شرایط فعلی و آتی فرودگاه‌‌های کشور و امکانات پروازی و بهره‌گیری از فنون و تکنولوژی راداری و فرودگاهی محور گفت‌وگویی است که جام جم آنلاین با محمود رسولی‌‌نژاد مدیرعامل جدید شرکت تخصصی فرودگاه‌‌های کشور انجام داده‌است.

بخش هایی از این گفت و گو به شرح زیر است:

*شركت فرودگاه‌‌هاي كشور مالكيت 54 فرودگاه كشور را به عهده دارد كه در اين فرودگاه‌‌ها و دو فرودگاه‌ كيش و عسلويه خدمات ناوبري ارائه مي‌دهد. ما يك شركت اقتصادي هستيم كه از اعتبارات و بودجه عمومي دولت استفاده نمي‌كنيم، بنابراين در قالب درآمدهاي شركت براي عمران و تجهيز فرودگاه‌‌ها كمك مي‌كنيم.

*ما 54 فرودگاه‌ در كشور داريم كه از اين ميان سه فرودگاه (حضرت امام، مشهد و مهرآباد) به لحاظ اقتصادي كاملا به صرفه هستند. سه فرودگاه ديگر هم تا شش ماه آينده به رقم سر به سري خواهند رسيد (اصفهان، شيراز و تبريز) در حالي كه اختلاف بين درآمد و هزينه در بعضي فرودگاه‌ها كه وضع اقتصادي مناسبي ندارند، يك به 40 است. در عين حال در برخي فرودگاه‌‌هاي كشور پروازها ثابت و منظم نيست به طوري كه بعضا ديده مي‌شود هر وقت مي‌خواهند پرواز مي‌گذارند يا هر وقت نخواستند قطع مي‌كنند. اين نكته ايده‌آل نيست و فرودگاه‌ را با مشكل مواجه مي‌كند. وقتي مسافر نباشد طبيعي است كه پرواز براي ايرلاين‌ها سود ندارد.
 

*ايرلاين‌ها همه‌ جا كه نبايد به خاطر سود بروند. اينها تا بندرعباس با 100 هزارتومان مي‌روند و تا دبي با 220 هزار تومان. در حالي كه اختلاف مسير فقط 20 دقيقه است. وقتي آنجا را به آنها مي‌دهند بايد چند منطقه محروم كشور را هم پوشش دهند. همه ‌جا كه بحث سودآوري مطرح نيست. هر پرواز خارجي كه به يك ايرلاين اختصاص مي‌يابد يك امتياز براي آن ايرلاين به شمار مي‌رود، چون بليتش را به دلار مي‌فروشد.
*فرودگاه بم كه ساخته شد  هيچ مزيت اقتصادي نداشت اما وقتي زلزله آمد هر روز 50 پرواز در آن انجام مي‌شد. جان 60 هزار نفر از مردم بم را نجات داد زيرا مصدومان در آن حادثه با هواپيما جابه‌جا مي‌شدند. و اگر فرودگاه بم نبود امكان كمك‌رساني نبود. حال با اين ديدگاه اگر نگاه كنيم كه چرا فرودگاه ساخته شده يا مي‌شود، استدلال مناسبي نيست.
*تا سال گذشته پنج درصد درآمد بليت را به ما مي‌دادند، اما طبق مصوبه پايان سال 90، پنج هزار تومان از پروازهاي داخلي و 25 هزار تومان از پروازهاي خارجي به شركت فرودگاه‌ها داده مي‌شود.

*طبق ماده 166 قانون برنامه پنجم دولت مكلف به آزادسازي نرخ بليت هواپيما است. يكي از گام‌هاي خوبي كه در اين زمينه برداشته خواهد شد، رتبه‌بندي شركت‌هاي هواپيمايي است. براين اساس، شركت‌هاي هوايي پنج ستاره تا بي‌ستاره رتبه‌بندي مي‌شود و شركت‌هاي پنج ستاره بليت خود را به هر قيمتي كه خواستند مي‌توانند بفروشند. چهار ستاره‌ها تا دو برابر قيمت مصوب، دو ستاره‌ها برابر نرخ مصوب، يك ستاره التيماتوم مي‌گيرد و بي‌ستاره‌ها نيز كم‌كم تغيير مي‌كنند و تغيير وضعيت مي‌يابند. در اين زمينه تا يك ماه آينده سازمان هواپيمايي كشوري برنامه‌هايش را اعلام خواهد كرد. اين رويكرد به شركت‌هايي كه سرويس خوب ارائه مي‌دهند انگيزه مي‌دهد كه بتوانند بليت را تا دو برابر نرخ مصوب بفروشند. اين مجوز قانون است، اما هنوز در مراحل مطالعاتي طرح هستيم.

*خصوصي‌سازي در ايران به اين زودي جواب نمي‌دهد. البته چند متقاضي داشتيم كه خواهان خريداري سهام فرودگاه‌هاي نوشهر و رامسر بودند. اما وقتي به ضريب هزينه درآمدي كه عرض كردم مي‌رسند و منافعي را نمي‌بينند، عقب مي‌كشند. تنها فرودگاهي كه الان توسط بخش خصوصي در كشور ساخته مي‌شود فرودگاه منطقه قم است كه اميدواريم تجربه خوبي براي آغاز اين حركت شود. بقيه فرودگاه‌ها يا متعلق به شركت فرودگاه‌هاي كشور است يا متعلق به نفت و ساير ارگان‌ها مثل پست و كشاورزي يا متعلق به عمران منطقه هستند مثل كيش و قشم.

 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =