اشتغال زنان در کنار نرخ بیکاری یکی از بحث انگیز ترین مسایلی اجتماعی مربوط به زنان در دولت محمود احمدی نژاد است.

هادی معیری نژاد-زنان در بازار کار ایران سهمی بین 10 تا 15 در صد دارند و با توجه به تغییر شراط اجتماعی از نگاه سنتی به اشتغال زنان به نظر می رسد فشار اجتماعی برای افزایش این سهم بیشتر شود بالا رفتن سن ازدواج ، تحصیلات دانشگاهی دختران که از پسران فزونی گرفته است ، و بالاخره آمار بالای طلاق همگی نشانگر تلاش برای ورود به بازار کار از جانب زنان است .
اما سیاستهای دولت احمدی نژاد در این زمینه مبنی بر دور کاری زنان و گاه کار نیمه وقت است که در قالب تسهیل سازی اشتغال زنان ارایه شده است.
پیش از این لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوردرباره تصویب دورکاری گفته بود: بخشنامه ای به دستگاه ها ابلاغ کردیم که با توجه به قانون اشتغال نیمه وقت بانوان، دستگاه ها مقدماتی فراهم کنند که بانوانی که تمایل دارند از تسهیلات اشتغال نیمه وقت و دورکاری استفاده کنند. همچنین دولت تصویب کرد در شهرستان ها به بانوان دارای کودکان زیر هفت سال، اجازه داده شود به شرط جبران کسر ساعات کار در روزهای دیگر، روزهای پنجشنبه را دورکاری یا تعطیل کنند.
اما رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: هیچ زنی مکلف به کار نیمه وقت نیست و تمایل، شرط انتخاب کار نیمه وقت است.
مریم مجتهدزاده با اشاره به اینکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و همسو با این نظر که زنان علاوه بر حضور در خانه در صورت نیاز و تمایل فعالیت اجتماعی نیز داشته باشند گفت: مرکز امور زنان و خانواده تدبیری اندیشید تا زنان بتوانند این دو مهم را در کنار یکدیگر داشته باشند و علاوه بر فعالیت در خانه و تربیت فرزندان در محیط های کاری خود نیز حضور فعال داشته باشند.
وی در ادامه گفت: بر اساس این طرح، اگر زنی تمایل به فعالیت اجتماعی کامل داشته باشد که هیچ اما اگر زنی داوطلب فعالیت نیمه وقت باشد می تواند با استفاده از این طرح و قوانین مصوب آن با انجام کار نیمه وقت از تسهیلات و مزایای آن برخوردار باشد.
مجتهدزاده با اشاره به اینکه این موضوع برای تمام زنان اجبار نیست و هر کس بر اساس تمایل خود، نوع کار خود را انتخاب می کند اذعان داشت: دولت طی این مصوبه به ارگان ها و سازمان ها ابلاغیه داده است تا فعالیت نیمه وقت زنان در دستور کار آنان قرار گیرد.
به گفته معاون رییس جمهور در حوزه زنان؛ این طرح تصویب شده و در حال حاضر منتظر نظر معاونت مدیریت منابع انسانی ریاست جمهوری است.
وقتی مدرسه‌ها روزهای پنجشنبه تعطیل شدند، گروهی از مادران شاغل اعتراض کردند آنها معتقد بودند که این تعطیلی باعث می‌شود که فرزندان دانش‌آموزشان روزهای پنجشنبه سرگردان شوند، ‌چرا که مادران باید پنجشنبه سر کار می‌رفتند درحالی‌که بچه‌ها معاف از مدرسه شده‌اند.
پروین هدایتی، ‌معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر دورکاری زنان شاغل دارای فرزند زیر 7 سال و دبستانی در روزهای پنجشنبه، گفت: این دسته از زنان شاغل که دورکار نیستند، می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.سازوکار استفاده از مزایای این مصوبه، خوداظهاری و اعلام تقاضای زنان واجد شرایط است و احتمالا مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها، بر اجرای این مصوبه نظارت خواهند کرد.
هدایتی با اشاره به اینکه ماهیت برخی مشاغل به‌گونه‌ای است که امکان دورکاری ندارد، توضیح داد: مصوبه اخیر هیات دولت آن‌دسته از زنان دارای فرزند خردسال یا دبستانی که به‌دلیل نوع شغلشان دورکار نیستند را شامل می‌شود تا آنها بتوانند از این مزیت در روزهای پنجشنبه برخوردار شوند. در مورد بخش خصوصی باید سازوکارهای لازم برای اجرای دورکاری فراهم شود که این موضوع در اولویت‌های مطالعاتی مرکز امور زنان قرار دارد.
اما در این بین باید دید که شاغلان زن دستگاهها این تسهیلات رت چگونه می دانند آیا دور کار و کار نیمه وقت برای آنان به معنای آسان تر شدن شرایط کار است و یا اینکه زنان با چنین طرحهاای انتظار دارند تا مردان به تدریج جای آنان را در بازار اشتغال پر کرده تا آنان به کار منزل بپردازند. چیزی که گاه در کلام مسئولین امور زنان به آن اشاره می شود.
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    2 1
    کاش یه کم به این اهمیت میدادین که زنان و خانوادشون واقعا به دستمزد حقیقشون احتیاج دارند. من خودم درس خوندم میخوام برم سر کار و اصلا حاضر نیستم به خاطر پولی که خودم می تونم واسه به دست آوردنش کار کنم زیر دین کسی برم. چه شوهرهم در آینده و چه پدرم در حال حاضر...همه دوستامم همین نظرو دارن.
  • سامان ویلسون IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    1 2
    من یه پسر جوان 24 ساله هستم با مدرک فوق لیسانس. تا حالا دو تا کار پیدا کردم. هر کدومو قبول کردم، بهم گفتن خانم می خوان. خواهش می کنم یکی پیدا بشه به این وضع زشت و ننگین خاتمه بده.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    0 0
    طرح دورکاری پنجشنبه ها طرح فوق العاده یی است درصورتیکه در دردستگاهها اجرا شود
  • بدون نام GB ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    0 0
    طرح دورکاری نه! طرح سمبل کاری!