ایسنا نوشت:

کمیته ساماندهی صنوف، خانه سینما و بررسی وضعیت سینمای کشور از مهمترین مباحث مطرح شده در برنامه‌ «هفت» جمعه شب اول اردیبهشت ماه بود.
 
در ابتدای این برنامه در ارتباط تلفنی با پژمان لشگری‌پور‌ـ معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی ـ توضیحاتی در خصوص نخستین جشنواره مستقل فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی که در 11 اردیبهشت در سینما فرهنگ برگزار می‌شود، ارائه شد.
وی همچنین در خصوص تغییر ساختار بنیاد سینمایی فارابی گفت: «ادغام سازمان‌ها در سازمان‌های هم‌عرض صورت می‌گیرد و بنیاد سینمایی فارابی با توجه به اینکه وابسته به سازمان سینمایی است نمی‌تواند در آن ادغام شود.»
 
لشگری‌پور ادامه داد: «بعد از مطرح شدن تشکیل سازمان سینمایی بحث تغییرات مطرح بود که این نیاز به کارشناسی دارد و باید توجه داشت تعطیلی فارابی با توجه به این که یک شرکت مادر تخصصی است قطعا به نفع سینمای کشور نخواهد بود.»
 
در ادامه با حضور مسعود اطیابی رییس انجمن مدیران تولید سینمای ایران و عضو کمیته ساماندهی صنوف در خصوص این کمیته مطالبی مطرح شد.
 
این کارگردان در پاسخ به جیرانی در خصوص بازگشت خانه سینما چنین موضوعی را محتمل دانست و گفت: «شخص وزیر و آقای شمقدری یکی از راه‌هایی که به کمیته اعلام کرده‌اند همین بازگشت به خانه سینما است و خواسته‌اند اگر در کمیته به این موضوع رسیدیم مورد بررسی قرار گیرد.»
 
وی افزود: «تخلفات خانه سینما در طول سال می‌توانست با گذشت حل شود. اما تخلفاتی که در خصوص آیین‌نامه صورت گرفت قابل گذشت نبود و باید مجوزش باطل می‌شد و ثبت در موسسات غیر تجاری از اشتباهات بزرگ خانه سینما بود.»
 
در ادامه همایون اسعدیان رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در ارتباط تلفنی در واکنش به سخنان اطیابی مبنی بر انحلال خانه سینما گفت: «خانه سینما تا این لحظه منحل نشده و تعطیل موقت است که آن هم به تدبیر هیئت مدیره برای عدم به وجود آمدن تشنج بوده است.»
 
اطیابی پاسخ داد: «درست است خانه سینما را مجمع عمومی آن باید منحل کند، اما تخلفی پیش بیاید مجوز فعالیت از سوی ارشاد لغو می‌شود.»
 
اسعدیان گفت: «معاونت سینمایی شکایتی را در خصوص اساسنامه در قوه قضاییه مطرح کرده بود اما دوستان به این نتیجه رسیدند که حتی اگر در آن دادگاه موفق شوند نهایتا اساسنامه به شکل قبل برمی‌گردد و به اهدافشان نمی‌رسند که بنابراین تصمیم گرفتند قبل از دادگاه کل خانه سینما را به هوا ببرند تا دیگر به شکل قبل هم برنگردد.»
 
اطیابی تاکید کرد: «پافشاری به اجرای اساسنامه مشکل‌دار باعث دستور لغو مجوز شد.»
 
اسعدیان با طرح این پرسش که چرا دوستان منتظر تشکیل دادگاه نشدند گفت: «ای کاش آقای زندباف به عنوان رییس این کمیته اینجا بودند و مستقیم با ایشان صحبت می‌کردیم ایشان از همان ابتدا اعلام کردند اگر صنوف سینمایی با من همکاری نکنند استعفا می‌دهم. الان هم 21 صنف همکاری نمی‌کنند و 2500 نفر اعلام می‌کنند شما را قبول نداریم. اما باز به کارتان ادامه می‌دهید و این 9 صنف دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند.»
 
بهزاد ابتهاج مشاور حقوقی سازمان سینمایی هم در ارتباط تلفنی وارد این بحث شد و توضیحاتی در خصوص قانونی بودن تعطیلی خانه سینما ارائه کرد.
 
اسعدیان اظهار کرد: «نهادی که 18 سال ردیف بودجه داشته و بخشی از آن هم در دولت نهم پرداخت می‌شده است چطور همه یک دفعه یک شبه متوجه می‌شوند که همه چیز غیرقانونی بوده و دیگران متوجه این خطا نشده بودند و این دوستان شده‌اند.»
 
ابتهاج پاسخ داد: «ردیف‌های بودجه هیچکدام دلیلی بر قانونی بودن یک موسسه نیست و آن موسسه باید مراحل قانونی را طی کند.»
 
اطیابی هم اظهار کرد: «اینگونه که آقای اسعدیان می‌گویند نیست و 21 صنف مخالف ما نیستند.»

وی همچنین در پاسخ به سئوال جیرانی در خصوص تشکیل صنوف قانونی توسط کمیته ساماندهی و اینکه اگر سینماگران در آن مشارکت نداشته باشند گفت: «با ظرفیت مشخصی می‌توان تشکیل صنف داد و قانون بحثی در خصوص فراگیر بودن آن مطرح نکرده است. تنها فراگیر بودن ایده‌آل است و قانون گفته هر کس نخواهد می‌تواند عضو نشود.»
 
وی افزود: «شورای ساماندهی دولتی است و هدف آن نظام‌مند کردن صنوف سینمایی و کمک در قانونی شدن صنوف است. همچنین صیانت از امنیت شغلی و بهبود معیشت شغلی اعضا و این کمیته جایگزین و موازی صنف نیست.»
 
اطیابی خاطرنشان کرد: «ما به عنوان یک شورای دولتی خواهان این هستیم اصناف سینمایی قانونی شوند تا بتوان حقوق اعضا از طریق دولت پیگیری شود.»
 
وی با بیان اینکه ما مجبوریم در یک زمان مشخص اصنافی که سینما به آن نیازمند است تشکیل دهیم گفت: «در حال حاضر هم صنوف جدید از جمله دستیاران کارگردان تقاضای تشکیل صنف را داده‌اند که فعلا دست نگاه داشته‌ایم. فیلمنامه نویسان هم آمده‌اند و در حال مذاکره هستیم.»
 
اطیابی تاکید کرد: «کمیته ساماندهی در حال حاضر مشغول بررسی صنوفی است که تشکیلشان برای سینمای ایران لازم است. آقای شمقدری هم پیشنهاد داده اگر خانه سینما احیا نشود تشکل‌ها به شکل قانونی جایی برای فعالیت داشته باشند و تشکیل جایی به نام کانون تشکل‌های صنفی در دست پیگیری است.»
 
در ادامه این برنامه پس از گفت‌و‌گو با محمد متوسلانی درباره فعالیت‌های سینمایی‌اش، مهدی صباغزاده و علی شاه‌حاتمی با حضور در استودیوی برنامه هفت در خصوص وضعیت سینمای کشور اظهار نظر پرداخت.
 
شاه‌حاتمی ابراز عقیده کرد: «مدیران فعلی سینما آدم‌های خوبی هستند، اما مدیریت بلد نیستند. من سال‌ها در حال تلاش هستم تا واسطه‌ای بین سینمای ایران و خارج پیدا کنم و دوسال پیش نماینده بزرگترین پخش‌کننده دنیا را به ایران دعوت کردم و تفاهم‌نامه امضا کردیم تا شرایط سینما را از این چیزی که هست نجات دهیم و فیلم بین‌المللی بسازیم اما هیچ کس کمک نمی‌کند.»
 
صباغ‌زاده اظهار کرد: «مشکلات فقط به مدیر برنمی‌گردد او باید چه کار می‌کرده است. به اندازه کافی پروانه ساخت داده شده و ادم‌های زیادی وارد سینما شده‌اند و این زیاد وارد شدن مشکلاتی به وجود آورده است.»
 
او تاکید کرد: «وقتی ما قانونمند به مشکلات سینما برخورد نکنیم با مشکل همراه می‌شویم.»
 
شاه‌حاتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما برنامه‌ریزی درستی نداریم اظهار کرد: «فضا به شدت سیاسی شده و متاسفانه مدیریت فرهنگی کشور یا سیاسی و یا اطلاعاتی شده است. وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم فیلم دست دولت باشد بهتر است یا دست بخش خصوصی. اما مدیر باید فضایی را برای بخش خصوصی به وجود آورد و انتظار تولید کار خوب داشته باشد.»
 
صباغ‌زاده در ادامه با طرح این سئوال که ما باید چه کار کنیم که سینما به رشد و شکوفایی بیشتری برسد خاطرنشان کرد: «ما فیلمسازان خوبی را به عرصه سینما معرفی کرده‌ایم، اما متاسفانه همه دنبال منافع شخصی هستند در حالی که باید همه به دنبال منافع سینما باشند.»
 
در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو شاه حاتمی بار دیگر بر لزوم باز شدن درهای جهانی برای سینمای ایران تاکید کرد و گفت: «سینما تنها در تهران نباید اکرانش معنی داشته باشد.»
 

 صباغ‌زاده پاسخ داد: «فیلم خوب مرز نمی‌شناسد مانند «جدایی نادر از سیمین» که اکران موفق جهانی داشت.»

 
در ادامه بحث به خانه سینما رسید و شاه حاتمی اظهار داشت: «من با بستن خانه سینما موافق نبودم و نیستم و معتقدم یک دعوای فردی، جمعی شد و در مملکتی که داعیه فرهنگی دارد نباید این اتفاق بیفتد.»
 
وی افزود: «به هر حال مدیران سینمایی با خود یک تفکر سیاسی دارند و همیشه وضعیت به همین روال خواهد بود مگر اینکه سینما تشکلی مستقل از دولت باشد.»
 
علی معلم به صورت تلفنی به این بحث اضافه شد و با بیان اینکه تصدی گر دولت باید در تولید کنار برود اظهار کرد: «ما در حال حاضر نیاز به یک همگرایی داریم که باید با حضور افراد فعال سینما انجام شود. مدیریت سینما باید یک مدیریت متمرکز و آشنا به حرفه، افراد و صنوف باشد.»
 
شاه‌حاتمی هم اظهار کرد: «سینما باید مستقل عمل کند تا از این شرایط نجات پیدا کند. در واقع استقلال در سینما با اعتمادسازی به وجود می‌آید.»
 
وی افزود: «در این مملکت باید برای هنرمند ارزش قائل شد و 300 هزار تومان عیدی دادن ارزش قائل شدن نیست و باید به هنرمندان احترام گذاشت چرا که افتخارات بعد از انقلاب توسط هنرمندان به وجود آمده است.»
 
صباغ‌زاده هم در پایان این برنامه بر وحدت میان سینماگران تاکید کرد و گفت: «بیایید در کنار هم اختلافات و مشکلات را کنار بگذاریم.»
 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =