کارگردان‌های شناخته شده سینما و تلویزیون در حال تدارک ساخت سریال‌های الف ویژه برای شبکه‌های سیما هستند.

بهناز شیربانی: معمولا سریال‌های الف ویژه‌ که با صرف بودجه و زمان بسیار ساخته می‌شوند در دستور کار شبکه‌های سیما قرار می‌گیرد و گه‌گاه ساخت برخی از این سریال‌ها سال‌ها زمان می‌برد. از طرف دیگر حضور کارگردان‌های مطرح سینما و تلویزیون در کنار این آثار جذابیت آن‌ها را بیشتر می‌کند.

آخرین سریالی که تحت عنوان الف ویژه از شبکه یک سیما پخش شد «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری بود که توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. نزدیک‌ترین گزینه پخش سریال الف ویژه باز هم مربوط به شبکه یک و سریال «کلاه پهلوی» است که هم‌اکنون مراحل تدوین را سپری می‌کند، سریالی که تصویربرداری آن شش سال پیش آغاز شد و برای پخش در سال 91 در نظر گرفته شده است.

در این سریال بازیگراین چون رضا کیانیان، امین حیایی، گوهر خیراندیش، مریلا زارعی، شقایق دهقان، سیروس گرجستانی، داریوش فرهنگ، فرهاد آئیش، محمدرضا شریفی‌نیا حضور دارند. ضیاالدین دری کارگردان این اثر فاخر پیش از این سریال «کیف انگلیسی» را برای شبکه یک سیما ساخته است.
 

داریوش فرهنگ و شقایق فراهانی در نمایی از مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی»
فریدون جیرانی نیز قصد دارد به زودی ساخت سریالی را درباره وقایع دوران انقلاب در دو کشور ایران و آلمان برای شبکه یک سیما آغاز کند. این سریال در حال حاضر مرحله پیش‌تولید را سپری می‌کند. جیرانی پیش از این «مرگ تدریجی یک رویا» را برای تلویزیون ساخته است.

سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی نیز هم‌اکنون آخرین مراحل تصویربرداری را در فرانسه می‌گذراند. «سرزمین کهن» وقایع سیاسی اجتماعی ایران از سال 1320 به بعد را به تصویر می‌کشد و بازیگرانی چون شهاب حسینی، نیکی کریمی، میترا حجار، ثریا قاسمی، بیتا فرهی، الهام حمیدی، پژمان بازغی، فرهاد قائمیان، پرویز پورحسینی، جعفر دهقان، امیر آقایی در آن ایفای نقش می‌کنند.
سیما فیلم نیز سفارش ساخت فیلم‌های الف ویژه را به کارگردانان صاحب‌نام چون داود میرباقری، احمد مراد‌پور، محمدحسین لطیفی و مسعود جعفری جوزانی سپرده که همه آن‌ها در مرحله نگارش فیلمنامه قراردارند. در این میان شبکه دو و پنج سیما سریال الف ویژه‌ را در دست ساخت و یا پیش تولید ندارند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سریال‌های الف ویژه‌ای که برای پخش در شبکه‌های سیما در نظر گرفته شده‌اند.
 
نام سریال
 
 
کارگردان
شبکه
ژانر
مرحله ساخت سریال
«کلاه پهلوی»
 
 
سیدضیا الدین دری
یک
تاریخی
تدوین
«فصل بی پروایی»
 
 
 
فریدون جیرانی
یک
تاریخ معاصر
پیش‌تولید
«سرزمین کهن»
 
 
 
 
 
کمال تبریزی
سه
تاریخی
تصویربرداری
«سلمان فارسی»
 
 
داود میرباقری
سیما فیلم
تاریخی
نگارش فیلمنامه
«شهید باکری»
 
احمد مرادپور
سیما فیلم
تاریخ معاصر
نگارش فیلمنامه
«خواجه نصیر»
 
 
 
محمد حسین لطیفی
سیما فیلم
تاریخی
نگارش فیلمنامه
«پوریای ولی»
مسعود جعفری جوزانی
سیما فیلم
تاریخی
نگارش فیلمنامه
 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    41 11
    كاش به سليقه مردمي هم توجه ميكردن.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      12 11
      به نظر من که اگر تعدا این فیلم ها بیشتر بشه معنیش رعایت سلیقه مخاطبه
  • قلب یخی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    43 6
    آقای محمد حسین لطیفی بهتره اول قلب یخی رو تموم کنه و به سرانجام برسونه بعد برن دنبال ساخت فیلم های جدیدتر
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    12 32
    این اصطلاح الف ویژه و الف و غیره چه صیغه ایه ؟ میرباقری ببینیم سر سلمان میخوای چه کار کنی خدا رحم کنه تورو خدا مثل مختار تخیلی و کابوی بازی و ... ننداز توش ... مختارنامه بخاطر امام حسین (ع) بیننده پیدا کرد وگرنه تحفه هم نبود
  • طاها IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    3 10
    سریال های الف ویژتون مثل کارهای پیمانکاریتون میمونه انقدر لفطش میدین که برای چندسال نون و اب بشه نخواین برین سر یه کار دیگه به هر حال پرسنلتون هم بدشون نمیاد چند سال حقوق بگیر باشن اخرشم انقدر شل وا رفته میارین که کسی رغبت نگاه کردن نداره و الا یه قسمت سریال اونور ابی 10 برابر عظیم تر از الف ویژتون میسازن سر هر هفته هم تحویل شبکه میدن انقدر هم قر و فر نمیان منت هم سر مردم نمیگذارن که هیچ تازه شبکه هاشون روبه روی هم سریال پخش میکنن که رقابت بوجود بیاد
  • سعید IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    2 1
    سریال مرغ مینا که قراره کیانوش عیاری بسازه یادتون رفت. الان داره فیلم نامه شو می نویسه.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    16 1
    سریالهای الف ویژه در تلویزیون کم نیستند همین چندروزه سریالهای فاخری مثل مسیر انحرافی . دختری بنام آهو . حیرانی وکلیه سریالهای ایام نوروز الف ویژه بودند . ویژگی اصلی همه آنها باعث خاموش کردن تلویزیون توسط خانواده ها شد وباعث گردید که با اینکار کانون خانواده گرمتر شود
  • ایرانی GB ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    14 2
    چند تا فیلم سیصد باید بسازن تا آقایون احساس کنن باید فیلم قهرمانای ملی رو هم ساخت؟؟؟ چند تا خلیج فارس رو باید گرفت؟ مگه ما چند تا کوروش و داریوش و رستم شاهنامه داریم؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    12 0
    اگه مختار الف ویژه است پس بازی تاج و تخت که فقط برای 16 قسمت 160 میلیارد بودجه دارد و محصول آمریکا است چی است ؟ حتما الف فوق ویژه...
  • elika EU ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 1
    چرا ما نباید سریال های شخصیت های شاهنامه مثل سیاوش رو بسازیم؟؟؟؟ یه کم از کره ای ها یاد بگیریم...افسانه جومونگ... افسانه دونگ یی... خدا به خیر کنه نمیدونم بعدیش چیه؟؟