فریدون جیرانی مجری و مسعود فراستی منتقد «هفت» در برنامه‌ای که جمعه شب 15 اریبهشت روی آنتن رفت دو نیمه متفاوت داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، نیمه اول رابطه این دو نفر پیش از نقد فیلم هفته (سیب و سلما) بود و نیمه دوم پس از پایان نقد این فیلم.

فراستی که هفته گذشته در برنامه هفت حضور نداشت اول توضیحاتی پیرامون حضور نداشتنش در برنامه هفته گذشته داد و از رویکرد برنامه در هفته پیش که باعث شده بود فیلم مهرجویی برای حفظ احترام او نقد نشود انتقاد کرد.

جیرانی هم در توضیح اتفاقات برنامه هفته گذشته گفت که قرار نبود ما تحلیلی از فیلم «نارنجی پوش» داشته باشیم. بنا بود که حامد بهداد با حضورش در برنامه «هفت» درباره فیلم سینمایی «نارنجی پوش» صحبت کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد، اما احساس من این بود که داریوش مهرجویی پس از 70 سال عمر، به گردن سینما حق بزرگی دارد و خوشایند نیست که در مورد فیلم‌اش نقدی طبق روال برنامه‌های قبل صورت بگیرد.»

او افزود:«نقدهای مسعود فراستی گاهی تند و تیز است و در برخی اوقات لحن نقد به سمتی می‌رود که برای عده‌ای خوشایند نیست و از آنجایی که من برای داریوش مهرجویی احترام ویژه‌ای قائلم و از او کار یاد گرفته‌ام، از مسعود فراستی خواهش کردم که در برنامه حضور نداشته باشد.»

فراستی هم با اشاره به این مطلب که به نظر من نقد اصولا تعادل ایجاد می‌کند و نقد تیغ دل و عقل است، افزود: «من در این برنامه شدید‌ترین نقد را نسبت به فیلم سعید سهیلی داشتم. مدتی قبل سهیلی به من گفت بیشترین تاثیر در ساخت فیلم «گشت ارشاد» را از نقد تو گرفته ام و برطرف شدن عیوب گذشته‌ام را مدیون نقد‌های تو هستم.»

نیمه دوم رابطه این دو نفر پس از پایان نقد فیلم هفته آغاز شد، ابتدا چاپ جدید کتاب فراستی در مورد سینمای هیچکاک معرفی شد و پس از آن جیرانی با اشاره به مطالبی که گردانندگان سایت‌های خارج از کشور در مورد او و فراستی پس از نقد فیلم «قلاده‌های طلا» نوشته‌اند اشاره کرد. او خطاب به منتقد برنامه گفت که در این مطلب من و تو را بازوی امنیتی نظام دانسته اند. دوستان (کارگردان و نویسنده فیلمنامه «سیب و سلما») هم چند دقیقه پیش گفتند که برنامه ما مدافع جریان روشنفکری است. پاسخ تو چیست؟

 فراستی هم گفت: «حرف‌های کسانی که خارج نشین‌اند و سیاسیون شکست خورده هستند آنقدر غیر جدی است که اصلا نباید به آن جواب داد.»

او ادامه داد:«مطلبی که می‌گویی در سایت سردبیر سابق آفتاب یزد، منتشر شده و ارزش پاسخ دادن ندارد. پس از نقد فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم شبکه‌های «من و تو» و «بی بی سی» به من حمله کردند و اتفاقا من از این حمله‌ها خوشحال شدم  و اصلا ناراحت نیستم، چون وقتی دشمن به شما حمله می‌کند نشان می‌دهد که شما درست رفتار کرده‌اید.»

 این منتقد افزود:« همه می‌دانند که ما به جریان روشنفکری ربطی نداریم و معتقدیم که روشنفکری در ایران هنوز شکل نگرفته‌است. من این فیلم‌ها را هم مثل سینمای مبتذل نقد می‌کنم.»

او خطاب به جیرانی گفت:« ما اصولا نباید تحت تاثیر چنین حرف‌هایی قرار بگیریم و برنامه هفت باید مسیر خودش را برود.»

 فراستی خاطرنشان ساخت:«برنامه هفت در این مدت بر سینمای ایران اثر مثبت خودش را داشته و ما هم باید به این مسیر ادامه بدهیم.»

او گفت:«من فشار حالی‌ام نمی‌شود و حرفی که می‌زنم نظر خودم است. ضمن این‌ که نمی‌دانم فیس بوک و این چیز‌هایی که جوانان می‌گویند، چیست؟»

روز گذشته برخی رسانه‌ها مطلبی را به نقل از صفحه فرزند فراستی در فیس بوک منتشر کردند که در آن پسر این منتقد از برخی فشار‌ها بر روی پدرش به‌خاطر انتقاد نکردن از یک سری از فیلم‌ها سخن گفته بود.

57247

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    فراستی: "چون وقتی دشمن به شما حمله می‌کند نشان می‌دهد که شما درست رفتار کرده‌اید". آمریکا به عراق هم حمله کرد پس بر مبنای شیوه استدلال آقای فراستی، صدام رفتار درستی داشته است؟!!!!"
    • 139 IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      12 26
      داداش وقتی دشمن ما به ما حمله کنه ، ما رفتار درستی داشتیم . وقتی دشمن ما به یکی دیگه حمله کنه ممکنه رفتارش درست بوده یا شاید هم غلط بوده . به قول امام علی علیه السلام ( وقتی دونفر با هم مخاصمه میکنند حتما یکی شون ناحقه ) این یعنی اینکه هیچ وقت دوتا حق با هم درگیر نمی شن ولی ممکنه دو تا ناحق با هم درگیر بشن .مثل صدام و ناتو
    • مهدي US ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      17 4
      اين حرف چه ربطي به موضوع دارد؟
    • محمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      10 29
      اول کامل حرفهای فراستی رو گوش کن بعد این جمله رو بگو.دشمنی که خوار و ذلیل شده و به وطن فروشی رو آورده وقتی حمله کند از روی کینه توزی است. این قیاس شما قیاس مع الفارق است. حساب آنها با خودشان است. در ضمن این جمله برگرفته از یکی از جملات امام خمینی است.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      12 5
      قیاس مع الفارق
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      1 8
      احسنت بر شما ! خدا رو شكر كه مي بينم دوران بازي كردن با كلمات و استدال هاي عجيب و غريب به سر اومده.
    • فاطمه MY ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      8 20
      چه ربطی داره تجربه نشون داده که هر وقت بی بی سی و من و تو شبکه های اون وری از کسی انتقاد می کنن و شدیداً بهش می توپن، از کجا آب می خوره. البته استثنا هم وجود داره مثلاً ممکنه زمانی سیاستشون بر این باشه که از کسی که مورد قبول نظام جمهوری اسلامی نیست اما به سیاست های اونا هم همخوانی نداره یا جایی غلط کار کرده انتقاد کنن . این که دیگه خیلی تابلوه. در ضمن مقایسه خیلی غلطی یه که حمله آمریکا به عراق با حمله این شبکه ها به فراستی رو کنار هم قرار بدی و بخوای مقایسه کنی در واقع خیلی بچهگانه است چون چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
    • رضا IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      13 1
      سفسطه گرانی مثل شما را باید به حال خود رها کرد!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      2 8
      ایول .خوب گفتی
    • رضا IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      6 1
      چه ربطی داره؟
  • بدون نام US ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    عجب چطور تو نمیدونی هنوز فیس بوک چیه؟
    • آرش IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      10 9
      منظور از نمیدونم فراستی اینه که کار کردن باهاشو بلد نیسم!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    16 12
    آقای فراستی کدام نقد شما درست است اگر چنین چیزی را آقای سهیلی گفته باشد که نقد شمابیشترین تاثیر را بر اوداشته است ، برای آقای سهیلی متاسفم
  • بدون نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    19 11
    قحط الرجال كه نيست فردي كه نميداند فيس بوك چيست چگونه دررسانه ملي اداي منتقد رادر مي آورد
  • 14 IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    14 17
    مسعود یدونه باشی
  • نوید NL ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    13 6
    تو منو دیوونه کردی توهم توهم
  • نوید NL ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    20 16
    یعنی میخواستی با نقدهای غیرمنطقیت مهرجویی رو هم بدی دم تیغ؟ تو دیگه کی هستی؟ درضمن فیسبوک یه شبکه ی اجتماعیه که مردم دنیا عضوشن و دارن ازش استفاده میکنن. میخوای یه صفحه تو فیسبوک واسه ت باز کنم؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    20 11
    واقعا میزان فهم فراستی رو میشه از اینجا فهمید که می گه من اینجور فیلمها(منظورش جدایی نادر از سیمین )رو مثل سینمای مبتذل نقد می کنم. واقعا چقدر عادلانه. چقدر..............
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    22 6
    این کاملا مشخصه که آقای فراستی منصفانه نقد نمیکنن و در مقابل فیلمهایی که موضع دارن کاملا بی انصافی میکنن. شما نقد قلاده های طلا رو ببنید و نقد جدایی رو. به نظرتون واقعا سطح قلاد های طلا بالاتره؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    14 5
    نقد اصولا تعادل ایجاد می‌کند و نقد تیغ دل و عقله ! درسته آقای فراستی. ما نمیگیم شما نقد نکن. میگیم یکی دیگه هم که نظرش بیشتر شبیه مردمه هم فیلم نقد کنه نه چیز دیگه فقط فیلم ! چه عیبی داره دو تا منتقد تو یه برنامه دو دیدگاه مطرح کنن و با هم بحث کنن. شبهای جشنواره چقد برنامه هفت بهتر بود. آدمی که تیغش واسه یکی ببره واسه یکی ناز کنه منتقد نیست، چیز دیگست برادر
  • بدون نام GB ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    6 0
    دوستان مهم این است که هر کس بتواند نظر خود بدون پنهان شدن در نقاب ها بگوید.خواه میتواند درست باشد یا غلط مهم این است که بین ما یک دیالوگ عالمانه شکل بگیرد.هیچگاه نظرات دیگران جای ما را در این دنیای به این بزرگی تنگ نخواهد کرد.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    12 6
    فیس بوک یک عدد شبکه اجتماعی است@
  • سینا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    17 8
    برای فراستی عمیقا متاسفم
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    13 6
    lاكثريت مخاطبان سينما جوانانند جناب فراستي شما كه نمي دانيد فيس بوك چيست ! بفرماييد كنار تا منتقداني بيايند كه جوانان را بهتر درك مي كنند و مي دانند فيس بوك چيست!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    9 3
    اگر حرفهايت حرف خودت است كه متاسفم واقعا براي شما و برنامه هفت تابحال فكر مي كرديم حمله تان به بعضي فيلمها و جانبداري از تعدادي ديگر تحت فشار است !!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    11 16
    فراستی یکی از عوامل مهم جذابیت برنامه هفت است. نقدهایش علمی و موشکافانه است و تظاهر در کارهایش نیست. از صداقتش خوشم می آید. ما عادت داریم هر کس خوشمان نیاید را بدترین آدم معرفی متین. چون عادت نداریم نظر مخالف را هم قبول کنیم و بعد دم از فرهنگ هم می زنیم.
  • محمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    16 3
    آقاي فراستي فكر ميكنن جريانات اين ور و آن ور آب خيلي بهش فكر ميكنن و موضعش مهمه خيلي. عزيزم نقدتو كن برو
  • حقیقت IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    1 6
    تا نباشد چیزکی ....!
  • راستين IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    6 3
    فراستي وقت كردي يكم بين مردم زندگي ببين مردم تو تلويزيون يكم با بيرون فرق ميكنن
  • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    10 2
    تنها چیزی که در حرف های فراستی وجود ندارد نقد است.ایشان از کلماتی استفاده میکنند که واقعا شایسته رسانه ای است که در ان ادای نقد را در می آورند.
    • محسن IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      1 0
      10000 تا لایک برای تو...