۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵

شرق نوشت:

طي روز‌هاي اخير خبر خريد يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي pap -شركت‌هاي انتقال داده‌ها- توسط ايرانسل با پيشنهاد رقمي حدود 150ميلياردتومان و ادغام آنها با يكديگر از گوشه و كنار به گوش مي‌رسد؛ خبري كه هنوز صحت و سقم آن از سوي هر دو شركت نه تاييد شده و نه تكذيب. بر اساس گزارش تلنا فعالان بازار، رخ دادن اين اتفاق به اصطلاح «ادغام» را از چند منظر مشتري (به عنوان برنده نهايي)، اپراتور زرد (كه روزبه‌روز بر قدرت و نفوذ آن در بازار تلفن همراه افزوده مي‌شود)، شركت‌هاي pap باقي‌مانده (كه تاكنون از قدرت چانه‌زني بالايي برخوردار نبودند و با بروز اين اتفاق نيز ضعيف‌تر از قبل مي‌شوند)، مخابرات ايران (بخشي از بدنه دولت كه بعد از جدا شدن هنوز هم از قدرت دولتي برخوردار است و بايد با رقيبي تازه دست و پنجه نرم كند) و در آخر سازمان تنظيم مقررات (به عنوان ارايه‌دهنده مجوز به شركت‌هاي PAP و نظارت روي عملكرد آنها) مورد نقد و بررسي قرار داده‌اند.

 با تجربه‌اي كه از نيمه دوم سال 85 با ورود ايرانسل به بازار مخابرات كشور داريم، مي‌توان گفت كه خريد يك شركت ارايه‌دهنده اينترنت‌پرسرعت توسط دومين اپراتور تلفن همراه با حدود 18ميليون مشترك فعال به نفع كاربر نهايي است چرا كه كيفيت افزايش‌يافته قيمت‌ها به دليل ايجاد فضاي رقابت بين مخابرات ايران و همراه اول با ايرانسل منطقي‌ شده و اتفاقي كه حدود شش سال پيش تاكنون در حوزه تلفن همراه افتاد در حوزه اي‌دي‌اس‌ال نيز تكرار مي‌شود. و با گسترش بازار رقابت ميان مخابرات به عنوان يكي از مدعيان بازار اينترنت پرسرعت بعد از خصوصي‌سازي و 10 شركت PAP باقي‌مانده بعد از اين انتقال از يك سو و قدرت چانه‌زني بالاي ايرانسل و امكان فروش محصولات به صورت پكيج و باندل كردن آن توسط ايرانسل از سوي ديگر مي‌توان اميدوار بود که كاربران اينترنت پرسرعت بعد از سال‌ها به نوايي برسند.

گسترش فعاليت ايرانسل به عنوان يك اپراتور به دليل داشتن وايمكس، GPRS، MMS و خدمات ارتباطي و... امكان ايجاد انحصار بخش بزرگي از بازار ارتباطي كشور را براي اپراتور زرد فراهم كرده تا آنجا كه مي‌توان گفت در آينده پس‌لرزه‌هايي كه در گذشته باعث افت و خيز شركت‌هاي ندا مي‌شد و همگي ناشي از محدوديت‌هاي اعمالي از سوي مخابرات ايران بود ديگر اثري ندارد. از سوي ديگر مخابرات به دليل انحصار سيم مسي در مقابل بزرگ‌ترين رقيب خود قرار مي‌گيرد و اين براي مخابرات حكم تيغ دولبه را دارد و فرصتي با دو رويكرد را به آن مي‌دهد. يكي آنكه ورود ايرانسل به بازار ای‌دی‌اس‌ال اين توان را به مخابرات مي‌دهد تا با انحصارش (سيم مسي) رقيب را در بازار محدود كرده و همچنان ترك‌تازي كند يا آنكه توان مضاعفي را كه بايد صرف سرمايه‌گذاري، افزايش خدمات، كيفيت و... كند صرف رقابت با اپراتوري كند كه به لحاظ ساختار بسيار قوي‌تر و بزرگ‌تر از شركت‌هاي نداست و مخابرات براي مبارزه با آن توان بيشتري نياز دارد؛ تواني كه در حال حاضر بايد صرف حفظ بازار و مشتري‌مداري كند.
بخش خصوصي بر سر دوراهي
در اين ميان بزرگ‌ترين بخشي كه آسيب مي‌بيند و بايد بيش از هر چيز نگران آن باشيم بخش خصوصي يا همان شركت‌هاي pap هستند كه سال‌هاست در اين حوزه فعاليت كرده و با مشقات زيادي امروز تبديل به شركت‌هاي بزرگي شده‌اند؛ 11‌شركتي كه با وجود مشكلات فراوان تاكنون توان مذاكره با مخابرات ايران را نداشتند و با اين اتفاق نيز نسبت به ايرانسل چه به لحاظ برند و چه به لحاظ سرمايه توان خود را از دست داده يا مجبور به همكاري با مخابرات مي‌شوند يا با يكديگر جوينت مي‌شوند كه نتيجه آن ضعيف‌تر شدن بخش خصوصي در بازار است كه با رويكرد‌هاي اصل 44 قانون اساسي همخواني ندارد. در همين حال به گفته مدير يكي از شركت‌هاي انتقال داده در صورت خريد شركت ارايه‌دهنده اينترنت پرسرعت توسط ايرانسل اختلاف شركت‌هاي PAP با مخابرات ايران بر سر نگاه قيم‌مابانه و اخيرا رقابت‌جويانه مخابرات ايران حل مي‌شود. حسن شانه‌ساززاده در اين‌باره بيان مي‌كند حضور برند و رقيب قدرتمندي مانند ايرانسل در بازار اينترنت پرسرعت، بسياري از موانع و محدوديت‌هايي كه مخابرات ايران بعد از خصوصي‌سازي و به بهانه رقابت با شركت‌هاي PAP به وجود آورده بود از بين مي‌رود.

به گفته او علاوه بر تسهيل شدن شرايط مانند نحوه دسترسي و كوتاه شدن زمان رانژه كردن خطوط براي شركت‌هاي ندا، يكي از اتفاقات مهمي كه با اين تلفيق مي‌افتد، حذف شركت‌هايي است كه دلالي مي‌كنند. وي ادامه مي‌دهد: خريد شركت PAP از سوي ايرانسل تنها يك شايعه است چرا كه سرمايه‌گذاري 150ميليارد توماني از سوي ايرانسل كه نيازي به برند، نرم‌افزار و سخت‌افزار ندارد، سرمايه‌گذاري بيهوده‌اي است چرا كه اپراتور دوم تلفن همراه مي‌تواند با خريد اوراق مشاركت سالانه 30 ميليارد تومان سود به دست آورد درحالي كه سود هيچيك از شركت‌هاي ندا در سال به اين رقم نمي‌رسد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    57 0
    امیدواریم به نفع کاربران اینترنت تموم بشه.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    45 5
    مردم کم از وایمکس ایرانسل کشیدن وخیلی راضی بودن که حالا بهش مجوز ای دس اس ال دادن.
  • ف.ح IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    44 1
    ایرانسل کم فروش ترین شرکت تو زمینه اینترنت! پارسال با کلی منت یک گیگ ترافیک عیدی میداد امسال اونم نداده ! ساعات رایگان دانلود هم که نداره ! ضریب اشتراکشم که یک به هشته !!! یعنی انتخابش اشتباه بزر گیه !!!
    • بهزاد IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      3 30
      عزیز دلم امسال هم که ترافیک عیدو داد.حتما شما متوجه نشدی.
    • ف.ح IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      11 0
      نخیر . اینطور نبود . حداقل برای من اینطور نبود همین 3 گیگ تو حساب کاربریم بود. موضوع اینکه وقتی میخواد اقدام به سرویس دهی ای دی اس ال کنه , باید حداقل همون خدماتی که شرکتای دیگه میدن,ارائه بده!وگرنه اگه بخواد رویه ی وایمکس و پیش بگیره به جایی نمی رسه ! همین وایمکس و به ناچار و موقعی که ای دی اس ال برای خطوط فیبر نوری سرویسی نبود,تهیه شده. شاتل فقط 3 گیگ ترافیک عیدیش بود . یا همین مبین نت که وایمکس داره,ساعت دانلود رایگان داره و ضریب اشتراکش یک به چهاره ...
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    18 0
    خدا کنه متاسفانه این انحصار مشکل زا شده. من مدتها خواستار اینترنت بودم اما خطم فیبر نوری بود و مخابرات اصرار داشت که تنها در یک صورت خط مسی میدیم که از خود مخابرات اینترنت بگیرید . خب این یعنی دیکتاتوری کامل. بنده که با هزار دردسر و اوردن سه نسخه نامه از دانشگاه تونستم از مخابرات 512 بگیرم که الان که وصل شده می بینم به اندازه یک سوم اینترنت شرکتهای خصوصی سرعت نداره. واقعا افتضاحه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    33 3
    اشتراک 1 به 8 در کل اپراتور های ایران وجود داره. اما بقیه یواشکی اعلام میکنند که کاربرا در جهالت بمونن. وایمکس هم در ایران پدیده ای انقلابی بود. اگر ایرانسل همین سرویس به درد نخور رو نداده بود ، الان کلا وایمکس در ایران نبود! همونطور که از سال 94 (میلادی) تا سال 2006 حتی mms , gprs در ایران وجود نداشت!! "همراه اول" بزرگترین ......... حتی از ایران خودرو بزرگتر! من قصد حمایت از ایرانسل رو ندارم و فقط و فقط به حق مشتری نگاه میکنم. باید به کاربران احترام گذاشته بشه و شرکت ایرانسل با همه ی بدیاش از همه ی شرکت های ایرانی پیشگام تر بوده... خودتون یه نگاه به خدمات و تاریخ ایران در 10 سال گذشته بندازید... اگه ایرانسل نبود ، همراه اول سیم کارتاشو دونه ای 1 میلیون تومان به مردم میفروخت...
    • ف.ح IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      10 1
      درسته با مقایسه با اپراتور های داخلی پیشگام بوده ! ولی وقتی با اپراتور های کشور دیگه مقایسه می کنی,می بینی که چقدر کم فروش ترو پول بگیر ترن ! مثلا ترکسل ترکیه و با ایرانسل ما قابل مقایسه نیست ... همون هزینه رو ما اینجا میدیم ولی خدماتی و که باید بگیریم ,نمیگیریم .
    • Navid IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
      4 0
      صد در صد با "بدون نام" موافقم. اگه ايرانسل نبود ماها هنوز خواب خيلي از اين خدمات نميديديم كه همراه اول از سر ناچاري تن به ارائه اونا داده . البته انتقاد به وايمكسش وارده اما اصل اين قضيه كه ايرانسل انقلابي توي بخش موبايل ايران ايجاد كرد رو زير سوال نميبره .
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    16 3
    من تو این چند سال از همه شرکت ها اینترنت گرفتم بدون هیچ گونه طرفداری خاصی می گویم یعنی حتی اگر امروز هم سرعت اینترنتم پایین بیاید ماه بعدش قرارداد نمی بندم تنها از شرکت پارس انلاین راضی هستم به همه دوستان و اشنایان هم توصیه کرده ام بخاطر صرفه جویی در وقتشان و هزینه از این شرکت خرید کنند مثلا 128 رو سه ماه 27500 تومان می دهد هر روز شب تا صبح هم می توانید 2 گیگ رایگان دانلود کنید فکر نکنم ایرانسل با این خسیس بازی هاش بتواند رقابت کند!!!
  • زمان IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    14 3
    من از شاتل استفاده می کنم و خیلی راضیم، از 7 صبح تا 1 شب سرعت را تا 2 مگ باز میکنه و شب تا صبح هم مجانیه
  • احمد US ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 0
    فقط پیشگامان، گسترده ترین اپراتور adsl که تمام ایران رو پوشش میده. یعنی تمام استانها. بی سر و صدا هم هست. ضمنا یزدی ها آدمای خوبی هستند
  • binam IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    3 2
    فقط پارس آنلاین
  • سجاد IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    2 0
    من چهار ساله از پارس آنلاین ای دی اس ال دارم دو سال اول سرعت دانلود شبها بالا بود ولی بعد از مدتی شبها هنگام دانلود رایگان که میشه سرعت اینترنت به شدت افت میکنه حتی سرعت دانلود به پنج یا شش کیلوبایت در ثانیه میرسه در پشتیبانی هم کسی پاسخگو نیست. امیدوارم با وارد شدن ایرانسل قیمت خدمات اینترنتی ای دی اس ال مانند کاهش قیمت در بازار سیم کارت، کاهش پیدا کنه.
  • یک شهرستانی IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    4 0
    * ما شهرستانی ها امیدواریم که این وصلت ختم به خیر شود و نتیجه آن عروج از اینترنت ذغالی باشد. حداقل در حد افغانستان یا عراق. * معنی ذغال و گرانی اش را بچه های شهرستان می فهمند. * رتبه 162 در سرعت اینترنت دنیا باعث خجالته. * صرف هزینه هایی چون وقت گرانبها و سرمایه از مشکلاتی هست که برای استفاده کنندگان اینترنت در شهرستان وجود داره.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
    0 1
    مبین نت هم خوبه
  • mahdi IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    0 0
    شرکت شاتل رو میخواهد بخره