10 1
    بابا داره نظارت میشه ......اگه نمیشد که خیلی گرون تر بود مگه اینجوری نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟غصه نمیخوریم ماهم صبر میکنیم یه روز که این خودروها فرسوده شدن اون موقع میخریم و میگیم پرادو داریم .
  • سروش IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    11 2
    بعد کلیه 6 میلیون تومانه .یعنی با پول پورشه می شه 70 تا کلیه خرید
  • بدون نام TR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    19 0
    کاش منم می فهمیدم این جزو کالاهای لوکس نیست بهش ارز تعلق میگیره با فامیلامون پولامونو جمع می کردیم یه دونه وارد کشور می کردیم و سود می کردیم:(((((((((
  • همین IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    9 6
    سوالی که برام پیش اینه که از عوارض گمرکی که دریافت میشه ( صرف نظر از سود دلالان خودرو) چیزی عاید مردمی که در شهر به این ماشین ها زل میزنند میشه. ظاهرا همه فراموش کردیم که برای چی انقلاب کردیم. و برای چه ارزشهایی این همه شهید دادیم.
  • بدون نام TW ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    21 1
    نوشته شما یک روی سکه اس.اونور سکه اینه که برای حمایت از تولید داخلی با اخذ گمرگ بالا و فروختن ماشین 19 میلیونی تولید خارج به قیمت 88 میلیون تو ایران که ماحصلش تولید پراید و وانت و سمند و پژوی بیکیفیته؛آمار کشته های جاده ها بالا میره و سر به فلک میزاره.با فرض اینکه قیمت خودروها واقعی بودن و با 10 تا 12 میلیون میشد یاریس یا سراتو خرید1-مصرف سوخت پایین می اومد2آمار تصادفات و کشته های جاده کم میشد3.الودگی شهرهای بزرگ کم میشد4شرکت های داخلی برای رقابت یا مجبور به تولید و یا مجبور به گرفتن امتیاز تولید ماشین های با کیفیت تر میشدن.ولی تا وقتی همین وضعه با 10 میلیون باید پراید خرید.متاستفم
    • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      10 2
      دوست عزیز، حرف شما متین اما بحث، بحث پروشه و خودروهای لوکس آنچنانی هست. نه ماشینی که من و شما قرار بخریم.
    • بدون نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      5 0
      به نظر شما مگه ما آدم نیستیم که سوار ماشین خوب بشیم. در ضمن یاریس و سراتو لوکس نیست و اتفاقا قشر متوسط و پایین درآمدی در سایر کشورها مشتری آن هستند. لابد به نظر شما ما لیاقتمون پراید و پژو از رده خارجه!!!!! همین حرف ها رو میزنید که به هیچ جا نمیرسیم.
  • محمد IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    9 0
    آقا یه سوال...چطوره که به داروی خارجی ارز دولتی داده نمیشه که مربوط به همه مردمه ولی واسه یه قشر خاص(وارد کننده ماشین خارجی!) اینهمه دلار دولتی داده میشه؟ باور کنید اینا از 3000 میلیارد خیلی سنگین تره پروندشون...چرا صداش در نمیاد پس؟
  • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    3 0
    بحث ایمنی و کیفیت یه استانداردی که در اکثر کار خانه های خودروسازی به نام رعایت میشه چه خودرو یی ده میلیون چه صد میلیون این اختلاف قیمت مربوط به موارد دیگه مثل امکانات و..... می باشه
  • مجید IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    1 8
    نحوه محاسبه شما اشتباه است..به چند دلیل.. --قیمتهایی که در جدول فوق آمده است قیمت اظهار کالا بر اساس قیمتهای صادراتی کارخانه می باشد که بر اساس قانون خودرو این قیمت مبنا جهت اخذ حقوق ورودی و مبنای 10 درصد شماره گذاری و 6 درصد شهرداری و مالیات و استاندارد و باتزرسی می باشد. --اکثر خودرو ها از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد میشود که قیمتهای آن کشور ها هم تا حدی شفاف و واضح می باشد.پس قیمت مبنا جهت خرید خودرو حداقل 30 درصد بالاتر از جدول فوق می باشد. --سهم 90 درصدی حقوق ورودی و 5 درصد از مجموع ارزش خودرو و حقوق ورودی و سهم استاندارد و بازرسی و 10 درصد سهم واردکننده و 6درصد سهم شهرداری و مالیات و سهم تبصره 13 که مبلغی بین 1.5 تا 4.5 میلیون تومان می باشد را نیز مد نظر داشته.این سود نصیب دولت میشود
    • بدون نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
      3 0
      قیمت های فوق بر اساس پروفرما صادره توسط فروشنده اعلام می گردد،بر اساس همان پروفرما ثبت سفارش می شود و سپس وارد کشور می گردد،لذا قیمت های گمرک صحیح و مطابق قیمت جهانی است.احتمالا شما هم دستی در واردات خودرو دارید و به شفاف سازی علاقمند نیستید!
  • جواد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    2 1
    راه چاره چیست؟
  • بدون نام MY ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    4 0
    یعنی چه پولی وارد کننده بدست می آره این وسط. موندم پورسانت گیر چه کسی میآد
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    3 1
    سرم درد گرفت.به نظرم هم راه چاره ای هم نداریم.