۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

عدد 3 نه برای فریدون جیرانی خوش یمن بود و نه برای برنامه‌‌اش.

 از همان شبی که «هفت» به سومین سال حیاتش قدم گذاشت، دردسر‌هایش ‌هم شروع شد(اینجا)با این حال کسی فکر نمی‌کرد در ماه تولد این برنامه، خبر اعمال تغییرات اساسی در «هفت» و جدایی جیرانی را از زبان مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما بشنود.(اینجا)
اردیبهشت سال 1389 بود که فریدون جیرانی پس از سال‌ها فعالیت در حوزه کارگردانی و قلم زدن در نشریات سینمایی روبروی دوربین نشست تا 90 سینمایی متولد شود و آرزوی دیرینه مدیران سیما تحقق یابد. پس از موفقیت برنامه 90 با اجرای عادل فردوسی پور، بار‌ها مدیران سیما از تولید و پخش برنامه‌هایی با این رویکرد در حوزه‌های دیگر سخن به میان آورده بودند، اما در نهایت این حوزه سینما بود که توانست بعد از مدت‌ها صاحب چنین برنامه‌ای شود.
 فریدون جیرانی مجری و تهیه کننده برنامه شد و مسعود فراستی منتقد ثابت آن. هرچقدر جیرانی در اجرایش محافظه کار بود، فراستی در نقد‌هایش صریح و بی‌پروا عمل می‌کرد. اولین دلخوری‌ها از «هفت» به رویکرد این دو چهره ثابت برنامه باز می‌گشت. اهالی سینما از محافظه کاری جیرانی دل خوشی نداشتند و در مقابل نوع ادبیات فراستی در نقد فیلم‌ها را هم نمی‌پسندیدند.(اینجا)
چند ماه طول کشید تا یخ برنامه آب شود و «هفت» بتواند خودش را از زیر سایه برنامه پر مخاطب 90 با اجرای عادل فردوسی‌پور بیرون بکشد. مساله ای که از روز اول بزرگترین چالش جیرانی و تیم سازنده برنامه بود. (اینجا) در این بین جیرانی هم بارها مجبور شد تا روی آنتن توضیح بدهد که رویکردشان در این برنامه با سایر برنامه‌ها متفاوت است و دوست ندارند، دنبال بحث‌های جنجالی بروند. پرهیز از جنجال اما همیشگی نبود، پخش مصاحبه با فریماه فرجامی بازیگر سینما حاشیه‌ای جدی برای این برنامه به وجود آورد و طیفی از سینماگران و منتقدان سینمایی را مجبور به واکنش در برابر این اقدام کرد. امین تارخ بازیگر سینما در همین برنامه کار «هفت» را نقد کرد.(اینجا) حضور فریبرز عرب‌نیا بازیگر سینما و نقد صریح او بر اوضاع و احوال سینما و بازیگری هم تا مدت‌ها حاشیه ساز بود.(اینجا)
ادبیات فراستی در نقد فیلم جرم مسعود کیمیای هم یک‌بار حسابی کار دست برنامه هفت داد و موجی از انتقادات را متوجه جیرانی و فراستی کرد. پولاد کیمیایی در یکی از برنامه های هفت حاضر شد و از پدرش دفاع کرد.(اینجا)  صابون برنامه «هفت» یک بار به تن جیرانی هم خورد و باعث عصبانیت او روی آنتن شد.(اینجا) حضور اکبر عبدی در آخرین برنامه «هفت» در سال 1390 ،(اینجا) شکایت محمد کمالی‌پور تهیه کننده فیلم «شرط اول» را از این بازیگر، شبکه سوم سیما، فریدون جیرانی و حمید پنداشته مجری طرح این برنامه به دنبال داشت.(اینجا)  
با همه این حرف‌ها اما «هفت» به کارش ادامه داد و کوشید با اعمال تغییرات در فرم و ساختار برنامه(اینجا) جذابیت‌هایش را برای مخاطبانش بیشتر کند.
سال 1391 که سومین سال فعالیت این برنامه و به نوعی سال تثبیت آن به شمار می‌رفت، با حرف‌ها و حدیث‌های مختلفی آغاز شد. جیرانی در برنامه‌اش سرمقاله‌ای را خواند و رویکرد این برنامه را در سال 1391 اعلام کرد. او در این سرمقاله با تشریح وضعیت سینما، به دو قطبی شدن فضای هنر هفتم در ایران اشاره کرد و گفت که برنامه هفت مدافع تفکری است که نمی‌خواهد سینمای ایران دولتی شود و به دهه 60 باز گردد.(اینجا)
 نقد حاشیه‌های اکران فیلم‌های نوروزی (اینجا) و فیلم«سیب و سلما» - که رویکرد دینی داشت، اما در گیشه موفق نبود- باعث شد تا بیش از بیست رسانه ارزشی با نگارش نامه ای سرگشاده به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما مواضع برنامه «هفت» را نقد کنند و خواستار حضور در برنامه و پاسخگویی شوند. البته در این بین اتفاق دیگری هم رخ داد. نقد فیلم «قلاده‌های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی و نگاه مثبت فراستی به این فیلم باعث شد تا برخی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران جیرانی و فراستی را بازوی امنیتی نظام در حوزه سینما بنامند و رفتار این دو را نقد کنند. (اینجا)
هفته گذشته اما برنامه «هفت» روز های پر خبری را در رسانه‌ها پشت سر گذاشت. ماجرا از گفت‌وگوی مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما آغاز شد. شریعت‌پناهی از جدایی جیرانی از «هفت» و تعطیلی موقت برنامه در زمان پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا خبرداد.(اینجا) پس از شریعت‌پناهی نوبت جیرانی بود که گفت‌وگو کند.(اینجا) مسعود فراستی هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین، رفتن جیرانی از این برنامه را تایید کرد و گفت که خودش به عنوان منتقد همچنان در «هفت» حضور دارد.(اینجا)
این حرف‌ها بازار گمانه زنی ، شایعات و تکذیب و تاییدها را در مورد برنامه «هفت» و جانشین احتمالی جیرانی تقویت کرد.(اینجا)
با همه این حرف‌ها اما قرار است تا زمان تعطیلی موقت این برنامه ، جیرانی همچنان مجری آن باشد. جمعه شب 22 اردیبهشت، اولین حضور او در برنامه «هفت» پس از این اتفاقات است. باید منتظر ماند و دید که این حضور (اگر محقق شود) چگونه رقم می‌خورد و جیرانی و «هفت» چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    من همچنان این برنامه رو دنبال و از وجود این دو بازوی فعال برنامه جیرانی وفراستی دفاع خواهم کرد این برنامه بدون حضور جیرانی مسلما افت شدیدی خواهد کرد ...ولی این اطمینان رو خواهم داد که با حضور مجددش به برنامه رویکرد جدیدی خواهد گرفت
    • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      برنامه بدون این دو نفر با هم هیچ رویکردی جز مجیزگویی یک عده وچک نخواهد داشت.
    • ش IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      4 33
      به نظر من اقای ابوطالبی باید بشه مجری برنامه
  • مهدی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    75 22
    حضور فراستی در این برنامه ضربه بزرگی به سینمای ایران بود امیدوارم فراستی بره و جیرانی بمونه ادامه برنامه با جیرانی و یک تحلیلگر فیلم مستقل
    • آرش IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      6 5
      من امیدوارم که هر دو نفرشون بمونن
  • خوشبختی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    11 37
    به نظر من اگر آقای اکبر عالمی مجری این برنامه شوند، خیلی بهتر است. البته اقای فراستی هم بروند.
  • عليرضا IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    19 3
    اين خاصيت جامعه فعلي ماست كه نه محافظه كاري را مي پسندند و نه انتقاد تند و صريح را. كساني كه به فراستي ايراد مي گيرند به نظر بنده متوجه اين موضوع نيستند كه بيننده ها همه حرفهاي او را نمي پذيرند و هركس بخشي از آن را و يا شايد حتي كسي هم همه آن را بپذيرد. به هر حال بخشي از صحبتهاي ايشان هم صرفا نظر شخصي است و قرار نيست عقيده اي به كسي تحميل شود.ولي واقعا معتقدم چيزي كه سينماي عزيز ما خيلي سال است با خلاءش مواجه است نقدهاي تند و شايد بشود گفت بي رحمانه يك منتقد است كه ادا در نمي آورد و كلا نقد تند مي كند. آقاي فراستي اين خلاء‌را پر كرده اند. محافظه كاري جيراني هم موضوعي شخصيتي است. بعضي افراد ذاتا حاشيه گريزند و ين اصلا بد نيست. آقاي جيراني هم خيلي منطقي البته به سبك خودشان رفتار مي كنند.
  • وفا IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    27 1
    ما به آقای جیرانی وهفت عادت کردیم به نظرم اگه درکنار همین هفت از جوون تر ها هم مثل ویژه برنامه جشنواره فجر استفاده بشه و تنوع بیشتری داشته بشه خیلی هم برنامه ی خوبیه آقای جیرانی شاید در اجرا خیلی عالی نباشه ولی به سینما مسلطه یه کم جنبه انتقاد اگه مسئولان داشته باشن خیلی خوبه!
    • سارا IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
      2 0
      کاملا باهات موافقم جیرانی وفراستی دو بازوی اصلی ای برنامه بودند.....برای شبکه 3 سیما متاسفم .....
  • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    21 2
    چه میکنه این نامه های سرگشاده... همان بلایی بر سر "فیلمهای اکران نوروز" آورد... ضــــــــــــــــوابــــــــــــــط یــــــــــــــــا روابــــــــــــــــــط ... ؟!؟!؟!؟
  • محسن IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    27 4
    جیرانی هرچند در ابتدا شاید اداب مجری گری رو نمی دونست اما هیچ کس نمیتونه اظهار نظرهای حرفه ای ایشون رو در نقدها و همچنین تسلط ایشون به علم سینما و آگاهی جیرانی رو از مسائل روز سینمای کشور نادیده بگیره. همه باید توجه کنیم که سینما مثل فوتبال نیست که هرکسی بتونه مجری برنامش بشه و البته فردوسی پور یه استثناست توجه کنید که ما هیچوقت نمیتونیم سطح سواد و فرهنگ یه کارگردان متوسط سینما رو با یه مربی فوتبال قیاس کنیم (اصلا قصد توهین به کسی رو ندارم) . پس من بشدت مخالف کنار رفتن جیرانی هستم چون سینما محل نظر ادم های فرهنگی کشوره و هرکسی نمیتونه مجری گری این برنامه رو بر عهده بگیره
    • محمود IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      6 0
      كاملا باها موافقم خصوصا وقتي معلوم نيست كي با چه تفكري قراره بياد
  • بدون نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    12 2
    به نظر من هفت در شبهای جشنواره از هر نظر بی نقص بود. باید اون متدولوژی رو ادامه بدن. حضور چند منتقد مختلف با رویکردهای مختلف و بررسی فیلم با حضور کارگردان، حضور کمک مجری های جوان و با اطلاعات روز کنار فریدون جیرانی برای بررسی سینمای روز دنیا و ایران، حضور بازیگران و سینماگران مطرح، طرح دیدگاههای مختلف و ایجاد فضای گفتگو بین طرفین
  • احمد IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    2 1
    اقای جیرانی گر چه در ابتدا در اجرا ضعیف عمل می کرد اما رفته رفته این ضعف خودرا کاهش داد . اگر قرار است کسی جایگزین ایشان شود بهتر است در سطح اقای جیرانی باشد سینمای ایران را در قبل و بعد از انقلاب بشناسد . بزرگان سینمای ایران و البته آماتور ها او را تحویل بگیرند . خلاصه اینکه کسی باشد که جرات نام بردن از فردین و بهروز وثوقی را داشته باشد .
  • سینایی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    11 1
    اینو بهش میگن آزادی بیان ؟؟