اولاند امید دارد با مشاوران آمریکایی کمپین تبلیغاتی خود پاسخ مناسبی به حمله های سارکوزی در مناظره داشته باشد.

زهرا خدایی


سرانجام یکی از بزرگترین انتخابات اروپا در سال 2012 برگزار شد و طبق پیش بینی های قبلی فرانسوا اولاند با کسب 28،63% برندۀ دور اول انتخابات اعلام شد. نکتۀ قابل توجه در این انتخابات صعود ماری پولن 43 ساله نامزد جناح راست افراطی به جایگاه سوم بود. لوپن که تا ماههای قبل از انتخابات به دلایل قانونی هنوز کاندیداتوری اش محرز نشده بود، توانست در مدت زمان کوتاهی 18،2% از آراء فرانسویها را به خود اختصاص دهد. بسیاری از ناظران دلیل صعود ماری لوپن را تشدید بحران اقتصادی، نابهنجاریهای اجتماعی متعاقب آن و برنامه های ریاضتی اتحادیه اروپا در منطقه یورو می دانند. به نظر می رسد دختر فاصلۀ چندانی برای رسیدن به موقعیت پدر در سال 1995 نداشت اگر تلاش بیشتری برای صعود از خود نشان می داد.  نکتۀ قابل توجه دیگر این بود که به رغم اعلام برخی از رسانه های فرانسوی در خصوص مشارکت ضعیف رأی دهندگان، تلویویزیون های فرانسوی از حضور 80 درصدی آنان در پای صندوق های رأی خبر دادند.
سارکوزی که در طول این مدت معتقد بود که قطعاً در دور اول انتخابات پیروز خواهد بود، بعد از اعلام نتایج شوکه شده و آن را غیرمنتظره خواند. واکنشی که برای فرانسویها کمی عجیب نمود. سارکوزی زیرکانه با ابراز تعجب نسبت به صعود چند پله ای راست های افراطی می گوید که نگرانی مردم از وضعیت موجود را درک می کند و همۀ تلاش خود را برای بهبود وضعیت فرانسه صورت خواهد داد. اما پرواضح است که این وعده ها، برای جلب آراء طرفداران حزبی است که اندکی خود را به جناح سارکوزی نزدیک می بینند.
حال همه چشمها به دور دوم انتخابات دوخته شده. سارکوزی خواهان برگزاری سه مناظرۀ تلویزیونی است و یقین دارد که در آنها اولاند کم حرف را به زمین خواهد زد. او پیشتر نیز اعلام کرده بود که درمناظره ها با برنامه ها و پروژه هایش، شکست سختی به اولاند خواهد داد. اولاند به گفتۀ خودش هنوز سی دی هایی که مشاورانش از مناظرۀ قبلی سارکوزی در اختیارش قرار داده اند را ندیده اما در کمال خونسردی با این مسئله برخورد می کند.
اولاند، همسر سابق خانم رویال(نامزد سارکوزی در دور قبلی انتخابات) در خصوص مناظرۀ قبلی می گوید: "در آن مناظره ها سارکوزی می دانست که برندۀ انتخابات و لذا رویال باید به او حمله می کرد، هرچند خانم رویال نیز در این کارزار بد ظاهر نشد." اما به نظر می رسد این بار معادله عوض شده و سارکوزی باید به اولاند حمله کند چرا که اوست که در موقعیت ضعیف تری نسبت به رقیب قرار دارد.
اما به نظر می رسد برای فرانسویها دیگر این حواشی اهمیت چندان نداشته باشد. فرانسویها از جنجال و هیاهوی 5 سال ریاست جمهوری سارکوزی به تنگ آمده اند و از این رو رییس جمهوری را می پسندند که بیشتر به بهبود وضعیت اقتصادی مردم بینیدشد و کم حاشیه تر باشد. این در حالی است که سارکوزی در سالهای اول ریاست جمهوری به دلیل حاشیه فراوان در حوزۀ زندگی خصوصی به "آقای بلینگ بلینگ" (جنجالی) مشهور شده بود.
گویی تاریخ دوباره تاریخ تکرار می شود. در سال 1981، فرانسوی های خسته از بحران اقتصادی و مدیریت راستی ها به میتران، نامزد سوسیالیستی روی آوردند که با کمونیست ها ائتلاف کرد و با 14 سال زمامداری خود بر فرانسه، طولانی ترین دورۀ ریاست جمهوری را به نام سوسیالیست ها در تاریخ فرانسه رقم زد. اولاند امید دارد با مشاوران آمریکایی کمپین تبلیغاتی خود پاسخ مناسبی به حمله های سارکوزی در مناظره داشته باشد. از سویی اعلام حمایت نامزدهای خارج شده از اردوگاه  اولاند و سارکوزی نیز در تعیین سرنوشت این دو رقیب بسیار حائز اهمیت است.
49263
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =