در صورتی که اولاند تا پیش از رسیدن به الیزه وضعیت تأهل خود را روشن نکند، او دومین رییس جمهوری خواهد بود که مراسم ازدواج خود را در الیزه جشن خواهد گرفت.

زهرا خدایی


شاید اغراق نباشد اگر بگوییم زندگی خصوصی سیاستمداران و دولتمردان برای افکار عمومی از اهمیت بیشتری در مقایسه با کارآیی و توان مدیریتی آنها در عرصۀ سیاسی و اجتماعی برخوردار است. با این حال این مسئله در اروپا متعاقب تحولات اجتماعی چند دهۀ اخیر از اهمیت و حساسیت کمتری در مقایسه با افکار عمومی آمریکایی، آسیایی و خاورمیانه ای قرار دارد. با این حال در پاره ای اوقات وضعیت خاص افراد، زندگی خصوصی آنها را زیر ذره بین رسانه ها قرار می دهد بی آنکه دستی تعمداً به دنبال آن باشد.
فرانسوا اولاند، نماینده شهر کورز که در چند قدمی کاخ الیزه قرار دارد، در حالی در رویای ریاست جمهوری فرانسه است که هنوز تأهل اختیار نکرده است. اولاند که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از رییس جمهور فعلی پیشی گرفت، دارای چهار فرزند از زندگی زناشویی (غیررسمی)با خانم سگولن رویال، رقیب سوسیالیست سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 است. اما اولاند مدتی است که از سگولن جدا شده و با ترییر ویلر، روزنامه نگار فرانسوی زندگی می کند، آنهم بدون ثبت رسمی.
اما نکتۀ قابل توجه به اعتقاد بسیاری از ناظران و کارشناسان اجتماعیِ جامعۀ فرانسه اینجاست که اولاند شیوه ای همچون جوانان امروزی فرانسه را برای زندگی خود در پیش گرفته است. در حالی که مسائلی همچون طلاق و "پیوند آزاد" در دهۀ 1960 برای بسیاری از فرانسویها و حتی اروپایی ها تابو محسوب می شد، اما فراگیر شدن این مسئله در اروپا به خصوص در فرانسه گویای آنست که اجتماع این مسئله را پذیرفته است. حال آنکه میتران به دلیل فضای حاکم بر کشورش، مجبور به پنهان کردن دخترش(از همسر دوم) از انظار عمومی شد و در نهایت مراسم تشییع جنازۀ وی، از این نمایش پرده برداری کرد.
یکی از جامعه شناسان فرانسوی در این باره می گوید: زندگی خصوصی اولاند به خوبی تحول در جامعۀ فرانسه را نشان می دهد. البته مواردی از این دست در میان سیاستمداران فرانسوی به کرات دیده شده است. مثلاً میشل روکار، نخست وزیر سوسیالیست میتران بعد از پایان خدمت در پست نخست وزیری، دومین طلاق خود را علنی کرد و طبق نظرسنجی های صورت گرفته درآن مقطع از هر سه فرانسوی دو نفر از آنها معتقد بودند که این مسئله اصلاً هیچ اهمیتی برای آنها نداشته است.
کریستین دلپورت، کارشناس فرانسوی در این باره می گوید: فرانسه همانند کشورهای پروتستان و یا آمریکا نیست که زندگی خصوصی مردم، بازتاب زندگی اجتماعی آنها باشد. در فرانسه زندگی خصوصی افراد جداست و کسی حق دخالت و یا اظهارنظر دربارۀ آن را ندارد. این کارشناس می افزاید: البته زندگی خصوصی و ماجرای احساسی فرانسوا اولاند با توجه به گرایش چپی وی از اهمیت کمتری برخوردار است و مسائلی از این دست برای راستی ها از حساسیت بیشتری برخوردار است. کمااینکه اولاند خواهان تصویب قوانین مربوط به همجنس گرایان در فرانسه است، اما سارکوزی مخالف این قانون است.
با این حال زندگی خصوصی اولاند برای برخی از فرانسویها جالب است. به طوری که یکی از خوانندگان روزنامۀ لوپاریزین از اولاند پرسیده بود که:" آیا او مخالف ازدواج است؟" و اولاند نیز در پاسخ به وی اعلام کرده بود که "اصلاً مخالف ازدواج نیست" و "زندگی خصوصی او به خودش و والری ارتباط دارد" و در پاسخ به سوالات روزنامه سود اواست نیز اعلام کرده بود: "موضوع در حال حاضر حضور یک زوج نیست، مسئله مهمتر یک شخص و ایده های او برای ادارۀ کشور است."
سوالات موجود در خصوص وضعیت تأهل و یا مجرد بودن اولاند در حالی اوج می گیرد که او سفرهای خارج از کشور را در پیش دارد و رییس جمهور آینده هنوز بانوی اول کشور را معرفی نکرده است. البته این مسئله برای سارکوزی پس از جداشدن از سسیل نیز اتفاق افتاده بود. با این تفاوت که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، سسیل هنوز همسر سارکوزی بود، اما یک سال بعد یعنی در ژانویه 2008 و بعد از ورود کارلا برونی، مانکن فرانسوی به زندگی رییس جمهور، آنها بدون اجرای مراسم رسمیِ ازدواج مسافرت می کردند و در انظار عمومی ظاهر می شدند. از این رو در سفر سارکوزی به هند برخی از مطبوعات هندی اعلام کردند: کارلا برونی نه در مقام بانوی اول فرانسه بلکه همچون یکی از اعضای هیئت نمایندگی فرانسه مورد استقبال هندیها قرار خواهد گرفت که در نهایت کارلا از سفر به هند منصرف شد. اما همین اتفاق می تواند دوباره برای فرانسوا اولاند و والری تکرار شود. در صورت سفر رییس جمهور آینده به کشورهای مذهبی، محافظه کار و حتی واتیکان ممکن است این مسئله برای مقامات کشورهای میزبان مسئله ساز باشد.
دکتر پیروز ایزدی، کارشناس اروپا از عمده ترین دلایل ترویج "پیوند آزاد" در فرانسه را تقویت مقولۀ فردگرایی در اروپا می داند. او می افزاید: ترویج فردگرایی در بسیاری از جوامع صنعتی سبب شده تا بروز چنین رفتارهایی در جامعه به صورت هنجار و امری عادی درآید. در چنین سیستمی همۀ افراد تنها به خودشان فکر می کنند و تمایل دارند فارغ از قید و بندهای اجتماعی آنطور که دوست دارند زندگی کنند.
این کارشناس فرانسوی می گوید:" پیشینۀ چنین رفتاری به جنبش جوانان فرانسوی در می 1968 باز می گردد. فارغ از همۀ خواسته های صنفی، معیشتی، کارگری و بشردوستانه در آن مقطع موضوع آزادیهای جنسی نیز از مطالبات مهم جوانان فرانسوی بود که با تدابیر دولتی و راهکارهای ارائه شده این خواسته محقق شد."
در هر حال اولاند تنها سیاستمدار اروپایی نیست که چنین شیوۀ زندگی را برای خود انتخاب کرده است. یوآخیم گئوک، رییس جمهور جدید آلمان مدت 12 سال است که با دانیه لا شوت، روزنامه نگار آلمانی زندگی می کند آنهم بدون اینکه از همسر اول خود جدا شود. در صورتی که اولاند تا پیش از رسیدن به الیزه وضعیت تأهل خود را روشن نکند، او دومین رییس جمهوری خواهد بود که مراسم عروسی خود را در الیزه جشن خواهد گرفت.

 

263

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =