۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱

هادی معیری نژاد- در حالی که تاثیر تورم بر بخش سلامت نگرانی های بسیاری به همراه آورده است اظهارات ضد و نقیض باعث شده است که چهره بهداشت و درمان در سال 91 همچنان مبهم باقی بماند.

به نوشته روزنامه شرق ،مشکلات افزایش تعرفه‌های درمانی سال 90 به سال 91 نیز سرایت کرده است. سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته در حالی پیشنهاد افزایش 30‌درصدی تعرفه‌های درمانی در سال 91 را به دولت ارایه داد که پیش از این وزیر بهداشت و معاونان او خبر از احتمال افزایش 15 تا 25‌درصدی داده بودند.
وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در غیاب ضلع سوم مثلث تعیین تعرفه‌های درمانی یعنی «شورای‌عالی بیمه» موظف به تعیین تعرفه‌های درمانی بخش دولتی و خصوصی هستند، اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش تورم موجود در جامعه در سال 90 تناقض میان میزان نظرات این سه نهاد درباره افزایش تعرفه‌ها را بیش از پیش نشان داد. تبعات این تناقض‌گویی از سوی متولیان اعلام تعرفه‌های درمانی در سال 90 منجر به اعلام تعرفه‌های غیرواقعی، افزایش دلبخواه نرخ ویزیت و درمان در بخش خصوصی و مطب پزشکان، شانه خالی کردن سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت حق بیمه مراکز درمانی و در مجموع افزایش سرسام‌آور هزینه‌های درمانی مردم شده است.
با این حال به نظر می‌آید تاخیر دولت در اعلام تعرفه‌های درمانی و غیرواقعی بودن میزان افزایش تعرفه‌ها با توجه به میانگین افزایش تورم در جامعه، باعث سرایت مشکلات افزایش تعرفه‌های درمانی سال 90 به 91 شود.
این در حالی است که از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی خبر می‌رسد تاخیر در اعلام تعرفه‌های درمانی منجر به افزایش دلبخواه هزینه‌های درمانی از سوی برخی پزشکان شده و نرخ ویزیت متخصصان و پزشکان عمومی پیش از اعلام تعرفه‌ها نسبت به نرخ ویزیت در سال 91 افزایش داشته است.
مواجهه با دو موج گرانی هزینه‌های درمانی
علاوه بر این پس از تصویب تعرفه‌های درمانی در روز‌ها یا هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌شود، مراجعه‌کنندگان مراکز درمانی با دو موج گرانی هزینه‌های درمانی در سال 91 روبه‌رو شوند، در ابتدا افزایش قیمتی که پزشکان با شروع سال جدید اجرا کرده بودند و دوم افزایش 30‌درصدی که نرخ تعرفه‌های درمانی منجر به آن می‌شود.
با این حال رییس‌کل سازمان نظام پزشکی روز گذشته با اعلام اینکه پیشنهاد شورای‌عالی نظام پزشکی برای تعرفه‌های درمانی سال 91 افزایش 30‌درصدی تعرفه‌های درمان است، عنوان می‌کند: براساس قانون برنامه پنجم توسعه تعرفه‌های درمان باید مصوبه شورای‌عالی بیمه سلامت باشد، اما از آنجا که این شورا هنوز تشکیل نشده است، تعرفه‌های درمان باید مطابق گذشته در وزارت بهداشت و شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی مصوب شود مگر آنکه مجلس شورای اسلامی مرجع دیگری را برای تصمیم‌گیری درباره تعرفه‌های درمان اعلام کند اما این موضوع اکنون در دستور کار مجلس نیست.
خدمات رایگان می شود
از طرف دیگر رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس از ارائه پیشنهاد خدمات درمانی رایگان در بودجه 91 به کمیسیون تلفیق خبرداد و گفت: تصویب این طرح زمینه زیادی در مجلس دارد و شانس آن زیاد است.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر از پیشنهاد رایگان سازی هزینه خدمات درمانی در بودجه 91 خبرداد وگفت: در طرحی به کمیسیون تلفیق بودجه 91 پیشنهاد کرده ام برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها پرداخت ماهانه یارانه نقدی همچنان استمرار پیدا کند اما در آمدهای بیشتر ناشی از اجرای مرحله دوم به صورت پرداختهای غیرنقدی به خانوارها پرداخت شود.
وی افزود: پرداخت غیر نقدی یارانه ها شامل تحت پوشش قرار دادن خانواده هایی است که هیچگونه دفترچه خدمات درمانی ندارند و پرداخت حق بیمه همه خانوارها از مبلغ یارانه ها به صورتی که در حد امکان خدمات درمانی در کشورمان رایگان شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فکر می کنم تصویب این طرح زمینه زیادی در مجلس دارد.
این خبر به علاوه خبر تسویه حساب دولت با تامین اجتماعی و حرفهای علی یوسف پور نایب رئیس هیأت مدیره شرکتهای سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا)،مبنی بر عدم پرداخت مطالبات و همچنین احتمال سر باز زدن برخی از داروخانه ها از دادن دارو با تعرفه تامین اجتماعی همگی فضای مبهمی را پیش روی بخش درمان در سال 91 ترسیم کرده است که به نظر می رسد دولت و مجلس باید در این زمینه ابهام زایی کنند.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    بشنو و باور نکن
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    از این خدمات بیمه ای در کشور بلا دیده ایران متنفرم و کسی نیست به داد این بیمه شده بدبخت برسد که پول یبمه داده ولی خدماتی دریافت نمیکند .این موضوع را دو بار برای رهبری هم ارسال نمودم ولی پاسخی دریافت ننمودم . کجای دنیا 30% دریافتی ماهیانه را کسر میکنند و خدماتی ارائه نمیکنند !!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      2 0
      من هم همین بلا سرم اومده. یعنی سر بابام. یه عمل جراحی مغز داشت از ۶ تا شرکت بیمه نصفه نیمه پول گرفتیم. تازه بیمارستان اول پول کل عملو گرفت بعد گفت برید از بیمه بگیرین. فک کن ۱۵ میلیون اول بار دادیم!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    از این پس باید سر کوچه بعضیا بریم بیمارستان
  • بدون نام GB ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    3 0
    همين جوريش بيمه ها در پرداخت مطالبات داروخانه ها و بيمارستانها و... چند ماه عقب هستند اگر رايگان بشه كه كل بخش سلامت ورشكست ميشه مگر اينكه پرداخت مطالبات طبق قانون به روز بشه
    • بدون نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      3 0
      علاوه بر به روز بودن باید اتفاق دیگه ای هم بیفته؛ بیمه ها و دولت قبول کنن همه این پول را بدهند. تازه باید اول دولت را قانع کرد سلامت اولویت در برنامه هاست نه آخرین نیاز مردم.
  • کاظم IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    2 0
    این کار نیاز به یک سیستم جامع داره. همون سیستم ارجاع تو طرح پزشک خانواده. اما پزشک خانواده تو ایران فعلا شکست خورده
  • بدون نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    2 0
    برای موفق شدن برای این برنامه لازمه از تجربه انگلیس و آلمان و چند کشور اروپایی استفاده بشه که سیستم جامع سلامت و درمان دارند.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    1 0
    لابد می خوان خدا تومن حق بیمه بگیرن. همین الانش با کم شدن این حق بیمه ها هیچی از حقوق ۳۵۰ تومنی نمی مونه
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    1 0
    دولت حق سلامت از هدفمندی یارانه ها اگه بده شاید بشه به این طرح فکر کرد. اما افسوس که این اتفاق نمی افته.
  • حسن رضایی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    1 0
    مجلس چه ضمانت اجرایی می خواد برای این طرحش داشته باشه؟ دولت حتی گوش توی هدفمندی یارانه ها سهم سلامت و صنعت رو نداد. این که دیگه سهله
  • بدون نام GB ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    1 0
    30 درصد حق بیمه از حقوق برداشته میشه.بعد باید بری بیمه تکمیلی کنی.آخ این دیگه چجورشه.داروی خارجی هم که بیمه نداره.من اوایل استخدامم سال 1380 فکر کنم وقتی آزمایشگاه می رفتی 70% با بیمه بود 30% با فرد.اسفند ماه یه آزمایش دادم 70% با من بود 30% با بیمه تامین غیر اجتماعی.ده سال بیمه رد شده برام .چند ماه پیش شرکت حق بیمه رو یک ماه با تاخیر داد.دفترچه رو تمدید نکردن. خبر آنلاین اینو هم نمی خوای بذاری رو سایت؟
  • gharbasch IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    مسئولين محترم- شما هم عزيزداريد- خنديدن عزيزاب بشما قوت وگريه شان رنج ميدهد- مطمئنا شما نميتوانيد شايد بيماري و رنج آنها باشيد-چگونه ميتوانيد شايد آن باشيد كه عزيزان مردم بخاطر نا تواني در پر داخت هزينه درمان فوت كنند. قسمتان ميدهم ،نگذاريد اين امر بزرگ مانند سالهاي قبل فراموش شود-بيائيد هم اكنون يك دگر گوني در نظام درمان بوجود آوريد . مثلا بيمه بسيار قوي كه از مردم پشتيباني كند وبا مراكز درمان همكاري خوبي داشته باشد آنگاه پزشكان نيز با دست باز براي بررسي ودرمان اقدام مي كنند. مطمئن باشيد كه اين اقدام فوري شما بطور قطعا خداوند را خوشنود خواهد كرد. چو بيمار از شفا سر مست گردد -طبيب ازجام شادي مست گردد ، خدا شافي است اين خود افتخار است -طبيبي با خدا همدست گردد
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    نمی خواد مجانیش کنید همین یه کم هوای مردم و بازنشسته ها رو داشته باشین باقیش پیش کشتون
  • بنده خدا IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    یعنی میشه...نمیشه ...ولی اگه بشه چی میشه
  • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    0 0
    بیمه انفرادی تکمیلی درمان به کجا رسید؟