علیرضا مقتدایی مدیرکل اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین: مردم گرانی را حس می کنند، نه تورم را، تورم را نباید نقطه ای نگاه کنند.

علی پاکزاد: در اواسط فرودین ماه اعلام نرخ تورم 21.5 درصدی برای سال 90 از سوی بانک مرکزی ، حوماشی فراوانی را به دنبال داشت، بازخوردهایی که برای نخستین بار از زبان مراجع دینی نیز شنیده شد، نگرانی مردم از افزایش روز افزون گرانی کالاهای مصرفی در این واکنش ها بروز پیدا کرد و دامنه بحث به تشکیک ارقام منتشره از سوی بانک مرکزی نیز کشیده شد، اما کسی در این میان موضع بانک مرکزی را جویا نشد و سکوت بانک مرکزی ما را به گفتگویی کوتاه با علیرضا مقتدایی مدیر کل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی کشاند، این مدیر 47 ساله که کار خود در بانک مرکزی را از در سال 69 در دفتر محاسبه شاخص قیمت کالاهای مصرفی (CPI) آغاز کرده معتقد است رسانه ها در باب اعلام ارقام و اخبار اقتصادی باید جانب انصاف را داشته باشند ، مقتدایی دستکاری نرخ تورم را غیر ممکن دانسته و استناد به تورم نقطه ای را کاری غلط می داند، مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:
-          قبل از آنکه بخواهم وارد بحث بشوم، با توجه به فضای رسانه ای که در خصوص امارهای اقتصادی در رسانه های کشور ایجاد شده، می خواهم انتظار شما را از رسانه ها در زمینه انعکاس این نوع اخبار و اطلاعات را بدانم؟
     من عرضی که دارم این است که همه ما باید رعایت انصاف را داشته باشیم، رسانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، غالب رسانه های ما خوب هستند، چنانچه رعایت انصاف و امانت داری را بکنند مردم هم به آنها اعتماد بیشتری خواهند نمود و نتیجه عدم رعایت انصاف عدم اطمینان است.
    رسانه ها چون نسبت به افکار عمومی تعهد دارند، و نماینده افکار عمومی جامعه هستند، قاعدتاً خوب است در ارائه خبر درستکار باشند. من هم به عنوان یکی از مخاطبین آنها از رسانه انتظار دارم که در جهت جلب اعتماد اقدام جدی داشته باشند. من اگر ببینم یک رسانه چیزی را غیر عادلانه منعکس میکند دیگر به آن رسانه رجوع نمی کنم و ببخشید آن رسانه را به عنوان یک رسانه زرد تلقی می کنم. اگر نقاط قوت و نقاط ضعف را در کنار هم منعکس کنند خوب است.

-          یکی از بحث هایی که در رسانه ها مطرح است و شما به طور حتم انتظار دارید رسانه ها در قبال آن انصاف را راعایت کنند، بحث تورم است و البته بازتابهایی که بعد از اعلام نرخ 21.5 درصدی تورم در میان مردم ایجاد شده که در رسانه های مختلف و در فضای سیاسی و اقتصادی نمود پیدا کرده ؛ مردم می گویند تورم این رقمی نیست که بانک مرکزی اعلام می کند. قبل از اینکه بخواهیم در مورد بازتابها صحبت کنیم ، شما در مورد خود تورم توضیح بدهید، اصلا به نظر شما ریشه تفاوت بین آمارهای رسمی و انتظار و احساس مردم را از کجا می دانید؟

عرض کنم، اولاً من این عبارت «مردم در مورد تورم 21.5 درصدی شک داشته باشند» را قبول نمی کنم، شاید افراد موجه و حتی رسانه ها این عبارت را گفته باشند و بعد مردم بلاخره تحت تاثیر این حرف چنین ذهنیتی پیدا کنند.

-          یعنی به نظر شما آنچه به نقل از مردم در مورد نرخ تورم آمده ، بازتاب اخباری است که ابتدا رسانه ها منتشر کرده اند بعد همین اخبار به عنوان نظر مردم دوباره در رسانه ها منعکس شده؟

     بله و دلیل هم دارم، مردم گرانی را حس می کنند، به طور مثال اگر شخصی در زمان گذشته کالایی را به قیمت 100 ریال خریده باشد و در زمان دیگر 120 ریال، می فهمد که این کالا گران شده، بنابراین مردم گرانی را حس می کنند نه نرخ تورم را. اصلا نرخ تورم پارامتری نیست که با احساس بتوان آن را اندازه گیری نمود. نرخ تورم را مانند سایر شاخص های علمی محاسبه می کنند.
     جمله بعدی من این است: نتیجه گرانی تورم است؛ علی رغم اینکه مردم گرانی را احساس می کنند من نمی توانم بپذیرم که می توانند تورم را بدون وسیله اندازه گیری و آگاهی از روش های مربوط محاسبه کنند، روش های اندازه گیری تورم استاندارد است و در همه جای دنیا تقریبا با یک سبک و سیاق انجام می شود.  

-          چرا چنین فکری می کنید؟

     وقتی شما می خواهید یک کالایی را وزن کنید، کالا را با دستتان لمس نمی کنید، تا وزن دقیق را اعلام کنید می برید از ترازوی تنظیم شده و استاندارد شده استفاده نموده و توزین می کنید. هیچ وقت اندازه گرفتن بدون وسیله اندازه گیری و روش علمی قابل استناد نیست؛ این موضوعی است که باید گفته شود. تورم یک روش محاسبه دارد که بین المللی است و صندوق بین المللی پول با ارائه این روش ها و بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تورم را اندازه گیری می کند.

-          منظور شما نحوه محاسبه شاخص تورم است؟

بله، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که از بررسی تغییرات آن در طول زمان تورم محاسبه
می شود. مکانیزم تولید شاخص تورم باید بکار گرفته شود تا بتوانیم بگوییم تورم چه میزان است. این حلقه مفقوده ای است که باید شما به آن توجه کنید.
     پیش فرض های محاسبه شاخص تورم و مکانیزم محاسبه آن بر اساس نتایج بدست آمده از بررسی بودجه خانوار شکل می گیرد، بررسی بودجه خانوار فرایندی دارد که از درون آن سبد مصرفی خانوارها استخراج می شود، این فرایند، فرایند پیچیده ای است که شامل مراجعه به خانوارهای نمونه جهت پرسش از کالاها و خدماتی که در طول سال مصرف میکنند و این مهم به طور منحصر به فردی توسط همکاران متعهد و متخصص این امر (آمارگیران رسمی و بومی) در اداره آمار اقتصادی که در شهرهای مختلف حضور دارند و جغرافیای شهر و اقتصاد شهر را به خوبی می شناسند انجام می شود. سپس با دنبال کردن تغییرات قیمت اقلام درون سبد در ماه های مختلف شاخص تورم محاسبه می شود که این مبحث نیز خود فرآیند پیچیده دیگری است. بعد از اتمام این فرایندها تورم اندازه گیری می شود
 حالا به نظر شما کسی که فکر میکند تب دارد می تواند بدون استفاده از دماسنج بگوید دقیقا چه میزان تب دارد؟ اما زمانی که به پزشک مراجعه می کند، پزشک با استفاده از دماسنج میزان تب را دقیقاً اعلام می کند.
وسیله اندازه گیری تورم احساس نیست؛ بله، هر کسی که به بازار مراجعه کند و نتواند با درامد قبلی خویش نیازهایش را برآورده کند، می فهمد گرانی بوجود آمده است. می گوید، من پارسال با همین مقدار پول به بازار مراجعه می کردم، ولی امسال نمی توانم با این پول کالا و خدمات مورد نیازم را خرید کنم، پس گرانی وجود دارد، این را مردم خوب احساس می کنند، ولی در مورد اندازه گیری آن خواهش می کنم به تخصصی بودن مکانیزم هایش توجه کنیم و اجازه بدهیم متخصص این امر آن را اندازه گیری نماید.

-          به زبان ساده فرایندی که منجر به استخراج رقم 21.5 درصد تورم می شود را توضیح بدهید، به طوری که همه متوجه بشوند.

ابتدای کار، شما باید به سال پایه مراجعه کنید.
-          یعنی سال 83؟
بله، که البته ما در حال تغییر سال پایه به سال 90 هستیم؛ ما در سال پایه به خانوارهای نمونه مراجعه می کنیم(جامعه آماری)، که این مراجعه براساس جغرافیای جمعیتی و توزیع هزینه ای در تمام سال انجام می شود.
-          این خانوارهای نمونه ، یک گروه مشخص هستند که شما هر سال به همین گروه مراجعه می کنید و یا در هر دوره تغییر می کنند؟
چگونگی انتخاب این خانوارها هم (البته یک مرحله قبل تر است) در سال قبل از پایه صورت می گیرد، در این سال (قبل از سال پایه) در تمام مناطق شهری مورد بررسی در کشور که شامل بیش از 70 درصد جمعیت کشور است، با استفاده از به هنگام ترین نقشه جمعیتی و وضعیت جغرافیایی اقدام به شناسایی خانوار ها در بلوک های نمونه می کنیم که این خانوارها شامل تمام اقشار جامعه هستند .
در نهایت سبد مصرف خانوار در کل کشور در سال پایه استخراج می شود و ضرایب اقلام مشمول سبد بدست خواهد آمد. (ضریب تاثیر تغییر قیمت هر کدام از گروه های کالایی در سبد هزینه خانوار).

-          چند کالا در این سبد وجود دارد؟

در حال حاضر سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در 12 گروه اصلی که شامل 359 قلم کالا و خدمت می باشد، طبقه بندی شده است.
از این اقلام در طول ماه و با رعایت پراکندگی مکانی و زمانی قیمت گیری می شود و بر اساس این اطلاعات شاخص ماهانه تهیه میگردد. پس از آنکه شاخص قیمت برای 24 ماه متوالی آماده شد از شاخص قیمت 12 ماه اول یک میانگین گرفته می شود و از ارقام شاخص قیمت در 12 ماه دوم میانگین دیگری محاسبه خواهد شد حاصل تقسیم این دو میانگین بر هم نرخ تورم است. 
در این فرایند قیمت گیری مباحث کالاشناسی به طور کامل رعایت می شود، به طور مثال چنانچه در طول زمان تغییر قیمت پنهانی ایجاد شود یا کیفیت کالا تغییر کند این تغییر قیمت واقعی در اثر تغییر کیفیت با روشهای استاندارد آماری محاسبه شده و در شاخص قیمت اثر گذار خواهد بود.
بحث مهم خرید عملی هم در قیمت گیری داریم، متصدیان جمع آوری آمارهای اقتصادی بطور مثال در کل کشور نان را میخرند، طی مکانیسمی تعریف شده، نان خریداری شده در بسته های نایلونی خاص قرار گرفته را وزن می کنند  و وزن نان در محاسبه  قیمت تاثیر می گذارد.
     اما، چرا مردم چیز دیگری احساس می کند، همانطور که گفته شد در احساس گرانی است، گرانی را بر اساس قیمت آخرین کالایی که خریداری کرده اند برآورد می کنند یک روزی برنج گران شده بود، هر کیلو حدود شش هزار تومان مردم می گفتند که برنج گران شده چرا تورم کم است؟، حالا که برنج به حدود چهار هزار تومان کاهش پیدا کرده است آیا باید تورم کاهش پیدا کند؟،
دلیل این است که تورم برآیند نیروهای قیمتی است و نه تغییر قیمت یک یا چند کالا ، برآیند نیروهای قیمتی اقلام سبد بر روی هم اثر می کنند و تورم به وجود می آید.

-          بعد از استخراج سبد کالا چه اتفاقی می افتد تا نرخ تورم محاسبه شود؟

بعد از استخراج سبد کالا، اوزان از آن استخراج می شود، این اوزان در شهرهای مختلف متفاوت است.
-          اوزان مورد اشاره شما مربوط است به میزان مصرف است، یعنی تفاوت بین میزان مصرف یک شهر به شهر دیگر در کالاهای مختلف است؟
به طور مثال در یک شهر میزان مصرف شکر یک درصدی دارد و در شهری دیگر متفاوت است. برای همه اقلام این موضوع صادق است.
در حدود 124 هزار مظنه در ماه از 44000 منبع اطلاع قیمت گیری می شود. برآیند تغییر این قیمت ها بر اساس ضرایب اهمیت آنها عدد شاخص قیمت برای یک ماه را مشخص می کند. شاخص قیمت در سال پایه 100 است، در هر ماه شاخص قیمت استخراجی عدد دیگری خواهد شد، نسبت تغییر این شاخص به شاخص ماه قبل رشد ماهانه را می دهد ، نسبت تغییر این شاخص به ماه مشابه سال قبل هم رشد شاخص قیمت در یک ماه خاص از دو سال متوالی را نشان می دهد، ولی نرخ تورم نسبت، جمع 12 عدد شاخص ماهانه به جمع 12 عدد شاخص ماهانه قبل از آن است. یعنی وضعیت سطح عمومی قیمت ها در 24 ماه گذشته در محاسبه نرخ تورم هر ماه دخیل است.
    من خدمت شما عرض کنم ،یکی از دلایلی که بتوان به آن اشاره کرد این است که ممکن است مردم فراموش کنند که دقیقا در 24 ماه قبل چه کالایی را با چه قیمتی خریده اند. ولی آن قیمت در نرخ تورم موثر است؛ اگر 24 ماه قبل برنج را به ازای هر کیلو شش هزار تومان خریده اند و امروز حدود چهار هزار تومان می خرند این تفاوت نرخ تورم را کاهش می دهد ولی شاید به یاد آوردن این موضوع در کنار افزایش قیمت برخی کالاهای دیگر به سادگی امکان پذیر نباشد. ولی فرمول ریاضی و روش استاندارد این موارد را در نظر می گیرد.

-          این نکته ای که شمابه آن اشاره می کنید، وجه تمایز بین تورم نقطه ای و تورم دوره ای است؟

تورم دوازه ماهه است، اتفاقا این اشتباه است که تورم را نقطه ای نگاه کنیم در حالی که تورم در طول سال است، شما در طول سال به صورت فصلی برخی کالاها را خرید می کنید و باید میزان هزینه را در طول سال ببنید، اگر می بینید در محاسبه تورم ما یک دوره 12 ماهه را مبنا قرار می دهیم به این دلیل است که در این دوره 12 ماهه همه اقلام مصرفی خانوار  وجود دارد، شما می توانید در یک ماه در سال هزینه های متفاوتی داشته باشید، به طور مثال یک خانوار  اجاره نشین که در خرداد ماه منزل خود را تغییر می دهد، در خرداد ماه هزینه هایش خیلی بالا می رود در حالی که در ماه دیگر سال ممکن است با میزان هزینه های متفاوتی روبرو شود. بر همین اصل باید تورم را یک ساله محاسبه کرد. تا همه هزینه های متصور در طول سال در آن دخیل باشد.

-          بخشی از ضرایبی که استخراج می کنید، به تغییرات قیمت باز می گردد و بخشی هم تحت تاثیر سبد خانوار است؟

ضرایب در سال پایه از حاصل ضرب قیمت کالاها در میزان مصرف آن بدست می آید.

-           نسبت به هزینه کل خانوار...

بله نسبت به هزینه کل سالانه خانوار، ما اصلا هزینه خانوار را در نظر می گیریم در سال پایه فرض کنیم خانوار همه هزینه هایش در سال پایه 100 ریال بوده است، به طور مثال در این سال 30 ریال از هزینه ها مربوط به غذا بوده ، 30 ریال مربوط به مسکن بوده و... این ها حاصل مقدار مصرف ضرب در قیمت کالا بوده و قاعدتاً اگر شما از سال پایه دور شوید چه انتظاری دارید؟ شما فکر می کنید اگر ما از سال پایه دور شویم تورم را بیشتر اعلام می کنیم یا کمتر؟

-          قاعدتا باید بیشتر اعلام کنید.

یعنی از واقعیت بیشتر اعلام می شود، یعنی هر چقدر به سال پایه نزدیک باشید دقت نرخ تورم اعلامی شما بیشتر است؛ من همیشه در مورد تورم این مثال را می زنم، ما یک جاده داریم که حد جاده با دو خط مشخص می شود و ما باید در بین این دو خط حرکت کنیم، هرچه از سال پایه دور می شویم به خط های کناری جاده نزدیک تر می شویم و باید برگردیم به وسط جاده، ما حتما باید به وسط جاده برگردیم و فلسفه تجدید نظر و تغییر در سال پایه نیز همین است.
-          این فرایند در دنیا به صورت استاندارد هر چند سال انجام می شود؟
بین 5 تا 7 سال یک بار اتفاق می افتد، و این تغییر سال پایه را یک افتخار برای خودشان می دانند؛ وقتی ما سال پایه را تغییر دادیم و سبد را تغییر دادیم، شما می نویسید بانک مرکزی سبد خودش را تغییر داد، واقعیت این است که تغییر سبد توسط بانک مرکزی کار بزرگی است، صدها نفر ساعت کار صورت گرفته تا سبد تغییر کرده است.
-          درواقع شما می گویید که با تغییر سبد، خودتان را با الگوی مصرف مردم هماهنگ می کنید؟
بله، یعنی این نگاه را مردم باید بپرسند چرا سبد را عوض نمی کنید، نه اینکه بگویند چرا سبد را عوض کردید!
-          البته وقتی شما به گزارش های بودجه خانوار نگاه می کنید، می بینیم در سالهای اخیر ماکروویو و یا کامپیوتر وارد این سبد شده و به طور حتم در ترکیب هزینه های خانوار تاثیر گذار است؛ بنابراین این فرایند هر 7 سال توسط بانک مرکزی انجام می شود؟
بله، از سال 1339 به بعد تقریبا  هر 7 سال یک بار این اتفاق افتاده است. از سال 1315 تا 1339 فاصله بین سال های پایه بیشتر بوده است.
-          پای صحبت منتقدین بانک مرکزی و یا منتقدین سیاستهای اقتصادی دولت که بنشینیم، عنوان می کنند که شما تورم را با بازی با ضرایبی که به نحوه استخراجشان اشاره کردید، پایین جلوه می دهید، جواب شما به این منتقدین چیه؟
به عنوان کسی که سالها  در زمینه آمار اقتصادی کار کرده ام، می گویم مگر می شود این اتفاق بیافتد، شش میلیون عدد (در دو سال) از جاهای مختلف می آید روی هم ریخته می شود، از آن تورم استخراج می شود، مگر می شود با این حجم اطلاعات بازی کرد؟ اگر هم بازی کنید مگر می شود این بازی را ادامه داد؟ آن هم به مدت حدود 80 سال!
     بازی با یک عدد و یا در یک مقطع شاید ممکن باشد ولی با سری زمانی نمی توان بازی کرد، من خواهش می کنم منتقدین در مورد سری زمانی و سازگاری آن و در مورد تورم مطالعه بیشتری بکنند، اصلاً امکان پذیر نیست چنین اتفاقی بیافتد؛ اگر هم کسی وارد این بازی بشود نمی تواند ادامه بدهد.
یک اصل ساده در بانک مرکزی وجود دارد که از ابتدای ورود ما مسئولین وقت به  ما می گفتند و آن  این است که در انجام کارها باید دقت کرد و همیشه هم در بانک مرکزی این یک اصل بوده است  ما یک اصطلاحی دارم که «شاخص ضرر می کند»، خود من در بدو ورود اتفاقا کار خود را از قسمت محاسبات تورم شروع کردم. و به عنوان یک تازه کار رفتم سراغ کارشناس مربوطه که معنی این اصطلاح چیه؟ شاخص اگه کم بشه ضرر می کند و یا اگر زیاد شود؟
جوابی که به من داده شد این بود، شاخص اگر از واقعیت فاصله بگیرد ضرر می کند، و در سری زمانی قابل جبران نیست و این آویزه گوش تمامی همکارانی هست که در بانک مرکزی فعالیت می کنند. دقت در محاسبات ما تا سطح عالی است و این یک ادعا نیست و یک واقعیت می باشد.
متصدیان جمع آوری اطلاعات در اداره آمار اقتصادی در این کار تخصص دارند و تعهد ویژه نسبت به کار. آنها با امتحان ورودی استخدامی در بانک مرکزی وارد کار می شود که مطمئناً با توجه به میزان تقاضا برای استخدام در بانک می توان به توانایی های فوق العاده ایشان پی برد. از طرف دیگر نظام بازرسی و نظارت هم داریم.
این فرد در مورد کاری که انجام می دهد سالانه آموزش می بیند، ما از اساتید ایجاد ارتباط استفاده آموزشی می کنیم تا همکاران ما بتوانند وظایف خویش را به نحو احسن انجام دهند.

-          دلیل کارشناسی تفاوت آماری که توسط شما محاسبه می شود با مرکز آمار چیه؟ به دلیل جامعه نمونه آماریه و یا به دلیل تفاوت سبد کالایی است که مبنای محاسبه نرخ تورم قرار می دهید؟

من نمیخوام وارد موضوع این اختلافات بشوم، اگر عدد بخواهیم بدهیم، بالاخره همه این دلایل می تواند باشد، من فکر می کنم وظیفه همه ما این است که به هیچ اختلافی دامن نزنیم، اگر تبیین کنیم و روشنگری کنیم درست عمل کرده ایم. ما بیشتر به وحدت و یگانگی فکر می کنیم.

-          دلیل اصرار من بر این پرسش این است که ما برای ساماندهی همین اختلافات سه سال است صبر کرده ایم و از انتشار آمارها جلوگیری شده، ولی بعد از سه سال باز می بینیم به نقطه اول رسیدیم و تفاوت ها همچنان وجود دارد، البته اختلاف ها در دنیا هم به این صورت باشد و مراجع مختلف آمارهای مختلفی اعلام کنند ، اما سئوال اینجاست، ساماندهی که باعث اختلال زمانی در انتشار آمارها شد چرا به نتیجه نرسید؟

این موضوعی نیست که بخواهیم به آن بپردازیم، این قدر موضوعات خوب هست که به آن بپردازیم، این موضوعات باید در جمع های کارشناسی مطرح شود و درافکارعمومی برایش روشنگری شود، نه افکار مردم را به سمت تشنج ببریم، مردم می خواهند شاد باشند، می خواهد از اتفاقات باخبر بشوند، چرا ما بیاییم فردی را متشنج کنیم که کسی چیزی گفته و دیگری چیز دیگری گفته، البته همه این ها حل شده، حالا بیاییم و موضوع حل شده را دوباره دامن بزنیم ...
-          نشریه ای در مصاحبه ای با یکی از مدیران سابق مرکز آمار ایران مبنی بر اینکه در دوره زمانی خاصی آمار بیکاری بنا بر دستور مقامی اصلاح شد، این حواشی که ایجاد می شود، ذهن را به این سمت می برد که ساماندهی آمار وقتی به نتیجه نرسد، چه خواهد شد، البته این خبر بعد توسط مسئولی که زیر سئوال رفته بود تکذیب شد، ولی این موضوع به بی اعتمادی دامن می زند که شما به آن در ابتدای همین گفتگو اشاره داشتید، در کلان اقتصادی ایجاد می کند و من به عنوان یک رسانه مجبورم به آن بپردازم؛ دوباره می خواهم به این نکته برگردم که آیا ساماندهی های مورد نظر صورت گرفته یا نه؟
من تا به حال یاد ندارم، در بانک مرکزی مسئولی در مورد آمارها این نوع اظهار نظری کرده باشد و در بانک مرکزی تا جایی که من یاد دارم آمار دستوری یا بر اساس توصیه نبوده است.
-          البته من به شخصه عدم انتشار آمارها را در دوره مورد اشاره ناشی از صداقت بانک مرکزی می دانم.
من به یاد ندارم، که زودتر از رئیس دایره مربوطه متوجه شوم که نرخ تورم چقدر بوده است.
-          البته به نظر آقای بهمنی در مورد نرخ 21 درصد متوجه این موضوع شده بود.
من این نرخ را به ایشان عرض کرده بودم، ایشان بعد از من این موضوع را خبردار شده بودند، هیچ وقت ایشان به من نمی فرمایند نرخ تورم چقدر است. منظور من این است، مطمئناً من خدمت ایشان عرض می کنم و مطمئناً همکار من هم پس از اتمام محاسبات به من اعلام می کند، اگر دوستی هم چیزی گفته است، به نظر من یک اظهار نظر شخصی است و من اعتقاد دارم سیستم کشور ما بسیار پاک تر از  این است که چنین اتفاقی در آن بیافتد.
این اظهارات شخصی است و من اصلا این را قبول نمی کنم، دلیل دارم ، کسی که در بخش آمار کار می کند می فهمد که چطور باید با  سری زمانی کار کند  و در سری زمانی آماری دست بردنی نیست آماری که در کشور ما تولید می شود آمار با کیفیتی است . بسنده می کنم به نظر مامور صندوق بین المللی پول که چند روز قبل بیان کرد وی در مورد آمار تولید شده در بانک مرکزی گفت که کیفیت  آماری که شما تولید می کنید در دنیا جزو بهترین ها است .

-          حداقل در خاورمیانه.

در خاورمیانه که ما یکی از متقدمین آمار هستیم، در کل دنیا هم همین است، ما آمارهای بسیار خوبی  در کشور تولید می کنیم.

-          چرا صندوق بین المللی پول سالهاست، نرخ بیکاری ما را منتشر نمی کند؟

منتشر نمی کند؟
-          اگر به سایت صندوق بین المللی پول مراجعه کنید، می بیند نرخ بیکاری کشور ما را فکر می کنم از سال 86 به بعد منتشر نمی کند؟
من از این موضوع اطلاع ندارم.

-          یعنی شما مرجع اطلاعات صندوق بین المللی پول نیستید؟

اطلاعات صندوق بین المللی پول، منبع اطلاعات آنها بانک مرکزی است. بر اساس ماده 15 قانون پولی و بانکی کشور بر اساس قانون طرف مرتبط با  صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی است. منتهی مراتب ،گاهی آماری در مورد خیلی از کشورها منتشر نمی شود. این در همه جا معمول است.
/22231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    66 5
    مردم را نادان پنداشته اند! میگوید گرانی با تورم متفاوت است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • اصغر A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      34 1
      راست میگه : ملاک احساس مسولان است
    • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      1 0
      مرد حسابی ملاک احساس نیست؟ لابد این شمایی که با احساس اندازه گیری میکنی. میشه ریز محاسبات خودتان را بگذارید تا ببینیم چطوری به نرخ 21 درصد رسیده اید؟ البته من خودم از شیوه محاسبه نرخ تورم خبر دارم، که با دستکاری سال پایه و بیرون بردن برخی از اقلام از سبد محاسبه آن را دستکاری میکنید. فقط امسال در عجب هستم که چطور با رشد 100 تا 300 درصدی همه اقلام مصرفی و غیر مصرفی، تورم را 21 درصد حساب کرده اید.
  • ali FR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    61 1
    مردم؟؟؟ اون دیگه کیه؟!!
  • مرتضي IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    70 2
    سلام آره شما راست ميگي براي اينكه ماهي 50 ميليون حقوق ميگيري اما ما مرم متوسط و ضعيف 500 هزار تومان آره راست ميگي:وسیله اندازه گیری تورم احساس مردم نیست!!!!!!!!!!! پول تو جيبشون هستش گوجه كيلوي 3000هزار تومن هستش
  • نعمت IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    56 2
    اگر راست می گویید چرا نرخ نورم و بیکاری را سر موقع اعلام نمی کنید و همیشه با فشار رسانه ها و افکار عمومی اعلام می شود ، من مطمئنم با مسئله سیاسی برخورد می کنید وگرنه نرخ تورم بالاتر از این حرفهاست و گرانی مختص به تهران هم نیست من به فامیلها در شهرستانها نیز که تماس می گیرم نرخها آنجا هم بالاست و لا اقل تورم بالای 40% است .
  • بدون نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    54 3
    اگر آخر هر ما تغييرات قيمت اجناس و خدمات را به يك بچه دبستاني بدهيم نرخ تورم را دقيقتر محاسبه مي كند .
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    35 1
    البته جتاب مقتدایی صددرصد می دونن که مردم با بالا رفتن تورم یه کم احساس بدی می کنند و حس مردمم همیشه اشتباه نمیکنه!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    30 1
    همانطور كه گفتند وظيفه ايشان شاد كردن مردم است و انشار آمار در درجه دوم اهميت قرار دارد. اينقدر چيزهاي خوب هست واسه ايشون...
  • بر علیه گیدورا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    42 1
    خدار و شکر یه چند وفتی بود احساس میکردم متورم ام . از این که منو از نگرانی در آوردید مچکرم
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    35 2
    لطفا با افراد آگاه و مطلع مصاحبه فرماييد
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    40 3
    آقا مردم رو چی حساب کردید، بالاخره بین این چند میلیون یه چند تایی!! هم با سواد و تحصیلکرده هست که با یک حساب سرانگشتی بگه تورم بالای 40% است. شما را ارجاع میدهم به صحبتهای مدیرعامل شرکت لبنیاتی پاک که قیمت شیر خام رو از پارسال تا حالا اعلام کرده ببینید تورمش فقط توی همین 6 ماه میشه چقدر!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    51 3
    اين جناب هر طور كه مي خواهند توجيه كنند چه در غير اينصورت اخراج مي شوند واقعيت آنست كه گوشت شده 22،23 هزار تومان مرغ 5هزار تومان شير 1000 تومان و .... اگر ايشان بيكار شوند و مجبور شوند كه خودشان خريد كنند آنوقت با جناب ايشان مصاحبه كنيد آيا باز هم ميگويند تورم 21.5 درصد است خدا به داد مردم برسد
    • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      12 2
      کاش شما هم یک کم حس داشتید که بعضی چیزها را احساس کنید. مشکل شما خونسردی و بی خبری شماست.
  • نوید NL ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    40 1
    یعنی فقط شما اقتصاددانی و بقیه حتی کارشناسان و اساتید اقتصادی هیچی نمیفهمن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نوید NL ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    12 3
    یعنی فقط شما اقتصاددانی و بقیه حتی کارشناسان و اساتید اقتصادی هیچی نمیفهمن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    39 2
    به خاطر حفظ میز و صندلی خودتون حاضرید روز روشن رو انکار کنید و بگید شبه!!میشه بفرمایید تورم رو چجوری باید نقطه ای نگاه نکنیم و محاسبه کنیم تا با حساب 21 درصد شما جور دربیاد؟!نکنه اینبار باید بیایم از سوپر سر کوچه شما خرید کنیم؟گوشت،شیر،لبنیات،حبوبات،روغن،برنج،نرخ کرایه های درون و برون شهری و......کدومش 21 درصد رشد داشته که شما میانگین گرفتید و عدد 21 رو به دست اوردید حداقل رشد قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از 25 درصد شروع و بعضا تا 200 درصد هم افزایش داشته است..شاید ما روش میانگین گرفتن رو بلد نیستیم یا شاید همونجور که دولت خدمتگزار تعریف "فرد شاغل"رو عوض کرد و امار بیکاری رو به نصف رسوند تعریف میانگین هم عوض شده باشه!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    43 2
    نتیجه گرانی تورم است؟!!! کدام عالمی این رو در دنیا قبول میکند، به نظر من که خجالت آور است!! یک سری اقدامات مانند انتشار بدون پشتوانه پول، سیاستهای انبساطی غلط، بنگاههای زود بازده، تزریق دلارهای نفتی تحت عناوین مختلف، بازی با نرخ دلار و سکه، کاهش ارزش پول ملی و غیره منجر به فربه شدن یا تورم(Inflation) میگردد که همین اقدامات باعث بالارفتن تقاضا ، باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی ، انرژی و غیره و نهایتا گرانی میشود. بنابراین برادر عزیز گرانی خود معلول است نه علت ، بروید ریشه یابی بکنید ببینید دلیل گرانی چیست؟؟ اقتصـــــــاد یک عـــــلم است، علم عرضه و تقاضا، علم دست پنهای آدام اسمیت، علم اقتصاد خرد و کلان، پس با این حرفهای بدون پشتوانه بیش از این مردم رنجدیده از گرانی را نرنجانید ....
    • شهاب IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      14 1
      دوست عزیزم. این چند خط فرمایشات شما به کل اون مصاحبه می ارزید.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    34 2
    آقا قبول که کارشناسان (دولتی)! باید نرخ تورم را اعلام کنند ولی این را هم قبول کنید که 21.5 درصد شاید نیمی از رقم واقعی است. اصلا با عقل جور در نمی آید که علاوه بر تورم 18، 19 درصدی که هر سال داشتیم حالا با وجود آزاد شدن قیمتها نرخ تورم به این میزان برسد. درست که مثلا یک کالای 100ریالی می شود 120ریال ولی وقتی در طول یک سال دو سه بار این اتفاق بیافتد شما وظیفه داری کل این افزایش قیمتها را در نظر بگیری! جناب مقتدایی قبول کن که ملت بیشتر از چیزی که شما فکر می کنید می فهمند.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    34 2
    این تورم و گرانی کمر شکن فقط احساس مردم نیست بلکه واقعیت است و مردم دارند گرانی ها میبیند و مجبور به هزینه های گزاف هستند. بعد شما دلیل و برهان می آورید که اینطور نیست؟
  • غلامی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    40 2
    رفتی گوجه بخری3500 گوجه سبز11000وهندوانه داخل سفید یکدونش 10000تومان و.....نه دیگه اینا گرانی وتورم نیستن
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    32 2
    اولاً 359 رقم كالا 340 تاش زياديه دوماً اگه تورم احساسي نيست پس لابد دستوريه؟!!!!
  • حامد IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    22 2
    وقتی در طول 6 ماه قیمت همه چی 2 یا چند برابر شده ؛ این 21٪ از کجا در میاد؟آخه شما مردم را چی فرض میکنید که این آمارو تحویلشون میدید؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    25 2
    آخش ! یعنی برنج 6000 تومانی شده 4000 تومان و ما اصلا خبر نداریم . یعنی ارزونی شده و ملت اشتباه میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    26 1
    خداوکیلی اگه انصاف دارین اینو پذارید تو نظرات. فقط یه مثال ساده میزنم آدامس موزی 200 تومانی یهو شد350 تومان- روغن کوچک سرخ کردنی بهار 2350 تومانی من دو روز پیش خریدم 2800 تومان . یکی جواب منو بده این چند درصد افزایش پیداکرده؟؟؟؟!!!!!!!! حالا اینا کوچکترین چیز هستن دیگه........
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    26 2
    اون شاخصها به درد خودتون میخوره. راستی خرید منزلتون رو کی براتون انجام میده؟ خودتان که مدیرید هیچ ولی فکر هم نمی کنم خانوادتون برای خرید مایحتاج بیرون بروند. خبر از قیمتها هم ندارید.! لااقل برای اینکه قیمتها دستتون بیاد از پشت میز بیایید بیرون و تورم 21 درصدی تون رو حس کنید.
  • کریمیان IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    29 1
    آقای محترم ! مردم فقط تورم را احساس نمی کنند! لمس می کنند ! درک می کنند ! با خون و دل و جان آنرا درک می کنند و در یک کلام با آن زندگی می کنند و با آن نفس می کشند ! مردم ما باهوش اند ، پس مردم را نادان فرض نکن آقا ! خدا به راه راست هدایتتان کند.
  • بن نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    22 1
    کار از این حرفها گذشته بیدار شین مردم دارن له میشن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    11 1
    یکی نی بگه مهندس گرام اگه اکثر قریب به اتفاق وسایل مورد نیاز مردم 100-150% افزایش قیمت داشته باشن اون وقت چجور تورم 21 درصد می شه؟؟!! با این احتساب سال های قبل تورم 0- بوده!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    11 1
    راست میگه بنده خدا. من که دیگه هیچ احساسی برام نمونده. دور از جونتون رو به موت شدم. بو حلوام فضا رو پر کرده.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    11 1
    اینکه سبد تورم را طوری انتخاب کنید که کالای ضروری مردم در آن نباشد بلکه کالای مورد نظر شما در آن باشد یعنی آمار سازی و عدد سازی! این را که همه دانشجویان سال دوم اقتصاد هم با آن اشنا هستند
  • علی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    10 1
    چند سال پیش در یک جلسه ای که برای خرید فتوکپی بود نماینده های ایرانی چند تولید کننده خارجی حضور داشتند در آن جلسه یکی از نمایندگان نموداری از یک روزنامه ژاپنی نشون داد که در آن کمپانی .. بیشترین فروش را در ژاپن داشت ! بعد از جلسه اطلاعات بیشتری رسید . داستان بدین صورت بود که آن روزنامه ژاپنی نمودارهای زیادی ارائه داده بود که فقط در یک مورد که در خصوص فتوکپی با سرعت 12 کپی در دقیقه بود و عملا کمپانی های دیگر در آن سرعت تولیدی نداشتند بیشترین فروش را در ژاپن داشت .یعنی ارائه اطلاعات درست بشکل غلط و بصورت عمدی
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    7 2
    آدم نخونه بهتره چون فشار خون آدم ميره بالا و با اين هزينه ها هم كه نميشه پايين آوردتش.
  • اسما عیلیان IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    6 1
    بهترین راه اثبات نرخ تورم این است که قیمت همان 359 قلم کالا وخد مات را در قالب جدول مناسب بادرج نرخ آن دراسفند سال 89 ونرخ آن دراسفند 90 ودرصد تغییر قید شود دراین صورت روشن خواهد بود که تورم چگونه محاسبه می شود که علی رغم گرانیها وافزایش هزینه ها آنهم از حداقل 25/ درصد تا بیش از 200/درصد چرا تورم 21.5/درصد است؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    16 1
    ما که آدم نیستیم. آقا خودش حقوق ملیونی میگیره . منم بودم همینو می گفتم
  • علی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    12 1
    به این آقا باید گفت یه نگاه به نظرات مردم بینداز همه نظرات مردم مخالفت حرفات بود یه نفر هم موافقت نبود یعنی نظرات شما برای این مردم ....
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    11 2
    این برادر مدیرکل ماشالله چه قیافه سیر و راضی و شادی دارند. خدا حفظشان کند.
  • نا شناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    14 1
    چقدر شما حسابتون درسته احتمالا" شما با دلار حقوق میگیرید وگرنه به ریال که تورم بالای 50% هستش راستی تا الان رفتی شخصا" چیزیو بخری یا همیشه برات خریدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام US ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    19 1
    بخند آقای مقتدایی ... شما نخندی لابد من کارگر با حقوق 300 تومانی باید بخندم ...
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    12 1
    اگه شاخص تورم ربطي به زندگي مستقيم مردم نداره پس لطف كن همان شاخص گراني را اعلام كن كه به 200 درصد هم براي اقلام اساسي رسيده است
  • احمد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    12 0
    اسامی اقلام سبد رااز کجا میشود بدست آورد؟ووزن هرکدام در اندازه گیری شاخصها را؟اینطوری میتوان میزان صداقت وانصاف آقایان را دید.
  • nader IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    باسلام اجناس روز بروز در حال گران شدن هستند و قدرت خرید مردم هم روز بروز در حال کم شدن، حالا اسم اینرا دوست دارید بذارید تورم ، گرانی یا هر اسم دیگری که دوست دارید بگذارید ولی نتیجش یکیه.
  • آمارگیر IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    1 0
    من به عنوان یه آمارگیر از شما مردم گله دارم که با مامورای آمار بانک مرکزی همکاری مناسب را ندارید و بعضا با آمار غلط دادن موجب انحراف ضرایب و سبد کالاها میشوید وقتی آمارگیرهای بانک برای پرسش درباره بودجه خانوار و پرسش درباره کالاهای مصرفیتون می ان لطفا همکاری کنید نذلرید مصداق ضرب المثل از ماست که بر ماستنشیم.مرسی