دورکاری،استخدام در دستگاه های دولتی، بیمه زنان خانه دار و طرح های مختلفی که این سالها دولت آنها را مطرح یا اجرا کرده است منتقدان و موافقان بیشماری دارد.

امید کریمی- زهرا تالانی: برای پاسخ به این موضوعات هاجر تحریری ‌نیک‌صفت، معاون معاونت راهبردی منابع انسانی ریاست جمهوری مهمان کافه خبر شد. وی قبلا به مدت 4 سال نیز نماینده مردم رشت در مجلس بوده است. او در پاسخ به منتقدان طرح دورکاری می گوید که مدیران آن را خوب اجرا نکردند: " دورکارشدن یک مساله کاملا اختیاری است که زن و مرد می‌توانند هردو از آن استقبال کنند."
مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با معاون معاونت منابع انسانی ریاست جمهوری را بخوانید:


در بسیاری از اداره ها به ویژه ادارات دولتی پویایی لازم وجود ندارد و عنوان می شود که اداره های دولتی بازده کافی ندارند.در این زمینه برنامه ای دارید؟
ما دستورالعملهایی در این موارد داریم. اما بیشتر خود مدیران باید راهکارهایی برای این معضل داشته باشند تا موجب پویایی و رشد بازدهی عملکرد دستگاه مربوط شوند و بنابراین تنها راهکار ما موثر نیست و باید مدیران هم کمک کنند.
کارمند دوست دارد کارش دیده شود و یک تفاوتی با کسی که کار نمی کند داشته باشد برای همین عملکرد کارمندان و سازمان ها در جشنواره شهید رجایی هر سال سنجیده می شود. یکی دیگر فرایند دورکاری است که فرد فرصت دارد به جای اینکه وقتش را در یک جایی بیهوده تلف کند فرصتی داشته باشد تا در یک زمان مناسب کار خود را انجام دهد و از وقت خود استفاده بهینه داشته باشد که تقریبا 2 سال است اجرا می شود.

البته در زمینه رشد پویایی در اداره ها باید نیازهای آموزشی،مالی و امکاناتی که کارمند نیاز دارد هم تهیه شود ومدیران براساس قانون خدمات مدیریتی مدیران باید یک شرایطی داشته باشند ،چون مدیریت تنها علم نیست و نیاز به ویژگیهای ذاتی هم دارد وما در بحث تربیت مدیر خیلی تلاش می کنیم.
 

چرا در دورکاری بیشتر به خانم ها توجه شده است؟

به دلیل تحکیم بنیاد خانواده اولویت با خانم ها است چون بهترین نقش مادری را خود مادر می تواند اجرا کند.

 

منتقدان این طرح می گویند دورکاری موفق نبوده است.نظر شما چیست؟
اول به تعریف دورکاری از منظر دولت اشاره می کنم. دورکاری روشی برای انجام کار است و در آن به این صورت عمل می‌شود که کارمند به جای این که وظایفش را در اداره و سازمان انجام دهد آن را در محیط‌های دیگر مثلا خانه انجام می‌دهد. هدف از دورکاری این است که به جای این که تمام تمرکز ما به حضور فیزیکی کارمندان باشد به خروجی و نتیجه کار آنها توجه کنیم. البته بعضی از کارها به گونه‌ای است که فرد حتما باید در محل کار حضور داشته باشد، مثل پزشکی یا پرستاری اما بعضی از کارها این‌گونه نیست. برای همین از همه دستگاه‌های دولتی خواسته‌ایم که تمام فعالیت‌هایی که قابلیت دورکاری دارد را شناسایی کنند و برای ما بفرستند. پس ما کارمندانی را به دورکاری می‌فرستیم که شغلشان قابل دورکاری باشد، نه دیگران را.
ابن طرح مخصوص کشور ما نیست و بسیاری کشورها تجریه آن را دارند. بنابراین اگر این طرح را به درستی انجام دهیم بهره‌وری در سازمان‌ها بالا می‌رود، همین طوراز نیروی انسانی به صورت درست و بهینه استفاده می‌شود. یعنی این که از فرد بااستعدادی که می‌تواند کاری را در مدت زمان کمتری انجام دهد می‌خواهیم که در یک بازه زمانی طولانی آن کار را انجام دهد، راه نادرستی را انتخاب کرده‌ایم، چون هم از استعدادش به درستی استفاده نمی‌شود و هم انگیزه‌هایش بتدریج از بین می‌رود.
همچنین چون زنان در این طرح اولویت دارند می توانند هم به وظایف اجتماعی‌شان عمل کنند و هم نقش مادری و همسری‌شان را به درستی انجام دهند. به اعتقاد من، یکی از مترقی‌ترین برنامه‌هایی که دولت تاکنون پیشنهاد کرده، دورکاری است.


آیا قبول ندارید که این طرح شکست خورده است و دیگر قابلیت اجرایی ندارد؟
ما نمی‌گوییم دورکاری‌ای که در حال حاضر در کشورمان انجام می‌شود بی‌عیب است، و قبول دارم که تا رسیدن به ایده‌آل فاصله زیادی داریم. البته در این میان نکاتی هست که به نظر می‌رسد ذهن افراد به خاطر وجود آنها مغشوش شده و آن این که دورکاری زمانی مطرح شد که بحث آلودگی هوا، تعدیل نیروها و انتقال کارمندان به شهرهای دیگر نیز مطرح بود. در واقع این 3 بحث با طرح دورکاری همزمان شد و متاسفانه دورکاری تحت‌الشعاع آن 3 موضوع قرار گرفت.

 

پس چرا دورکاری با استقبال مواجه نشده است؟
اما یکی از دلایلی که ممکن است کارمندان از دورکاری استقبال نکنند به خاطر عملکرد بد بعضی از مسوولان ماست. به عنوان مثال با وجود این که بارها چه به صورت تذکر کتبی و چه به صورت شفاهی اعلام کرده‌ایم که هیچ‌کس حق ندارد به بهانه دورکاری، کارمندی را تعدیل یا منتقل کند، اما متاسفانه بعضی از دستگاه‌ها این کار را کردند و به این روش آسیب رساندند.
این مساله امنیت شغلی را از کارمندان گرفت و عده‌ای ترسیدند که مبادا دورکاری باعث شود که کارشان را از دست بدهند. به همین علت هنوز یک آمار واقعی از دورکاری و نتایج آن نداریم. در آیین‌نامه دورکاری که به تصویب دولت رسید مراحلی بسیار منطقی در نظر گرفته شده که یکی از این مراحل تاکید دارد که دستگاه‌ها باید کارمندان مستعدی را که شغل‌شان قابلیت دورکاری را دارد، شناسایی کنند. پس دورکاری برخلاف تصور عموم، مختص کارمندان تنبل نیست، بلکه روشی است برای تشویق کارمندان پرکار و بااستعداد.
همچنین در آیین‌نامه تاکید شده که کارمند دورکار باید کارش را در یک بازه زمانی مشخص تمام کند و به مافوقش گزارش بدهد که اگر کارش را به درستی انجام دهد، علاوه بر حقوق از مزایای اضافه‌کار هم بهره‌مند می‌شود. پس می‌بینید که طرح دورکاری چقدر اصولی و منطقی است. اما بعضی مدیران بد عمل کردند و فقط کارمندان را به خانه فرستادند و اسمش را گذاشتند دورکاری که این ذهنیت را به وجود آورد که دورکاری یعنی فرستادن نیروها به خانه و دور کردنشان از محل کار. البته در حال حاضر با کمک فرهنگ‌سازی و همچنین حاکم شدن شرایط آرام بر جامعه، این ذهنیت منفی در حال کمرنگ شدن است، چون تقریبا برای کارمندان جاافتاده که دورکاری به معنی اخراج از محل کار یا قطع ارتباط با سازمان نیست و بسته به توافقی که با کارفرما دارند، می‌توانند بخشی از کار را در اداره و بخشی را در خارج از محل کار انجام دهند.


اما برخی کاربران ما نوشته اند که دورکاری باعث تعدیل نیرو در برخی اداره ها شده است.
بله همان طور که گفتم، بعضی بدسلیقگی‌ها سبب شد تا مزایای این طرح مخفی بماند.اما ما بخشنامه کردیم که هیچ دستگاهی حق این کار را ندارد و اگر فردی به خاطر این طرح بیکار شده می تواند به ما مراجعه کند و حتما به کارش رسیدگی می کنیم.
البته از نظر من، آیین‌نامه دورکاری یک اشکال مهم دارد که با واقعیات موجود در کشور در تعارض است. این آیین‌نامه می‌گوید کارمند یک بسته کاری تعریف‌شده در ازای یک حقوق مشخص دریافت می‌کند و موظف است آن کار را در زمان تعیین‌شده تحویل دهد، به طوری که اگر اینچنین نکرد، مشمول کم‌کاری می‌شود و نمره ارزشیابی‌اش نزول می‌کند. به نظر من، این یک تبعیض است. الان کارمندی که در اداره حضور دارد، خیلی راحت کم‌کاری می‌کند و وقتش را براحتی در راهروها و برای حرف‌زدن تلف می‌کند، اما هرگز به خاطر کم‌کاری توبیخ نمی‌شود.
علت این مساله این است که یکسری امتیازاتی به دورکار داده‌ایم که به این کارمند نداده‌ایم. از جمله این‌که به دورکار فرصت داده‌ایم تا بیشتر در کنار خانواده‌اش باشد. بالاخره کسی که به محیط اداره می‌آید، از خانواده‌اش می‌زند، باید وقتی را برای رفت‌وآمد بگذارد و هزینه‌ای را صرف کند. حتی اگر کارمندی به اداره بیاید و کاری هم انجام ندهد، باید جنگ اعصابی بر سر سوار شدن به ماشین و بموقع رسیدن و امثال آن داشته باشد، در حالی که یک فرد دورکار هیچ‌کدام از این مسائل را ندارد. از طرفی این ما هستیم که باید نظارت‌مان را روی کارمندان بیشتر کنیم و اگر حالا اینچنین نیست، دلیل نمی‌شود که این کار غلط است.
البته قبول دارم که باید همان‌گونه که بر فرد دورکار نظارت می‌کنیم، بر کارمندان مستقر در اداره هم نظارت کنیم که هم‌اکنون نیز بعضی مدیران این نظارت را اعمال می‌کنند، اما به هر حال این خلأ در ادارات و سازمان‌های ما وجود دارد که ما برای آن تمهیداتی را اندیشیده‌ایم. الان ما فاکتورهایی را در ارزیابی عملکرد تعریف کرده‌ایم که مدیر ناچار است نظارت کند و کارمند ناچار است که جدیت بیشتری به خرج بدهد.


آیا آماری دارید که نشان بدهد مردان بیشتر دورکار شده‌اند یا زنان؟
دقیقا نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم زنان بیشتر استقبال می‌کنند.


منتقدان این طرح معتقدند که این طرح باعث می شود تا زنان از اجتماع دور شوند.
ما دورکاری را اصلا محدود نکرده‌ایم و هر آقایی که متقاضی باشد‌ و شرایطش را داشته باشد، می‌تواند دورکاری کند و هیچ منعی وجود ندارد و ما فقط اعلام کرده‌ایم که اولویت با خانم‌هاست.
با این حال شما می‌دانید که اگر یک زن از صبح تا شب در خانه باشد، ممکن است از لحاظ روحی و روانی آسیب چندانی نبیند، چون آنقدر برای خودش کار و برنامه ایجاد می‌کند که وقتش را پر می‌کند، اما مردها نمی‌توانند و اگر یک روز از صبح تا شب در خانه باشند، ممکن است از لحاظ روحی و روانی آسیب ببینند، شاید یکی از دلایل کمتر استقبال‌کردن مردان هم همین باشد.
مساله دوم این‌که وقتی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) با هم ازدواج کردند، دست به یک تقسیم کار زدند و حضرت امیر گفتند اگر صلاح می‌دانید کار بیرون برای من و کار خانه برای شما باشد که حضرت فاطمه هم استقبال کردند.
درواقع خانم‌ها از نظر خلق و خو، ماندن در خانه را بیشتر دوست دارند تا آقایان. از طرفی هم یکسری کارها هست که خانم‌ها آنها را بهتر انجام می‌دهند مثل بزرگ‌کردن بچه. مادری که یک بچه شیرخوار دارد و باید 2 ساعت یکبار شیردهی داشته باشد به نظر شما، اگر به این خانم بگوییم اگر شغلت به گونه‌ای است که می‌توانی در خانه انجام دهی،‌ این کار را بکن، آیا به زن توهین می‌کنیم یا به این زن کمک می‌کنیم که از شیر خودش به جای شیرخشک استفاده کند؟
پس باز هم می‌گویم که دورکارشدن یک مساله کاملا اختیاری است که زن و مرد می‌توانند هردو از آن استقبال کنند، اما اگر ما اولویت را به خانم‌ها داده‌ایم به این علت است که آنها هم در خانه حضور پررنگ داشته باشند و هم در عرصه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ظاهر شوند.من خودم معتقدم که اگر زن در اجتماع فردی موفق باشد اما در خانه همسر و مادری خوب نباشد فایده‌ای ندارد.


این مساله در مورد مردان هم صدق می‌کند؟
بله، اما وقتی پیامبر می‌فرماید بهشت زیرپای مادران است به این علت است که نقش اساسی در تربیت را مادر انجام می‌دهد. روانشناسان می‌گویند اساس شخصیت هر فردی تا سن 6 سالگی شکل می گیرد که در این 6 سال بچه بیشترین ارتباط را با مادر دارد که این نقش مادری را هرگز یک پدر نمی‌تواند ایفا کند.البته باید اشاره کنم قانون برای همه یکشان است و زن و مرد ندارد. 


 

 یکی دیگر از طرح هایی که برای حمایت از نقش زنان در خانواده مطرح می شود افزایش مرخصی زایمان است اما این طرح‌ها در حالی مطرح می‌شود که هنوز جامعه قدرت پذیرش آن را ندارد و مثلا کارفرما براحتی از بازگشت زنی که مرخصی زایمانش تمام شده به محل کار جلوگیری می‌کند یا هنگام رفتن او به مرخصی برخوردهای معترضانه‌ای از خود نشان می‌دهد. حتی برخی کارفرماها قبل از استخدام از فرد تعهد می‌گیرند که مثلا برای 5 سال صاحب فرزند نشود. برای این مشکلات چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
حکایت ما حکایت آن پیرمرد و پسر و چهارپایش است. ما هرکاری که انجام دهیم باز مورد اعتراض عده‌ای قرار می‌گیریم و نمی‌توانیم همه را راضی نگه داریم. در بعضی از کشورهای پیشرفته برای این‌که توجه بیشتری به کانون خانواده بکنند حتی بعد از تولد فرزند، مرخصی‌هایی برای مردان درنظر گرفته‌اند. البته ما نیز در اصلاح این قانون پیشنهاد چنین مرخصی برای مردان را هم مطرح کردیم چون زنان پس از زایمان واقعا به شوهرانشان نیاز دارند برای همین تصمیم داریم یک مرخصی 10 روزه هم به مردان بدهیم.

همین‌طور پیشنهاد افزایش مرخصی 6 ماهه زایمان به 9 ماه‌ برای زنان را مطرح کردیم که همان‌طور که شما گفتید بعضی‌ها به تبعات این مساله اشاره می‌کنند و می‌گویند مثلا ممکن است برای برگشت خانم‌ها به محیط کار مشکلی ایجاد شود یا کارفرماها بیشتر مردان را جذب کنند نه زنان را.
البته طرح ما برای اصلاح این وضع هنوز به مجلس نرفته و همچنان روی آن کار می‌شود. اما به طور کلی اعتقاد ما بر این است که اگر می‌خواهیم فرزندان سالمی داشته باشیم باید این زمان‌های حساس را دریابیم. چون بعضی هزینه‌ها در واقع هزینه نیستند، بلکه سرمایه‌گذاری‌اند. یعنی ما به زنان شاغل حقوق و تسهیلات بدهیم و در عوض از آنها بخواهیم که برای ما انسان تربیت کنند.
ما برای یک دستگاه هزینه می‌کنیم مگر می‌شود برای انسان که عالی‌ترین شکل خلقت است هزینه نکنیم؟ اما خب، مسلما باید مدیران را توجیه کنیم تا بدانند درست است کارمندشان برای مدتی در محل کار نیست اما در عوض در جایی دیگر به کار مهم انسان‌سازی مشغول است.


یکی دیگر از موضوعات دیگری که هرچند وقت یک بار خبری از آن به گوش می رسد بیمه زنان خانه داراست.این طرح الان در چه مرحله ای است؟
ما خیلی مایلیم که بتوانیم خانه‌داری را در زمره مشاغل رسمی بیاوریم. ما روی این طرح خیلی فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد حق بیمه‌ها را زنان خودشان پرداخت کنند قطعا از این طرح استقبال نخواهد شد پس دولت باید بخشی از هزینه را تقبل کند که این مساله نیز چون بار مالی ایجاد می‌کند و منبع تامین آن مشخص نیست قطعا مورد موافقت قرار نمی‌گیرد. بناراین این طرح فعلا مسکوت مانده است.


طرح جدید دیگری که مدتی است مطرح می شود استخدام دو زن به جای یک مرد در ادارات دولتی است که کاربران ما در این زمینه سوالات زیادی داشتند.اگر ممکن است درباره جزییات آن بیشتر توضیح دهید؟
برخی مشاغل تمام وقت دولتی قابلیت انجام کار به صورت نیمه وقت را دارند برای همین زنان کارمندی که انجام کار تمام وقت سبب لطمه به زندگی شان می شود می توانند با ارایه درخواست و موافقت دستگاه محل کار به صورت نیمه وقت اشتغال داشته باشند.البته طبیعی است وقتی کارمندی نصف سایر کارمندان کار می کند باید نصف آنان نیز حقوق دریافت کند. اما از آنجایی که برخی از کارمندان زن به خاطر انجام کار تمام وقت در اداره با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، این قانون به عنوان یک امتیاز و در زمره تسهیلات اعطایی به بانوان است.
البته ممکن است یکی دیگر از دلایل بی میلی زنان کارمند به این قانون، موضوع بازنشستگی آنها باشد که برای رفع این دغدغه قانونگذار پیش بینی کرده که با پرداخت کسورات بازنشستگی به طور کامل از طرف بانوان ، خدمت نیمه وقت آنان از حیث بازنشستگی تمام وقت محسوب خواهد شد.
ما در معاونت راهبردی منابع انسانی رییس جمهور نیز به دنبال این هستیم تا کارمندان نیمه وقت که حقوق نیمه می گیرند بتوانند با تسهیلات بیشتری بازنشسته شوند. پیگیری های لازم در دست انجام است که به محض حصول نتیجه به اطلاع همگان خواهد رسید.


آیا این طرح باعث نمی شود که تعداد کارمندان زن بیشتر از مرد شود و همان معضلی که دانشگاه ها دارند دوباره تکرار شود؟
نه.در این طرح قصد داریم از زنان کارمند که تعداد آنها رو به افزایش است استفاده کنیم اما هنوز این طرح به دولت ارائه نشده است.


بسیاری در مورد تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در دستگاه‌های دولتی سوال داشتند؟
در دستگاه‌هایی که مأموریت آن به بخش خصوصی واگذار شده دیگر تغییر وضعیت معنا ندارد اما اگر دستگاهی دولتی باشد و شرایط مصوبه هیات وزیران را داشته باشد باید از تاریخ مصوبه دولت در ابتدای بهمن 1390 به مدت 15 روز تبدیل وضعیت می‌شدند. در اکثر مواردی که تبدیل وضعیت از حالت نیروی شرکتی به نیروی قراردادی انجام نشده است، کل فعالیت آن اداره به بخش خصوصی واگذار شده یا اموری است که به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است. مثلا اگر یک اداره غذای کارکنان دولتی را از یک رستوران تهیه می‌کند دلیل ندارد با کارگران آن رستوان قرارداد ببندد.اگر یک دستگاه دولتی مصوبه دولت را اجرا نکرده باشد ناظران این معاونت و استانداری‌ها موضوع را با قاطیعت پیگیری خواهند کرد.


آماری هم از نیروهای تبدیل وضعیت شده شرکتی دارید؟
قبلا نیروهای استخدام شده شماره استخدامی داشتند الان نیروهای قراردادی دارای کد شناسه هستند که اگر آن کد شناسه نباشد نمی‌توانند حقوق دریافت کنند بنابراین آمار کل نیروهای شرکتی و قراردادی به راحتی قابل تشخیص است اما چون آمار تکمیل و نهایی نشده قابل ارایه نیست.


سوال دیگر کاربران در مورد انتقال و جابه جایی به تبعیت از همسر بود. آیا این طرح الان هم اجرا می شود؟
بله زن می تواند به تبعیت از همسر به محل کاری که اوست منتقل شود.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    شما تیتر زدین که "مادرها ۹ ماه و پدرها ۱۰ روز مرخصی زایمان می روند" اما گزارش نشون میده که این خبر واقعیت نداره و فعلا در حد یک پیشنهاده. لطفا با تیترهای غیرواقعی مردم رو سردرگم نکنین!
    • پري IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      25 1
      من هم با نظر ايشان موافقم چرا خبرهايي كه در حد يك حرف و پيشنهاد هست را طوري واقعي بيان مي كنيد كه انگار مدتهاست تصويب شده است واقعا هدفتون چيه؟!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    65 5
    اين طرحها همه در حد حرف و مصاحبه است .
  • عباس IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    24 3
    این طرح ها همانند توذم 6%ونرفتن مردم به بازار می باشد انشااءالله موفق باشید مهرورزی مستدام باد
    • رحمان IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      70 13
      با سلام: آیا مرخصی 9 ماه تصویب و به تامین اجتماعی ابلاغ شد آی الن کسانی که در اوایل مرخصی زایمان هستند شامل انها میشود یا نه
  • محسن مفرد GB ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    38 1
    یکی دو هفته دیگه همسر من فارغ میشه ولی مشکلی که هست نبود خانواده های ما در شهر محل زندگیمونه و این میطلبه که من چند روز مونده دائماً کنارش باشم تا اتفاق بدی نیوفته. متاسفانه در شرکتی که بنده شاغلم هیچگونه مرخصی از بابت این نمیدن و میگن باید از استحقاقیت استفاده کنی . معلوم نیست این مرخصی زایمان که برای بعضی مردا از اوجب واجباته چه موقع عملی خواهد شد...
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    33 14
    اقا قبول نیست....ما مردا هر روز داریم وضع حمل می کنیم اونوقت 10 روز مرخصی؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      22 16
      اقای عزیز اگه شما واقعا وضع حمل میکردین تا اخرعمرت مرخصی زایمان میخواستی بی مزه
    • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      9 5
      یک روز بروید آزمایش خون تا یک هفته ناله میکنید!!!!!!!زیادی اعتمادبنفس دارید
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    19 0
    در مورد کارمند و یا معلم نمونه باید یادآوری کنم که سیتم انتخابی در ایران مزخرف ترین در دنیا است یعنی کارمند و یا معلمی نمونه است که فقط به فکر جمع آوری امتیاز باشد و کار برای سیستم و دستگاه معنایی ندارد ( نمیدانم توانستم منظورم را برسان یا نه )
  • مادر دو دختر IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    15 1
    با سلام . سرکار خانم تحریری ‌نیک‌صفت، معاون معاونت راهبردی منابع انسانی ریاست جمهوری . من مادر دو دختر 4 ماهه و 10 ساله هستم و دبیر آموزش و پرورش . به علت انتقال کار همسرم که کارمند رسمی دولت و در یکی از مشاغل حساس عملیاتی وزارت نفت مشغول به کار است ، سه سال است درخواست انتقال به محل کار همسرم را دارم ولی متاسفانه تا به حال ترتیب اثری در این خصوص داده نشده ، که با فرمایش شما درخصوص پاسخ به سوال آخر منافات دارد (بله زن می تواند به تبعیت از همسر به محل کاری که اوست منتقل شود.). لطفا" پاسخ دهید .
  • مقیمی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    15 5
    با این اوضاع و احوال اقتصاد باید به مردها هر ماه 10 روز مرخصی زایمان بدهند!!
    • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
      1 0
      واقعا همين طور است
    • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
      1 0
      گفتي و کردي کبابم
  • بدون نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    26 0
    مادرانی که در9 ماه حاملگی آرامش داشته باشند فرزندانی باروحیه آرام وبدون استرس به دنیا خواهند آورد ونگه داری بچه راحت ترخواهد بود ضمنا باتوجه به بالابودن بیماری های مفصلی ودیسک هایی شایع بین کارمندان استراحت وورزش دردوران حاملگی باعث می شود این مشکل دربین کارمندان کمترگردد
  • ماهر IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    34 2
    چرا با خبر های گمراه کننده مردم را گیچ میکنید خودتان نوشته اید زنان 9ماه به مرخصی زایمان میروند در حالیکه در ادامه متن نوشته اید این طرح در حد لایحه در ابان بررسی میشود چرا چرت وپرت مینویسید
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    11 1
    لطفا اخبار تصویب شده را درج کنید و مردم بیخود امیدوار نکنید
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    21 0
    تو را خدا یه فکری بکنید الان چند وقت قول دادید و هیچ کاری نمی کنید چرا این قدر الکی می گید؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    28 2
    کی این مرخصی 9 ماه تصویب میشه
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    20 0
    با سلام و خسته نباشيد خواهشا اين افزايش مرخصي به 9 ماه رو پيگيري كنيد تا اينقدر به تعويق نيفته با تشكر
  • فرشته IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    22 0
    با سلام تو رو خدا اين افزايش مرخصي كي تصويب ميشه،از مسئولان پيگيري كنيد...
  • مریم IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    7 0
    چرا درزمان حق التریسی به ما مرخصی زایمان داده نشد و حالا هم که استخدام شدیم به فرزند چهارم مرخصی داده نم شود مگر او انسان نیست
  • سارا IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    13 0
    بابا چند ماه ديگه بچم بدنيا مياد پس كي اين مرخصي تصويب ميشه به خدا 6 ماه كمه تروخدا سريع تصويبش كنيد نوش دارو بعد از مرگ سهراب ديگه به درد ما نميخورههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    1 10
    با سلام و عرض خسته نباشید از تمامی دست اندر کاران این طرحها و لوایح که راههای عیش و نوش و خوشگذرانی آقازاده ها و نورچشمیها را باز و هموار می سازند کمال تشکر را دارم امید است در پیشگاه آقا امام زمان سری بر روی تن شما وجود داشته باشد تا در برابر ایشان جهت احترام و تکریم فرود آورید .
  • ع-آ IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    1 1
    در مورد انتقال به تبعیت همسر واقعیت ندارد.چرا که من شاغل در شیراز هستم و همسرم در شهرستان ؛ چندین بار هم فرم انتقالی کامل کردیم اما در نتیجه با عدم انتقال همسرم به شیراز اعلام شده در ضمن هر دو فرهنگی هستیم اگه راهی دارد راهنمایی کنید.با تشکر
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    5 2
    سلام بعد از عید فطر مرخصی زایمان من تمام می شه آیا مرخصی 9 ماهه شامل من میشود لطفا سریعتر پاسخ مر بدهید متشکرم.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    13 1
    آیاافزایش مرخصی زایمان صحت دارد؟ چرانامه ای به اداره هامبنی برافزایش به 9 ماه ارسال نشده است ؟
    • بدون نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      9 2
      بلاخره كي نه ماه مرخصي زايمان و به ادارات ارسال ميكنن؟
  • بدون نام GB ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    5 0
    ماشاا... به این همه طرح و برنامه ! در دادن وعده و وعید متخصص هستند اما اجرای ان به ماه ها و سالها اینده موکول میشود . جای شکرش باقیه اتاق فکرشون بسیار فعاله !!. مثل وعده مرخصی 9 ماه زایمان که خانمها رو انقدر سرکار گذاشته که از استرس شیرشون داره خشک میشه! بیچاره بچه هاشون!
  • بدون نام GB ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    8 1
    انقدر وعده و وعید ندید کمی عمل کنید . خانمهای وضع حمل کرده و بچه های انان احتیاج به مراقبت بیشتری دارن زودتر مرخصی 9 ماه رو تصویب کنید. فکر کنید خواهر یا همسر خودتون وضع حمل کردن. مگه تصویب ان چقدر کار میبره که به ماه های بعد حوالش میدید.
  • زهرا رفیعی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    10 0
    می خواستم بدونم مرخصی زایمان بالاخره چقدر شد هر کس یه چیز می گه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • جوادی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    3 2
    میخواستم بدونم مرخصی زایمان چی شد؟
    • ندا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
      8 3
      باسلام و عرض خسته نباشید. از شما خواهش می کنم بفرمایید9ماه مرخصی زایمان کی تصویب می شود؟؟؟ با تشکر
  • شيما IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    4 3
    سلام به همه خوانندگان . من آبان ماه زايمان دارم ولي هنوز نميدونم كي اين 9 ماه تصويب ميشه هر سايتي براي خودش يكي چيزي ميگه يكي ميگه 2 هفته ديگه يكي ميگه مهر ماه حالا شما هم ميگين آبان ماه؟؟؟؟؟؟
  • زهرا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    1 1
    باعرض سلام وخسته نباشيد من كارمند اذربايجان شرقي هستم كه درقسمت دبيرخانه مشغول بكار هستم وفرزند جانباز شهيد وخواهر شهيد مي باشم و5 سال هست كه استخدام شده ام وبا توجه به ازدياد كارم در طول هفته وبا داشتن فرزند 7 ساله به من اجازه دوركاري نمي دهند وهمه همكاارن خانم اداره شامل شده غير من ومي گويند نبايد همكارت كارت راانجام دهد وخودت بايد هميشه باشي دوركاري شامل تونيست چطوره همكارهاي خانم ديگر درطول هفته راحتند پنج شنبه هم دوركارند ايا اين انصافه
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    13 0
    باسلام ميخواستم بدانم بالاخره افزايش مرخصي زايمان كي تصويب ميشود.لطفا ماراازاين سردرگمي نجات دهيد.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    14 0
    باسلام ميخواستم بدانم بالاخره افزايش مرخصي زايمان كي تصويب ميشود.لطفا ماراازاين سردرگمي نجات دهيد.
    • صبا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
      9 0
      خواهشمندم زودتر تصويبش کنيد
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    5 0
    با سلام و نشکر لطفا نرنیبی انخاذ نمایید نا افزایش مرخصی زایمان سریعنر به سازمان توسعه نجارت ایران ابلاغ گردد
  • مانلی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    15 4
    من در ماه 5 مرخصی هستم آیا مرخصی نه ماهه شامل ما هم میشه یا اینکه هنوز درحد حرفه
  • مريم IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    13 1
    من تا يك 2 هفته ديگر زايمان خواهم كرد تو را به خدا اين مرخصي 9 ماهه را پيگيري كنيد. بچه 6 ماهه چه گناهي دارد كه به مهدكودك برود. من در شيراز هيچ كس را ندارم خانواده ام تهران هستند. به مرخصي 9 ماهه احتياج مبرم دارم
  • مهدیس IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    4 0
    سلام من در یک شرکت خصوصی 7 ساله که مشغول به کار هستم....بیمه هم تمام و کمال برام رد میشه میخواستم بدونم اگه بخوام یه زمانی از مرخصی زایمان استفاده کنم مجدد امکان بازگشت به این شرکت را خواهم داشت؟؟؟
  • فاطمه IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    21 0
    اگر مرخص زایمان 9 ماه شده است چرا بخشنامه به ادارات نمی فرستید ؟
    • زهرا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
      13 3
      چرا 9ماهه شدن مرخصی زایمان در ادارات اجرایی نمیشود؟
    • فاطمه IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      11 1
      اگر مرخصی زایمان 9 ماه می باشد طور خدا بخشنامه هر چه زودتر به ادارات بفرستید .
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    14 0
    لطفا زودتر مشخص کنید مرخصی زایمان 9 ماه است یا 6 ماه
  • مریم IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    3 0
    با سلام .من و همسرم در نوبت پذیرش فرزند از بهزیستی هستیم و مقدمات کار فراهم شده و این امر به زودی صورت میگیرد.من به تازگی در اینترنت دیدم که به زنان کارمندی که فرزند زیر 3 سال را به فرزندخواندگی میپذیرند هم مرخصی زایمان تعلق میگیرد، ولی بعد از پیگیری از قسمت پاسخ به سئوالات مجلس شورای اسلامی به من گفتند که چنین قانونی وجود ندارد.اولا از شما میخواهم که دقیقا به من جواب بدهید که چه تسهیلاتی برای افراد با شرایط ما وجود دارد؟ همچنین این موضوع را به مقاماتصاحب نظر و تصمیم منتقل کنید که آبا کودکی که به عنوان فرزندخوانده وارد یک خانواده میشود با کودکان دیگر متفاوت است و نیاز به مراقبت توسط مادر ندارد؟
  • لیلا بیچاره IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    14 2
    ایا مرخصی زایمان 9ماه شد؟و ایا شامل کسانی که الان در مرخخصی هستند می شود؟اموزش و پرورش اجرا می کند؟
  • نگین IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    15 1
    لطفاً مشخص کنید آیا مرخصی نه ماهه زایمان تا بهمن ماه تصویب می شود یا نه و اجرای آن از کی شروع می شود
  • مهدي IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    11 0
    باسلام خانم من دربانك شاغل است ومرخصي زايمان آن 91/10/11 تمام مي شود باتوجه به بخشنامه جديد زايمان آيا مرخصي زايمان 9ماهه شامل ما مي شود وآيابانكهانبايد ازبخشنامه جديد پيروي كنند باتشكر
  • حامد IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    3 0
    با سلام و خسته نباشید بنده کارمند قوه قضاییه هستم . همسرم 2-3هفته دیگه فارغ میشود من می خواستم در مورد مرخصی شوهران خانمهای زایمان کرده بیشتر بدانم که این خبر درسته یا نه ؟ این سوال را از کجا باید بپرسم ممنون میشم راهنماییم کنید ممنون
  • حامد IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    5 0
    آیا کارمند مردی هست که خانمش زایمان کرده و از مرخصی پدران استفاده کرده است ؟
  • بهار IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    9 0
    سلام. من کارمند قراردادی علوم پزشکی (بیمارستان/حسابداری) می باشم. میخواستم بدونم قانون انتقالی به تبعیت از همسر شامل حال بنده می شود یا خیر؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    7 0
    سلام ،لطفا تصویب این طرح را پیگیری فرمایید. ممنون.
  • samira US ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    4 0
    آیا مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافته یا خیر این خبر صحت دارد ؟
  • منتظر IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    3 0
    با سلام چراهر موقع بخواهند قانوني به نفع مردم تصويب شود تابررسي شود و اشكالات آن برطرف شود زمان زيادي طول ميكشد آيا اين بي انصافي نيست اميدوارم نماينگان زن مجلس پيگير اين برنامه شوند شايد اين قانون زودتربه مرحله اجرايي برسد وقبل ازعيد اجرايي گردد
  • زهرا IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    11 3
    ميخواستم بدانم آيا اين طرح شامل افرادي كه اسفندماه مرخصي زايمانشان تمام ميشود خواهد شد
    • hadi IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
      1 0
      لطفا اگر خبری پیدا کردید خواهشا به ما هم اطلاع دهید چون خانم من هم مثل شما 22 اسفند مرخصی 6 ماهش تمام می شود. با تشکر
    • هادی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
      6 0
      ميخواستم بدانم آيا اين طرح مرخصی 9 ماهه شامل افرادي كه اسفندماه مرخصي زايمانشان تمام ميشود خواهد شد یا نه ؟ لطفا هر چه زوتر جواب دهید؟ با تشکر
  • حسین IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    3 1
    لطفاً در صورت امکان اگر تصویر بخشنامه افزایش مرخصی از 6 به 9 ماه موجود است را به ایمیل بنده ارسال نمائید. با تشکر
  • هادی احمدی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    5 1
    ایا مرخصی زایمان 9ماه شد و ایا شامل کسانی که الان در مرخصی هستند می شود؟ اموزش و پرورش اجرا می کند؟ لطفا اگر اجرا می شود زودتر به ما اطلاع دهید چون 22 اسفند 6 ماه ما تمام می شود .
    • حسین IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
      2 0
      فرستادن بخشنامه به ادارها واجرای ان
  • کیارش IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    4 0
    باسلام. خواهش میکنم بگید که چه وقت مصوبه جددید مجلس در خصوص مرخصی زایمان برایه آموزش و پرورش اجرایی میشه؟ مرخصی زایمان همسرم 24 اسفند تمام میشه و مجبوره با نوزاد شش ماهه تا پایان سال تحصیلی 600 کیلومتر بره شهر دیگه ای تا بره سر کلاسی که هیچ بازدهی نخواهد داشت!!
  • معصومه IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    1 0
    سلام میخواستم ببینم بخشنامه افزایش مرخصی زایمان چه موقع به اموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد وایا شامل من که مرخصی زایمانم 6 اسفند تمام شده هم میشود ؟ممنون
    • اعظم مهدی پور US ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      4 0
      با سلام آیا این طرح افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه با توجه به تصویب در مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه تاکنون به ادارات ابلاغ شده یا نه من در وزارت بهداشت استخدام هستم و اجرای ایین طرزح از چه ماهی میباشد با تشکر
  • حسن IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    1 0
    بله حرفش هست اما به کارگزینی ها که مراجعه میشود میگن به ما ابلاغ نشده لطفاَ برید سر کارتون!
  • محمد IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    4 1
    باسلام؛ میخواستم بدونم بخشنامه ۹ماه مرخصی زایمان خانمهای شاغل و۲هفته مرخصی تشویقی اجباری آقایان به موسسات و ارگانهاابلاغ شده یا اینکه از کی ابلاغ میشه؟
  • maryam IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    5 0
    سلام میخواستم بدونم کارمندان اموزش وپرورش که مرخصی شش ماهه اونا تموم شده بالاخره مرخصی نه ماهه شاملشون شد .دهم فروردین مرخصی شش ماهه من تموم میشه تکلیف من جیه؟یکی جواب بده لطفا
  • رضا ارزواصل IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    6 0
    با سلام می خواستم بدونم مرخص زایمان به 9ماه افزایش یافته است یا نه
  • فاطمه IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    2 0
    سلام پس تكليف اين مرخصي زايمان چي شد ؟
  • مهدی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    4 2
    بالاخره 9 ماه مرخصی زایمان تصویب شد یا نه ؟
  • بدون نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    1 4
    سلام . 9 ماه مرخصی زایمان خیلی زیاده .6 ماه کافیه مگه میخوان چه کنن که 9 ماه مرخصی زایمان تصویب شده ؟
    • آتوسا حیاتی IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      0 0
      سلام.من 3ماه است از مرخصی زایمان برگشته ام ولی پست ومحل کار قبلی ام را به کارمند دیگری که از نظر سابقه بسیار از من کمتر است داده اند ومن فعلا بلاتکلیف می باشم خواهشمند است متن وتاریخ و شماره تصویب قانون کشوری مادران پس از بازگشت از مرخصی زایمان که باید به محل کار خود برگردند مگر با درخواست کتبی کارمند را برایم ایمیل نمایید.