۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲

همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد، بنزین 2 هزار تومان نمی شود به شرط آنکه دولت برای تامین هزینه یارانه نقدی از پول نفت، بودجه دولت، منابع بانک مرکزی و فروش شرکت های دولتی آن را تامین کند.

حمید اسدی:
صدمین سفر استانی رئیس جمهور همان طور که پیش بینی می شد فرصت دیگری شد تا وی با دفاع از برنامه های اقتصادی و اجتماعی دولت، به انتقادات اخیر نسبت به عملکرد دولت پاسخ بگوید. اما برخی پاسخ های دکتر احمدی ن‍ژاد، نه تنها ابهامات را موجود را برطرف نکرد بلکه علامت سئوال های موجود درباره بعضی برنامه های دولت به ویژه هدفمندسازی یارانه ها را دوچندان کرد.
وی در جمع مردم مشهد درباره قیمت بنزین در مرحله دوم گفته است که « افرادی اطلاعات نادرست منعکس می کنند و می گویند بنزین به 2 هزار تومان می رسد. من به شما بگویم که این دروغ است». نخستین سابقه ای که از این پاسخ رئیس جمهور به ذهن شنونده یا خواننده می رسد اظهارات چند روز قبل رئیس مجلس شورای اسلامی است که در آن گفته بود: « در صورت اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها با کیفیتی که دولت به دنبال آن است قیمت بنزین باید به 2 هزار تومان برسد». قطع نظر از اینکه ایراد تهمت دروغ گویی به کسی که خبر از بنزین 2 هزار تومانی می دهد آن هم به این صراحت تا چه حد می تواند توجیه کننده درستی استدلالهای رئیس جمهور درباره قیمت بنزین درمرحله دوم هدفمندی باشد،‌ فرض را بر این می گذاریم که مرجع ضمیر در این جمله دکتر احمدی نژاد رئیس مجلس نبوده و هدف رئیس جمهور فقط تکذیب 2 هزار تومانی شدن بنزین بوده است.
اما ببینیم واقعیت داستان چیست؟ علی لاریجانی در اظهارات چند روز قبل خود گفته بود: « مساله یارانه‌ها فقط مساله پرداخت پول نیست؛ دولت اگر پول دارد، هر قدر می خواهد بپردازد؛ ما مشکلی نداریم. مشکل این است که می‌خواهند از طریق تغییر قیمت حامل‌های انرژی این کار انجام شود. یعنی بنزین 2 هزار تومان شود، قیمت گاز دو برابر و گازوئیل 3 برابر شود». در جملات بالا هیچ خبر قطعی درباره 2 هزار تومانی شدن بنزین دیده نمی شود. صرفا یک واقعیت اقتصادی بیان شده است و آن اینکه اگر دولت می خواهد راه هدفمندسازی یارانه ها را درست طی کند و از محل هدفمندسازی یارانه ها بیش از یکصد هزار میلیارد تومان درآمد – آن گونه که دولتمردان پیشنهاد کرده بودند - کسب کند راه قانونی و اصولی آن چند برابر شدن قیمت حامل های انرژی و 2 هزار تومانی شدن بنزین است و اصلا بیان نشده که دولت اراده کرده است قیمت بنزین را به 2 هزار تومان افزایش دهد. بگذارید یک محاسبه خیلی ساده انجام دهیم. به گواهی گزارش کمیسیون ویژه هدفمندسازی یارانه ها، دولت در15 ماه نخست اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها با رساندن قیمت آزاد بنزین به 700 تومان و افزایش قیمت سایر حامل های انرژی،‌ 25 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که البته این میزان برای پرداخت یارانه 44 هزار تومانی ماهانه به هر ایرانی کافی نبود و دولت برای تامین مابقی آن حدود 16 هزار میلیارد تومان از درآمد نفت، منابع بانک مرکزی و بودجه عمومی دولت برداشت کرد تا در مرحله نخست یک تخلف 16 هزار میلیارد تومانی انجام داده باشد. اما فعلا در اینجا از این تخلف دولت عبور می کنیم و بر می گردیم به همان 25 هزار میلیارد تومان. پس تا اینجا مشخص شد که دولت با چند برابر کردن قیمت حامل های انرژی و افزایش نرخ بنزین به 700 تومان 25 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد. از سوی دیگر طبق اعلام نمایندگان مجلس دولت بنا داشته است در محله دوم هدفمندسازی یارانه ها دستکم یکصد هزار میلیارد تومان از هدفمندسازی یارانه ها کسب درآمد کند؛‌ اگر یک نسبت تناسب ساده ببندیم و وزن هر کدام از حامل های انرژی در سبد مصرفی مردم را در نظر نگیریم دولت برای اینکه بتواند بدون تخلف، این صد هزار میلیارد تومان را کسب کند باید قیمت های کنونی انرژی را حداقل 4 برابر کند؛ طبیعی است که در این صورت قیمت بنزین هم باید به بیش از 2 هزار تومان افزایش یابد. اما چرا رئیس جمهور به صراحت می گوید قیمت بنزین به 2 هزار تومان نمی رسد و زیر هزار تومان باقی می ماند. به دو دلیل کاملا مشخص: نخست آنکه کمیسیون تلفیق مجلس رقم پیشنهادی دولت برای کسب درآمد از هدفمتدسازی یارانه ها را به میان قابل توجهی کاهش داده و بالتبع قیمت انرژی نیز کمتر از چیزی که دولت پیش بینی کرده بود افزایش می یابد. دلیل دوم و مهم تر آن است که ظاهرا دولت قصد دارد همان راهی را که در مرحله نخست طی کرد، در این مرحله نیز ادامه دهد یعنی افزایش یارانه های نقدی به بهای تخلف شدید از اجرای قانون و این بار باید به جای 16 هزار میلیارد تومان باید منتظر چند ده هزار میلیارد تومان تخلف در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها باشیم.
بله همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد، بنزین 2 هزار تومان نمی شود به شرط آنکه دولت برای تامین هزینه یارانه نقدی از پول نفت، بودجه دولت، منابع بانک مرکزی و فروش شرکت های دولتی آن را تامین کند یعنی حرکت صد درصد خلاف جهت فلسفه هدفمندسازی یارانه ها. یعنی به حراج گذاشتن سرمایه های کشور برای پرداخت یارانه ماهیانه. یعنی همان چیزی که رئیس مرکز پژوهش های مجلس روز چهارشنبه با صدای بلند فریاد زد: « دولت می خواهد یارانه ها را با تخلف و بی انضباطی افزایش دهد. »
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    26 2
    جلوی این تخلفات گرفته می شود؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    19 1
    به مرگ میگیرن که به تب راضی شن ، چرا مردم را نادان فرض میکنید ؟ اجرا هدفمند به چه قیمتی ؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    20 1
    بیچاره ما مردم طبقه وسط ! اوایل بحث و دعوای بر سر قیمت بنزین بین 850 تومان تا 1000 تومان بود که خیلی ها معترض بودن نباید بشه 1000 تومان بعد رئیس مجلس گفت دولت میخواد بنزین را بکنه 2000 تومان و حالا دولت میگه نه دروغ نگو کی گفته دو هزار تومان ، نظر ما 1000 تومان است ! با این جنگ زرگری خیلی راحت جا انداختن بنزین میشه 1000 تومان که تازه ما خدا را شکر کنیم که نشد 2000 تومان ! خلاصه اینطوری مشخص شد مجلس و دولت هر دو با هم ساز موافق میزنن ... اون طبقه پائین پائینی جامعه که سرخوش و مسته از یارانه 45 هزار تومانیه و اون طبقه بالایی هم این هزینه ها فرقی براش نداره ! تورم و گرانی فقط مال طبقه حقوق بگیر و متوسطه جامعه است ... چه باید کرد؟
  • رضا IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    21 2
    به نظر من اصلاٌ دروغ نیست فوقش ساله دیگه 2000 می شه
  • مجید IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    21 2
    درج همین خبر یعنی گرانی و بدنبالش تورم. از 2000 تومان مردم را در تب و تاب و استرس می اندازند تا به 1000 تومان قانع بشن آخرش هم مردم ساده دل میگن خدا پدرشون را بیامرزه بنزین 2000 تومان نشد.
  • majnon IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    14 1
    تو رو به خدا نطر بی اهمیت منو هم چاپ کنید(دیروز توی مغازه ی میوه فروشی پیرزنی رو دیدم که برای نصف خربزه التماس میوه فروش رو می کرد توی اون اوضاع وقتی اومدم کمکش کنم یهویی خودمو دیدم که جای اون زن داره التماس می کنه ) خدایا نمی دونم دارم سنگدل می شم یا به خاطر ترس این کارو کردم هر چی هست من دارم عوض می شم و این تقصیر من نیست
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    14 1
    وقتی یک جمله تیتر یک خبر میشه چه راست باشه چه دروغ باشه بالاخره همون میشه .فقط در حال حاضر به مرگ بگیر به تب راضی شه
  • بدون نام IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    14 1
    دیگه درسمون رو از حفظیم! اول تکذیب میکنند بعد تایید میکنند!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    5 1
    به نظر من یارانه ندن و اینقدر هم گرانی ببار نیارن.