بدنبال نارضایتی تیم دولت از مذاکرات استانبول 2 و دستاوردهایی که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به ارمغان آورده، روزنامه ایران با هدف کمرنگ جلوه دادن این دستاوردها، مذاکرات استانبول 2 را یک عملیات «فریب بزرگ» توصیف کرد و به سیاستمداران توصیه کرد که گول این فریب را نخورند!

روزنامه ایران در گزارشی که ذیل تیتر یک خود منتشر کرد، نوشت :
غرب که از عملیات روانی و رسانه‌ای خود به نتایج مطلوبی رسیده بود بازی را وارد فاز جدیدی می‌کند. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین زمینه می‌گوید: «پیش شرطی برای مذاکرات بغداد وجود ندارد». ویکتوریا نولاند، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه امریکا نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود گفت: «من می‌توانم بگویم که موضع ما تغییر نکرده و ما می‌خواهیم ایران تعهدات بین‌المللی خود را اجرا کرده و از جمله طوری که در چند قطعنامه سازمان ملل تقاضا شده، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد».
این شوک نیز کافی نیست تا برخی سیاسیون داخل کشور متوجه اصل ماجرا بشوند و تنها یک روز پس از اظهارات صریح سخنگوی کاترین اشتون مبنی بر اینکه هیچگونه پیش‌شرطی برای اجلاس بغداد وجود نخواهد داشت، تعدادی از افراد همچنان سخنان قبلی را ادامه می‌دهند؛ علاءالدین بروجردی،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: «انتظار می‌رود که به دنبال همکاری‌های ارزشمند ایران و رویکرد مثبتی که در اجلاس استانبول از طرف ایران وجود داشت، شاهد گذاشتن نقطه پایانی بر تحریم‌ها باشیم». غلامرضا مصباحی مقدم،‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در جمع کرمانی‌های مقیم تهران با بیان این که در مذاکرات استانبول، هیأت ایرانی شرط ادامه مذاکرات در بغداد در سوم خرداد را کاهش تحریم ها عنوان کرده، می‌گوید: «ظاهراً طبق اخبار رسیده این مسئله با موافقت طرف غربی مواجه شده است!»
وزیر امورخارجه البته زودتر از سایر افراد متوجه عملیات فریب می‌شود و در موضعی متفاوت به دیگران توصیه می‌کند که «بهتر است اظهارنظر زودهنگام نکنیم». صالحی در کنفرانس خبری با رابرت نعلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان با ابراز رضایت نسبت به مذاکرات استانبول 2 و با بیان اینکه نشست استانبول موفقیت‌آمیز بود و امیدواریم نشست بغداد نیز موفقیت‌آمیز باشد، درباره تصمیمات گرفته شده راجع به نشست بغداد با 1+5 تصریح می‌کند: «بهتر است برای یک ماه دیگر اظهارنظر زودهنگام نکنیم، اما ما نظر خود را این‌گونه بیان می‌کنیم که قرار است یک نقشه راه توسط آقای باقری معاون سعید جلیلی و خانم اشمیت معاون خانم اشتون تهیه شود.»

غرب در تمامی مذاکرات قبلی نشان داده به هیچ وجه قابل اطمینان و اعتماد نیست و از تاکتیک‌های پیچیده عملیات روانی و دیپلماتیک بهره خواهد برد. هرچند باید بر این نکته تأکید کرد که اروپا و امریکا در این دور از مذاکرات هسته‌ای در موقعیتی بسیار شکننده‌تر از مراحل قبلی قرار گرفته‌اند و به واقع و بنا به دلایل اقتصادی و سیاسی به نتایج این مذاکرات چشم دارند؛ اما به هیچ وجه نباید از عملیات فریب آنها غافل بود. ایجاد این تلقی در افکار عمومی که نتایج مذاکرات بغداد قطعاً لغو تحریم‌ها خواهد بود می‌تواند در صورت عدم حصول نتیجه فوق شوک سنگینی به بازار‌های اقتصادی کشور وارد کند . این نکته‌ای است که مسئولان، سیاسیون و رسانه‌های داخلی باید به آن توجه داشته باشند.

 
گفتنی است تحلیل گران سیاسی معتقدند، تیم دکتر احمدی نژاد از تداوم نقش آفرینی در مذاکرات ایران با 1+5 کنار گذاشته شده و به همین دلیل، این تیم مبادرت به تخریب روند مذاکرات کرده است.

/1729214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • a IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    7 1
    خدا منافقان را رسوا کند
  • vahid IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    1 0
    حرف بیجا و بیراهی نزده .
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    1 0
    جالب است یعنی شما فکر می کنید با کنفرانس استانبول کار تمام شده است و ما باید مردم را امیدوار کنیم که مثلا بعد از بغداد تحریم ها برداشته می شود؟؟ در ضمن می شود بگویید مثلا تیم احمدی نژاد که قبلا در مذاکرات نقش داشتند و الان نقش ندارند چه کسانی بوده اند؟؟ این تحلیل گران سیاسی چه کسانی هستند که این قدر بی منطقند که نمی دانند آقای احمدی نژاد رئیس شورای امنیت عالی است و آقای جلیلی دبیر آن یعنی دبر زیر نظر رئیس کار می کند وزیر امور خارجه هم وزیر احمدی نژاد است و طبعا زیر نظر اوست پس نبودن تیم احمدی نژاد به چه معناست؟؟؟؟